התראות

"אנשי דת קוראים לך מהקוראן וזהו – אתה פצצת זמן מהלכת"

תומכי טרור ומחבלים שהתפכחו חלוקים ביניהם בשאלה האם השנאה היא חלק בלתי נפרד משורשי האסלאם או שמדובר בדת המנוצלת לרעה • קטעים מספרו החדש של נדב שרגאי - "טרור אל־אקצא - מעלילה לדם" (בהוצאת "המרכז הירושלמי" ו"סלע מאיר")
שיתוף

תוכן העניינים

ב־1 בינואר 2015 היממו דבריו של נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי את כהני הדת המוסלמים שהתכנסו להאזין לנאומו באוניברסיטת אל־אזהר. באותו יום חל יום הולדתו של הנביא מוחמד והנהגת המוסד הלימודי החשוב ביותר של האסלאם הסוני האזינה לדברי א־סיסי רוב קשב.

"בלתי מתקבל על הדעת שהאידיאולוגיה שאנו קידשנו תהיה מקור לדאגה, לסכנה, להרג ולחורבן בקרב כל האומות האחרות", אמר הנשיא המצרי, "בלתי מתקבל על הדעת ש־1.6 מיליארד מוסלמים צריכים להרוג את שאר אוכלוסיית העולם, המונה כ־7 מיליארד, כדי לחיות…"

הבעיה, קבע, "נמצאת באידיאולוגיה. לא באמונה". בנאום יוצא דופן, שנשכח לאחר חודשים אחדים, פנה הנשיא המצרי ישירות אל אנשי הדת בארצו. הוא קרא להם "לבחון מחדש את המחשבה האסלאמית מתוך ראייה נאורה יותר", ובמטרה "לעצב שיח דתי נכון".

טרור אל-אקצא – מעלילה לדם

דברי א־סיסי באו על רקע גלים קשים של טרור אסלאמי עולמי. גם בישראל השתולל באותם ימים הטרור. "טרור הבודדים" – כך כונה אז. טכנית, אכן היה מדובר בבודדים, ללא תשתית ארגונית מאחוריהם. אלא ששיעור עצום מקרבם ינק מאמונה ורעיון משותף: ב־93% מהפיגועים שהתרחשו בירושלים בין אוגוסט 2014 למאי 2016 נכח סיפור הר הבית ואל־אקצא, אם כמניע יחיד או כאחד המניעים שהביאו את המפגע לצאת לפעולתו. כל "המפגעים הבודדים" היו מוסלמים, אם כי לא תמיד אדוקים בדתם.

הם יצאו לרחובות במטרה לרצוח יהודים, מכיוון שהוסתו להאמין ש"אל־אקצא בסכנה"; שישראל עומדת להרוס את מסגדי הר הבית ואף לשנות את "הסטטוס קוו" בהר. הם האמינו שרצח יהודים יקדם את "שחרור אל־אקצא משביו" וישחרר אותו מ"היהודים שמטמאים את מוסלמיותו". הם תכננו פיגועים קשים גם במבקרים היהודים בהר הבית, במגמה לחסום את דרכם לשם. עלילת "אל־אקצא בסכנה" חדלה אפוא להיות תעמולה שקרית בלבד והפכה ל"פונדקאית טרור", ובאופן ישיר למבער, ליצרן ולמחולל טרור. רבים בהנהגה הפלשתינית, הלאומית והדתית עשו בה שימוש תדיר והעניקו לה גב ציבורי.

פרשנות מעוותת לאסלאם

א־סיסי, לעומת זאת, ביטא בדבריו אסלאם נאור ומתון בהרבה. הוא היה לפה, לשורה של קולות אחרים בקרב הפלשתינים ובעולם הערבי והמוסלמי שגינו את הטרור הפלשתיני בכלל ואת טרור אל־אקצא בפרט. הם לא היו רבים ובלטו בשונותם. היו אלה זרעים של תקווה.

חלקם שוכנעו שקנאי האסלאם מנצלים את דתם לרעה ומעניקים לה פרשנות מעוותת. אחרים סברו כי קיים עיוות מובנה באסלאם, עיוות שמלכתחילה מזמין אלימות, טרור ושפך דם, וכי דרושה רפורמה בדת האסלאם. יש מהם שמצאו בקוראן לגיטימציה לנוכחות היהודית בירושלים ובהר הבית ואף ידעו להעריך את האוטונומיה הדתית שישראל העניקה למוסלמים בהר. אחרים דבקו בעניין הפלשתיני אך פסלו טרור מכל וכל. הקולות הנדירים הללו הוחרמו, ולא פעם הוקעו ונרדפו בקהילותיהם, אך הם סימלו ציפייה לשינוי ולטוב ולפיכך ראוי להכיר גם אותם.

