עבור לתוכן העמוד
Menu

רגעים מכריעים במלחמת 50 הימים – סקירה

 

רגעים מכריעים במלחמת 50 הימים

דניאל רובינשטיין

 

סקירה

 

בשבוע הראשון של יולי 2014 התגברו התקפות הטילים של החמאס על ישראל. בתגובה, הפציץ חיל האוויר הישראלי מטרות ברצועת עזה. ממשלת ישראל הדגישה כי אם החמאס יחדל משיגור הטילים, לא תהיה לישראל כל סיבה לפעול, אך חמאס המשיך להסלים את ההתקפות. ב-8 ביולי הכריזה ישראל על תחילת מבצע 'צוק איתן'. מטרת המבצע הייתה להשיב את השקט לדרום ישראל ולגבות מחמאס מחיר בגין מטחי הטילים המתמשכים. עד 17 ביולי הוגבל מבצע 'צוק איתן' למערכה אווירית. המפנה התחולל עם גילוי חדירת מחבלים לשטח ישראל דרך מנהרה. אז החליט צה"ל לצאת לפעולה קרקעית בשטח עזה עם כוח מוגבל, כדי לאתר ולהשמיד את המנהרות שהגיעו לתוך שטח ישראל. כוחות קרקעיים של צה"ל השלימו משימה זו ועזבו את עזה ב-5 באוגוסט, אך התקפות הטילים של חמאס נמשכו. לפיכך, נמשכה גם הפעילות המבצעית של חיל האוויר הישראלי. לבסוף, ב-26 באוגוסט, הסכים חמאס – שדחה או הפר 11 הפסקות אש במהלך המלחמה – להפסקת אש בלתי מוגבלת, לאחר שלא הצליח להשיג ולו אחת מתביעותיו: נמל תעופה, נמל ימי, גבולות פתוחים, שחרור אסירים ועוד.

טבלה

ציר הזמן שלהלן הוא סיכום קצר של האירועים המרכזיים ב'צוק איתן'.

8 ביולי

בתגובה להתגברות הדרמטית בהתקפות הטילים והפצמ"רים מצד חמאס, הכריז צה"ל על פתיחת מבצע 'צוק איתן'. כוחות קומנדו של חמאס הסתננו לישראל דרך הים ליד זיקים. טילים נחתו בירושלים ובחדרה (100 ק"מ מעזה) ויורטו מעל תל אביב ובסביבותיה.

דובר חמאס: "זה לא הזמן לשקט. יש לנו בנק של מטרות שונות. יהיה צורך לצייד כל בית בישראל ב'כיפת ברזל' (סוללת טילים)".

 

שר הביטחון משה יעלון: "אנחנו מוכנים לפעולה נגד חמאס, והיא לא תסתיים כעבור כמה ימים. חמאס מוביל את העימות הנוכחי למקום שבו הוא רוצה לגבות מחיר מהעורף שלנו. צריך סבלנות".

 

9 ביולי

טילים פגעו בזכרון יעקב, 120 ק"מ מעזה.

13 ביולי

טילים שנורו מעזה פגעו בבית לחם ובבית פלסטיני בחברון.

For-Timeline-July-13_web-1024x706

צה"ל פיזר מעל רצועת עזה עלונים שבהם ניתנו הוראות מפורטות לפינוי. חמאס דורש מהתושבים להתעלם מאזהרות צה"ל.

DROPLETS

14 ביולי

חמאס שיגר מל"ט לשטח ישראל. צה"ל יירט אותו מעל אשדוד באמצעות טיל פטריוט.

15 ביולי

במשך הלילה נפלו טילים באילת. בשעה 09:00 הסכימה ישראל להפסקת אש שהושגה בתיווך המצרים ועצרה את כל הפעילות בעזה. במהלך 6 השעות הבאות שיגר חמאס 50 טילים לעבר ישראל. אזרח ישראלי נהרג מאש פצמ"רים שנורו לעבר מעבר ארז. בשעה 15:00 חידש צה"ל את פעילותו בעזה.

