התראות

מדיניות ההיפרדות של שר הבט"פ בי-ם

השר החדש לבטחון פנים, בעל רקע בטחוני, יבקש תחילה 'לנקות' את השטח מכל גילוי של טרור או אלימות, אך לטווח ארוך השקפותיו שונות מאד מאלה של הממשלה היוצאת: ויתור על מרבית השכונות הערביות והעברתן לרש"פ, וכן הפסקת ההתיישבות, באיזורי צפופי אוכלוסייה ערבית כשמעון הצדיק • בסוגיית הר הבית, בר-לב מדבר על המשך נוכחות יהודים גם בהר 'בהתאם לסיכומים עם הוואקף המוסלמי', אף לא ברור האם ימשיך את היחס המקל והגמיש יחסית כלפי היהודים שם, כפי שנהגו שני קודמיו במשרד
שיתוף

עניינים

שנים ארוכות מתנהלת המשטרה בירושלים בשני כובעים: הראשון, כמו בכל מקום אחר בארץ, כמי שאחראית על שמירת הסדר הציבורי ואכיפת החוק. השני – בעל משמעות מדינית, שחורג מהתפקיד ה'רגיל' של כל משטרה בעולם – כגוף שמנכיח הלכה למעשה את הריבונות הישראלית בכל חלקי הבירה ובכלל זה במזרח ירושלים. ההחלטה של שתי הממשלות, היוצאת בראשות נתניהו והנכנסת בראשות בנט, לאשר – בשינוי תוואי – את מצעד הדגלים שהתקיים השבוע בירושלים, היא חלק מההנכחה הזאת.

כניסתו של עמר בר-לב, איש מפלגת העבודה, למשרד לבטחון פנים, עשוייה לבשר על שינוי קונספטואלי בעל משמעות רבה, בכל הנוגע ל'כובע' השני, ובעיקר לטווח הזמן הארוך יותר. שכן תפיסתו המדינית של בר-לב את הסכסוך בירושלים ואת יעדיה של מדינת ישראל בבירה, שונה מהותית מזו שאליה הורגלנו לאורך שנות ממשלות נתניהו.

עיון בראיונות, במאמרים ובפוסטים שבר-לב פרסם לאורך השנים האחרונות, מלמד שתפיסתו המדינית את הסכסוך בירושלים ואת יעדי ישראל בבירה, קרובה לזו של אנשי יוזמת ג'נבה וראשי הממשלה לשעבר אהוד ברק ואהוד אולמרט, שהיו נכונים לחלק את ירושלים.

כשר לבטחון פנים, תהיה לבר-לב השפעה רבה על עיצוב המדיניות בבירה, ולא רק במעצב מדיניות פורמלי. בתוקף תפקידו, בר-לב, כמו קודמיו במשרד, יהיה אחראי הלכה למעשה על פעולת המשטרה בקווי התפר, בעיר העתיקה , בהר הבית ובכל מוקדי הסכסוך בעיר, שהמאבק עליה לובש ופושט צורות מאז שחרורה על ידי ישראל לפני 54 שנים.

על רקע זה ראוי להכיר את התובנות וההשקפות של האיש שהחל מהשבוע קיבל לידיו את האחריות על משטרת ישראל בכלל, ועל המחוז הרגיש מכולם – מחוז ירושלים בפרט. בר- לב, בנו של הרמטכ"ל לשעבר חיים בר-לב, שהשבוע שב למשרד שבו כיהן גם אביו כשר לפני שנים רבות, הוא אל"מ (במיל) לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל, שבכנסת ה-19 כיהן גם כחבר ועדת החוץ והבטחון. בר-לב לפיכך הוא בעל הבנה בטחונית, ואף מכיר היטב ומקרוב חלק מהבעיות שהמשטרה מתמודדת עימן, בפרט במזרח ירושלים. לצד זאת בר – לב מחזיק בתפיסות מדיניות 'יוניות' ופשרניות בנוגע לירושלים.

