התראות

מגבלות המשפט הבינלאומי בהתמודדות מול טרור

שיתוף

תוכן העניינים

בהתמודדות עם הטרור, המשפט הבינלאומי ניצב בפני מגבלות שאינן תמיד משפטיות. פיגועי ה- 11 בספטמבר חוללו מהפכה במאבק בטרור והביאו למציאת פתרונות רבים. עם זאת, נושאים אחרים, ביניהם השימוש במגנים אנושיים, עדיין נתונים למחלוקת משפטית.

בהתמודדות עם הטרור, המשפט הבינלאומי ניצב בפני מגבלות שאינן תמיד משפטיות. לעיתים קרובות, המגבלות הן חוץ-משפטיות – פוליטיות או פרקטיות. המגבלה הפוליטית הראשית היא הנטייה של מדינות בכל העולם להבחין בין טרוריסטים "שלי" לטרוריסטים "שלך". יש טרוריסטים "טובים" ויש טרוריסטים "רעים". הדבר בולט במיוחד, בצורה כמעט יוצאת דופן, לגבי מדינות ערב ומדינות האסלאם, המסרבות בכל תוקף להכיר במה שעושים טרוריסטים פלסטינים כמעשי טרור. עם זאת, הבעיה קיימת לא רק במדינות ערביות ומוסלמיות, אלא אפילו במדינות כמו ארצות הברית. ארצות הברית מבחינה בין טרוריסט של אל-קעידה, הטרוריסט "שלי", לבין טרוריסט בצ'צ'ניה, הטרוריסט "שלך".

מגבלות חוץ-משפטיות אחרות הן מגבלות פרקטיות, כגון הניסיון למנוע את פעילותם של מחבלים מתאבדים. איך מונעים את זה? לא ניתן לאיים עליהם בעונש מוות, שהרי זה בדיוק מה שהם מחפשים. מה עושים כדי להבטיח שהמחבל המתאבד יחליט להימנע מן המעשה מראש? מתברר שאין כל כך מה לעשות במובן של הרתעה. מדיניות הריסת הבתים בה נקטה ישראל, לדוגמא, לא הוכיחה עצמה מבחינה מעשית (למרות שהנושא עדיין נתון למחלוקת) ופשוט אסורה מבחינה משפטית.

מהפכת ה- 11 בספטמבר

מעבר למגבלות החוץ-משפטיות, ישנן כמובן מגבלות משפטיות. על מנת שמדינה תאמץ פתרון לבעיה משפטית, עליה ללמוד קודם כל מהפרקטיקה. לוקח זמן עד שהפרקטיקה של מדינות מתגבשת, אולם לעיתים מגיע אירוע מגדיר ודומיננטי שגורם לכך שהכל משתנה ובבת אחת נמצאים פתרונות שלפני כן לא הגיעו אליהם במשך הרבה שנים. האירוע הדומיננטי של השנים האחרונות הם כמובן פיגועי ה- 11 בספטמבר. הודות ל- 11 בספטמבר, מצא פתאום המשפט הבינלאומי פתרונות לבעיות שלפני כן נחשבו "חשוכות מרפא".

הטענה החוזרת ונשנית כי אין הגדרה משפטית מחייבת לטרוריזם איננה נכונה. ההגדרה מופיעה באמנה משנת 1999 העוסקת באיסור על מימון מעשי טרור ואשר נתמכת על ידי רוב מדינות העולם. בהתאם להגדרה, טרוריזם פירושו ביצוע מעשים הגורמים למוות או לפגיעה באזרח שאינו משתתף במעשי איבה, מתוך מטרה להפחיד אוכלוסיה אזרחית או להכריח ממשלה לשנות את מדיניותה. למרות שמדינות ערב והאסלאם התנגדו ועדיין מתנגדות להגדרה הזו, היא תקפה ומופעלת. בנוסף, מאז פיגועי ה- 11 בספטמבר, פועלת ועדה למאבק בטרור של מועצת הביטחון ביעילות רבה ובתיאום עם המערכה הבינלאומית נגד הטרוריזם.

תחום נוסף שחל בו שינוי הוא תחום ההסגרה. בעבר, היה מקובל שעל עבירות פוליטיות אין עונש הסגרה. לגבי מעשי טרור, ההנחה הייתה שהם נובעים ממניעים פוליטיים. לעומת זאת, כיום ישנה אמנה אירופית המבהירה כי מעשי טרור אינם נחשבים למעשים פוליטיים לצורכי הסגרה. ההכרה בכך שמעשה טרור הוא איננו פוליטי, ולפיכך בר-הסגרה, הולכת ונעשית יותר ויותר ברורה.

לפני פיגועי ה- 11 בספטמבר ניטש ויכוח גם סביב השאלה אם אנשים בודדים, מי שמכונים "גורמים בלתי מדינתיים", יכולים לבצע התקפה חמושה כפי שמוגדרת בסעיף 51 של מגילת האו"ם (הזכות להגנה עצמית או קולקטיבית מפני התקפה חמושה). כיום, ברור לרוב מדינות העולם כי אנשים בודדים אכן מסוגלים לבצע התקפה חמושה במובן של סעיף 51, ומותר לצאת כנד התקפה כזו להגנה עצמית.

ההתמודדות עם ארגוני הטרור העצמאיים

כאשר הטרור משתף פעולה עם מדינה, קל לפעול נגדו. בשנת 2001, משטר הטליבאן באפגניסטן החליט לשתף פעולה עם ארגון אל-קעידה. כתוצאה מכך, יצאו ארצות הברית ובעלות בריתה למלחמה נגד אפגניסטן ומשטר הטליבאן, וכיום הן מכות בהם גם בפקיסטן. בתוך כך, מה עושים במקרה של התקפה חמושה מצד טרוריסטים אשר אינם משתפים בהכרח פעולה עם מדינה?

