עבור לתוכן העמוד
Menu

על ההבדל המהותי בין "תהדיה" ו"הפסקת אש"

הכותרות בישראל מבשרות על "הפסקת אש" בין ישראל והחמאס אך המשך ירי הקסאמים היום כבר הוכיח את מה שכבר היה ברור מראש למי ששם לב לדברים הבאים מן הרש"פ.

הכותרות בישראל מבשרות על "הפסקת אש" בין ישראל והחמאס אך המשך ירי הקסאמים היום כבר הוכיח את מה שכבר היה ברור מראש למי ששם לב לדברים הבאים מן הרש"פ.

בניגוד לעיתונים הישראליים שהשתמשו במונח "הפסקת אש" הרי שהעיתונים הפלסטיניים כגון "אלקודס" ואל-חיית אל ג'אדידה השתמשו במונח המוכר "תהדיה". הפירוש המילולי של תהדיה הוא "רגיעה" אך בתוך הרש"פ המשמעות המעשית שלו היא ברורה ומפורשת: הפסקה של פעילות טרור כמו פיגועי התאבדות מעבר לקו הירוק אך המשך ירי הקסאמים. גם לכתחילה אין למונח תהדיה את המשקל המחייב של ה"הודנה" שהיא מושג הלקוח מן הקוראן ושפירושו הנחת הנשק, או "הפסקת אש", כל עוד הדבר משרת את האינטרסים של האסלאם.

למרות שכבר היום שוגרו מספר רקטות קסאם, אי אפשר לדחות את הסברה שהמצב יתייצב בימים הקרובים ומספר הקסאמים יפחת והדבר תלוי גם ביכולת של הנייה לראות אם הוא יכול לאכוף את המיליציות . הסיבה העיקרית להפסקת האש היא מעל לכל חיסול בכירי החמאס על ידי ישראל ושיבוש מהלכיהם. כך גם היה בפעמים הקודמות בהן הציעו הפלסטינים רגיעה אחרי חיסול השייח יאסין ורנתיסי שבהן הבטיחו ארגוני הטרור נקמה גדולה אך לבסוף הציעו תהדיה. אלא שתהדיות למיניהן עצרו את תנופת צה"ל, ואחרי זמן הכול התחיל מהתחלה.  הדבר מתאים לקו של משעל כפי שנחשף אתמול, כלומר חצי שנה של שקט כדי להתכונן לסבב האלימות הבא.

בדיוק מפני מצב כזה התריע צה"ל שממשיך לתבוע הקמת אזורי חיץ הכוללים את ציר פילדלפי אלא שבשלב זה הדרג המדיני איננו מאשר זאת.

אין זה מפתיע שכוחות צה"ל מיהרו לצאת מעזה מוקדם הבוקר עוד לפני שהפלסטינים הוכיחו את  מחויבותם להפסקת האש. הדרג המדיני חושש מכיבוש מחדש של חלק כלשהו מעזה הן משום שהדבר מהווה הוכחה לכישלון הקונספציה והן משום שמדובר בשעה שיוזמות בינלאומיות שעומדות על הפרק מדברות דווקא על נסיגות נוספות.