התראות

הישג אסטרטגי רב חשיבות לישראל תמורת מחיר מדומה

התגובות החיוביות להסכם מצד רוב מרכיבי המחנה הפרגמטי מעידות, כי אין מדובר במהלך שנוי במחלוקת מבחינתם • חשבון הנפש של הפלסטינים עשוי להתפתח גם באשר לטיב ההנהגה המובילה
שיתוף
נקודת מפנה היסטורית בסכסוך עם הפלסטינים וביחסי ישראל עם העולם הערבי ותפנית אזורית על תנאי
נקודת מפנה היסטורית בסכסוך עם הפלסטינים וביחסי ישראל עם העולם הערבי ותפנית אזורית על תנאי

עניינים

החלטת ישראל ומדינת האמירויות הערביות המאוחדות, בשושבינתה של ארה"ב, לכונן ביניהן יחסים נורמליים היא נקודת מפנה אסטרטגית והיסטורית ביחסי ישראל עם העולם הערבי ועם הפלסטינים. מרכיבי השינוי העיקריים הם:

לראשונה ייכון בין ישראל למדינה ערבית "שלום חם", ששני הצדדים רואים בו יתרון עבורם וצועדים לקראתו בגיבוי עממי ומתוך צפייה הדדית להפיק יתרונות מדעיים, כלכליים, תרבותיים ואסטרטגיים. מצרים, ירדן והפלסטינים כוננו עם ישראל יחסים קרים, שנועדו לחלץ ממנה יתרונות מעשיים ונרתעו מנורמליזציה עמה.

ישראל צועדת בזכות מהלך זה צעד עצום לקראת אחד מיעדיה האסטרטגיים ארוכי הטווח – השתלבות באזור. קשריה עם המחנה הפרגמטי אמנם ידועים מזה זמן, אך זו לראשונה שהיא מכוננת יחסים נורמליים עם מדינה בולטת במחנה הפרגמטי, באופן המשקף את החיוניות שמרכיבי מחנה זה מייחסים לקשרים עמה.

התגובות החיוביות להסכם מצד רוב מרכיבי המחנה הפרגמטי מעידות, כי אין מדובר במהלך שנוי במחלוקת מבחינתם. מהפך זה מתאפשר נוכח האיום שהפרגמטים חשים מצד הזרמים השונים של המחנה הרדיקלי – הן איראן וגרורותיה והן הקיצוניים הסונים, ובפרט גורמי "האחים המוסלמים" ובראשם תורכיה של ארדואן, תחושתם שהרדיקלים סובלים כעת מחולשה רבה שמאפשרת פריצת דרך מול ישראל וההכרה של הפרגמטים שאי אפשר לבטוח בתמיכה האמריקנית עקב החשש לניצחון של הדמוקרטים בבחירות, המחדדת את הצורך להישען על ישראל, הנתפסת כמדינה בעלת עוצמה שמעיזה לפעול מול הקיצונים ושלא תשנה את עמדתה בכל מקרה.

התמיכה של ממשל טראמפ, הן בדחיית החלת הריבונות הישראלית על חלקים מיהו"ש בהתאם לתכנית השלום האמריקנית והן בהקשר של מכירת אמצעי לחימה מתקדמים לאמירויות, עודדה גם היא את מאע"מ לאפשר את פריצת הדרך. זאת כדי לנצל את ההזדמנות כל עוד טראמפ הוא הנשיא וכדי להגביר את סיכוייו להיבחר מחדש.

נופצה "תקרת הזכוכית" המדומה שמנעה לכאורה נורמליזציה ביחסי ישראל עם מדינות ערב כל עוד לא תיכנע לדרישות הפלסטיניות, כפי שנוסחו בתכתיב הערבי לישראל המוכר יותר כ"תכנית השלום הערבית". הסתבר שהטענה בדבר קיומה של תקרה זו הייתה איום חסר בסיס ששירת את הפלסטינים ואת מצדדי הוויתורים הישראליים.

