התראות

תקיפה בסוריה: האם אובאמה זקוק לקונגרס?

שיתוף

עניינים


החלטתו של נשיא ארה"ב, ברק אובאמה, לבקש את אישור הקונגרס לפעולה צבאית בסוריה היא הפרק האחרון במאבק מתמשך בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת בארה"ב, על סמכויותיו של כל צד להחליט – האם צריכה ארה"ב להיות מעורבת בעימות מזוין? החוקה האמריקנית מחלקת את הסמכויות הללו בין שני הגופים: הנשיא הוא המפקד העליון, אך הסמכות להכריז על מלחמה נמצאת בידי שני בתי הקונגרס – הסנאט ובית הנבחרים.

במהלך המלחמה הקרה נראה היה כי סמכויות הנשיא התרחבו על חשבון הקונגרס, בייחוד במקרים של מלחמות בהיקף מוגבל. הדבר החל במלחמת קוריאה, כאשר הנשיא הארי טרומן לא ביקש מהקונגרס את תמיכתו הרשמית. במקרים מסוימים, למשל בהחלטת מפרץ טונקין מ־1964, אישור הקונגרס לשימוש בכוח בווייטנאם היה מרומז בלבד, כשהממשל קיבל "אור ירוק" לנקוט את "כל האמצעים הנדרשים" כדי להדוף התקפות על כוחות ארה"ב.

למרות שלא היתה הכרזת מלחמה ואף לא התקבלה החלטה מפורשת בקונגרס, ממשלו של לינדון ג'ונסון לא ראה בעיה בהרחבה של מלחמת וייטנאם ובהצבת יותר מחצי מיליון חיילים. מבקרי מהלכי הממשל דאז החלו לדבר על "נשיאות קיסרית" המנכסת לעצמה סמכויות של הרשות המחוקקת.

התמונה החלה להשתנות ב־1973, כאשר הקונגרס החזיר לעצמו את סמכויותיו מהרשות המבצעת, עם קבלת "חוק סמכויות המלחמה" (WAR POWERS ACT). החוק החדש דרש מהנשיא להודיע לקונגרס, באופן מיידי, על כל מקרה שבו כוחות ארה"ב נשלחים לפעולה צבאית. לאחר מכן, במקרה שהקונגרס לא יאשר את המשך הפעולה, הכוחות יוסגו באופן אוטומטי לאחר 60 ימי לחימה. החוק איפשר הארכה נוספת של 30 ימים, במקרה שהנשיא יכריז על "הכרח צבאי בלתי נמנע". כלומר, תיאורטית, נשיא אמריקני יכול לשלוח כוחות אמריקניים למבצע צבאי ל־90 ימים, לכל היותר, ללא אישור רשמי של הקונגרס.

הנשיא ריצ'רד ניקסון הטיל וטו על העברת "חוק סמכויות המלחמה", אך היחלשותו בפרשת ווטרגייט איפשרה למתנגדיו לגייס תמיכה בקונגרס לביטול הווטו. "חוק סמכויות המלחמה" נכנס לספר החוקים האמריקני, אך רבים בקהילה המשפטית בארה"ב ראו בו חוק לא חוקתי. רוב הנשיאים בשנים שלאחר מכן לא תמיד דבקו ב"חוק סמכויות המלחמה".

זהירות, תקדים

פעמים רבות יישום החוק היה לא עקבי. לדוגמה, ב־1983, כשהנשיא רונלד רייגן שלח כוחות לגרנדה, הוא לא הודיע לרשות המחוקקת. מאידך גיסא, כשחיל הנחתים נשלח לביירות, רייגן ביקש וקיבל את אישורם של בתי הקונגרס. באותו זמן התקבלו בוושינגטון דו"חות שלפיהם הסורים למדו את "חוק סמכויות המלחמה", כדי להבין את מרחב התמרון שלהם.

