עבור לתוכן העמוד
Menu

על מהימנותם של דיווחי "בצלם"

ארגוני זכויות אדם ופוליטיקאים בישראל ובעולם נוטים להסתמך על דיווחי ארגון "בצלם" ותחקיריו ולייחס להם מידה גבוהה של אמינות.

ארגוני זכויות אדם ופוליטיקאים בישראל ובעולם נוטים להסתמך על דיווחי ארגון "בצלם" ותחקיריו ולייחס להם מידה גבוהה של אמינות. מעקב מקרוב אחר הדו"חות של "בצלם" מעלה שאלות נוקבות באשר לאמינות הארגון, לרצינות התחקירים שהוא מבצע ולמהימנותם. בפעם זו אתמקד בהודעה "בצלם" מ- 15 בנובמבר 2006 על רציחתה של אזרחית ישראלית מפגיעת רקטת קסאם בשדרות. וכך נאמר בהודעת "בצלם" הכוללת ארבעה סעיפים:

"בצלם שב ומגנה בחריפות את הירי של רקטות הקסאם על-ידי ארגונים פלשתינים מרצועת עזה לעבר יישובים ישראליים, אשר כתוצאה ממנו נהרגה הבוקר [15 בנובמבר 2006] פטימה סלוצקר, בת 57, וגבר נוסף נפצע קשה. מחודש יוני 2004, נהרגו מירי רקטות קסאם תשעה אזרחים ישראלים, חמישה אזרחים פלשתינים ואזרח זר אחד, ועשרות נפצעו".

"הכוונת התקפות נגד אזרחים מהווה "הפרה חמורה" של משפט ההומניטארי הבינלאומי, האסורה באופן מוחלט יהיו הנסיבות אשר יהיו. התקפות כאלה נחשבות "פשע מלחמה" ומחייבות העמדה לדין של האחראים לביצוען".

"בצלם קורא לרשות הפלשתינית להטיל את מרותה על הגופים המעורבים בירי רקטות על ישובים ישראליים ולעמוד על חובתה למנוע התקפות כנגד אזרחים. פעילות דחופה ונמרצת להשגת מטרה זו מתחייבת מתוקף הוראות המשפט ההומניטארי הבינלאומי".

"בצלם אומר עוד כי לישראל הזכות והחובה להגן על אזרחיה. הארגון מתריע, עם זאת, מפני נקיטה בצעדי נקמה, שהם הפרה של החוק הבינלאומי, ותועלתם הצבאית מוטלת בספק".

הודעת "בצלם" עושה הבחנה ברורה בין הרשות הפלשתינית לבין משגרי רקטות הקסאם. מנוסחה ניתן להבין, כי "בצלם" רואה ברשות הפלשתינית שלטון לגיטימי שאינו מעורב בטרור, ולכן מוצא לנכון  הארגון לקרוא לרשות הפלשתינית "להעמיד לדין את האחראים" למעשה. "בצלם" אינו מדייק בלשון המעטה, ובוחר להציג מצגת שווא שנועדה להטעות את הקורא התמים. מסיבה כלשהי שאינה נהירה בחר הארגון להתעלם מההודעה לתקשורת שפרסמו גדודי עיז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של החמאס, מיד לאחר שיגור הרקטות בבוקר ה- 15 בנובמבר ובה הם נטלו אחריות לפעולה ולרצח תושבת שדרות.

ההודעות פורסמו גם באתרים הרשמיים של החמאס וגדודי עיז א-דין אלקסאם ובסוכנויות הידיעות הפלשתיניות השונות. אחת ההודעות (http://www.alqassam.ps/arabic/win_bayan.php?nid=2303) שאף היא פורסמה ברבים הבהירה בפרוטרוט את השתלשלות האירועים בבוקר, והתפארה ברצח תושבת שדרות ובפציעת תושבים נוספים באורח קשה. משמעות הדברים, קיים קשר ישיר ואחריות ישירה בין משגרי רקטות הקסאם שרצחו ופצעו תושבים ישראלים לממשלת החמאס שהיא היא הרשות הפלשתינית דהיום. אשר על כן, ראוי היה ש"בצלם" יטיל את האחריות לרצח פטימה סלוצקר ז"ל על ממשלת החמאס עצמה ולתבוע את העמדת מנהיגיה, תוך ציון שמותיהם, לדין על "פשעי מלחמה".

האומנם ארגון "בצלם", המתהדר בתחקור יסודי של אירועים בהם נפגעים פלשתינים, ובכלל זה גובה עדויות בשטח, לא שם לב להודעות החמאס באמצעי התקשורת השונים והנמצאים באתריו הרשמיים?