על רקע זה קיימת אפשרות שהצלחת המהלך תשכנע מדינות נוספות במחנה הפרגמטי לכונן יחסים נורמליים מלאים או חלקיים עם ישראל עוד במהלך הכהונה הנוכחית של הנשיא טראמפ. הסכמה סעודית לטיסות ישירות בין ישראל לאמירויות מעל שטחה יכולה להיות דוגמה לנרמול חלקי של היחסים.

גם בהקשר הפלסטיני חולל המהלך מהפך משמעותי ורב ממדים ואין פלא לכן שהפלסטינים זועמים נוכח ההתפתחות האחרונה, על אף שהיא הסירה לפחות לזמן רב את האיום המשמעותי יותר של החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וחלקים נוספים מאיו"ש. השינויים העיקריים בהקשר הפלסטיני הם:

נפגעה אנושות היכולת להפעיל על ישראל לחץ לחזור לקווי 67' עם תיקונים כאלה ואחרים ולהשלים עם הקמת מדינה פלסטינית שלא תכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי במסגרת הסכם שלום עם הפלסטינים.

בעוד שלפני הצגת תכנית השלום האמריקנית שתי האפשרויות המרכזיות שעמדו על הפרק בהקשר הפלסטיני היו אימוץ פרדיגמת שתי המדינות בגרסתה הפלסטינית, הזוכה לגיבוי מצד הדמוקרטים בארה"ב, אירופה והשמאל הישראלי, או המשך הסטטוס קוו, הרי שההסכם עם האמירויות, בהמשך לתוכנית השלום האמריקנית מותיר שתי אפשרויות אחרות – או המשך הסטטוס קוו או מימוש תכנית השלום של טראמפ, כולל החלת הריבונות.

בשלב זה, העשוי להימשך זמן רב, בעיקר אם הדמוקרטים יזכו בבחירות, יימשך הסטטוס קוו, אך אפשרות החלת הריבונות נותרה כחלופה עתידית, ומעמדה עשוי להתחזק אם האמירויות ישנו את עמדתן וטראמפ יזכה בכהונה נוספת.

הפלסטינים איבדו למעשה אחד ממנופי ההשפעה המרכזיים שלהם – היכולת למנוע נורמליזציה מוצהרת בין ישראל לבין מדינות ערב, שתוקפה הלך ונחלש בשנים האחרונות.

גם יכולת הוטו הפלסטינית האחרת – היכולת למנוע שינויים בשטח ללא הסכמתם נשחקה, אך לא פגה. כתוצאה מכך ניצבים הפלסטינים כיום מול ישראל בעמדת חולשה. עדיין נותרו בידיהם מספר כלים, דוגמת התמיכה של חוגים הולכים וגדלים במפלגה הדמוקרטית בארה"ב, התמיכה האירופית העיוורת, תמיכת המחנה הרדיקלי (איראן וגרורותיה, תורכיה וקטר), היכולת להפעיל כוח ועצם נוכחותם בשטח, המחייבת את ישראל, שאינה רוצה לשלוט עליהם, ואת המערכת הבינ"ל לעסוק בעניינם. אך כאמור העיסוק בעניינם יתבצע מעתה מנקודת חולשה, לאחר שהובהר כי המחנה המוסלמי הפרגמטי שוב איננו רואה עצמו תלוי בפלסטינים כאשר הוא דואג לאינטרסים החיוניים שלו, מציב את העניין הפלסטיני בעדיפות נמוכה ונקעה נפשו מההנהגה הפלסטינית.

חומרת התפתחות זו מתחדדת נוכח המאמץ האדיר שהשקיע אבו מאזן בשנים האחרונות במניעתה, מתוך הכרה כי סיכויי התממשותה הולכים וגוברים. זהו הרקע לתסכול ולזעם העצום של הפלסטינים. אם מדינות נוספות תלכנה בדרכה של מאע"מ יושלם אובדן הוטו הפלסטיני על הנורמליזציה לחלוטין.

