התראות

מהפך בעולם ההלכה האיסלאמי? כן לביקורים בירושלים, כן להצבעה לכנסת

היו"ר החדש של 'איחוד חברי הדת המוסלמים, השייח אל ריסוני, הופך את פסיקותיו של קודמו, אל-קרדאווי, שהנהיג את האחים המוסלמים עשרות בשנים • השינוי הוא טקטי: אותה גברת בשינוי אדרת
שיתוף
????????????????????????????????????

עניינים

ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, השייח' פרופ' אחמד אל-ריסוני, נחשב לקיצוני ביחסו לציונות, ליהודים ולמדינת ישראל, לא פחות מקודמו – השייח' יוסף אל-קרדאווי. אל-קארדאווי הוביל את האיחוד מאז 2004 ועד לפני שנתיים, נחשב כבר עשרות בשנים למנהיג הרוחני של 'האחים המוסלמים' וקידם אידיאולוגיה קיצונית של שיח אנטישמי ואנטי נוצרי ושל עידוד לג'יהאד ולפיגועים. יורשו, אל-ריסוני, אינו שונה בהרבה ממנו. גם הוא 'קטל' לפני שנתיים את 'עסקת המאה'. גם הוא קבע ש'תחיית המתים תגיע רק כאשר המוסלמים יילחמו ביהודים ויהרגו אותם'. אל-רסיוני אף הצהיר, ש'הג'יהאד היא הדרך לשחרור אל-אקצא' וקבע ש'יש להטיל ספק בשואה'.

ולמרות זאת, הכהונה הקצרה של אל-ריסוני, שנתיים בלבד, כבר הניבה שתי הפתעות מרעישות מנקודת מבטה של ישראל. הראשונה – פסק הלכה שמתיר למוסלמים מכל רחבי העולם – בניגוד לעמדת קודמו, קרדאווי – לבקר בירושלים ובמסגד אל-אקצא. השניה: קריאה לערביי ישראל, בניגוד לעמדת קודמו, שלא להחרים את הבחירות בארץ ולהשתתף בהן.

לפסיקות הללו משמעות מפליגה. הארגון הבינלאומי של איחוד חכמי הדת המוסלמים, הוא הארגון שמאחד תחתיו את מספר המלומדים המוסלמים הגדול ביותר. חברים בו יותר מ-90 אלף אנשי דת מוסלמים, סונים ושיעים. הוא הוקם ב-2004 על ידי השייח יוסף אל-קרדאווי, שעמד בראשו עד נובמבר 2018. קרדאווי, כיום בן 95 הוא יליד מצרים, ועדיין נחשב לגדול חכמי הדת בעולם המוסלמי. רייסוני, הוא יליד מרוקו, כבן 68, ושתי הפסיקות שלו שנחשבות מהפכניות, לא באו לאויר העולם כתוצאה משינוי יחסו לישראל, אלא כתוצאה מחשיבה טקטית אחרת, שונה מזו שאפיינה את קודמו.

(להעמקה ראו: ד"ר נסיה רובינשטיין-שמר (א' בר-אילן), פסיקת השיח' אחמד אל-ריסוני בסוגיית הביקור באל-אקצא והשתתפות ערביי ישראל בבחירות לכנסת)

משל האסיר והסוהר

הרקע לשינוי שמציג אל-רסיוני בסוגיית ירושלים והר הבית הוא ראשית לכל המציאות: רבים מבכירי הרשות הפלסטינית, ובהם אבו מאזן, התנגדו לאורך השנים לפסיקה של אל-קרדאווי, בטענה שהיא פוגעת בכושר העמידה של העם הפלסטיני, מגבילה את מאבקו, ואינה מאפשרת לתומכיו להגיע לירושלים, כדי לחזק שם את הפלסטינים שנמצאים תחת 'כיבוש'.

בעוד שאל-קארדאווי סבר שהנזק מביקור מוסלמים בירושלים עולה על התועלת ואף קבע שיש להמתין עד שירושלים תשוחרר בג'יהאד וש'עדיף להמתין שהעיר תשוב לשליטה ערבית מוסלמית מלאה", הרי שהפלסטינים גרסו אחרת. בכנס שנערך ב-2012, בדוחא, בירת קטאר, (מקום מושבם של ראשי 'איחוד חברי הדת המוסלמים'), קרא יו"ר הרש"פ אבו מאזן למוסלמים מכל העולם לבוא לירושלים כדי לתמוך במאבק הפלסטיני בייהודה של העיר. קריאתו נתמכה על ידי המופתי של ירושלים מוחמד חוסיין, ועל ידי שר ההקדשים הפלסטיני מטעם הרש"פ, מחמוד אל-הבאש.

