התראות

נמשך המאבק בין רוחאני לבין המג'לס

הדברים באים בעקבות הדרישה של הפרלמנט ליישום החוק להחריף את הפרות הסכם הגרעין כמנוף לחץ על מדינות אירופה • הממשלה תגרור רגלים ביישומו הלכה למעשה של החוק
שיתוף

עניינים

ממשלת איראן מנסה לכרסם ביישום החוק שאישר המג'לס וקורא להגביר את הפעילות הגרעינית ולסגת מיישום הפרוטוקול הנוסף אם לא יצליחו המדינות החתומות על הסכם הגרעין לאפשר לאיראן לכונן מחדש יחסי סחר ולייצא נפט כפי העולה מן ההסכם.

טיוטת החוק אושרה כבר בנובמבר ומשקפת אל נכון את הדומיננטיות של המחנה השמרני במג'לס מאז הבחירות שנערכו בפברואר 2020 ואת השפעת נסיגתה של ארה"ב מההסכם ב-2018 והסנקציות שהוטלו על איראן מחדש על תומכי ומתנגדי ההסכם באיראן. גם מדיניות השחיקה ההדרגתית במחויבויותיה להסכם הגרעין שנקטה איראן לא הביאה לשיפור במצבה הכלכלי והיא לא הצליחה למנפה מול מדינות אירופה שנותרו תחת השפעת איום הסנקציות האמריקניות.

אסחאק' ג'האנגיריEs’haq Jahangiri) ), הסגן הראשון של הנשיא רוחאני, העביר (28.12) למוסדות הנוגעים בדבר תקנון לביצוע בעקבות החוק שאימץ לאחרונה המג'לס תחת הכותרת, "הפעולה האסטרטגית לביטול הסנקציות והגנת האינטרסים של האומה האיראנית", המחייב את הממשלה לפעולה. החוק גם מכוון ליישום מלא של הסכם הגרעין מ-2015 ולעמידת של המדינות החתומות עליו בכל התחייבויותיהן על פי ההסכם.

התקנון אושר בממשלה ב-20 דצמבר בהתאם להצעות של משרד החוץ, הארגון לאנרגיה אטומית של איראן ((AEOI, הארגון לתכנון ולתקצוב והמחלקה המשפטית של משרד הנשיא וברוח יישום החוק[1]. מכל מקום, נראה, כי הממשלה האיראנית תגרור רגלים בכל הקשור ליישומו הלכה למעשה של החוק, נוכח התנגדותה בעיקר לסעיפים הקוראים להפרה בוטה של הסכם הגרעין – העשרה לעשרים אחוז וביטול הפרוטוקול הנוסף.

בהתאם לתקנון הארגון האיראני לאנרגיה אטומית יכין דו"ח מקיף על הייצור במצב הנוכחי וכן את המקרים בהם תידרש העשרה לרמה של 20 אחוז, ויגיש אותו לממשלה בתוך חודשיים ממועד כניסת החוק לתוקף – (עד ה-20 לפברואר 2021). לאחר עמידה בדרישות הטכניות והכספיות הארגון האיראני לאנרגיה אטומית ינקוט בצעדים הדרושים להעשיר אורניום למטרות שלום באופן שיוכל לצבור לפחות 120 ק"ג של חומר מועשר בשנה.

מעבר לזאת, כדי להגיע ליכולת ייצור של 500 ק"ג אורניום מועשר לרמה נמוכה (LEU), הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, לאחר הקצאת המימון והמשאבים הנדרשים, יתקין ויכניס לשימוש 1000 הצנטריפוגות מסוג IR2M בתוך שלושה חודשים ומספר גדול ככל היותר של הצנטריפוגות המתקדמות מהסוג IR-6 בתוך כשנה. בד בבד, הארגון  יקים ויפעיל במחוז אספהאן מפעל אורניום מתכתי. כמו כן על הארגון להגיש לוח זמנים לממשלה כדי שזו תעבירו למג'לס.

בנוסף, להתחייבויות שהוטלו על הארגון האיראני לאנרגיה אטומית משרדי הממשלה הרלוונטיים ובכלל זה משרדי החוץ, הנפט, הכלכלה, האוצר, התעשייה, המסחר והמכרות, הבנק המרכזי והמחלקה המשפטית של משרד הנשיאות, להגיש אף הם בתיאום עם משרד החוץ דו"חות רלוונטיים בכל הקשור לעמידה בהתחייבויות של המדינות החתומות על הסכם הגרעין והצעדים שננקטו להסיר חסמים בפניה של איראן. הדו"חות יאספו על ידי משרד החוץ ויועברו לידי הממשלה שתקבל את ההחלטות הנדרשות במסגרת הזמן שהוקצה בהתבסס על דו"חות אלה ובהתאם להנחיות המועצה העליונה לביטחון לאומי, מטרות החקיקה והאינטרסים הלאומיים של איראן.

משרדי ההגנה והתמיכה בכוחות המזוינים, משפטים, נפט, חוץ, כלכלה והאוצר, תעשייה והמסחר, הארגון לאנרגיה אטומית והבנק המרכזי נדרשים לכתוב דו"חות  על יישום התחייבויות של המדינות החברות בהסכם הגרעין להסרה אפקטיבית של הסנקציות ולאפשר לאיראן ליהנות מפירות הסכם הגרעין. הארגון לתכנון ותקצוב יקצה את התקציבים הנדרשים ליישום החקיקה בחוק התקציב השנתי (שנת התקציב האיראנית מתחילה במרץ 2021). יצוין כי הממשלה כבר הגישה לאישור הפרלמנט את התקציב 2021-2022 לשנה הבאה בראשית חודש דצמבר 2020.