"אין בפי מילים חריפות מספיק לגנות את פעולתו חסרת הבושה של חמאס, שירה מספר רב של טילים חרף המאמץ הכן להשיג הפסקת אש" –  שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי.

15th

16 ביולי

צה"ל פיזר על עזה מהאוויר עלונים ובהם הוראות מפורשות בדבר פינוי.

DROPLETS

17 ביולי

בבוקר הסתננו לישראל 13 טרוריסטים פלסטינים דרך מנהרה שנחפרה מדרום רצועת עזה עד סמוך לקיבוץ סופה. המחבלים היו חמושים היטב בטילים נגד טנקים וברובי סער, והתכוננו לבצע טבח. צה"ל סיכל את ההתקפה ובכך הציל חיי ישראלים רבים.

אחרי ההסתננות דרך המנהרה, הודיע צה"ל שיסכים לחלון של הפסקת אש הומניטרית לבקשת האו"ם וינצור את האש למשך חמש שעות. במהלך שעות אלה נורו מעזה שלושה פצמ"רים שפגעו בישראל. עם סגירת חלון חמש השעות, ירה חמאס למעלה מ-100 טילים לעבר ישראל.

 

באותו ערב יירט צה"ל מל"ט בשמי אשקלון באמצעות טיל פטריוט.

 

בלילה פתח צה"ל בפעולה קרקעית רחבת-היקף בעזה. טרם כניסת הכוחות פיזר צה"ל עלונים מעל 14 אזורים בעזה, המזהירים את האוכלוסייה האזרחית לפנותם תוך מתן פירוט מדויק על מיקום הפינוי. כמו כן, כללו עלונים הוראות לתושבים להיכן להתפנות למען ביטחונם.

 

הודעת צה"ל:

"דובר צה"ל מוסר כי כוחות יבשה גדולים של צה"ל החלו לפני זמן קצר בפעולה ממוקדת לסיכול תשתיות טרור ברצועת עזה.

 

צה"ל החל במימושה של מדרגת פעולה נוספת במדרג הפעולות העולה של מבצע 'צוק איתן' ובשלב זה של המבצע פועלים בשטח רצועת עזה כוחות חיל הרגלים, שריון, הנדסה, ארטילריה ומודיעין בשיתוף פעולה עם זרועות האוויר והים ובסיוע השב"כ וגורמי ביטחון אחרים, בהובלת פיקוד הדרום.

 

פעולת צה"ל יצאה לפועל בהמשך להחלטת הדרג המדיני ועל-פי התכניות המבצעיות של צה"ל והיא תימשך בהתאם להערכת מצב רציפה שמקיים המטה הכללי של צה"ל. הכוחות הפועלים במבצע נמצאים ברמת מוכנות וכשירות גבוהה למשימתם לאחר תקופת אימונים מוגברת ותהליכי תכנון והיערכות יסודיים.

 

דובר צה"ל מוסר כי שלב זה מתבצע בהמשך ליעדי המבצע שהושגו עד כה ועל מנת להביא להמשך פגיעה קשה בארגון הטרור חמאס ולמציאות ביטחונית טובה יותר.

 

צה"ל ופיקוד העורף נקטו בפעולות המתחייבות בעורף בכל האזורים הרלוונטיים ותושבי אזורים אלה נקראים להישמע להנחיות ההתגוננות כפי שיימסרו בכלי התקשורת..."

 

19 ביולי

אנשי חמאס הסתננו לישראל בשלוש תקריות נפרדות. בהתקפה אחת הגיחה חוליה של חמאס מתוך מנהרה כשאנשיה לבושים במדי צה"ל, ירתה פצמ"ר  לעבר ג'יפ של צה"ל והרגה שני קצינים.