שבוע ירושלים - מתוך אתר הארגון הבינלאומי של איחוד חכמי הדת המוסלמים
שבוע ירושלים – מתוך אתר הארגון הבינלאומי של איחוד חכמי הדת המוסלמים

כדי להמחיש את ההפרדה בין ביקור באל-אקצא לבין נורמליזציה, השתמשו המצדדים בביקור במשל 'האסיר והסוהר': ירושלים ואל-אקצא נמשלו לאסיר ו'הכיבוש' הישראלי לסוהר. 'ביקור האסיר', הדגיש אבו מאזן בנאומו בדוחא, 'הוא בגדר סיוע לאסיר, ולא יכולה להשתמע מכך איזו שהיא משמעות של נורמליזציה עם הסוהר". משלחות רבות ממצרים, לוב, עיראק, תימן, ירדן ומדינות המפרץ פקדו את אל-אקצא לאורך השנים, ונשיא תורכיה, רג'ב טאיפ ארדואן, שמילא תפקיד מרכזי במימון וארגון 'תיירות אל-אקצא, אף ניהל 'בליץ' הסברתי וקמפיין, שנועד להזרים לירושלים ולאל-אקצא מוסלמים רבים.

בראש המצדדים בביקור מוסלמים באל-אקצא שב'ירושלים הכבושה', התייצבו לאורך שנים רבות, ירדן והרשות הפלסטינית. ד"ר עבדאללה כנעאן, מזכ"ל הועדה המלכותית הירדנית לעניין ירושלים, שתמך בביקורים, הסביר כי הביקורים "מהווים סוג של התנגדות לכיבוש הישראלי, שרוצה שירושלים תהיה בירתו הנצחית, כשהיא ריקה מערבים-מוסלמים ומנוצרים". לעומתו, טען למשל המופתי המצרי לשעבר, עבד אל-חלים מחמוד ( שסירב להתלוות אל הנשיא סאדת בביקורו בירושלים ובאל-אקצא ב-1977), כי הביקורים בירושלים מעניקים נורמליזציה ל'כיבוש' ולעושק ששואף לחסל את כל המאפיינים המוסלמים והנוצרים וכן את ההיסטוריה האסלאמית" וכי "נסיונותיו המאומצים של הכיבוש להשיג נורמליזציה הינם מעשה מתועב ובעל נזקים כבירים'.

לא לנורמליזציה. כן לביקורים

הדרך לשינוי הפסיקה מצד יושב הראש החדש של איגוד חכמי הדת המוסלמים עברה דרך ועידת 'הדרך לירושלים', שהתקיימה בעמאן ב-2014. הועידה הזאת הוציאה מתחת ידיה פסיקה הלכתית שהייתה סוג של פשרה בין המתנגדים לביקורים בירושלים לבין התומכים בהם, עם נטייה ברורה לטובת המצדדים.

הפתוא שפרסמה הועידה התירה לחלק מצומצם מהמוסלמים לבקר באל-אקצא. היא הגבילה את הביקור שם רק למבקרים פלסטינים או למבקרים מוסלמים בעל אזרחות של מדינות מחוץ לעולם המוסלמי. היא ביטלה למעשה את האיסור הגורף של שייח אל-קרדאווי, אך נמנעה מלהתיר ביקורים בירושלים לכלל המוסלמים, כפי שעודדו באותה עת לעשות הרש"פ וירדן.

בשנתיים האחרונות מסביר אל-ריסוני כי "לא כל מי שמבקר בירושלים מקיים נורמליזציה עם ישראל או קורא לנורמליזציה כזאת". אל-רסיוני 'התיישר' למעשה עם גישתה של הרשות הפלסטינית בכל הנוגע לביקורים באל-אקצא, שלפיה הם דווקא יסייעו למאבק הפלסטינים בישראל; יעניקו לפלסטינים תחושה שאינם בודדים במערכה, וכן יבליטו את העובדה שהעניין הפלסטיני ועניין ירושלים אינם נחלתם של הפלסטינים בלבד; שעניינים אלא נוגעים לכלל המוסלמים בעולם, שצריכים להגיע לאל-אקצא, לגלות סולידריות עם הפלסטינים ולסייע להם במאבקם על המקום מול ישראל. גם אל-ריסוני, כמו הפלסטינים, מציין את התמיכה בעסקיהם ובפרנסתם של הפלסטינים – כתוצאה מהביקורים בירושלים – כשיקול נוסף שתומך בפסיקתו.

