עבור לתוכן העמוד
Menu

החמאס בגיבוי אירן כבר לא מסתפק בעזה

החמאס והפתח' נמצאים בעיצומן של ההכנות ליום הפקודה.

החמאס והפתח' נמצאים בעיצומן של ההכנות ליום הפקודה. החמאס מבריח כמויות מאסיביות של נשק ותחמושת דרך ציר פילדלפי והתחיל לבנות את ה"כוחות המיוחדים" גם בגדה המערבית. "משמר הנשיא" של הפתח' מתחמש בכלי נשק אמריקאיים שהחמאס טוען שמקורם בישראל, טענה שאי אפשר לפסול על הסף. נראה כי החמאס שרואה בעזה מרכז הכוח שלו החליט שלא לוותר על הגדה המערבית לטובת הפתח' והתחיל לארגן את כוחותיו הצבאיים גם שם. אמנם החמאס שמחו על ההישגים שלהם ביהודה ושומרון בבחירות האחרונות ועם זאת ראו בהישג סוג של בונוס לא-צפוי לו זכו בקרב סוג אחר של אוכלוסיה פלסטינית.

כהתרסה למאמצי החמאס, אבו מאזן מינה את המפקד הוותיק חאג' איסמעיל כמפקד על כוחות הרשות הפלסטינית בגדה המערבית. צעד זה נעשה כדי למלא את החוליה החסרה בשרשרת הפיקוד וכדי למנוע משר הפנים הפלסטיני, סעיד סיאם למנות איש חמאס לתפקיד. ירדן היא מהגורמים המפעילים לחץ על אבו מאזן להיות נוקשה עם החמאס, במיוחד בגדה המערבית. למרות כל זה, ספק אם אבו מאזן יסלים את המצב לכדי עימות. גם אם לא יוכל למנוע עימות – הוא ינסה בכל כוחו להכיל את העימות ולהשתמש בו כקרש קפיצה להסכם עם הנייה, שמקווה לאותו הדבר. אבו מאזן לא יזדרז לתת הנאום הצפוי הנושא בחובו את הניצוץ שיכול להצית את העימות.

החלטת החמאס לחזק את שורותיו בגדה המערבית ולהשקיע בהקמת בסיס צבאי היא חידוש הטומן בחובו סכנה ממשית לביטחונה של ירדן- וכל שכן לישראל- וליציבות האזור בכלל. אין שאלה בקשר למעורבות האיראנית בהתפתחויות הללו וניתן לקשור את שינוי הגישה לביקור שר הפנים הפלסטיני סעיד סיאם באיראן לפני כשבועיים.