החלטת ממשלת רוחאני התנתה את קבלת ההחלטה בדבר נסיגת איראן מיישום הפרוטוקול הנוסף ב"אישורי המועצה העליונה לביטחון הלאומי ובהתאם למטרות החוק והאינטרסים הלאומיים". זאת שעה שהפרלמנט האיראני לפני מספר ימים אישר חוק שקבע, כי במקרה של "אי מילוי ההתחייבויות" של המעצמות החתומות עדיין על הסכם הגרעין ובהעדר יחסי בנקאות רגילים ואי הסרת החסמים לייצוא ומכירת הנפט של איראן", הממשלה צריכה להפסיק מפברואר 2021 את יישום הפרוטוקול הנוסף[2] [3].

יודגש, כי עד כה לא עמדו מדינות אירופה בהתחייבויותיהן הכלכליות לאיראן בשל הסנקציות האמריקניות וחששן להיפגע בעצמן מהסנקציות. גם המנגנונים השונים שהוקמו לעקוף את הסנקציות לא הצליחו להביא לשיפור המצב הכלכלי באיראן ולמעשה כמעט ולא תפקדו.

הנשיא רוחאני הביע במספר הזדמנויות את התנגדותו הנחרצת לחוק הפרלמנט ואמר כי כל גופי המדינה צריכים לפעול בתאום להסרת הסנקציות האמריקאיות ולא באופן נפרד. המשך מורת הרוח של ממשלת איראן מלוח הזמנים ובעיקר מהקריאה להעלאת ההעשרה לעשרים אחוזים מלמדת כי ממשלת רוחאני מנסה לעכב את ביצועו ובכל מקרה רואה במועצה העליונה לביטחון הלאומי כגוף המחליט והסמכות העליונה בנושא הגרעין ולא הפרלמנט. זאת מעבר למחלוקת בין הנשיא רוחאני, המסיים באמצע השנה את תפקידו, לבין השמרנים בנושא הסכם הגרעין עם המעצמות בפרט והיחסים על ארה"ב בכלל.

גם עלי אכבר צאלחי, ראש הארגון לאנרגיה האטומית של איראן, מתח לפני שבוע ביקורת חריפה וגלויה על החלטת המג'לס ואמר, כי "הם (השמרנים בפרלמנט) אומרים לנו לבנות אלף צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום מהסוג IR- 6. לנו כמובן יש את היכולת הזו אבל הם לא אמרו מי ישלם על זה?". צאלחי מתח ביקורת גם על מועצת שומרי החוקה, המפקחת על החלטות המג'לס, והדגיש כי חברי המועצה "או שלא יודעים את מצב המשאבים הפנימיים שלנו או שהם לא יודעים כמה עולה להרכיב כל צנטריפוגה מהסוג IR-6."

לקראת כניסתו של הנשיא הנבחר ג'ון ביידן לתפקידו בעוד קצת פחות מחודש והבחירות לנישאות הצפויות באיראן בעוד כחצי שנה נמשכים באיראן המאבקים בין מוקדי הכוח השונים, סביב הסכם הגרעין ועתיד היחסים עם ארצות הברית. השמרנים מעוניינים להמעיט מהישגיו (הלא רבים) של הנשיא רוחאני ולהציג עמדה קשוחה ובלתי מתפשרת לקראת כניסתו לתפקיד של ביידן, שכבר הצהיר כי בכוונתו לחדש את המו"מ עם איראן בנושא הגרעין. העמדה הנוקשה שמציגה טהראן נובעת הן מתסכולה מאז נחתם ההסכם לשפר את מצבה הכלכלי ומהסנקציות שהטילה עליה ארצות הברית, אך גם כדי לנסות ולשפר את עמדת המיקוח שלה לקראת כניסתו לתפקיד של ביידן ולהוסיף עוד מכשולים אותם תוכל להסיר ולהציג כהגמשה במהלך המו"מ עם ארה"ב. מכל מקום הצעדים עלולים להביא גם להתארכות המו"מ עם ארה"ב הרבה מעבר למועד הבחירות לנשיאות באיראן. בכל מקרה סוגיית הסכם הגרעין והיחסים עם ארצות הברית עתידה לתפוס מקום מרכזי בתעמולת הבחירות לקראת הבחירות לנשיאות באיראן ושני המחנות כבר נערכים לקראתן.

 

 

[1]https://www.irna.ir/news/84164479/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%84%D8%BA%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%A7

[2] כל מדינה, שהיא צד באמנה למניעת ההפצה של נשק גרעיני (NPT) מחוייבת לגבש הסכם אימות עם  הסוכנות הבין–לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בעקבות מלחמת המפרץ, כאשר בעיראק התגלו מתקנים ופעילויות לא מוכרים בתחום הגרעין, סבא“א החלה בניסוחה של מתכונת הסכם מקיפה יותר, שנועדה  בשם  “הפרוטוקול  הנוסף“ (Additional Protocol) המחייב, בין היתר, את המדינות החתומות לספק מידע מקיף יותר בהצהרותיהן לסבא"א, מרחיב את סמכויות הגישה של הפקחים למתקני גרעין ומתיר שימוש בטכנולוגיות מגוונות ליישומו היעיל של משטר האימות.

[3] https://www.radiofarda.com/a/31022910.html

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close