השייח אל-קרדאוו: פסק שהשתתפות בבחירות בישראל משמעה הכרה במדינת ישראל ובמוסדותיה ולכן היא אסורה
השייח אל-קרדאוו: פסק שהשתתפות בבחירות בישראל משמעה הכרה במדינת ישראל ובמוסדותיה ולכן היא אסורה

בתשובה לשאלה , האם ביקורם של מוסלמים ממדינות שעד כה נאסר עליהם לבקר בירושלים, אינו משרת את הצד הישראלי, יותר מאשר את הצד הפלסטיני, ומשפר את התדמית הישראלית בעולם, ענה ריסוני בין היתר: "אם איננו מבחינים יותר בין נורמליזציה לבין התנגדות, ובין מי שהולך לאל-אקצא כדי לסייע בבניינו ובנצחון אנשיו, ובין מי שהולך אל הכובשים והעושים כדי לשאת ולתת עימם, הרי שעלינו לשאול את המוסלמים התמימים ואת זקניהם, שהרי להם שכל ישר, תמימות וכנות". אל-ריסוני, מעירה ד"ר נסיה רובינשטיין-שמר במחקריה על השקפותיו, 'טוען אפוא שיש להבחין בין נורמליזציה עם ישראל ובין תמיכה בפלסטינים, בין מי שנושא ונותן עם הכובש ובין מי שמבקש לבקר באל-אקצא כאקט דתי וכהבעת תמיכה בפלסטינים. מתנגדי הביקורים באל-אקצא, ובראשם אל-קרדאווי, אינם עושים הבחנה כזאת. ההיתר של אל-ריסוני למוסלמים מרחבי העולם לבקר בירושלים, אינו נובע מתוך רצון ליצור נורמליזציה עם ישראל ( תטביע), אלא מתוך רצון להביע התנגדות לישראל (מקאומה), הבאה לידי ביטוי בצורה הפוכה מזו שהוביל אל -קרדאווי בפסיקתו ובפועלו".

נגד מדיניות הכסא הריק

גם הפסיקה השניה של ריסוני מעניינת ורלוונטית במיוחד בימים אלה. הפיצול ההיסטורי בתנועה האסלאמית הישראלית – בין הפלג הצפוני שמתנגד להשתתפות בבחירות בישראל, לבין הפלג הדרומי שמיוצג על ידי רע"מ ותומך בהשתתפות בבחירות – התרחש כידוע במחצית הראשונה של שנות התשעים של המאה הקודמת. שני הצדדים למחלוקת התייעצו אז עם השייח אל-קרדאווי, שפסק שהשתתפות בבחירות בישראל משמעה הכרה במדינת ישראל ובמוסדותיה ולכן היא אסורה. אלא שלמרות פסיקתו של קרדאווי, החליט השייח עבדאללה נימר דרוויש, מייסד התנועה האסלאמית בישראל, לרוץ לכנסת.

זה היה הרקע להתפצלותה של התנועה האסלאמית, להקמת 'הפלג הצפוני' בראשות ראאד סלאח וכמיל חטאב מצד אחד ולהחלטת רע"מ לרוץ לכנסת. תחילה רצה רע"מ במסגרות משותפות עם עוד מפלגות ערבית, ובבחירות האחרונות כידוע היא התמודדה עצמאית, זכתה בארבעה מנדטים ואף יצרה תקדים היסטורי: השתלבות ראשונה של מפלגה ערבית בקואליציה ובממשלה בישראל. לעומת זאת, הפלג הצפוני, נמנע עד היום מלהשתתף בבחירות לכנסת ( בשונה מגישתו בנוגע לבחירות מקומיות).

עכשיו משמשת פסיקתו של אל-רסיוני מאוגוסט 2019, את הפלג הדרומי. רסיוני כתב אז: 'איני בעד מדיניות הכסא הריק. ניתן להשתמש בבחירות כקלף לחץ על הכיבוש". בראיון לעתונות הסביר אל-רסיוני את עמדתו בכך שערביי ישראל נדרשים לשמור על זכויותיהם ועל האינטרסים שלהם , ושהחרמת הבחירות בישראל לא תסייע להם בכך. הוא גם גרס שערביי ישראל הם אלה שצריכים לקבל החלטה, בהתאם לפסיקה מקומית, מה הדבר הנכון בעבורם, שכן הם אלה שמכירים טוב יותר מכל אחד אחר את מצבם האמיתי.