באוקטובר 2014, בראשית אינתיפאדת הסכינים ועל רקע גל מהומות בהר הבית פרש בר-לב את משנתו בנוגע לעיר ולסיבות שהביאו למתיחות, לטרור ולמהומות וכתב בין היתר:

גל האלימות בירושלים אינו מקרי… הפלסטינים תושבי השכונות בירושלים המזרחית אינם מרגישים חלק מירושלים כפי שאנו הציבור היהודי רואה אותה, לא הרגישו מעולם חלק מירושלים וגם לא ירגישו. ההחלטה לספח את ירושלים המזרחית לרבות שכונות כמו סילוואן, עיסוויה ושועפט, שביניהן לבין המקומות הקדושים אין ליהדות דבר וחצי דבר, התקבלה בתום מלחמת ששת הימים". בר-לב מציין שישראל העניקה לתושבי מזרח ירושלים אפשרות לקבל אזרחות ישראלית, אולם אלה, העדיפו לוותר עליה. "הם לא מצביעים בבחירות לעירייה ולא בבחירות לכנסת" ו"לכן", להשקפתו, "כל מי שמדבר על ירושלים מאוחדת, חייב להכיר קודם כל בעובדה, שרוב ירושלים המזרחית, אינה ממש חלק מאותה ירושלים שאליה נשאנו את נפשנו בגולה. " נשאלת לכן השאלה", לדבריו, "מדוע אנו צריכים את אותם פלסטינים כאזרחי מדינת ישראל או אפילו כתושבי ירושלים?"

בר -לב מזכיר שישראל אינה מעניקה לתושבי מזרח ירושלים שירותים ברמה שניתנת לשכונות היהודיות; שחלק מהשכונות במז' י-ם הפכו 'ערי מקלט' לעבריינים; ש'כל כניסה של המשטרה או שירותים ממשלתיים אחרים לשכונות האלו היא בגדר מבצע צבאי'; ושגם מנגנוני הבטחון של הרש"פ אינם פועלים באופן סדיר בחלק מהשכונות הללו. להשקפתו, "התוצאה המתמשכת' היא 'הזנחה, ייאוש ואלימות פלסטינית פלילית ולאומנית'.

הנגזרת המעשית מהמסקנות הללו, על פי בר-לב, מתחלקת לשתיים:

האחת – "טיפול תקיף ובלתי מתפשר בפורעי החוק והטרוריסטים; הצהרה של רהמ"ש, לפיה אין בכוונת ישראל לבצע שום שינויים בסטטוס קוו הקיים בהר הבית וגם – "עצירה מיידית של השתלטות עמותות ימין על בתי בלב השכונות הערביות ועצירת אכלוסן".

השניה – "ניתוק החיבור המלאכותי של השכונות האלו לירושלים, כי אין לישראל כל עניין באותן שכונות פלסטיניות, שכאמור הקשר בינן לבין המקומות הקדושים לנו אינו קיים ובכך להיפרד מ-300 אלף פלסטינים שהיום הם בעלי תעודת תושבי ישראל ומחר עלולים להיות אזרח ישראל. אין לנו וכנראה גם לא להם עניין בכך".

"אל תתנו שיבלבלו אתכם", כותב בר-לב, "לא על בית חנינא חלמנו באלפיים שנות גלות ולא על סילוואן. אם הפלסטינים ירצו להקים באזורים אלו את בירתם, אין ולא צריכה להיות לנו בעיה"

בר-לב מציע אפוא המשך הסטטוס קוו בהר הבית, מדיניות שגם רהמ"ש היוצא דבק בה, וסביר שגם הממשלה החדשה תמשיך בה; היפרדות ממרבית תושבי מזרח ירושלים ושכונותיה, אך לא מהגרעין ההיסטורי של ירושלים (העיר העתיקה והמקומות הקדושים) המשמעות המעשית של התפיסה הזאת היא חלוקה מחדש של ירושלים (למרות שבר-לב אינו מגדיר זאת כך, וטוען שמה שאנו מכנים כיום ירושלים, באופן אמיתי – אינו ירושלים, ולכן אין מדובר בחלוקה). בר-לב גם תומך בהתערבות ממשלתית שתביא לעצירה בפועל של אכלוס מאחזים בקרבת אוכלוסיה ערבית צפופת אוכלוסין.


בעניין הר הבית, בר-לב צפוי לגלות – ומן הסתם הוא מודע לכך כבר עתה – ש'הסטטוס קוו' שם השתנה מהותית לאורך השנים בשורה של עניינים, בעיקר על ידי הצד המוסלמי ולטובתו. פירטנו זאת כאן לא פעם, במסגרת מחקרים שפרסמנו לאורך השנים האחרונות.