המטוטלת נעה לכיוון השני ב־1999, כאשר הנשיא קלינטון החליט לעקוף את הרשות המחוקקת ולשלוח כוחות אמריקניים לקוסובו. פרשנות ב"וול־סטריט ג'ורנל" חשפה כי קלינטון הצליח להביס את הסרבים בקוסובו 12 ימים לפני שפקעה הארכת 90 הימים שמתיר "חוק סמכויות המלחמה". קלינטון ביצע, ללא אישור הקונגרס, גם התקפת טילי שיוט נגד מטרות של אל־קאעידה באפגניסטן ובסודאן. לעומת זאת, הנשיא ג'ורג' בוש הבן ביקש וקיבל את אישור הקונגרס לשימוש בכוח באפגניסטן, בעקבות אסון התאומים ב־2001 וגם במקרה של המלחמה בעיראק.

מבט על התנהלויות נשיאותיות אלה (בעבר) מעיד כי החלטתו של אובאמה להשתמש בכוח נגד סוריה, כתגובה לשימוש של בשאר אסד בנשק כימי, היא חוקית ואין צורך באישור הקונגרס מראש. זאת, בייחוד אם מדובר במבצע קצר־ימים, שאינו מתקרב לזמן שהוקצב לשימוש נשיאותי תחת "חוק סמכויות המלחמה". אובאמה בוודאי מבין זאת; אחרי הכל, הוא לימד משפט חוקתי בטרם נכנס לפוליטיקה. אם אובאמה אכן אינו זקוק לאישור המחוקקים, מדוע הוא החליט לפנות אליהם בכל זאת?

התשובה היא שאובאמה זקוק לקונגרס בשביל לגיטימיות. למעשה, הוא הצהיר כי יש לו את הסמכות החוקית לצאת במתקפה נגד סוריה. בהופעתו ב־31 באוגוסט, בגן הוורדים של הבית הלבן, אמר: "עם זאת, למרות שאני מאמין כי יש בידי את הסמכות לבצע פעולה צבאית זו בלי אישור ספציפי מהקונגרס, אני יודע שהמדינה תהיה חזקה יותר אם נקיים את הדיון הזה, ופעולותינו יהיו אף יעילות יותר".

דבריו מעידים על כך שהוא מבין כי קיימת סכנה שבעתיד החלטתו לפנות לקונגרס במקרה של סוריה עלולה להיות מנוצלת כתקדים להגביל עוד יותר את סמכויות הנשיא בענייני מלחמה, מעבר להגבלות שנכתבו ב"חוק סמכויות המלחמה". זה יהיה תקדים שצפוי להחליש את מעמדה העולמי של ארה"ב.

מעל למגבלות האו"ם

אם הנשיא אובאמה מחפש לגיטימציה נוספת לפעולתו נגד סוריה, באופן תיאורטי הוא יכול היה לפנות לאו"ם. אחרי סיומה של המלחמה הקרה בוושינגטון שררה אופטימיות מחודשת, כי האו"ם יכול להפוך לאמצעי לשמירה על שלום וביטחון בינלאומיים. הנשיא ג'ורג' בוש האב פנה למועצת הביטחון של האו"ם לקבל אישור לתקיפתו בעיראק, אחרי שזו פלשה וכבשה את כוויית.

הוא קיבל את תמיכתן של כל חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, ובכללן בריה"מ (שהפכה לרוסיה באוגוסט 1991) וסין. אבל בתוך כמה שנים התברר כי בכוונת הרוסים לחסום כל יוזמה אמריקנית במועצת הביטחון. למעשה, ב־1999 קלינטון יצא למלחמה בקוסובו ללא אישור ממועצת הביטחון של האו"ם, מכיוון שידע כי הוא ייתקל בווטו רוסי.

נראה עתה כי אובאמה מבין את מגבלות האו"ם. בנאומו בגן הוורדים הוא למעשה הודה: "אני מרגיש בנוח להתקדם הלאה ללא אישור מועצת הביטחון של האו"ם, שעד כה היתה משותקת לחלוטין בנושא זה ולא היתה מוכנה להטיל את האחריות על אסד". במהלך ממשל בוש האב בתחילת שנות ה־90 הדרישה לאישור ממועצת הביטחון של האו"ם נבעה בחלקה בשביל לשפר את סיכוייו להשיג אישור מהקונגרס.

כעת, ב־2013, לאובאמה אין את אותן הפריבילגיות.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close