עבור לתוכן העמוד
Menu

מדוע דילגה מזכירת המדינה קלינטון על מדינות המפרץ

  מזכירת המדינה החדשה הילארי קלינטון מגיעה לישראל מחר מבלי שביקרה במדינות המפרץ. השאלה היא אם הביקור הזה מהווה אינדיקציה לכך שארה"ב תשקיע את מירב מאמציה בסכסוך הישראלי-פלסטיני המתוקשר, במקום להתמקד בבעיות האמיתיות. מזכירת המדינה האמריקאית החדשה, הילארי קלינטון, מגיעה מחר לישראל במסגרת סבב ראשון במזרח התיכון בתפקידה הנוכחי. השאלה היא אם הביקור הזה מהווה […]


 

מזכירת המדינה החדשה הילארי קלינטון מגיעה לישראל מחר מבלי שביקרה במדינות המפרץ. השאלה היא אם הביקור הזה מהווה אינדיקציה לכך שארה"ב תשקיע את מירב מאמציה בסכסוך הישראלי-פלסטיני המתוקשר, במקום להתמקד בבעיות האמיתיות.

מזכירת המדינה האמריקאית החדשה, הילארי קלינטון, מגיעה מחר לישראל במסגרת סבב ראשון במזרח התיכון בתפקידה הנוכחי. השאלה היא אם הביקור הזה מהווה אינדיקציה לגבי ההמשך. קלינטון תגיע לכנס המדינות התורמות לשיקום עזה בשארם א-שייח ואח"כ תמשיך לשיחות בירושלים וברמאללה. השאלה הגדולה היא, מדוע קלינטון איננה מבקרת בסעודיה ובמפרץ.

במזרח התיכון ישנם שני מוקדי סכסוך. האחד מתוקשר מאוד והוא הבעיה הישראלית-פלסטינית. השני, מתוקשר הרבה פחות, הוא האיומים הגוברים מצד איראן על מדינות המפרץ ועל סעודיה. איראן עוררה סערה כשהודיעה שבחריין היא פרובינציה איראנית ובשבוע שעבר דווח על מתיחויות בין השיעים בסעודיה לבין הממשלה. עדיין מוקדם לקבוע מסמרות לגבי קווי מדיניותה של ארה"ב במזרח התיכון, אבל יש לזכור כי אבו מאזן היה המנהיג הראשון אליו טלפן הנשיא אובאמה לאחר היבחרו. רק למחרת הוא התקשר לסעודיה ולמפרץ, ועכשיו, כאמור, מזכירת המדינה אף פוסחת על ביקורים שם.

השאלה היא אם ארה"ב תמשיך להשקיע את מירב מאמציה בסכסוך הישראלי-פלסטיני על חשבון שאיפותיה הגוברות של איראן במפרץ. איראן לוטשת עיניים גם לעיראק ובהקשר זה יש לבחון את הודעתו של הנשיא אובאמה לגבי פינוי הכוחות האמריקאים מעיראק. גם תומכי המערב בתוך לבנון נמצאים במצב של חוסר-בהירות נוכח העמימות סביב בית הדין הבינלאומי לחקירת רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק חרירי.

קרוב לודאי שארה"ב טרם קבעה סולם עדיפויות במזרח התיכון ואולי מוקדם לגזור מביקור הבכורה של קלינטון באזורנו על העתיד. עם זאת, ניתן להניח שאם עיקר ההשקעה תהיה בבעיה הבלתי נפתרת של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הרי שעל ארה"ב לצפות לנסיגה של מעמדה בקרב ידידיה במזרח התיכון.