עבור לתוכן העמוד
Menu

האם סין ויפן מודעות לסכנה האיראנית?

יפן וסין מסכימות שאחמדינג'אד והמשטר האיראני מהווים סכנה להיווצרות אי-יציבות גדולה ושאיראן גרעינית תהווה סכנה ברמה בינלאומית. אך בניגוד לארה"ב, ישראל ומספר ארצות אירופיות נוספות (בריטניה, גרמניה ולפעמים צרפת), יפן ובעיקר סין סבורות שעם הזמן הסכנה תיעלם ולכן אין צורך לפעול או לקחת סיכונים מיותרים

יפן וסין מסכימות שאחמדינג'אד והמשטר האיראני מהווים סכנה להיווצרות אי-יציבות גדולה ושאיראן גרעינית תהווה סכנה ברמה בינלאומית.  אך בניגוד לארה"ב, ישראל ומספר ארצות אירופיות נוספות (בריטניה, גרמניה ולפעמים צרפת), יפן ובעיקר סין סבורות שעם הזמן הסכנה תיעלם ולכן אין צורך לפעול או לקחת סיכונים מיותרים. בהקבלה שהן עושות בין איראן וצפון קוריאה הן טוענות ששתיהן יקרסו מסיבות פנימיות ולכן יש צורך להכיל אותן בדרכי שלום במקום להטיל עליהן סנקציות.

כמעצמות בינלאומיות בעלות היסטוריה ארוכה וללא איום ממשי על קיומן כאומות אין ביכולתן להעריך את הסכנה הקיומית בה נמצאת ישראל שמורכבת מגודלה ומההיסטוריה רווית השנאה ומהמשמעות של האיום האיראני "למחוק את ישראל מעל המפה".

ההשוואה לצפון קוריאה איננה נכונה גם משום שתוכנית הגרעין של צפון קוריאה מוגבלת למספר קטן של פצצות ולכן היא ניתנת להכלה. בניגוד לכך, איראן שואפת לייצר מצבור של חומר בקיע על מנת לייצר מספר רב של כלי נשק. ובנוסף לכך, המשטר מחובר בקשר ישיר עם סוריה החיזבאללה והחמאס. בכנס ובפגישות נוספות הסברתי את הסכנות לפקידי ממשל סינים ויפנים אך אני חושש שיידרשו עוד מושבים רבים על מנת להניא אותם מדעתם הנוכחית.