עבור לתוכן העמוד
Menu

הפיגוע באשקלון – מסר ברור לישראל מהחמאס ומסוריה

שיגורו של טיל הגראד אתמול על אשקלון בעיצומה של פגישת רה"מ, אהוד אולמרט, עם נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, היא ללא ספק מסר פוליטי מובהק. בהקשר הרחב, יש משמעות ברורה לעיתוי פגישת אולמרט-בוש סביב יום העצמאות של ישראל, אבל יש גם מסרים יותר מדויקים הקשורים למו"מ בין ישראל לחמאס (בתיווך מצרים) על הפסקת אש, ועל ראשית […]

שיגורו של טיל הגראד אתמול על אשקלון בעיצומה של פגישת רה"מ, אהוד אולמרט, עם נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, היא ללא ספק מסר פוליטי מובהק. בהקשר הרחב, יש משמעות ברורה לעיתוי פגישת אולמרט-בוש סביב יום העצמאות של ישראל, אבל יש גם מסרים יותר מדויקים הקשורים למו"מ בין ישראל לחמאס (בתיווך מצרים) על הפסקת אש, ועל ראשית המגעים לקראת מו"מ בין ישראל לסוריה.

השיחות עם החמאס נתקעו לאחר שבעקבות לחץ דעת הקהל בישראל, ישראל נאלצה להוסיף את הדרישה לשחרור גלעד שליט, שלא הייתה כלולה בהסכמות המוקדמות. אפשר לומר כי הפיגוע באשקלון נועד לנער את ישראל מן הדרישה לשחרור שליט ולהחזיר אותה אל ההסכמות המקוריות. העובדה שמשלחת רמת דרג של חמאס יוצאת לקהיר, כמו גם ההכרזות המתלהמות, אך זהירות, הנשמעות בישראל, מלמדות שאופציית ההודנה נחשבת עדיין למועדפת, הן על החמאס והן על ישראל.

אשר לסוריה, יש לשים לב שלראשונה, ארגונו של אחמד ג'יבריל הוציא הודעה בדמשק ובה לקח אחריות כשותף לפיגוע באשקלון. מי שחשב שמו"מ עם סוריה על הגולן יתנהל לו מעדנות – טעה. סוריה, כמו חמאס וחזבאללה, תפעיל לחצים אלימים על ישראל ברגע שייפתח המו"מ.