עבור לתוכן העמוד
Menu

מה עומד מאחורי התפטרותו של סלאם פיאד?

רה"מ הפלסטיני סלאם פיאד, שהודיע בסוף השבוע על התפטרותו, הסביר את החלטתו ברצון לסייע לסיכויים להשיג הסכם בין הפתח לחמאס. עם זאת, נראה שהסיבה האמיתית להתפטרות היא מאבק האיתנים סביב השליטה במיליארדי הדולרים שנתרמו לשיקום עזה.    בסוף השבוע הודיע רה"מ הפלסטיני, סלאם פיאד, כי הוא מתפטר מתפקידו. פיאד הסביר כי הצעד נועד לסייע לפתח ולחמאס […]


רה"מ הפלסטיני סלאם פיאד, שהודיע בסוף השבוע על התפטרותו, הסביר את החלטתו ברצון לסייע לסיכויים להשיג הסכם בין הפתח לחמאס. עם זאת, נראה שהסיבה האמיתית להתפטרות היא מאבק האיתנים סביב השליטה במיליארדי הדולרים שנתרמו לשיקום עזה.   

בסוף השבוע הודיע רה"מ הפלסטיני, סלאם פיאד, כי הוא מתפטר מתפקידו. פיאד הסביר כי הצעד נועד לסייע לפתח ולחמאס – הפותחים מחר בקהיר בשיחות הפיוס ביניהם – להגיע להסכם.

אמנם נכון הדבר שפיאד לא רוצה להצטייר כמכשול בדרך להסכם מכיוון שממשלתו ברמאללה מתחרה בממשלת החמאס בעזה, אולם לנוכח הסיכויים הקלושים להשיג הסכם פיוס בין פתח לחמאס מתעוררת השאלה אם אכן זו הסיבה היחידה או אפילו העיקרית מאחורי המהלך של פיאד.

ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן ביקש מפיאד להמתין עד אשר אכן תקום, אם תקום, ממשלת פיוס פלסטינית, אבל פיאד הודיע כי הוא נחוש בדעתו לסיים את תפקידו בסוף החודש הנוכחי.

מה יכולה להיות הסיבה האמיתית להחלטתו של פיאד? זה עתה נסתיימה ועידת המדינות התורמות בשארם א-שייח' בהחלטה לסייע לעזה בסכום של 5 מיליארד דולר, פי 2 ממה שהציע פיאד עצמו. כמה גורמים המתנגדים לפיאד טענו כי נוסח ההחלטות בשארם א-שייח' מעורר כמה תמיהות ובראשן ההחלטה שהכספים המיועדים לעזה לא יגיעו אליה, אלא לגדה. הדבר נובע ממאבק איתנים מאחורי הקלעים סביב מי ישלוט בכסף ולאיזה צרכים הוא ישמש. אם אכן הכספים נועדו לחזק את רמאללה תחת מסווה של סיוע לעזה ואמורים לעבור תחת ידיו של פיאד, הרי שגם הפתח וגם החמאס אמורים להתנגד לכך בכל תוקף מכיוון שהכסף הזה יעמיד את פיאד, כך הם חוששים, כמועמד להיות המנהיג הבא מבלי שתהיה להם היכולת לערער על כך. קרוב לוודאי שבפגישתם בקהיר הפתח והחמאס לא יסכימו על ממשלת אחדות, שכן הפערים ביניהם משמעותיים מדי. עם זאת, שני הצדדים בהחלט יכולים להסכים על שלילת ממשלת פיאד. חמאס רואה בממשלת פיאד ערעור על הלגיטימיות של ממשלת הנייה, ופתח מתנגד לממשלת פיאד מכיוון שהוקמה ללא ייצוג של התנועה המובילה את הלאומיות הפלסטינית.

מדינות המערב רואות בפיאד סיפור הצלחה כמי שהצליח לחולל שינויים מרחיקי לכת בחיזוק הממלכתיות הפלסטינית, הן בתחום השקיפות התקציבית והן בתחום הקמת כוח צבאי ממלכתי. אלא שהמדיניות הבינלאומית מתנהלת במנותק מהמצב בשטח. דווקא שתי ההצלחות האלה, מצד אישיות שאיננה חמאס או פתח ומאיימת על שני הארגונים, הן שמקשות על פיאד להמשיך בתפקידו, בייחוד על רקע העובדה שהשבחים מגיעים מאירופה ומארה"ב.

חמאס ופתח לא יסכימו על אחדות, אלא על הסתלקות פיאד. פיאד מהווה בעיה לשניהם כבר עכשיו שכן אם הוא יקבל עוד מיליארדים, הוא עלול להפוך ל"שליט פלסטין". ההתפטרות של פיאד נובעת מהרצון שלא להיכנס למצב של עימות מול שני הכוחות המתגוששים על ההנהגה.

1. בקיצור, איימו על חייו. (לת)
יהושפט הרצליה (08/03/2009 13:50:43)