19th

20 ביולי

במהלך הלילה נהרגו 13 חיילי צה"ל בשכונת סג'עייה שבעיר עזה – שבעה חיילים נהרגו כאשר טיל נגד טנקים פגע ישירות בנגמ"ש שלהם, ושישה נוספים בלחימה שהתחוללה בעקבות זאת. חמאס חטף גופה של חייל צה"ל, סמל אורון שאול. בהמשך לפנייה של הצלב האדום הסכימה ישראל להפסקת אש הומניטרית למשך שעתיים באזור סג'עייה. הפסקת האש הופרה על ידי חמאס ארבעים דקות לאחר תחילתה. למרות זאת, ישראל האריכה את הפסקת האש למשך שעתיים נוספות.

 

21 ביולי

שתי חוליות של חמאס הסתננו לישראל מצפון עזה דרך מנהרה. הם זוהו על ידי תצפיתנים ישראלים וחיל האוויר וכוחות קרקע תקפו אותם.

"אנחנו מוכנים להמשיך במבצע כל עוד הדבר חיוני, ואם יהיה  צורך נגייס כוחות נוספים מקרב המילואים עד שנחזיר את השקט לרצועת עזה" – שר הביטחון, משה יעלון.

 

22 ביולי

טיל פגע בבית ביהוד, סמוך לשדה התעופה בן גוריון.

23th

23 ביולי

בעקבות התקפת הטילים ביהוד ב-22 ביולי, אסר מינהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית על טיסות לישראל. המועצה לזכויות האדם של האו"ם גינתה את ישראל על ביצוע פשעי מלחמה, לרבות פגיעה באזרחים, וקראה לחקירה בינלאומית של ישראל על ביצוע פשעים לכאורה. החמאס לא נזכר בהצעת ההחלטה.

24 ביולי

מינהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית הסיר את האיסור על טיסות לישראל.

 

26 ביולי

ישראל נענתה לבקשת האו"ם לקיים הפסקת אש הומניטרית מ-08:00 עד 20:00. ישראל אף הסכימה להאריך את הפסקת האש עד חצות, אולם דקות מעטות אחרי 20:00 פתח חמאס באש טילים.

 

27 ביולי

חמאס ביקש הפסקת אש בת 24 שעות בגין החג המוסלמי עיד אל-פיטר, אך הפר את הפסקת האש שהוא עצמו ביקש וירה טילים לעבר ישראל.

 

28 ביולי

חוליה של  חמאס הגיחה בלא שיבחינו בה ממנהרה בסמוך לבסיס צה"ל בנחל עוז, הסתערה על המוצב והרגה חמישה מחיילי צה"ל. מאוחר יותר פרסם חמאס סרטון וידאו של הפעולה. בתקרית אחרת נהרגו ארבעה חיילים במהלך מתקפת פצמ"רים ליד גבול עזה. טילים שירו הפלסטינים פגעו בבית החולים שיפא ובמחנה הפליטים שאטי.

 

30 ביולי

ישראל הודיעה על הפסקת אש הומניטרית בין 15:00 ל-19:00. דקות אחדות אחרי 15:00 ירה חמאס טילים לעבר אשדוד, אשקלון ואזורים מאוכלסים אחרים.

 

31 ביולי

חמישה מחיילי צה"ל נהרגו כאשר פצמ"ר שנורה מעזה התפוצץ בשטח כינוס בסמוך לגבול.

 

1 באוגוסט

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, הודיע כי "ישראל  והפלגים הפלסטינים  הודיעו שהם מוכנים ליישם הפסקת אש הומניטרית ללא תנאים", שתחל ב-08:00. קרי הדגיש ש"ישראל תוכל להמשיך בפעולות הגנתיות במנהרות שחצו את הגבול". בשעה 09:30 תקפו אנשי חמאס ממארב – לרבות מחבל מתאבד – את כוחות צה"ל בעזה, הרגו שני חיילים וחטפו את גופתו של סגן הדר גולדין, שהוכרז מת מאוחר יותר. מיד לאחר החטיפה הפעיל צה"ל את 'נוהל חניבעל', כדי למנוע את לקיחתו של גולדין ז"ל בשבי.