השר החדש לבטחון פנים יגלה מהר מאד, אם לא גילה זאת כבר עתה, שגם הנראות והנוכחות היהודית בהר השתנו, כתוצאה ממדיניות אחד מקודמיו במשרד, השר לשעבר גלעד ארדן. ארדן, בשיתוף פעולה הדוק עם המשטרה, הביא לכך שהרבה יותר יהודים מבקרים כיום בהר הבית. בשוליים – המשטרה אף מעלימה כיום עין מתפילות יהודים 'לא מתגרות' בהר, הרחק מציבור מוסלמי – ללא סידורים, טלית או תפילין – ומאפשרת זאת.

האם בר-לב, שהשבוע דיבר על המשך נוכחות יהודים בכל מקום בירושלים, כולל בהר הבית 'בהתאם לסיכומים עם הוואקף הירדני' – עתיד לשנות זאת או להשלים עם כך?

נציין עוד: בנכונותו 'להיפרד לשלום', ממרבית תושבי ושכונות מזרח ירושלים, בר-לב מתעלם מהקרבה הרבה של השכונות הללו לשכונות יהודיות שנושקות להן, ומהאיום הבטחוני הפוטנציאלי והלא פעם מוכח, שנובע מהקרבה הזאת. האיום מקבל משנה תוקף, על רקע השפעתם הקבועה בשטח של גורמי קיצון כחמאס, ג'יהאד, חיזב אל תחריר ועוד, ועל רקע מציאות של נשק רב, שנאגר בבתים פרטיים בשכונות מזרח ירושלים, (ממש כמו בשכונות ערביות אחרות ברחבי ישראל).
בר-לב מתעלם גם משאיפתם של רבים מתושבי מזרח ירושלים – כפי שעולה מסקרים שונים שבוצעו לאורך השנים – שמבקשים להמשיך ולחיות בעיר אחת, מאוחדת, בריבונות ישראל, ומעדיפים זאת על פני מעבר לרש"פ.

גם השקפתו של בר-לב שיש לעצור הלכה למעשה את האכלוס ואת ההתיישבות במאחזים היהודיים הקטנים שבהם חיים כיום כ-3000 נפש, שונה מזו שבה נקטו עד כה מרבית ממשלות ישראל.

משרדי הממשלה, גם אם באופן בלתי פורמלי, סייעו לעמותות שאותן מזכיר בר-לב, להשיב יהודים לאיזורי הגרעין ההיסטורי של ירושלים, שבהם התגוררו בעבר יהודים, ושמהם הם גורשו בפרעות שפרעו ערבים ביהודים בשנים 1929,1921,1920ו-1936. מדובר בעיקר בעיר דוד שבשטחי סילוואן, בשטחי הרובע המוסלמי שבתחום העיר העתיקה ( לשעבר 'הרובע המעורב') שבו חיו יהודים רבים לפני מלחמת העצמאות, וכן ב'מעלה הזיתים' סמוך להר הזיתים – בית העלמין היהודי העתיק והגדול בעולם וכן ב'שמעון הצדיק' ('שייח ג'רח), בואכה הר הצופים, סמוך למערת וקבר שמעון הצדיק והקרקעות סביב המתחם, שנרכשו על ידי יהודים בסוף המאה ה-19.

ההשקפות הללו של בר-לב, סותרות את השקפותיהם של קובעי מדיניות בכירים אחרים בממשלה החדשה ובראשם רהמ"ש החדש נפתלי בנט ושר המשפטים גדעון סער. אם בר-לב ינסה לקדמן הוא צפוי להיתקל בהתנגדות מצד 'הגוש הימני' בממשלה, שמראש הוגדרה כמעין ממשלת 'סטטוס קוו' בעניינים ששנויים במחלוקת.

בנקודה אחת עם זאת, עשויות השקפותיו של בר-לב להיפגש עם השקפותיהם של השר לענייני ירושלים זאב אלקין או עם אלה של גדעון סער ונפתלי בנט. מדובר בשאלת עתיד השכונות הערביות הצפוניות שמעבר לגדר הבטחון, במרחבי מחנה הפליטים שועפט וכפר עקב. בשכונות הללו מתגוררים היום כ-150 אלף נפש, כשליש מתושבי 'מזרח ירושלים. חלקם מחזיקים בתעודות תושב מזרח ירושלמיות אך חלקם הם תושבי 'הגדה', שנכנסו/פלשו לתחום השיפוט של העיר, אל תוך השכונות שמעבר לגדר.

