עבור לתוכן העמוד
Menu

יוזמת השלום הערבית: רקע היסטורי וסיכויים לעתיד

יוזמת השלום הערבית, שעלתה בעקבות התקפות הטרור של ה- 11 בספטמבר והאינתיפאדה השנייה, נעה הלוך ושוב על לוח המשחק הדיפלומטי במזרח התיכון. במחקר חדש של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מציג יהושע טייטלבאום את הרקע ההיסטורי של היוזמה ובוחן את סיכויי הצלחתה בעתיד. לאחר מתקפת הטרור של ה- 11 בספטמבר, 2001, נבחנה סעודיה בשבע עיניים […]


יוזמת השלום הערבית, שעלתה בעקבות התקפות הטרור של ה- 11 בספטמבר והאינתיפאדה השנייה, נעה הלוך ושוב על לוח המשחק הדיפלומטי במזרח התיכון. במחקר חדש של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מציג יהושע טייטלבאום את הרקע ההיסטורי של היוזמה ובוחן את סיכויי הצלחתה בעתיד.

לאחר מתקפת הטרור של ה- 11 בספטמבר, 2001, נבחנה סעודיה בשבע עיניים לאור העובדה שחמישה עשר מתוך תשעה עשר חוטפי המטוסים היו סעודים. בפברואר 2002, במסגרת ראיון שהעניק לתומאס פרידמן ב"ניו יורק טיימס", הגיש יורש העצר הסעודי עבדאללה הצעה לישראל: "נסיגה מלאה מכל השטחים הכבושים, בהתאם להחלטות האו"ם וכולל ירושלים, בתמורה לנורמליזציה מלאה של היחסים".

ברגע אחד הצליח עבדאללה לשנות לחלוטין את אופי השיח: במקום להתמקד במעורבות הסעודית בטרור, התקשורת המערבית פנתה לעיסוק בתיווכה לשלום של סעודיה. עם זאת, עד שהגיע בלון הניסוי של עבדאללה לפסגה הערבית בביירות במרץ 2002, היוזמה כבר עברה שינויים ותנאיה הוקשחו.

"נורמליזציה מלאה" הפכה ל"יחסים נורמליים" (אם כי גם מונח זה מהווה התקדמות משמעותית לעומת הנוסחה שגיבשה הליגה הערבית בחרטום ב- 1967, הקובעת כי לא יהיו "לא שלום, לא הכרה ולא מו"מ"). היוזמה קראה לנסיגה ישראלית מכל השטחים לקווי ה- 4 ביוני, 1967, בניגוד להחלטה 242 של האו"ם שקוראת לנסיגה לגבולות בני הגנה, וקידשה את "זכות השיבה" הפלסטינית לישראל.

היבטים מסוימים ביוזמת השלום הערבית משקפים התפתחויות משמעותיות וחיוביות בגישה הערבית הרשמית כלפי עתידה של ישראל במזרח התיכון. עם זאת, על ישראל להימנע מקבלת היוזמה כבסיס למו"מ לשלום, וזאת משום שהיא כוללת גם היבטים מעוררי התנגדות – חזרה לקווי יוני 1967 וזכות השיבה. בנוסף, ישראל צריכה לדחות את גישת "הכל או כלום" שמציבים הסעודים והליגה הערבית. עשיית שלום היא תהליך של משא ומתן, ולא של קביעת תכתיבים.

הצעד הנכון מבחינתה של ישראל יהיה לצאת במתקפה דיפלומטית ולהציג יוזמה משלה, אשר תדגיש את ההיבטים החיוביים של היוזמה הערבית ותזמין את המנהיגים הערבים לפגישה בישראל בה ייערך דיון ביוזמה על כלל היבטיה.