התראות

עריקאת: נמשיך לשלם משכורות לאסירים; קופרווסר: להמשיך במדיניות הקיזוז

הדברים נאמרו על ידי הבכיר הפלסטיני בסעודת איפטר • קופרווסר במאמר מסביר מדוע הרש"פ מסרבת לקבל את כספי הקיזוז ולא מבין את הלחץ הישראלי להיכנע לתכתיבים של עבאס
שיתוף
סאיב עריקאת ומשמאלו אשתו של מרוואן ברגותי: נמשיך לשלם לאסירים הפלסטינים
סאיב עריקאת ומשמאלו אשתו של מרוואן ברגותי: נמשיך לשלם לאסירים הפלסטינים

עניינים

ד"ר סאיב עריקאת, מבכירי הרש"פ, ציין אמש (שני) במהלך ארוחת האיפטר עם נציגים דיפלומטים נציגי ארגונים חברתיים ומשפחות אסירים פלסטינים כי "אנו נמשיך לשם לאסירים הפלסטינים משכורות מתוך כבוד למאבק הלאומי הפלסטיני לחירות".


תא"ל במיל. יוסי קופרווסר הגיב לדברים במאמר נרחב שפורסם בשפה האנגלית המסביר מדוע הרש"פ מסרבת לקבל את הכספים המקוזזים מישראל. להלן המאמר המלא:

התעקשותו של אבו מאזן שלא לקבל מישראל את כספי המסים שהיא אוספת עבור הרשות הפלסטינית, נוכח מימוש חוק הקיזוז, שהתקבל בכנסת ביולי 2018, ולפיו מפחיתה ישראל מהסכום החודשי שהיא מעבירה לרשות את החלק השנים-עשר מהיקף ההוצאות בפועל בשנה הקודמת על משכורות למחבלים אסירים ולבני משפחות המחבלים שנהרגו תוך כדי שביצעו פיגועים, מעוררת דאגה בקרב גורמים בישראל ובאירופה, החרדים שמא מהלך זה יביא לקריסת הרשות.
האירופים הציעו לרשות לשנות את ההיגיון העומד בבסיס התשלומים ולהעבירם למשפחות המחבלים על בסיס של צרכים כלכליים, ואף הצהירו כי אינם יכולים לתמוך במנגנון המשלם משכורות למחבלים, אבל אבו מאזן דחה לחלוטין אפשרות זו וממשיך לתבוע מישראל להעביר את הסכום המלא. בתגובה, הזדרזו האירופים להעביר לרשות 15 מיליון יורו להשלמת המשכורות לפקידים (סכום זה אף גדול מהסכום שישראל מקזזת), ובכך חשפו את עומק חששם ומחויבותם לרשות ואת צביעותם גם יחד.

ארה"ב לעומת זאת מקרינה נחישות ובדיון המיוחד שהתקיים ב-9 במאי במועצת הביטחון, לבקשת אינדונזיה, על "פשעים של ישראלים נגד הפלסטינים בגדה המערבית" יצא השליח האמריקני חוצץ נגד הנוהג הנפסד של הרשות לשלם משכורות למחבלים ולתמרץ בכך טרור, וקרא לחברות המועצה להפסיק לסייע לרשות כל עוד היא ממשיכה לשלם כדי לרצוח (PAY FOR SLAY"").

https://jcpa.org.il/%D7%A4%D7%A8%D7%A1-%D7%9C%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%A8-%D7%AA%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9E%D7%99-%D7%94%D7%A8%D7%A9%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A4%D7%9C%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%9E%D7%97%D7%91/

נראה שמטרתו של אבו מאזן היא להשיג לגיטימציה ישראלית ובינ"ל לתשלום משכורות למחבלים, המקובע בחוק שאימצה הרשות ב-2004. השתיקה הישראלית עד 2017 בעניין זה והביקורת הרפה של המדינות התורמות עד אז יצרו אצל הרשות תחושה כי ישראל והמערכת הבינ"ל ישלימו לעד עם התמריצים שמעניקה הרשות לטרור נגד ישראל, ובכך יקבלו בפועל את התפיסה הפלסטינית שטרור זה הוא לגיטימי, כפי שהובעה בנייר רשמי שפרסמה לקראת הבחירות בישראל הועדה של אש"פ לאינטראקציה עם החברה הישראלית. נחישותו של אבו מאזן שלא להתפשר בעניין נובעת, כנראה:

א. מהחשש הגובר של ההנהגה הפלסטינית מכך שהשינוי ביחס האמריקני והישראלי, ובמידה מסוימת גם הערבי, כלפי הנראטיב הפלסטיני יגביר את הלחץ על הפלסטינים להשלים עם הצורך לשנות נראטיב זה. ההחלטה האמריקנית להפסיק את הסיוע הכלכלי לרשות, כל עוד היא ממשיכה לשלם משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם ("חוק טיילור פורס"), וחוק הקיזוז הישראלי מצטרפים להכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל ולמסרים ערביים בעייתיים, המכשירים את הקרקע לאיום הגדול מכולם, קרי "תכנית טראמפ", שהפלסטינים דוחים עוד טרם פרסומה. הפלסטינים חוששים שהתפשרות כעת תפתח את הדלת בפני גל לחצים משמעותי נוסף, שיתבע מהם להפסיק את ההסתה ולהכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, בעוד שהם שוללים את עצם קיומו של העם היהודי, ואינם מכירים בכך שהייתה לעם זה היסטוריה ריבונית בארץ ישראל, ולכן טוענים שאין הצדקה לקיומה של מדינת לאום יהודית בחבל ארץ זה, ולעומת זאת כל סוגי המאבק בציונות הם לגיטימיים בראייתם.

ב. מתחושתו, כי חוגים בעלי השפעה בישראל, כולל בממסד הביטחוני, ובאירופה, רואים בחיזוק הרשות הפלסטינית, ובוודאי במניעת קריסתה, אינטרס ישראלי ואירופאי מן המעלה הראשונה, ולכן ייכנעו ללחצים שהוא מפעיל באמצעות יצירת משבר כלכלי מלאכותי. יצוין, כי אבו מאזן עצמו נמנע מלאיים בכך שמהלכיו עלולים להביא לקריסת הרשות. הוא מותיר זאת למקורביו הפועלים מול התקשורת הישראלית וכמובן לאירופים ולאותם גורמים ישראליים מודאגים. דאגה עמוקה זו הופכת אם כן, בראייתו, את הישראלים והאירופים לסחיטים והוא שואף לנצל זאת.

ג. ממחויבותו האוטנטית העמוקה לעקרונות הנראטיב, ומשאיפתו לחזק את דימויו מבית כמי שמוביל את המאבק להשגת היעדים הלאומיים הפלסטיניים, קרי הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' בלי לוותר על הדרישה למדינה פלסטינית על כל שטחה של פלסטין המנדטורית, לא פחות מיריביו הפוליטיים, ובראשם חמא"ס.
ד. מתקוותו, כי מדינות ערב תיחלצנה לעזרתו ותספקנה לרשות "רשת ביטחון כספית", בהיקף של 200-300 מיליון שקל בשנה, שיאפשרו לה להמשיך ולתפקד בלי להתפשר על עקרונותיה, ובבוא העת לקבל גם את כספי המיסים המוקפאים כעת. התחייבותה של קטר לתמוך בפלסטינים בסכום המתקרב לחצי מיליארד דולר וההבטחות של מדינות ערב בכינוס שרי החוץ של הליגה הערבית לאחרונה מחזקות תקווה זו, הגם שהספקות באשר למידת מימושן רווחים גם בהנהגה הפלסטינית.

האסטרטגיה של אבו מאזן זוכה להצלחה חלקית בשלב זה. גורמים באירופה, ובמיוחד נשיא צרפת, מקרון, פנו לישראל בבקשה להימנע מהקיזוז, וגורמים במערכת הישראלית הביעו דאגה מהאפשרות שמהלכיו יביאו לקריסת הרשות (דווח כי ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון אף דנו בדרכים לשכנע את אבו מאזן להסכים לקבל את כספי המסים שלא קוזזו ומהווים את חלק הארי של הסכום). בעיקר בלטו גורמים בתקשורת הישראלית, ובמידה פחותה בקרב הפרשנים הביטחוניים הישראליים, שהדהדו את המסרים של הרשות ושל תומכיה באירופה ובישראל, תוך הדגשת הסיכון לשיתוף הפעולה הביטחוני, אותו הם מציגים כמרכיב חיוני מכריע בביטחונה של ישראל.

גורמים בתקשורת הישראלית ניסו ליצור מצג שווא כאילו החלטת הקבינט הביטחוני על יישום חוק הקיזוז התקבלה ב-17 בפברואר משיקולי בחירות בעקבות רצח אורי אנסבכר (7 פברואר) וכי כעת יתכן שישראל תחדש את העברת מלוא הסכום ותפסיק ליישם את החוק, ככניעה ללחצי אבו מאזן וכדי למנוע קריסה אפשרית של הרשות. יצוין בהקשר זה, כי נוסח החוק הישראלי, שהתקבל ביולי 2018 בתמיכה של 87 חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, בתום תהליך חקיקה שארך כשנה ושלא היה קשור כלל לבחירות, איננו מאפשר לקבינט הביטחוני שיקול דעת באשר ליישום החוק. תפקידו של הקבינט הוא לקבוע מהו הסכום ששילמה הרשות כמשכורות למחבלים בשנה הקודמת, על סמך הנתונים שמשרד הביטחון אמור להציג לו. ברור שאין אפשרות להציג נתונים כאלה לפני ראשית השנה ולכן יישום החוק התאפשר רק לאחר שמשרד הביטחון הציג לקבינט את הנתונים החלקיים שאסף על התשלומים שביצעו הפלסטינים ב-2018. תהליך איסוף הנתונים ארך זמן סביר, בעיקר בהתחשב בכך שזו הפעם הראשונה שמשרד הביטחון מרכז נתונים אלה, והחלטת הקבינט אף הטילה על משרד הביטחון להשלים את איסוף הנתונים החסרים. (יצוין, כי על פי נתוני משרד הביטחון שילמה הרשות ב-2018 למחבלים האסורים בישראל כ-502 מליון שקל, בעוד שבפועל היקף התשלומים על פי התקציב הפלסטיני היה אמור להיות קרוב ל-550 שקל, הדו"ח של משרד הביטחון לא כלל את התשלומים למשפחות החללים המסתכמים על פי התקציב בכ-687 מיליון שקל). מדובר אם כן בתהליך הנגזר מהחוק וחף משיקולים פוליטיים. החוק משקף את החלטת ישראל לעשות את הדבר הטבעי והמתבקש מאליו – להפסיק להקל על הרשות לשלם תמריצים לטרוריסטים כדי שירצחו ישראלים.