סלמאן מצאלחה, משורר, מסאי, מתרגם ופובליציסט, חבר מערכת כתב העת "משארף", שזכה בפרס נשיא המדינה לספרות – היה אחד מהם. מצאלחה אמנם אינו מוסלמי אלא דרוזי (ערבי על פי הגדרתו), ובכל זאת נדרש ממנו לא מעט אומץ כדי לקבוע, כבר בינואר 2015, ש"שורשי הטרור מצויים באסלאם".

מצאלחה פרסם את דבריו בעיתון "הארץ". הוא הזכיר שכאשר הופיע הטרור האסלאמי על בימת העולם במהלך העשורים האחרונים, נזעקו מוסלמים רבים וטענו כי הוא משחיר את פני האסלאם. "הטרוריסטים הללו חטפו את האסלאם", הם אמרו. אלא שעל פי מצאלחה, השאלה המתבקשת היא מי חטף את מי בהקשר זה? והאם לא סביר יותר להניח שהטקסטים האסלאמיים הם שחטפו את הטרוריסטים ולא להפך.

אחרי שניתח טקסטים מקוריים של דמויות וארגונים פונדמנטליסטיים קיצוניים, "ששואבים את כוחם והשראתם מאותם טקסטים מכוננים של האסלאם עצמו", מצאלחה הגיע למסקנה ש"האסלאם זקוק לניעור רעיוני רציני… למהפכה שתתאים אותו לעולם המודרני".

נאיל זועבי // מתוך פייסבוק
נאיל זועבי // מתוך פייסבוק

דברים דומים, ואף חריפים יותר, נשמעים כבר כמה שנים מפי האינטלקטואל המצרי־גרמני, חאמד עבדל סמאד, בנו של אימאם מצרי שגלה לגרמניה. סמאד הפך לאחד ממבקרי האסלאם הבולטים בגרמניה וב־2015 פרסם שם את ספרו רב המכר: "מוחמד – ההתחשבנות". סמאד מתחשבן עם הנביא ומציין שלמוחמד היו שתי בעיות עם היהודים: כישלונו להשיג מהם הכרה בכך ששליחותו היא אכן שליחות ונבואה אלוקית, והאיסור להרוג שהיהודים דבקו בו.

"העובדה שבקוראן כתוב שהיהודים הם קופים וחזירים" מעידה, לדעת סמאד, על "דה הומניזציה מוחלטת של היריב; כזו שמעניקה הכשר להשמדה טוטלית". מוחמד בעצמו, הוא מציין, "ערף את ראשיהם של מאות בני שבט יהודי אחד שנכנע לו, ביום כניעתם… אנשים שעורפים היום את ראשי שבוייהם, לוקחים את מוחמד כדוגמה, ולכן חשובה ההתחשבנות איתו וצריך לומר שאסור שהוא יהיה סמל פוליטי או ערכי".

סמאד סבור לפיכך שהכרחי "להתעמת עם אבותינו ועם הטקסטים הדתיים שלהם. עלינו לפתוח את הבעיות המורכבות אחת ולתמיד… (אבל) בכל פעם שאנו מנסים להשתחרר קדימה עם מחשבותינו… אנחנו נמשכים בחזרה (אל נקודת המוצא) על ידי פחדינו, הטאבו, האיסורים והפחד להיענש… לא יכולה להיות נאורות היכן שיש פחד!"

מעטים הצליחו לשבור את מחסום הפחד. אחת מהם היתה סנדרה סלומון הנוצרייה, שנולדה ברמאללה כמוסלמית בשם פידה למשפחה של פעילי טרור, ספגה שנאה לישראל וחונכה להעריץ מחבלים. דודה, סחר חבש, אחד ממייסדי פת"ח, היה קרוב ליאסר ערפאת ונחשב כמי שגיבש את האידיאולוגיה של הארגון. סלומון היתה בעבר תומכת טרור:

"… למדנו לשנוא יהודים ולהלל את היטלר והשואה. שמחנו בכל פעם ששמענו על פיגוע מוצלח, כי אחריו חילקו לנו סוכריות וממתקים… מגיל חמש שיננתי את הקוראן בלי הפסקה. עד היום אני יודעת בעל פה את הפסוקים. בשבילי אלו היו שירי הילדות. לימדו אותנו שהיהודים הם צאצאי הקופים והחזירים. אמרו שהם המלוכלכים ביותר בעולם הכופרים, ושהם צריכים למות… הדבר שהיה הכי חשוב לנו הוא שחרור מסגד אל־אקצא, שחרור ירושלים והרס מדינת ישראל".

