עבור לתוכן העמוד
Menu

המשמעות של הפגנות הזעם הצפויות ביום שישי הקרוב והבדלי הטקטיקה בין הסונים לשיעים

ביום שישי הקרוב צפוי לנו גל נוסף של הפגנות זעם בעולם המוסלמי. השייח' קרדאווי מנהיג "האחים המוסלמים" קורא להפגנות "אינטליגנטיות", מילה נרדפת ל"מרוסנות" שבאה להראות שהאסלאם איננו נוגד את האינטלקט. באותו יום יחגגו השיעים את הניצחון על ישראל כך שצפויה תחרות מי מבין שתי ההפגנות תהיה מרשימה יותר. למרות שקרדאווי קרא לריסון, בעיה מרכזית היא […]

ביום שישי הקרוב צפוי לנו גל נוסף של הפגנות זעם בעולם המוסלמי. השייח' קרדאווי מנהיג "האחים המוסלמים" קורא להפגנות "אינטליגנטיות", מילה נרדפת ל"מרוסנות" שבאה להראות שהאסלאם איננו נוגד את האינטלקט. באותו יום יחגגו השיעים את הניצחון על ישראל כך שצפויה תחרות מי מבין שתי ההפגנות תהיה מרשימה יותר. למרות שקרדאווי קרא לריסון, בעיה מרכזית היא שאירועים אלו הם טעונים מאוד ויש בהם דינאמיקה שעלולה להוביל להיסטריה לא מרוסנת.

באופן כללי נראה שהשיעים משולהבים הרבה יותר נגד האפיפיור מאשר הסונים שאולי אפילו שקצת נגררו לתוך העניין בעל כרחם ומעדיפים שהאירוע ידעך מעצמו.

ניתן לראות שהדוברים הרשמיים של האחים המוסלמיים משתדלים לצמצם את הנזק ולא רוצים שהסכסוך יתפתח כי זה גדול עליהם הם מעדיפים דיאלוג עם אירופה. יש הבדל גדול בין להתעמת עם עיתון בדנמרק לבין מלחמה עם הכנסייה בעצמה. בשלב הזה הם לא רוצים התנגשות שתשפיע לרעה על אחיהם המוסלמים במערב. להיפך, הם מעדיפים שיתחזקו וישגשגו -העימות יגיע מאוחר יותר.

השיעים לעומת זאת רוצים עימות. זה חלק מהאתגר של איראן גם בנושא הגרעין. מלבד נשיא איראן לשעבר חתאמי השיעים בהלך רוח לוחמני נגד המערב.

מסיבות אלו חשוב ומעניין יהיה לעקוב אחר ההפגנות ביום שישי ובמיוחד אחר המצעד הגדול של החיזבאללה. מעניין לראות האם ינצל את חגיגות "הניצחון על ישראל" גם כדי להעביר מסר אנטי-אירופי. לדבר יש כמובן השלכות משמעותיות על ביטחונם ומעמדם של הכוחות האירופים המוצבים בלבנון.