עבור לתוכן העמוד
Menu

המבוי הסתום של קונדוליזה רייס

במידה ולא קיים ערוץ שיחות חשאי בין ראש ממשלת ישראל, אהוד אולמרט, ליו"ר הרש"פ, אבו מאזן, הרי שעל פי המידע היוצא מן השיחות הגלויות שמנהלת שרת החוץ האמריקאית, קונדוליזה רייס, המו"מ הישראלי-פלסטיני עלה על שרטון. עיקר הקושי נובע מן הסיכומים בעל-פה שהיו בראשית השיחות בין אולמרט לאבו מאזן בעניין קביעת קווי 67 כבסיס לגבולות הקבע, […]

במידה ולא קיים ערוץ שיחות חשאי בין ראש ממשלת ישראל, אהוד אולמרט, ליו"ר הרש"פ, אבו מאזן, הרי שעל פי המידע היוצא מן השיחות הגלויות שמנהלת שרת החוץ האמריקאית, קונדוליזה רייס, המו"מ הישראלי-פלסטיני עלה על שרטון. עיקר הקושי נובע מן הסיכומים בעל-פה שהיו בראשית השיחות בין אולמרט לאבו מאזן בעניין קביעת קווי 67 כבסיס לגבולות הקבע, תוך ביצוע חילופי שטחים בהיקף של 2%. אלא שכעת מתברר שההבנה בעל-פה אינה עולה בקנה אחד עם תפיסתו של הנשיא בוש לגבי מהות המכתב שהעביר ב- 2004 לרה"מ דאז, אריאל שרון, בעניין גושי ההתנחלויות ושיבת הפליטים. אולמרט, שייתכן והרהר באפשרות לפרשנות מקלה בנוגע להתחייבותו של בוש, לא יכול להעביר ב'קדימה' ויתור על גושי ההתנחלויות.

על אף שנעשה ניסיון לקבוע כי בשלב הראשון ישראל תיסוג לגבולות זמניים על בסיס גדר ההפרדה, אבו מאזן סירב לקבל כל שלב ביניים ודרש "מדינה  סופית" על בסיס ההבנה המקורית אליה הגיע עם אולמרט סביב קווי 67. המחלוקת הזאת היא הסיבה העיקרית לכישלון שיחותיו של אבו מאזן בוושינגטון, מה עוד שהתברר לו שאפילו רייס דורשת ממנו להתפשר. מטרת הפסגה שתוכננה להיערך בשארם א-שייח' בהשתתפות ראשי מדינות ערב, הנשיא מבארכ, המלך עבדאללה מירדן ואבו מאזן נועדה לתת למנהיג הפלסטיני גיבוי בינערבי לוויתורים בנושא הגבול. עם זאת, מנהיגי מצרים וירדן סירבו למלא את תפקיד הלוחצים על אבו מאזן לפשרות עם ישראל.

זהו המצב בשיחות הגלויות. במקביל, יש ידיעות עקשניות על ערוץ שיחות סודי ואתמול דרש שר החוץ של מצרים, אחמד אבו אלע'יט, לחשוף מה מתנהל בו. נראה כי כל עוד מסלול השיחות האמיתי מתנהל בניצוחה של רייס, לא יימצא מוצא מן המבוי הסתום.