התראות

תקיפה בסוריה: האם אובאמה זקוק לקונגרס?

שיתוף

תוכן העניינים


החלטתו של נשיא ארה"ב, ברק אובאמה, לבקש את אישור הקונגרס לפעולה צבאית בסוריה היא הפרק האחרון במאבק מתמשך בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת בארה"ב, על סמכויותיו של כל צד להחליט – האם צריכה ארה"ב להיות מעורבת בעימות מזוין? החוקה האמריקנית מחלקת את הסמכויות הללו בין שני הגופים: הנשיא הוא המפקד העליון, אך הסמכות להכריז על מלחמה נמצאת בידי שני בתי הקונגרס – הסנאט ובית הנבחרים.

במהלך המלחמה הקרה נראה היה כי סמכויות הנשיא התרחבו על חשבון הקונגרס, בייחוד במקרים של מלחמות בהיקף מוגבל. הדבר החל במלחמת קוריאה, כאשר הנשיא הארי טרומן לא ביקש מהקונגרס את תמיכתו הרשמית. במקרים מסוימים, למשל בהחלטת מפרץ טונקין מ־1964, אישור הקונגרס לשימוש בכוח בווייטנאם היה מרומז בלבד, כשהממשל קיבל "אור ירוק" לנקוט את "כל האמצעים הנדרשים" כדי להדוף התקפות על כוחות ארה"ב.

למרות שלא היתה הכרזת מלחמה ואף לא התקבלה החלטה מפורשת בקונגרס, ממשלו של לינדון ג'ונסון לא ראה בעיה בהרחבה של מלחמת וייטנאם ובהצבת יותר מחצי מיליון חיילים. מבקרי מהלכי הממשל דאז החלו לדבר על "נשיאות קיסרית" המנכסת לעצמה סמכויות של הרשות המחוקקת.

התמונה החלה להשתנות ב־1973, כאשר הקונגרס החזיר לעצמו את סמכויותיו מהרשות המבצעת, עם קבלת "חוק סמכויות המלחמה" (WAR POWERS ACT). החוק החדש דרש מהנשיא להודיע לקונגרס, באופן מיידי, על כל מקרה שבו כוחות ארה"ב נשלחים לפעולה צבאית. לאחר מכן, במקרה שהקונגרס לא יאשר את המשך הפעולה, הכוחות יוסגו באופן אוטומטי לאחר 60 ימי לחימה. החוק איפשר הארכה נוספת של 30 ימים, במקרה שהנשיא יכריז על "הכרח צבאי בלתי נמנע". כלומר, תיאורטית, נשיא אמריקני יכול לשלוח כוחות אמריקניים למבצע צבאי ל־90 ימים, לכל היותר, ללא אישור רשמי של הקונגרס.

הנשיא ריצ'רד ניקסון הטיל וטו על העברת "חוק סמכויות המלחמה", אך היחלשותו בפרשת ווטרגייט איפשרה למתנגדיו לגייס תמיכה בקונגרס לביטול הווטו. "חוק סמכויות המלחמה" נכנס לספר החוקים האמריקני, אך רבים בקהילה המשפטית בארה"ב ראו בו חוק לא חוקתי. רוב הנשיאים בשנים שלאחר מכן לא תמיד דבקו ב"חוק סמכויות המלחמה".

זהירות, תקדים

פעמים רבות יישום החוק היה לא עקבי. לדוגמה, ב־1983, כשהנשיא רונלד רייגן שלח כוחות לגרנדה, הוא לא הודיע לרשות המחוקקת. מאידך גיסא, כשחיל הנחתים נשלח לביירות, רייגן ביקש וקיבל את אישורם של בתי הקונגרס. באותו זמן התקבלו בוושינגטון דו"חות שלפיהם הסורים למדו את "חוק סמכויות המלחמה", כדי להבין את מרחב התמרון שלהם.

המטוטלת נעה לכיוון השני ב־1999, כאשר הנשיא קלינטון החליט לעקוף את הרשות המחוקקת ולשלוח כוחות אמריקניים לקוסובו. פרשנות ב"וול־סטריט ג'ורנל" חשפה כי קלינטון הצליח להביס את הסרבים בקוסובו 12 ימים לפני שפקעה הארכת 90 הימים שמתיר "חוק סמכויות המלחמה". קלינטון ביצע, ללא אישור הקונגרס, גם התקפת טילי שיוט נגד מטרות של אל־קאעידה באפגניסטן ובסודאן. לעומת זאת, הנשיא ג'ורג' בוש הבן ביקש וקיבל את אישור הקונגרס לשימוש בכוח באפגניסטן, בעקבות אסון התאומים ב־2001 וגם במקרה של המלחמה בעיראק.

מבט על התנהלויות נשיאותיות אלה (בעבר) מעיד כי החלטתו של אובאמה להשתמש בכוח נגד סוריה, כתגובה לשימוש של בשאר אסד בנשק כימי, היא חוקית ואין צורך באישור הקונגרס מראש. זאת, בייחוד אם מדובר במבצע קצר־ימים, שאינו מתקרב לזמן שהוקצב לשימוש נשיאותי תחת "חוק סמכויות המלחמה". אובאמה בוודאי מבין זאת; אחרי הכל, הוא לימד משפט חוקתי בטרם נכנס לפוליטיקה. אם אובאמה אכן אינו זקוק לאישור המחוקקים, מדוע הוא החליט לפנות אליהם בכל זאת?