A1st

4 באוגוסט

ישראל התירה קיום של חלון הומניטרי בן שבע שעות בעזה, מ-10:00 עד 17:00. חמאס המשיך לשגר טילים גם במהלך אותן שעות רגיעה מצד ישראל.

 

5 באוגוסט

צה"ל הסיג את כוחותיו מעזה והודיע על הצלחת משימתו להרוס את רשת מנהרות התקיפה של חמאס. ישראל נענתה בחיוב להצעת מצרים לקיים הפסקת אש בת 72 שעות, החל בשעה 08:00. אולם, בטרם נכנסה הפסקת האש לתוקפה נורה טיל מעזה ופגע בבית פלסטיני בבית סאחור, שליד בית לחם.

 

8 באוגוסט

ישראל הודיעה למצרים שהיא מסכימה להארכת הפסקת האש ב-72 שעות, אולם חמאס סירב. סמוך לשעה 04:30 ירה חמאס שני טילים לעבר ישראל והפר את הפסקת האש שהייתה אמורה להסתיים ב-08:00. עם תום ההפוגה הגביר חמאס את התקפות הטילים באורח דרמטי ופצע כמה ישראלים. צה"ל נצר את האש במשך חמש שעות נוספות, אך בסופו של דבר הגיב על הירי.

 

10 באוגוסט

טילים של חמאס פגעו במעבר כרם שלום ואילצו את ישראל לסגור אותו זמנית, ובכך לעכב מעבר של סיוע הומניטרי חיוני לאזרחים פלסטינים בעזה.

11 באוגוסט

לפי הצעת מצרים הסכימו נציגי ישראל והפלסטינים בשעה 12:01 על הפסקת אש חדשה בת 72 שעות לצורך המשך השיחות.

 

13 באוגוסט

כשעתיים לפני חצות ירו הפלסטינים טיל לעבר אשקלון – ובכך הפרו את הסכם הפסקת האש. לאחר חצות המטירו טילים על דרום ישראל. צה"ל הגיב בפגיעה בארבע מטרות לפחות בעזה. חמאס התכחש לאחריותו להתקפות. ישראל וחמאס הסכימו להאריך את הפסקת האש ל-5 ימים נוספים, עד 23:59 ב-18 באוגוסט.

 

18 באוגוסט

לבקשת מצרים הודיעה ישראל כי תסכים להאריך הפסקת האש הזמנית בעזה למשך 24 שעות נוספות. היא המשיכה לשאת ולתת על הסכם קבע עם המשלחת הפלסטינית בקהיר.

 

19  באוגוסט

חמאס הפר את הפסקת האש כששיגר טילים לעבר באר שבע ונתיבות. בתגובה, פגע צה"ל במטרות בעזה. לאחר מכן שיגר חמאס טילים לאשקלון, אשדוד ותל אביב. פיקוד העורף של צה"ל הורה על פתיחת מקלטים ציבוריים בטווח של עד 80 ק"מ מעזה.

 

בשעות הלילה המאוחרות הטילו מטוסי קרב ישראליים לפחות 5 פצצות על בית מגורים בעיר עזה בניסיון לפגוע במוחמד דף, רמטכ"ל החמאס. באותה עת לא היה ברור אם דף שרד את ההפצצה.

 

20 באוגוסט

ציוץ של צה"ל, 12:37: "ערים ישראליות נתונות למתקפת טילים. מיליוני ישראלים רצים למקלטים. חמאס הגיע להחלטה. עכשיו תורנו".

A20st

הודעת דובר צה"ל

ערים ישראליות נתונות למתקפת טילים. מיליוני ישראלים רצים למקלטים. חמאס הגיע להחלטה שלו. עכשיו נעשה זאת אנחנו.