מהאסכולה המרוקנית

לסיום נביא כאן בקצרה מדבריה של ד"ר נסיה רובינשטיין שמר על הרקע השונה של שני האישים, קרדאווי ויורשו, אל-ריסוני, שעומדים להערכתה בבסיס השוני בפסיקות:

ההבדל העקרוני בין אל־קרצ'אוי לאל־ריסוני אינו מתמצה בדעותיהם על מדינת ישראל – שניהם רואים בישראל כוח כובש שיש להיאבק בו. ההבדל ביניהם הוא, שאל־קרצ'אוי סבור שאין מקום להתפשר או להתגמש במאבק הזה, ואילו אל־ריסוני סבור שהגמישות וההתאמה למצב בפועל יאפשרו להמשיך את מאבקם של הפלסטינים ולהגדיל את החוסן הכלכלי והמורלי שלהם לאורך זמן. לכן, אל־ריסוני מוכן לאמץ פרשנות אסלאמית מתונה יותר בנוגע לביקור בירושלים, הדומה לזו של השיח' מחמד חסין, המופתי של הרשות הפלסטינית, שהשווה בין ביקור מחמד בכעבה שבמכה לפני כיבושה ובין ביקור מוסלמים באל־אקצא לפני שחרורו.

 

אל־קרצ'או ויורשו אל־ריסוני
אל־קרצ'או ויורשו אל־ריסוני

אם מתבוננים על הרקע של כל אחד מן הפוסקים הללו ניתן לנסות להצביע על מקור ההבדל ביניהם. אל־קרצ'אוי התחנך במצרים, על פי דרכו של חסן אל־בנא (מייסד 'האחים המוסלמים – נ.ש), ומגיל צעיר ספג את דרך המאבק שלו בשלטון הזר בפלסטין. לכן, אין להתפלא על התנגדותו חסרת הפשרות לאחיזה הישראלית במקום השלישי בקדושתו לאסלאם – מסגד אל־אקצא בירושלים. גם העובדה שאל־קרצ'אוי גדל בסמוך למקומות המאבק בישראל בנקודות שונות בחייו – הוא גדל במצרים כאמור, וראה מקרוב את המלחמות החוזרות ונשנות של מדינות ערב בישראל – מוסיפה על כך.

לעומת אל־קרצ'אוי, אל־ריסוני גדל והתחנך במרוקו, מדינה שמרוחקת מישראל ושמעולם לא נלחמה בה. יתרה מזו, אורחות החיים במרוקו מבוססים על קרבה בין המוסלמים ליהודים ועל יחסי שכנות טובה ביניהם, מסוגלים לגרום לאל־ריסוני להכיר בצורך לשיתוף פעולה ולמעורבות של כלל קבוצות החברה במוסדות הפוליטיים כדי להשפיע על חייהם…"

• להעמקה על דמותו של אל-רייסוני ראו באתר ממרי, 'ראש חכמי הדת המוסלמים, ד"ר אחמד אל-רייסוני, המקדם שיח קיצוני אנטי מערבי ואנטישמי, הצטרף לסגל המרצים של הפקולטה לשריעה באוניברסיטת קטר, 29.9.2019
• להעמקה על פסיקותיו של אל רייסוני ראו מאמרה של ד"ר נסיה רובינשטיין-שמר – 'פסיקה אסלאמיסטית בעידן 'פוסט אל-קרצ'אוי', בכתב העת הבינתחומי ללימודי המזרח התיכון, גליון 6, מס' 2, סתיו 2020, עמ' 69-98.
• להעמקה על המחלוקת הפנים מוסלמית בעניין הביקורים בירושלים ובאל אקצא, ראו: נדב שרגאי, הר הבית – מעימות דתי לנורמליזציה דתית', אתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, עמ' 14-19.
שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm
המרכז הירושלמי
חיזבאללה על הקצה, וצה"ל נערך: "אם טהראן תבקש, הם ייכנסו ללחימה"

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר בכיר באמ"ן, מזהיר כי חיזבאללה ממשיך בהכנות צבאיות – כולל הכנת "בנק מטרות" – למקרה שאיראן תפעיל אותו. "זה לא קרה עדיין, אבל זה עלול לקרות", אמר. במקביל, נריה מציין כי פירוק הנשק מהמחנות הפלסטיניים בלבנון, שתוכנן ל-15 ביוני, ככל הנראה יתעכב – וצה"ל כבר נערך בשטח עם תגבור של שתי חטיבות בצפון.

12:09pm

Close