עבור לתוכן העמוד
Menu

המערכה התקשורתית של ישראל מול ערוץ אלג'זירה

ישראל נלחמת בימים אלה לא רק נגד חמאס, אלא גם נגד מערך תקשורתי נרחב שהפך למעשה למערך מלחמתי עוין המעודד את הציבור הערבי לשנאה. בראש החזית התקשורתית הזו ניצב ערוץ אלג'זירה. לקריאת המאמר המלא: לחצו כאן ישראל נלחמת בימים אלה לא רק נגד חמאס, אלא גם נגד מערך תקשורתי נרחב שנועד לכאורה להביא בפני הציבור מידע […]


ישראל נלחמת בימים אלה לא רק נגד חמאס, אלא גם נגד מערך תקשורתי נרחב שהפך למעשה למערך מלחמתי עוין המעודד את הציבור הערבי לשנאה. בראש החזית התקשורתית הזו ניצב ערוץ אלג'זירה.

לקריאת המאמר המלא: לחצו כאן

ישראל נלחמת בימים אלה לא רק נגד חמאס, אלא גם נגד מערך תקשורתי נרחב שנועד לכאורה להביא בפני הציבור מידע ודעות, אך הפך למעשה למערך מלחמתי עוין המעודד את הציבור הערבי לשנאה ובכך מגייסו להמשך המאבק ולדחיית כל פשרה. בראש החזית התקשורתית הזו ניצב ערוץ אלג'זירה.

חרף האינטרס הברור שיש למדינות ערב כי ישראל תצא מהמלחמה כשידה על העליונה, גינוי  ישראל הפך להיות המכנה המשותף שלהן. התקשורת, האינטלקטואלים, מפלגות האופוזיציה החילוניות והממסדים האסלאמיים חברו יחד כדי לתקוף את ישראל במטרה להפעיל עליה לחץ פוליטי ומוסרי ולהניע את הקהילייה הבינלאומית לפעול נגדה. עיתונים, ערוצי טלביזיה ואתרי אינטרנט בעולם הערבי מנהלים מלחמת חורמה נגד ישראל. לטעמם, בעימות בין צד ערבי לבין ישראל עדיף שהצד הערבי ינצח בכל מחיר אפילו אם מדובר בחמאס הקיצוני והמסוכן. הערבים ספגו כל כך הרבה מפלות צבאיות וכישלונות פוליטיים במאבקם בישראל שמה שחשוב מבחינתם הוא לראות את ישראל מושפלת. כך יש לקרוא את תוצאות מלחמת לבנון השנייה. בנוסף, יש לעניין גם היבט אסלאמי ברור: כל המוסלמים הם אחים, אמר הנביא מחמד בדרשתו האחרונה לפני מותו, ועל כן כל המוסלמים חייבים להגן עלחמאס מפני ישראל, אף אם הם אינם חסידיו.

ההסברה הערבית, או התעמולה, הפכה לכלי נשק נגד ישראל והיא המכשיר הטוב ביותר שיש לערבים בעידן התקשורת. כך הם יכולים לגייס את הצבור בכל העולם הערבי/מוסלמי. הדוגמה המאלפת לדרך פעולה זו היא ערוץ אלג'זירה, שם קיבלה ההסברה הערבית את המימד ואת העוצמה של כלי מלחמה. ערוץ אלג'זירה מנהל נגד ישראל מלחמה חסרת פשרות במסגרתה עבר לשדר ב"גל פתוח" למשך 24 שעות ביממה. בתחבולות של שקר ורמייה, תוך העצמת תחושת הקורבן והתעלמות טוטאלית מאחריותו של חמאס, הן לעימות עם ישראל על רקע המשך ירי הטילים והן לגורלו של העם הפלסטיני, אלג'זירה הפך להיות דובר של החמאס, בדיוק כפי שהיה דובר של החיזבאללה במלחמת לבנון השנייה.

בעולם הערבי, המוסת נגד ישראל מזה עשרות שנים, שידורי ערוץ אלג'זירה הפכו ללהיט. מומחי תקשורת טוענים שכ-70 מילון מאזרחי מדינות ערב (ודוברי ערבית במערב) צופים בערוץ באופן קבוע. יש להניח שבזמן משבר מסוג זה המתנהל כעת בעזה מספר הצופים עולה. הערוץ מחזיק בידיו עוצמה פוליטית העולה על זו של מנהיגי ערב. בשידוריו הוא מגייס למעשה את כלל הציבור הערבי ומכוון את דרך מחשבתו. אופנסיבה תקשורתית בעלת עוצמה כה גדולה מגבירה את גילויי השנאה ההפגנות כלפי ישראל ומובילה לאי יציבות באזור כולו. בנוסף, היא מפעילה לחץ קשה על מדינות  ערב הפרגמטיות, המחפשות מוצא למצב.

אלג'זירה היא תופעה תקשורתית חריגה בעולם הערבי. בימים כתיקונם, הערוץ מותח ביקורת על שליטי ערב ועל הפיגור הכלכלי של העולם הערבי. הוא אמור היה להוות מעין מבשר של שינוי בחשיבה של העולם הערבי – פתיחות לדעות האחר וביקורת עצמית. אלא שבמקביל, הערוץ נוקט בקו לאומני ערבי ואסלאמי בהצגת החדשות ובפרשנויות. בהתחשב בעובדה שמנכ"ל אלג'זירה וכמה מעורכיו השתייכו בעבר לתנועת האחים המוסלמים, ופוסק ההלכה יוסוף אלקרדאווי מנחה תוכנית שבועית של הכוונה דתית בערוץ, יש מקום להניח כי אלג'זירה נשלטת ע"י האחים המוסלמים. הפיכת אלג'זירה לכלי מלחמה בעת עימות עם ישראל או ארה"ב, כפי שקרה גם בזמן האינתיפאדה השנייה, במהלך המלחמה בעיראק ובעת מלחמתלבנון השנייה,  בהחלט מעוררת דאגה.

משרד החוץ הישראלי ודובר צה"ל גייסו צוות של דוברי ערבית המתראיינים בכישרון רב לאלג'זירה ולכלי תקשורת ערביים אחרים. אלא שאל מול המתקפה המתוארת לעיל, אין באפשרותם לשנות ולו במקצת את התודעה הערבית. ראיון עם דובר או איש צבא ישראלי הוא בבחינת עלה תאנה לאלג'זירה, המפגינה כביכול את רצונה הטוב ו"שומרת על איזון". עם זאת, מתקפת הנגד ההסברתית של ישראל צריכה להמשך וביתר עוצמה. על ישראל יהיה לעצב תוכנית אב של הסברה שתכלול בין השאר פתיחת ערוץ לוויני בשפה הערבית שישדר את כל מסריה לעולם הערבי באופן עצמאי וללא תלות באמצעי התקשורת הערביים.

תגובות
1. תמונות
דר זכרון חסון ירושלים (09/01/2009 12:53:41)