על רקע זה, ישראל הרשמית איננה מביעה כל כוונה לחזור בה מהקיזוז, במיוחד בשעה שארה"ב ממשיכה להיות מחויבת למימוש "חוק טיילור פורס" ואין להעלות על הדעת שישראל תהיה מחויבת פחות למנוע את עידוד הטרור נגדה מאשר וושינגטון, וגם האיחוד האירופי כגוף איננו נרתם לשכנע את ישראל לחזור בה. אם מצב עניינים זה יימשך לאורך זמן יתכן שאבו מאזן ייאלץ לחשב את דרכו מחדש ולהסכים בסופו של דבר לקבל את שאר הכספים שישראל אוספת עבור הרשות.

בכל מקרה, ההתעקשות של ההנהגה הפלסטינית להמשיך ולשלם משכורות למחבלים ולמשפחותיהם, אפילו במחיר של מצוקה כלכלית מלאכותית, מדגישה שוב שבראיית הפלסטינים הסכם אוסלו לא שיקף שינוי מהותי באשר ליעדים הלאומיים הפלסטיניים ולדרכים הראויות כדי להשיגם ומעלה הרהורים לגבי משמעות ההסכמים והרשות מבחינת ישראל. אם תשלום משכורות למחבלים (כולל המחבלים הרבים שביצעו פיגועים מאז שהסכמי אוסלו נכנסו לתוקפם) הוא סיבת קיומה של הרשות, כפי שעולה במשתמע מדברי אבו מאזן ומתפיסתו כי המחבלים נשלחו מטעם ההנהגה הפלסטינית ולכן היא מחויבת כלפיהם, נשאלת השאלה האם ישראל צריכה להתעקש בכל מחיר על קיומה של הרשות. נכון שמתקיים שיתוף פעולה ביטחוני עם הרשות, אבל הוא משרת אינטרסים של שני הצדדים. הרשות משתפת פעולה בעיקר במאבק נגד החמא"ס, יריבתה הפוליטית בתוך המחנה הפלסטיני, וכמעט שאיננה פועלת נגד תופעת המחבלים הלא מאורגנים, אותה היא מעודדת על ידי ההסתה המתמשכת (ובכלל זה תשלום המשכורות למחבלים והאדרתם), היוצרת את התשתית התודעתית הדרושה לקיום התופעה. התועלת הביטחונית לטווח הקצר שישראל מפיקה משיתוף הפעולה הביטחוני נמוכה מהתועלת הביטחונית שמפיקים הפלסטינים, ונמוכה אף יותר מהנזק האסטרטגי ארוך הטווח שנוצר כתוצאה מההשלמה המתמשכת של ישראל עם ההסתה, עידוד הטרור והמאבק המדיני נגד ישראל שמנהלת הרשות. ישראל איננה צריכה לפעול למיטוט הרשות, שהרי היא איננה רוצה לשלוט בפלסטינים ולנהל את חיי היום יום שלהם, אך אל לה להיות מחויבת לקיום הרשות יותר מאשר הפלסטינים עצמם, שכן בכך היא חושפת עצמה לסחטנות מתמשכת בסוגיות אסטרטגיות. אין לישראל גם סיבה של ממש לדאוג מכך שהפלסטינים יובילו במכוון למיטוט הרשות, שכן קיומה הוא ההישג החשוב ביותר של הפלסטינים עד כה, בראייתם, בדרך למימוש יעדיהם הלאומיים על פי "תורת השלבים", אותה אימצו ב-1974.

חוק הקיזוז שיקף התעוררות והתנערות ישראלית מהעיוורון מרצון שאפיין את מדיניותה עד אז, וכוונה לנהל מדיניות המבוססת על המציאות. רק מדיניות כזו, כפי שמבהירים גם דוברי הממשל האמריקני, יכולה להוות בסיס לסלילת דרך להסדר קבע.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close