במצב עניינים זה עלול לגבור הלחץ על הפלסטינים לעשות חשבון נפש באשר לדרך בה בחרו עד כה ובאשר לדבקותם בנרטיב הבעייתי והשקרי אותו הם ממשיכים לאמץ, ולפיו אין עם יהודי ואין ליהודים היסטוריה של ריבונות בארץ ישראל.

הצורך לבצע חשבון נפש כזה יגבר אם ינצח טראמפ בבחירות הקרובות. הדבקות בנרטיב זה כבר עלתה לפלסטינים באובדן הסיוע האמריקאי ובסנקציות ישראליות ובינ"ל. עד כה הגיבו הפלסטינים בהגברת הדבקות בנרטיב, למשל על ידי חיזוק המחויבות לשלם משכורות למחבלים, אימוץ מדיניות של אנטי נורמליזציה פלסטינית עם ישראל והפסקת הקשרים עם ישראל בתחום הביטחוני והאזרחי, כולל הימנעות מקבלת כספי המיסים שישראל אוספת עבורם.

סביר יותר שהם ימשיכו לפעול בדרך זו גם בעתיד, אך יש בכל זאת סיכוי שיישמעו בקרבם גם קולות אחרים. חשבון נפש עשוי להתפתח גם באשר לטיב ההנהגה המובילה את הפלסטינים בנתיב זה והישגיה. חשבון נפש זה יכול להוביל לכיוונים מנוגדים – הנהגה קיצונית יותר המצדדת במאבק אלים ללא התחכום המאפיין את אבו מאזן בהקשר זה, או הנהגה מתונה יותר.  

ההיגיון החלופי לתפיסה הפלסטינית הנוכחית עשוי לנבוט דווקא מתוך ההסכם, באמצעות הצבת היעד של רווחה כלכלית ומשטר דמוקרטי כדחוף וחשוב יותר מאשר היעד של שחרור פלסטין כולה בשלבים. ארה"ב ומאע"מ עשויות להציג בפני הפלסטינים אפשרויות חדשות ולהצביע עליהן כאלטרנטיבה מפתה מול הכישלון הנוכחי. ספק רב אם בשלו התנאים לשינוי כזה, אבל יתכן שהם בשלים לעצם העלאת הרעיון ולפתיחה של דיון בנושא.

אחת המשמעויות המרכזיות של המהלך היא חיזוק המחנה הפרגמטי האזורי, נוכח ההצטרפות הגלויה של ישראל לשורותיו. אין ספק שזהו שינוי רצוי מאד מבחינת ישראל המעוניינת בשיפור יכולתו של מחנה זה לבלום את המחנות הרדיקליים העוינים אותו, והוא מצטרף למגמה הכללית של העצמת המחנה הפרגמטי בתקופת טראמפ, באמצעות הסנקציות על איראן ובעלות בריתה, האיום הגובר על המשטרים הנשענים על איראן באזור, הפעילות הישראלית נגד ההתבססות האיראנית בסוריה ועוד.

השאלה היא כיצד ימונף שינוי זה על ידי הפרגמטים ומהן המחויבויות שיידרשו מישראל. כבר כעת ברור שהפרגמטים ינסו למנף את הנורמליזציה כדי לקבל מארה"ב נשק מתקדם, ויצפו מישראל לא לגלות נחישות יתר למניעת עסקות הנשק, על אף התנגדותה הבסיסית והמוכרת למכירות אמל"ח העלולות לסכן את היתרון האיכותי הצבאי שלה.

סביר להניח שחלקם יצפו גם לסיוע ישראלי "רך", למשל בנושאי מודיעין, ייעוץ וטכנולוגיה צבאית כדי לשפר את ביצועיהם בזירות העימות שלהם מול יריביהם הרדיקלים. אם יינתן סיוע כזה והוא יתגלה כמועיל ומשנה מגמה, תוכח ביתר שאת התועלת בחיבור עם ישראל. כל זאת מעבר ליתרונות שהפרגמטים יוכלו להפיק משיתוף פעולה אזרחי – מדעי, כלכלי, רפואי, תיירותי וכדומה.