 

21 באוגוסט

במהלך הלילה תקף צה"ל מפקדי צבא של חמאס ברפיח, בהם מוחמד אבו שמאללה, ראאד עטאר ומוחמד ברהום. עטאר פיקד על כוחות חמאס ברפיח ותכנן את חטיפתו של גלעד שליט ב-2006; אבו שמאללה פיקד על כוחות חמאס בדרום עזה, תכנן עשרות פיגועי טרור, שבהם נהרגו אזרחים וחיילים ישראלים, והיה מעורב גם בחטיפת שליט; ברהום הבריח נשק עבור חמאס לעזה וגייס כספים בלוב ובסוריה.

 

22 באוגוסט

טיל גראד שנורה מעזה פגע בבית כנסת באשדוד ופצע שלושה אזרחים. כשעתיים לאחר מכן נהרג פעוט ישראלי בן ארבע, דניאל טרגרמן, מפגיעת רסיסי פגז, כאשר פצמ"ר שנורה מעזה פגע בביתו שבקיבוץ נחל עוז. הפצמ"ר נורה ממקום סמוך לבית ספר עזתי ששימש מקלט לפליטים פלסטינים. בעזה, חמאס הוציא להורג 18 פלסטינים שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל.

 

23 באוגוסט

ישראל הרסה את מגדל צאפר, בניין בן 12 קומות, שצה"ל חשד שהחמאס מנהל בו פעילות מבצעית. דיירי המקום התבקשו לפנות את הבניין ולא היו נפגעים בנפש.

24 באוגוסט

טיל מדויק שצה"ל שיגר לעבר מוחמד אל-גול – בכיר בחמאס שניהל את העסקאות הפיננסיות של הארגון בעזה – קרע את דופן הרכב וחשף שקים של שטרות דולרים אמריקנים. הכסף התפזר ברחוב. בצד הישראלי של מעבר ארז נפצעו שלושה נהגי מוניות ערבים מאש פצמ"רים שנורתה מעזה.

Mideast Israel Palestinians

26 באוגוסט

התקפות ישראליות מהאוויר הרסו לחלוטין את מגדל באשה וגרמו נזקים כבדים למתחם האיטלקי בן 13 הקומות, ששימש את חמאס. המגדלים פונו טרם התקיפה.

 

בערב נהרגו שני ישראלים מפגיעת פצמ"ר שנחת בקיבוץ נירים. זאב עציון בן ה-55, רכז הביטחון של הקיבוץ, נהרג כאשר ניסה לתקן את קווי החשמל שניזוקו בהתקפת פצמ"ר קודמת. שחר מלמד בן ה-43, אב לשלושה, נפטר מפצעיו בדרך לבית החולים.

 

זמן קצר לאחר ירי הפצמ"רים הסכים חמאס להפסקת אש בלתי-מוגבלת שהושגה בתיווך מצרים והכריז על ניצחונו, למרות שהסכם הפסקת האש היה זהה כמעט לחלוטין לזה שדחה בשבוע הראשון למלחמה.

 

27 באוגוסט: נ.ב.

מובאה מהודעתו של ראש הממשלה נתניהו:

החמאס הציב תנאים מלכתחילה להפסקת אש. אנחנו קיבלנו כבר בימים הראשונים את היוזמה המצרית להפסקת אש ללא תנאים, ללא מגבלת זמן, אבל החמאס הציב תנאים. הוא דרש נמל ימי  לא קיבל; הוא דרש שדה תעופה  הוא לא קיבל; הוא דרש את שחרור אסירי שליט, משוחררי עסקת שליט שהחזרנו לכלא בעקבות רצח שלושת הנערים  הוא לא קיבל את זה; הוא דרש שיהיה תיווך קטארי  הוא לא קיבל את זה; הוא דרש תיווך טורקי  הוא לא קיבל את זה; הוא לא קיבל בעצם שום תנאי. הוא דרש עוד תנאים. הוא דרש את שיקום המוסדות שפירקנו ביהודה ושומרון  הוא לא קיבל; הוא דרש משכורות וכסף מאתנו  הוא לא קיבל; הוא לא קיבל שום תנאי שהוא הציב…"

Timeline_Aug27_WEB-1024x694