עבור לתוכן העמוד
Menu

הדרישה לחקור את המבצע בעזה – מתן במה להשמצות פרועות נגד ישראל

במאמר המערכת של עיתון "הארץ", דורשים העורכים "חקירה עכשיו" של הפעולות הצבאיות הישראליות במלחמה בעזה. אך התוצאה של קריאה זו לא תהיה התקרבות לחקר האמת, אלא הפחת רוח חיים בטענות סרק ועלילות דם שמאשימות את ישראל בפשעי מלחמה. במאמר המערכת של עיתון "הארץ", דורשים העורכים "חקירה עכשיו" של הפעולות הצבאיות הישראליות במלחמה בעזה. לכאורה, זו […]


במאמר המערכת של עיתון "הארץ", דורשים העורכים "חקירה עכשיו" של הפעולות הצבאיות הישראליות במלחמה בעזה. אך התוצאה של קריאה זו לא תהיה התקרבות לחקר האמת, אלא הפחת רוח חיים בטענות סרק ועלילות דם שמאשימות את ישראל בפשעי מלחמה.

במאמר המערכת של עיתון "הארץ", דורשים העורכים "חקירה עכשיו" של הפעולות הצבאיות הישראליות במלחמה בעזה. לכאורה, זו קריאה תמוהה המהווה התפרצות לדלת פתוחה. הרי צה"ל כבר חוקר כל פעולה צבאית ישראלית שנעשתה ומבקש לבדוק אם הכל התנהל כשורה, להפיק את הלקחים  ולתקן את הדרוש תיקון. ואין ספק כי במערכה הזאת, כמו בכל פעולה צבאית, היו טעויות מודיעיניות ומבצעיות ומן הסתם טעויות אלה עלו בחיי אדם כטבען של טעויות צבאיות.

אלא שלא זאת כוונתו של עיתון הארץ. לא סתם חקירה, אלא חקירה פוליטית/ציבורית בעין התקשורת בסגנון ועדת וינוגרד. וזה קצת יותר בעייתי. לא סוד הוא שועדה ציבורית לא רק חוקרת אלא גם משווקת תפיסה אידיאולוגית. לדוגמא, כאשר נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'ד, כינס אנשי אקדמיה כדי לחקור האם הייתה שואה, המטרה לא היתה להגיע לחקר האמת על השואה, אלא לתת לגיטימציה לאגדה האנטישמית כי השואה הייתה המצאה יהודית שנועדה לסחוט טובות הנאה מהעולם. מסיבה זו החליטה ישראל, בצדק, לסרב לשתף פעולה עם ועדת החקירה של האו"ם ולא הקימה ועדת חקירה מקומית כאשר הפלסטינים וארגונים "נאורים" כמו Human Rights Watch המציאו את עלילת הדם אודות "טבח" ו"פשעי מלחמה" בג'נין במהלך מבצע חומת מגן ב- 2002. חקירה כזאת, אפילו אם היתה מגיעה לאמת, היתה נותנת במה וגושפנקא ישראלית לשקרים והשמצות אנטי-ישראליות.

הקריאה לוועדת חקירה לא תביא לחקר האמת, אלא תפיח רוח חיים בטענות סרק ועלילות דם שמאשימות את ישראל בפשעי מלחמה, כאשר המציאות היא שישראל ניהלה את לחימתה על פי כל דיני המלחמה, והחמאס היה זה שהפר בכוונת תחילה את דיני המלחמה כמעט בכל פעולה צבאית אשר עשה. ייתכן שנעשו טעויות מצד ישראל, אך דיני המלחמה אינם אוסרים טעויות אלא פגיעה בכוונת תחילה באזרחים ככאלה. חקירת צה"ל תעזור להמעיט טעויות כאלה בעתיד.

1. תחקירי צה"ל נקיים מתפיסה אידיאולוגית?
מיכאל אשדוד (25/01/2009 16:30:49)

2. נאורות חשוכה
אדי ישראל (30/01/2009 11:55:24)

3. במיוחד במצב בו הרוצחים מעורבים באוכלוסיה, כלומר
בין שקרים גזעניים לבין טעויות הצפויות (30/01/2009 13:53:03)

4. עיתון הארץ
רפי אשדוד (30/01/2009 14:39:47)