אולם הזירה המרכזית בה יש לפרגמטים צפיות מישראל היא ההתמודדות עם איראן ובלימת החתירה האיראנית להגמוניה אזורית ולהצטיידות בנשק גרעיני. הפרגמטיות מצפות שישראל תשכנע את ארה"ב לדבוק בנכונות לפעול לריסונה של איראן ובמקביל תוסיף לפעול בכוחות עצמה כדי להבטיח השגת יעדים אלה. ישראל מוכנה לעשות זאת בלאו הכי, וכבר הוכיחה את חשיבותה בהקשר זה, אך הערך היחסי של פעילותה בעיני הפרגמטיות יגבר עוד יותר אם ביידן יזכה בבחירות.

סוגיה מעניינת היא האם יתרונותיו האסטרטגיים של ההסכם, כפי שפורטו עד כה, מצדיקים את המחיר ששילמה ישראל לכאורה כדי להשיגו, קרי ההסכמה להשעות לפרק זמן ארוך את הכוונה להחיל ריבונות על חלקים מיהו"ש ועל בקעת הירדן במסגרת הסכמת ראש הממשלה לתוכנית השלום האמריקנית. ובכן, נראה שבעצם לא הייתה לישראל אפשרות לנקוט מדיניות כזו, משום שכבר מהמחצית השניה של מאי, בעקבות ביקור מזכיר המדינה האמריקאי פומפיאו בארץ, במהלכו למד בשיחותיו עם ראה"מ החלופי ושר הביטחון גנץ ועם שה"ח אשכנזי על הסתייגותם מצעד זה, ועל רקע התגובות השליליות לרעיון החלת הריבונות מצד גורמים ערביים ובינ"ל החליט הממשל האמריקני שלא לתמוך במימוש הרעיון, מחשש שיפגע בישראל ובאינטרסים אמריקניים, כמון גם בסיכויי בחירתו מחדש של טראמפ.

כמובן שלא היה שום הגיון ושום אפשרות מבחינת ישראל לממש את החלת הריבונות ללא תמיכה אמריקנית ומשום כך המהלך נדחה ובפועל ירד מהפרק. כפי שכתבתי כבר אז אחת הדרכים לשכנע את ישראל להניח לרעיון החלת הריבונות היה לקדם את הנורמליזציה, וכך הפך הוויתור על האופציה הלא מעשית לתירוץ שאפשר לכל הצדדים לבצע מהלך חשוב ואף להציגו כהישג עבור הפלסטינים. במלים אחרות, ישראל זכתה בהישג אסטרטגי רב חשיבות תמורת מחיר מדומה.

מימוש רעיון הריבונות היה יכול להיות הישג אסטרטגי גדול אף יותר, אך הוא היה כרוך במחירים לא פשוטים ובכל מקרה, כאמור, הוא לא היה ניתן למימוש. מדובר ב-WIN WIN WIN משום שגם השותפות האחרות להסכם –  האמירויות וארה"ב – זכו בהישגים חשובים ולא שילמו מחיר של ממש עבור הישגיהן. בכל מקרה, האינטרס המשותף לכולן הוא שיפור סיכוייו של טראמפ להיבחר שוב לנשיא וחיזוק המחנה הפרגמטי באזור מול יריביו הרדיקליים, והוא שהביא להחלטה על ההסכם בעיתוי הנוכחי.

לסיכום, ההסכם הוא הישג רב חשיבות עבור ישראל, מאע"מ, ארה"ב והמחנה הפרגמטי והוא יוצר פוטנציאל להישגים נוספים במישור האזורי ובהקשר הפלסטיני. כדי לממש פוטנציאל זה צריך להמשיך את ההתקדמות בתהליך הנורמליזציה, תוך מחויבות והשקעה משמעותיים בהצלחת המהלך.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close