עבור לתוכן העמוד
Menu

סכנת ההשפעה האיראנית בשיקום עזה

  כפי שהוכח בעבר, קיים קשר מסוכן בין שיקום אזורים נפגעי מלחמה להשפעה פוליטית. לארה"ב, האיחוד האירופי וישראל אינטרס משותף בניתוק עזה שאחרי המלחמה מהציר האיראני-סורי. ישנה חשיבות עליונה בזיהוי הגורמים שיעניקו סיוע כספי לשיקום עזה וצורך דחוף בהקמת מנגנון בינלאומי מהימן שימנע מאיראן להשיג השפעה על עזה. לקריאת המאמר באנגלית: לחצו כאן מיד עם סיום […]


 

כפי שהוכח בעבר, קיים קשר מסוכן בין שיקום אזורים נפגעי מלחמה להשפעה פוליטית. לארה"ב, האיחוד האירופי וישראל אינטרס משותף בניתוק עזה שאחרי המלחמה מהציר האיראני-סורי. ישנה חשיבות עליונה בזיהוי הגורמים שיעניקו סיוע כספי לשיקום עזה וצורך דחוף בהקמת מנגנון בינלאומי מהימן שימנע מאיראן להשיג השפעה על עזה.

לקריאת המאמר באנגלית: לחצו כאן

מיד עם סיום הלחימה בעזה, הקהילה הבינלאומית תתגייס לפרויקט שיקום נרחב ברצועת עזה במטרה לאפשר לתושבים הפלסטינים לשוב לבתיהם ולחדש את שגרת חייהם. ברחבי המזרח התיכון, ובמיוחד באיראן, תמונות הבתים ההרוסים בעזה מחדדות את חשיבות סוגיית השיקום.

סביר להניח שמדינות במזרח התיכון ימלאו תפקיד משמעותי במאמץ לשיקום עזה. לארה"ב, האיחוד האירופי וישראל יש אינטרס משותף בניתוק עזה שאחרי המלחמה מהציר האיראני-סורי. ישנה חשיבות עליונה בזיהוי הגורמים שיעניקו סיוע כספי לשיקום עזה ובזיהוי אלה שיישמו בשטח את תכניות השיקום הנרחבות. יש צורך דחוף במנגנון בינלאומי מהימן שימנע מאיראן להשיג השפעה על עזה באמצעות תכניות השיקום.

יש לזכור כי קיימים תקדימים חשובים בנוגע לקשר שבין שיקום והשפעה פוליטית אזורית. לאחר מלחמת לבנון השנייה ב- 2006, איראן וחזבאללה ניצלו את החשיבות הפוליטית והכלכלית של שיקום נזקי המלחמה כדי להשתלט על האזורים השיעיים בדרום לבנון. איראן ניתבה את רוב קרנות הסיוע שלה לשיקום פעילותו של החזבאללה במערב ביירות ובדרום לבנון. במסגרת פרויקט השיקום שהוקם מיד לאחר תום הקרבות, שליחים איראנים העבירו באמצעות מזוודות 12 אלף דולר במזומן לכל משפחה שיעית שביתה נהרס במלחמה.

בתוך חודשים ספורים, איראן סללה מאות קילומטרים של כבישים ושיקמה בתים ומוסדות שנפגעו במלחמה. חזבאללה מיקד את פרויקט השיקום באוכלוסיה השיעית, תוך התעלמות מוחלטת מממשלת לבנון, וכך חיזק את השפעתו בקרב הקהילה השיעית. חזבאללה היה מתוחכם מספיק על מנת להפוך את המכה הקשה שספג במלחמה ל"ניצחון אלוהי" שחיזק את מעמדו הדומיננטי בפוליטיקה הלבנונית תוך שהוא משקם את כוחו הצבאי ומשלש את כמות הרקטות שברשותו.

כבר עכשיו איראן מתכוננת לקראת השגת השפעה בעזה שאחרי המלחמה. ב- 14 בינואר, 2009, סגן דובר הפרלמנט האיראני, עלי אקבאר מוהטשאמי, הגיע ללבנון בראש משלחת בת 40 איש. מוהטשאמי, אדריכל הקמתו של החזבאללה בתחילת שנות ה- 80, הגיע לביירות במטרה לפקח על הסיוע האיראני לחמאס.

בכנס שאורגן על ידי החזבאללה בחסות "הפורום הבינלאומי להתנגדות לאימפריאליזם וסולידריות בין העמים", מוהטשאמי ישב בשורה הראשונה לצד סגן מזכ"ל החזבאללה, נעים קאסם. בנאומו בכנס, הסביר מוהטשאמי כי המוקוואמה (ההתנגדות) בעזה מגנה על כבודו של העולם הערבי כולו וכי מה שמתרחש בעזה ישפיע על כל יריביהן של ארה"ב וישראל.

בהסתמך על הלקחים המשמעותיים של מלחמת לבנון השנייה, מן הראוי לקחת בחשבון שאיראן תנסה לספק סיוע מיידי לחמאס בעזה. כפי שקרה בלבנון, גם עכשיו איראן תחתור לנתב את כספי השיקום של עזה לעבר בן חסותה הסוני, חמאס, על מנת לשמור על שלטונו בעזה. חסימת ציר פילדלפי באופן יעיל לא רק תעצור את אספקת הרקטות האיראניות, אלא גם את הזרמת הכספים האיראניים לתוך עזה.

לאור הדברים, נראה כי מטרתן העיקרית של ישראל והקהילייה הבינלאומית צריכה להיות למנוע מאיראן לסייע לשיקומו של החמאס, ובמקביל, להפוך את הרשות הפלסטינית בראשות מחמוד עבאס לגורם העיקרי, יחד עם מצרים, שבידיו יופקד פרויקט שיקומה של עזה. הבנק העולמי יוכל לפקח על אופן השימוש בכספי הסיוע. זוהי הדרך היחידה להבטיח את חזרתה של הרשות הפלסטינית לעזה ולהפיק רווח פוליטי מן המהלומה הצבאית הקשה שספג החמאס.

תא"ל (מיל.) ד"ר שמעון שפירא הוא עמית מחקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

1. ניתוק
בני פנינסולה, אוהיו (19/01/2009 15:46:50)

2. מחמוד עבאס
וזנה רני שדרות (21/01/2009 18:08:26)