 

כריכת הספר החדש
כריכת הספר החדש

פידה (לימים סנדרה) התפכחה רק אחרי שחקרה בעצמה את הקוראן ואת חוקי הדת המוסלמית ואף למדה תנ"ך. היא נישאה בנישואים כפויים, וכשבעלה קיבל עבודה בקנדה, ניצלה זאת והתגרשה ממנו שם. היום היא תובעת מהפלשתינים לגנות טרור, להסיר את תמונות השאהידים וכן לחדול מהקריאות: "ברוח ובדם נפדה את ירושלים".

"הסיפור על אודות מסעו של מוחמד כשהוא רכוב על בוראק, סוס עם כנפיים, למקום שנקרא אל־אקצא, התווסף לאסלאם בשלב מאוחר", היא טוענת, "ובכל מקרה אין לו שום קשר למסגד אל־אקצא שעומד היום בירושלים, מכיוון שהוא כלל לא היה קיים".

אף אם מביאים בחשבון שאמונה אינה קשורה בהכרח לעובדות, ושמיליוני מוסלמים ברחבי העולם מקבלים היום את סיפור מוחמד ובוראק כאמת צרופה, דבריה של סלומון חשובים מכיוון שהם מעידים, מכלי ראשון, שהשנאה כלפי ישראל אינה נובעת אך ורק מסכסוך טריטוריאלי: "זה מגיע מהקוראן, ומהחדית'ים, שמספרים על השעה שבה המוסלמים יהרגו את כל היהודים, והאבן והעץ יבכו ויגלו: 'יש יהודי מאחורי העץ בוא והרוג אותו'", היא מצטטת. "אני חייתי את השנאה הזאת ואני מוכנה להתעמת עם כל איש דת ולהוכיח לו שהמוסלמים שונאים את היהודים בגלל היותם יהודים ולא בגלל מדינת ישראל".

פלשתינים, תבחרו צד

גם וליד שועיבת, טרוריסט לשעבר, יליד בית סאחור שהיה פעיל בזרוע הצבאית של אש"ף ואף גויס לתא של האחים המוסלמים בארה"ב, עשה כברת דרך דומה לזו של פידה. לבסוף, לאחר שהתעמק בתנ"ך – התנצר. סבו של שועיבת, המוכתר של בית סאחור, היה עמיתם של חאג' אמין ועבד אל־קאדר אל־חוסייני, ממובילי המאבק הפלשתיני נגד הציונות והיהדות לפני קום המדינה. שועיבת הנכד סיפר שכילד היה קורבן לשטיפת מוח.

"לימדו אותנו שירים על הריגת יהודים", הוא מספר, "מגיל חמש אתה מגויס ולומד לשנוא את היהודים. עם השנים אתה לומד גם אידיאולוגיה גזענית וגם את הכחשת השואה. אבי וסביבתי המוסלמית ציפו ממני להרוג יהודים ולהפוך לשאהיד כדי להגיע לגן עדן".

דעות כמו אלה של פידה, שועיבת או זו של נור דהרי – שהצטרף לארגון טרור בפקיסטן, חונך לחשוב ש"היהודים גרועים מחיות", אך בסופו של דבר התפקח – הן חריגות. לעיתים נדירות הן נשמעות מפי חוקרי אסלאם, בעצמם מוסלמים, ואז יש להן ערך מוסף.

 

צלילים צורמים. מתוך חשבון הטוויטר של פת"ח // איור: באדיבות מבט לתקשורת פלסטינית

שני אנשי דת טורקים, ד"ר חיאת גונדוגדו ואוקטר באבונה, ביקרו בישראל בינואר 2016, בעת שברחובות דקרו ודרסו יהודים "כדי להגן על אל־אקצא". גונדוגדו הבהיר כי בא כדי לזעוק שב"איסלאם אין שנאת יהודים" וש"האסלאם מתנגד לטרור". מוסלמים, לדבריו, "אינם יכולים להתנגד לתפילת יהודים בהר הבית, שהרי מדובר במקום התפילה שקבע שלמה, דמות שגם האסלאם מכבד אותה".

עמיתו ציין כי "הסובלים העיקריים מהטרור המוסלמי הם המוסלמים: מאז שמדינת ישראל קמה, היא הרגה 35 אלף מוסלמים, אולם באותו הזמן המוסלמים הרגו 11 מיליון מוסלמים".