בר-לב סבור שיש להוציא את השכונות הללו מירושלים ולהעבירן לרשות הפלסטינית במעמד של שטח אי, או בי ומאוחר יותר – לאחר הסכם שלום – אף לשלבן בתחומי המדינה הפלסטינית העתידית. אלקין, סער ובנט תמכו בעבר בתוכניות ( שהועלו ע"י כותב שורות אלה במסגרת עבודת מחקר ב'מרכז הירושלמי') להוציא את השכונות הללו מתחום השיפוט של ירושלים, מבלי להעבירן לרש"פ ומבלי לוותר על הריבונות הישראלית בהן, אלא להשאירן בתחום הריבונות הישראלית ולהקים עבורן מועצות מקומיות ישראליות נפרדות. יתכן אפוא שבזמן הקרוב נהיה עדים לחידוש השיח בסוגיית השכונות הערביות שמעבר לגדר, שבהן שוררים כבר שנים ריק שלטוני גדול, פשע, עבריינות והזנחה כבדה.

עד שנגיע להכרעה או אפילו לויכוח בסוגיות הליבה הירושלמיות, ידרש בר-לב, כשר לבטחון פנים להשיב את המשילות שאבדה באיזורים רבים בארץ – בנגב, בגליל, במשולש, ביפו, בעכו וגם במזרח ירושלים. המשימה אינה פשוטה. בר-לב עתיד לאמץ מדיניות תקיפה לא רק מול הטרור הערבי – החלטתו לאשר את תוואי מצעד הדגלים כפי שאישר קודמו במשרד, אמיר אוחנה היא חלק מכך – אלא גם מול גילויי אלימות לאומניים מהצד היהודי או מה שבר-לב מגדיר כ'טרור יהודי'.

באפריל האחרון, בעת שהחלו המהומות בירושלים, כתב בר-לב דברים חדים גם בעניין זה:

"אני שומע צקצקנים שעצבן אותם כשאמרתי, שחייבים להכריז על להב"ה כארגון טרור ולטפל בהם בדיוק כפי שמטפלים במתפרעים הערבים. אתם יודעים מה? טעיתי. הממשלה צריכה להיות יותר תקיפה כלפי יהודים אזרחי ישראל שמחוללים מהומות, מאשר כלפי ערביי מזרח ירושלים".

 

 

באותם ימים, רק לפני כחודשיים, תיאר בר-לב את להב"ה, כ"זרוע הצבאית של בן-גביר', ש'השתוללה שעות ארוכות בירושלים, מוסתים, שוצפים וסוערים, כשהם מיידים אבנים ובקבוקים וקוראים קריאות מוות לערבים". הוא תקף אז את השר אמיר אוחנה ( השר לבטחון פנים היוצא) שלדבריו, "היה יכול להעלות פלוגת מג"ב לשער שכם ולהשתיק שם את המהומות…" אך במקום זה 'נתן למהומות להתרחב'. מבחינתי, הבהיר אז בר-לב, "הזרוע הצבאית של גדודי בן-גביר לא שונה בהרבה מגדודי חללי אל-אקצא, כי טרור, זה טרור, זה טרור".

סיכומו של עניין: התפיסה המדינית של בר-לב את הסוגיות הבוערות בירושלים היא לעומתית, לפחות בחלקה, לזו שאפיינה את ממשלות נתניהו, אך היא לעומתית גם לזו שבה מחזיק רהמ"ש הנכנס נפתלי בנט. הדבר מבטיח כנראה לא מעט ויכוחים בתוך הממשלה, וגם תקופת הסתגלות והתאמות, בין הדרג המדיני שאחראי עתה על המשטרה – השר עמר בר-לב, לבין הפיקוד הבכיר שלה. בד בבד, כמי שגדל ב'בית המדרש' הבטחוני, ההערכה היא שבר-לב יבקש תחילה 'לנקות' את השטח מכל גילוי של אלימות וטרור, ואפילו ביד קשה, ורק אח"כ – לגשת לדיון על תוכניותיו מרחיקות הלכת בנוגע למציאות הקבע בירושלים.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am

Close