עבור לתוכן העמוד
Menu

ביקור מיטשל וסיכויי ההצלחה של חידוש המו"מ

השליח המיוחד של הנשיא אובאמה, ג'ורג' מיטשל, מגיע באמצע השבוע לישראל ולרשות הפלסטינית על מנת לקדם את תהליך השלום בפרמטרים חדשים. הבעיה היא כמובן ההתנגשות של הקונספציות הנשגבות עם התסבוכות שבשטח. השליח המיוחד של הנשיא אובאמה, ג'ורג' מיטשל, מגיע באמצע השבוע לישראל ולרשות הפלסטינית על מנת לקדם את תהליך השלום בפרמטרים חדשים, שעיקרם הקמת כמה […]


השליח המיוחד של הנשיא אובאמה, ג'ורג' מיטשל, מגיע באמצע השבוע לישראל ולרשות הפלסטינית על מנת לקדם את תהליך השלום בפרמטרים חדשים. הבעיה היא כמובן ההתנגשות של הקונספציות הנשגבות עם התסבוכות שבשטח.

השליח המיוחד של הנשיא אובאמה, ג'ורג' מיטשל, מגיע באמצע השבוע לישראל ולרשות הפלסטינית על מנת לקדם את תהליך השלום בפרמטרים חדשים, שעיקרם הקמת כמה ערוצי הידברות בו-זמנית על מנת לנטרל את המדינות והגורמים (בראשם איראן וסוריה) שינסו לתקוע מקלות בגלגלי המו"מ. נקודת המוצא היא שבהידברות רחבה במזרח התיכון, שתכלול בשלב הקרוב גם את סוריה ואיראן, האינטרסים האזוריים לא יפריעו אלה לאלה אלא יתמכו זה בזה. יש גם כוונה נסתרת ליצור מכניזם חיובי לארה"ב שישפר את מעמדה בדעת הקהל הערבית והמוסלמית ברחבי העולם.

הבעיה היא כמובן ההתנגשות של הקונספציות הנשגבות עם התסבוכות שבשטח. קשה לראות כיצד איראן וסוריה יתמכו בתהליך שלום בין ישראל לפלסטינים. איראן מבינה שהמטרה הסופית היא ליטול ממנה את התכנית הגרעינית. סוריה מבינה שהכוונה היא לנתקה מאיראן לה יש השפעה וכוח בתוך סוריה ולבנון שעלול לסכן את המשטר בדמשק.

בתוך הרשות הפלסטינית הדילמות לא פחות קשות. אם הפלסטינים יתמכו במאמץ הנוכחי לחדש את ממשלת האחדות הפלסטינית, הרי שאובאמה ייאלץ להתמודד עם דבריו שלו על ההכרח שחמאס יכיר בישראל. אם הם ידבקו במתווה אנאפוליס, לפיו יש להתעלם מהמצב בעזה ולדבר רק עם רמאללה, השאלה היא כיצד ניתן יהיה לממש הסכם שיושג או לא יושג. ואם יימשך הפיצול בין הפלסטינים, איך תוכל סוריה לתמוך ברמאללה במקום בחמאס. אלה הן רק מקצת הבעיות על קצה המזלג. חזון הוא דבר יפה ומעורר תקווה, אך המציאות בשטח עדיין מחייבת עבודה קשה על מנת להגשימו.

1. לשתף פעולה כדי למנוע
שרה (26/01/2009 13:06:04)