קול אחר נוסף הוא זה של האינטלקטואל הסעודי עבד אל־חמיד אל־חכים, ששימש עד 2018 מנהל מרכז המזרח התיכון למחקרים אסטרטגיים ומשפטיים בג'דה. לאחר העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, אל־חכים לא היסס לציין ש"החברה בישראל מכבדת את בירתה הקדושה ואת תרבות חופש הפולחן בה".

"הודיתי לאל על כך שמכה, מדינה וירושלים (נמצאות) תחת ניהול של משטרים שמכבדים את קדושת הערים הללו והפכו אותן לערים מהיפות בעולם. היו הגיוניים, ירושלים היא עיר קדושה ליהודים ויש להם זכות היסטורית בה, כפי שמכה ומדינה קדושות למוסלמים. מוטב לירושלים להיות תחת ניהול ישראל, שיאפשר למוסלמים לבקר באל־אקצא, מאשר בניהול ערבי, שיהפוך אותה לעיר נחשלת של עולם שלישי…"

אל מול תופעת הפיגועים והאדרת המחבלים ברשות הפלשתינית, אמר אל־חכים כי על הרש"פ להחליט באיזה צד היא נמצאת, בצד של השלום או בצד של הטרור: "חייהם של הפלשתינים יקרים יותר משטח אדמה או מאבנים של מסגד".

דת ופוליטיקה מייצרות טרור

גם בקרב ערביי ישראל נשמעים מדי פעם קולות אחרים. הם בולטים במתינותם במיוחד על רקע הקיצוניות שמגלמת התנועה האסלאמית בישראל וקשריה עם חמאס, או על רקע מעורבות הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בפיגועי טרור. הנה, למשל, נאיל זועבי, מנהל בית ספר בכפר הגלילי טמרה, שקובע: "מאכילים את הציבור שלנו בשקרים. המנהיגים מוכרים להם שאל־אקצא בסכנה ושיהודים רוצים לפגוע בו. אלה דברים שלא מקובלים עלי…"

ד"ר רמדאן דבש, יו"ר המנהל הקהילתי של צור באהר במזרח ירושלים, ואזרח ישראלי, מזהיר אף הוא מפני "ערבוב של דת בפוליטיקה – ערבוב שמייצר טרור". הוא וזועבי בוחרים לתאר את הקוראן כ"ספר של שלום". הם מציעים "ליטול ממנו את הדברים המחברים".

אחרי הפיגוע שביצעו אנשי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית הישראלית בהר הבית (יולי 2017) נשמעו קולות אחרים גם בתקשורת הערבית. הכותב הסעודי מוג'אהד עבד אל־מותעאלי טען, למשל, כי "סולידריות עם מחנות הפליטים בפזורה קודמת לסולידריות עם אל־אקצא, משום שהאדם חשוב מן האבן".

הפרקליט הערבי־ישראלי (נוצרי) ג'ואד בולוס הזהיר מפני הנכונות הגוברת בקרב צעירים ערבים בישראל למות ולהרוג אחרים בשם הדת וסמליה הקדושים, ובראשם מסגד אל־אקצא.

דברים חדים אף יותר ברוח זאת השמיע חמיד אל־שריפי, מייסד ארגון המוסלמים הליברלים, שעמל על פירוש מתון וליברלי לפרקי הקוראן במטרה להתאימם לימינו. אל־שריפי, דיפלומט עיראקי לשעבר שפועל כיום מלונדון, שרד שלושה ניסיונות התנקשות בשל דעותיו. ב־2015, בעיצומו של גל סכינאות הטרור של מפגעי "אל־אקצא בסכנה", הגדיר עצמו כ"עיוור שעיניו נפקחו", ובראיון למאיה פולק מ"מקור ראשון" אמר בין היתר: "אני מבין ילד מוסלמי בן 13 שלוקח סכין והולך לדקור יהודים. אם היתה לי הזדמנות לעשות זאת בצעירותי, אני לא בטוח שהייתי מוותר עליה. כשאתה צעיר בשנים, באים אנשי דת וקוראים באוזניך כמה פרקים מהקוראן – וזהו, אתה פצצת זמן מהלכת.

"יאמרו למשל: "מי אויבי האל? היהודים. אל תחשוב. הרוג כמה שיותר מהם וגן העדן הוא שלך". מבטיחים לך שתגיע למקום ממש יפה. חינכו אותנו לא להשתמש במוח כשאנחנו רואים טקסט מהקוראן, אלא לקרוא וליישם, ולא משנה כמה שנים עברו מאז שהפסוק נכתב. לאט לאט, כשמוחי התפתח, הבנתי שהכל רמאות, שהכל טעות… הבנתי שכל מה שלימדו אותנו הוא שטויות".

