עבור לתוכן העמוד
Menu

הישג משפטי למאבק בטרור בארה"ב

בין שלל הידיעות בנושאים פוליטיים מקומיים ובינלאומיים, נבלעה בתקשורת האמריקאית התפתחות דרמטית בתחום המשפט שעשוית להיות לה השלכות מרחיקות לכת על המאבק בטרור. מושל מדינת ניו יורק, דיוויד פטרסון, אישר בשבוע שעבר (30 באפריל) את החוק "Libel Terrorism Protection Act", הנקרא גם החוק של רייצ'ל, על שמה של ד"ר רחל ארנפלד. החוק החדש, שאושר פה […]

בין שלל הידיעות בנושאים פוליטיים מקומיים ובינלאומיים, נבלעה בתקשורת האמריקאית התפתחות דרמטית בתחום המשפט שעשוית להיות לה השלכות מרחיקות לכת על המאבק בטרור. מושל מדינת ניו יורק, דיוויד פטרסון, אישר בשבוע שעבר (30 באפריל) את החוק "Libel Terrorism Protection Act", הנקרא גם החוק של רייצ'ל, על שמה של ד"ר רחל ארנפלד.

החוק החדש, שאושר פה אחד בסנאט ב- 31 במרץ, נועד להגן על עיתונאים, סופרים וחוקרים אמריקנים מפני תביעות דיבה מחוץ לארה"ב מצד גורמים זרים. על פי החוק, פסיקות של בתי משפט בתביעות דיבה נגד אזרחים אמריקנים תהיינה חסרות תוקף במדינת ניו יורק, אלא אם כן מובטחות באותה מדינה בה הוגשה התביעה אותן חירויות, ובהן חופש הביטוי, המוקנות לאמריקנים על פי התיקון הראשון לחוקה.

ביסוד החוק החדש עמדה פרשת "ארנפלד ובן מחפוז" שאיימה לשתק ולהשתיק את הקולות הנלחמים בטרור והרשתות הכלכליות והחברתיות המשמשות ארגונים אסלאמיים קיצוניים. המיליארדר הסעודי, ח'אלד בן מחפוז, הגיש תביעת דיבה בלונדון נגד ד"ר רחל ארנפלד בגין ספר שכתבה לפני מספר שנים על מימון הטרור ובו הזכירה את בן מחפוז. בית המשפט הבריטי הרשיע את ד"ר ארנפלד וחייב אותה לשלם 225 אלף דולר בגין פגיעה ב"שמו הטוב" של בן מחפוז והוצאות משפט, להתנצל ולהשמיד עותקים של ספרה.

בעקבות פסק הדין, פנתה ד"ר ארנפלד בנובמבר 2006 לבית משפט פדראלי בארה"ב. ואולם, בית המשפט העליון בניו יורק קבע כי אין הוא יכול להגן עליה ובכך חשף את העיתונאים והחוקרים האמריקנים לסכנה מוחשית של תביעות דיבה בכל העולם. החוק החדש בלם אפוא התפתחות מסוכנת זו.

יש לציין, כי ל"פלישה" האסלאמית למערב יעדים ברורים ומוצהרים – לשנות את פני המערב ולהפוך את המדינות המארחות לאסלאמיות ברבות הימים, הווה אומר: לבטל את המשטר הדמוקרטי ולהשליט משטר הלכה אסלאמי נוקשה. אילי ההון הסעודים וממשלת סעודיה תומכים במיליוני דולרים במוסדות האקדמיים המובילים מתוך כוונה לעקר ביקורת אקדמית על מדיניות ה"דעווה" (הפצת האסלאם), המאיימת על הדמוקרטיות המערביות, ולהשפיע על דעת הקהל במדינות המארחות. כמו כן, ניכרת בשנים האחרונות תופעה הולכת וגוברת של הגשת תביעות דיבה נגד עיתונאים וחוקרים, וכל זאת במטרה להרתיע אותם מלבקר את הגורמים האסלאמיים. ההישג החוקתי של ד"ר ארנפלד ועורכי הדין שייצגו אותה מהווה ציון דרך חשוב במאבק בטרור.