התשובה היא שאובאמה זקוק לקונגרס בשביל לגיטימיות. למעשה, הוא הצהיר כי יש לו את הסמכות החוקית לצאת במתקפה נגד סוריה. בהופעתו ב־31 באוגוסט, בגן הוורדים של הבית הלבן, אמר: "עם זאת, למרות שאני מאמין כי יש בידי את הסמכות לבצע פעולה צבאית זו בלי אישור ספציפי מהקונגרס, אני יודע שהמדינה תהיה חזקה יותר אם נקיים את הדיון הזה, ופעולותינו יהיו אף יעילות יותר".

דבריו מעידים על כך שהוא מבין כי קיימת סכנה שבעתיד החלטתו לפנות לקונגרס במקרה של סוריה עלולה להיות מנוצלת כתקדים להגביל עוד יותר את סמכויות הנשיא בענייני מלחמה, מעבר להגבלות שנכתבו ב"חוק סמכויות המלחמה". זה יהיה תקדים שצפוי להחליש את מעמדה העולמי של ארה"ב.

מעל למגבלות האו"ם

אם הנשיא אובאמה מחפש לגיטימציה נוספת לפעולתו נגד סוריה, באופן תיאורטי הוא יכול היה לפנות לאו"ם. אחרי סיומה של המלחמה הקרה בוושינגטון שררה אופטימיות מחודשת, כי האו"ם יכול להפוך לאמצעי לשמירה על שלום וביטחון בינלאומיים. הנשיא ג'ורג' בוש האב פנה למועצת הביטחון של האו"ם לקבל אישור לתקיפתו בעיראק, אחרי שזו פלשה וכבשה את כוויית.

הוא קיבל את תמיכתן של כל חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, ובכללן בריה"מ (שהפכה לרוסיה באוגוסט 1991) וסין. אבל בתוך כמה שנים התברר כי בכוונת הרוסים לחסום כל יוזמה אמריקנית במועצת הביטחון. למעשה, ב־1999 קלינטון יצא למלחמה בקוסובו ללא אישור ממועצת הביטחון של האו"ם, מכיוון שידע כי הוא ייתקל בווטו רוסי.

נראה עתה כי אובאמה מבין את מגבלות האו"ם. בנאומו בגן הוורדים הוא למעשה הודה: "אני מרגיש בנוח להתקדם הלאה ללא אישור מועצת הביטחון של האו"ם, שעד כה היתה משותקת לחלוטין בנושא זה ולא היתה מוכנה להטיל את האחריות על אסד". במהלך ממשל בוש האב בתחילת שנות ה־90 הדרישה לאישור ממועצת הביטחון של האו"ם נבעה בחלקה בשביל לשפר את סיכוייו להשיג אישור מהקונגרס.

כעת, ב־2013, לאובאמה אין את אותן הפריבילגיות.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
דיווחים ערביים: קטאר רואה בתקיפה בגידה אמריקנית

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, על הדיווחים הסותרים סביב החיסול בדוחא: "חמאס טוען שהצמרת שלו ניצלה, אבל אף אחד מהם לא מופיע בתקשורת. התמונות מהתקיפה מראות שזה כמעט בלתי אפשרי לצאת משם חי – ייתכן שהם פצועים ומסתירים מידע," אמר.

לדבריו, ישראל קיבלה אור ירוק מהנשיא טראמפ אחרי שהתברר כי חמאס מסרב להצעתו האחרונה: "אין עסקה. חמאס מושך זמן, מנסה למסמס ולגרור את ישראל לשולחן המשא ומתן כדי לעכב את כיבוש עזה".

בן מנחם הסביר כי בקטאר רואים בתקיפה "בגידה אמריקנית" לאחר שהשקיעו מיליארדים ביחסים עם וושינגטון, וכעת הם מתכננים ועידת פסגה ערבית-אסלאמית כדי לתקוף את ישראל בזירה הדיפלומטית. "בסופו של דבר זה דווקא טוב לישראל – קטאר לעולם לא הייתה מתווך הוגן, ומצרים תוכל לקבל את התפקיד המרכזי", הוסיף.

על תגובת העולם הערבי אמר: "הגינויים הרשמיים הם מס שפתיים בלבד. כל המשטרים הסוניים – סעודיה, ירדן, מצרים – יודעים שקטאר היא ראש הנחש של האחים המוסלמים. בפנים הם שמחים לראות את הפגיעה בחמאס".

 
12:10pm
המרכז הירושלמי
קטאר מסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי קטאר מנהלת "קאבר-אפ" לאחר התקיפה בדוחא ומסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו, במקביל לפתיחת קמפיין בינלאומי נרחב נגד ישראל. לדבריו, דוחא מציגה את ישראל כסכנה אזורית במטרה לטרפד את הסכם הנורמליזציה המתגבש עם סעודיה ואת יוזמת טראמפ לנורמליזציה רחבה במזרח התיכון – צעד שישראל חייבת להיאבק בו בעוצמה.

 
12:09pm
המרכז הירושלמי
בכיר לשעבר במוסד: קטאר לא מתכננת להגיב צבאית למתקפה בדוחא

עודד עילם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר ראש חטיבת הפח״ע במוסד, הסביר כי למרות הניסיון של קטאר וחמאס להסתיר את תוצאות התקיפה בדוחא, האמת תיחשף בתוך ימים. לדבריו, המוסד שימש גורם מרכזי במגעים מול דוחא, אך התגובה הקטארית לא תהיה צבאית אלא תקשורתית וכלכלית: "הם יריצו קמפיין ארסי, ישקיעו מיליארדים בקניית השפעה, ובסוף יבלעו את הצפרדע ויחזרו לעסקים כרגיל".

12:09pm
המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm

Close