הקוראן, הסביר אל־שריפי, הוא כמו חרב פיפיות: "אני יכול לקרוא לך חומרים כדי לעשות אותך פנאטית ואני יכול לקרוא חומרים כדי לעשותך רגועה ושלווה… מי שמתנגד לי, יאמר שהקוראן הוא לכל אוזן ולכל זמן… הקוראן אומר לכבד את ההורים ולא לאכול חזיר – וזה תקף גם להיום, אבל בקוראן גם אומרים למכור ולקנות עבדים ולהכות את הנשים. האם אני אמור להכות את אשתי כיום?"

אל־שריפי חדל ללכת לתפילות יום השישי במסגד, שם מושמעת לדבריו ההסתה העיקרית להרג שהוא אינו רוצה להיות חלק ממנו: "תפילות יום השישי נחטפו בידי מדינות האסלאם הקיצוניות… מתפילה ועבודת האל הן הפכו לתעמולה זולה שנועדה להפיץ שנאה. ה"ג'ומעה" כמו שנקראות התפילות האלה, הן הזדמנות בשביל האימאם להגיע לאנשים באמצעות הנאומים שלו ונהוג שהוא מחזיק נשק בידו".

את גישת "הקול האחר" ביטא ממקום ייחודי משלו גם קאסים חאפיז, צעיר מוסלמי, תושב ברמינגהאם שבבריטניה, שהנהיג את הארגון "מוסלמים למען ישראל". חאפיז, בן להורים מהגרים מפקיסטן, שאביו העריץ את היטלר, נחשף אף הוא להסתה קשה בזכות הג'יהאד, מצד חמאס וחיזבאללה.

"…למעשה, הטעים קאסים, "מדובר בסכסוך פוליטי גרידא, סכסוך על פיסת אדמה, אך השייח' מוחמד אמין אל־חוסייני, המופתי של ירושלים בתקופת הבריטים, הכניס ממד דתי לסכסוך. הוא היה נאצי שטיפח שנאה שנים ארוכות, שנפגש עם אדולף היטלר. הוא שיצר את התערובת הנפיצה הזאת בין דת ופוליטיקה. הקיצוניות שלו ניצחה לצערי. היום המצב הוא אמנם שלא כל המוסלמים הם טרוריסטים, אך רבים מהם אחוזים שנאה קנאית ואלימה…"

•••
"…שנים חלפו. תהליך ה'אסלום' של הסכסוך רק הועצם ורבדיו השונים התעמקו. עלילת "אל־אקצא בסכנה" ו"השאהידים של אל־אקצא" שספר זה מעמיק בסיפורם, היו לחלק בלתי נפרד ממנו. הם סחפו אחריהם ציבורים רחבים בעולם המוסלמי למאבק שאינו רק על העתיד, אלא גם על העבר; ולג'יהאד שאינו רק על מרחב (גיאוגרפי) אלא גם על הזמן. "אל־אקצא" הפכה לקריאת קרב עתיקה־חדשה, בזירה שגם עבור היהודים היתה עתיקה־חדשה.

הצד המוסלמי דרש ודורש עד היום בלעדיות וקניין מוחלט על מקום שקדוש לא רק בעבורו, אלא היה כזה עוד קודם לכן בעבור היהודים. בעוד הציבור היהודי, ברובו הגדול, משלים עם גזירות הסטטוס קוו והמגבלות הקשות שמטילה עליו ממשלתו בהר הבית, הציבור המוסלמי בוחר פעם אחר פעם בעלילה, בטרור ובדרך של "הכל או לא כלום".

האם במציאות כזאת יש סיכוי לקולות האחרים, שמקצת דבריהם הבאנו כאן? האם קיימת היתכנות שזרעי התקווה המעטים הללו יצמיחו מציאות אחרת, שעמדות מיעוט אלו יהפכו לנחלת הכלל? שציבור פלשתיני ומוסלמי רחב יבין ש"אל־אקצא בסכנה" היא עלילה? שהפלשתינים יוקיעו ויקיאו מקרבם את המחבלים הרבים שמפגעים ורוצחים בשם "ההגנה על אל־אקצא", במקום לרומם אותם למעלת שאהידים?

כל הציטוטים בכתבה זו נסמכים על מראי מקום ומקורות המובאים בגוף הספר. מפאת הקיצור הם הושמטו כאן.

מתוך אתר "ישראל היום"

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am

Close