התשובה לכך נמצאה על ידי מספר מדינות, בהן ישראל וטורקיה. טורקיה מתמודדת בעשורים האחרונים עם הטרור הכורדי שמקורו בצפון עיראק. מאחורי המורדים הכורדים לא עומדת הממשלה בבגדאד, או כל גוף ממשלתי עיראקי אחר. כיצד אמורה, אם כך, ממשלת טורקיה להתייחס אל המורדים? להגיש את הלחי השניה למכה? התשובה היא לא. מעת לעת, שולחת טורקיה כוחות צבא לצפון עיראק ורודפת אחר הטרוריסטים הכורדים.

ישראל נלחמה גם היא בגורמי הטרור במלחמת לבנון הראשונה, לאחר שהממשלה הלבנונית נמנעה מלעשות זאת בעצמה. ישראל פעלה ספציפית נגד הטרוריסטים, ולא נגד ממשלת לבנון. חיילי צה"ל לא ירו על חיילים לבנונים, וחיילים לבנונים לא ירו על חיילי צה"ל. להיפך, היה שיתוף פעולה מלא בין צה"ל לבין הנציגים הרשמיים בדרום לבנון.

"הדלת המסתובבת" והשימוש במגנים אנושיים

ובכן, ניתן לפעול נגד גורמי טרור שאינם פועלים בחסות מדינה, אולם הבעיות עדיין מרובות. אציין שתיים מהן. ראשית, תנאי ברור ומוסכם הוא שאזרחים זכאים להגנה בעת מלחמה אם הם אינם נוטלים חלק ישיר במעשי האיבה. אלא שמכאן עולה השאלה למה הכוונה במעורבות ישירה במעשי איבה. בהקשר זה, בעיה חמורה מאד שטרם נמצאה לה תשובה היא בעיית "הדלת המסתובבת". אין ויכוח על כך שאדם הנתפס בדרך לביצוע מעשה טרור, בזמן ביצוע המעשה או בחזרה ממנו – נחשב למעורב ישיר במעשה איבה. אבל מאחר שהביטוי הקובע הוא "בזמן ביצוע המעשה" (at such time), מה קורה אם אותו אדם נח כרגע בבית ולמחרת יוצא פעם נוספת לבצע את אותם המעשים? העמדה הישראלית והמערבית הכוללת היא חד-משמעית: ברגע שיש הישנות של המעשה (דלת מסתובבת), האדם המבצע מהווה מטרה מותרת להתקפה בכל זמן. זאת משום שמבחינה פרגמטית, הסיכוי הטוב ביותר לתפוס אותו הוא לא בזמן שהוא מבצע את המעשה, אלא דווקא בזמן שהוא נח בבית. הצלב האדום אינו מחזיק בדעה הזו, והנושא נתון כרגע למחלוקת משפטית.

הדוגמא השניה היא זו של מגנים אנושיים. המשפט הבינלאומי הוא חד-משמעי בעניין זה: השימוש במגנים אנושיים מהווה פשע מלחמה. אם נניח, בכל זאת, שצד לוחם אחד משתמש במגנים אנושיים, מה פירוש הדבר לגבי הצד השני? ישנה אמנה בינלאומית, שעלי להתוודות כי היא גורמת לי לחריקת עצמות בכל פעם שאני קורא אותה, הקובעת שגם אם צד אחד עושה שימוש במגנים אנושיים, על הצד השני להמשיך לשמור על כל כללי המשפט הבינלאומי. לאמור, היריב שלי מפר את המשפט הבינלאומי, אבל אני חייב לשמור על הכללים ובכך להעניק לו בעצם פרס.

הקביעה הזו מופרכת. עקרון המידתיות תלוי ועומד בתיאוריה, אבל הוא משתנה לגמרי בעת ההתמודדות עם שימוש במגנים אנושיים. לדעתי, בעת ההתקפה על מטרה שעושה שימוש במגנים אנושיים, יש לשמור על עקרון המידתיות, אבל לא בצורתו הרגילה. במקרה של שימוש במגנים אנושיים, אין ברירה אלא לפגוע לעיתים גם באזרחים.

הקריאה לנסח מחדש את המשפט הבינלאומי – דברי הבל

ניתן לראות, אם כן, כי יש תחומים במשפט הבינלאומי בהם חלה התקדמות, ויש כאלה שנותרו בעינם. לעיתים קרובות, כתוצאה מהיעדר ההתקדמות, קמים אנשים, טובים וחשובים, וקוראים לשבור את הכלים ולמצוא פרדיגמות חדשות למשפט הבינלאומי. לצערי, אלו דברי הבל. לא ניתן לשנות את המשפט הבינלאומי, וזאת משלוש סיבות:

  • 1. אין שום סיכוי כיום להביא לידי כך שמדינות העולם יקבלו אמנה בינלאומית חדשה עם פתרונות חדשים.
  • 2. כדאי לזכור שבדרך כלל מקור הבעיות הוא לא במשפט עצמו, אלא במשפטנים. השופטים ובתי המשפט העליונים הם שמגיעים לעיתים למסקנות שגויות.
  • 3. גם אם במשפט הקיים ישנה בעייתיות, הוא עדיין מושתת על אדמה מוצקה. כשהולכים לפרדיגמות חדשות, אין לנו שום דבר שממנו אנחנו יכולים להסיק מסקנות יציבות או ברורות. ההתחלה מאפס לא תביא לשיפור המצב. להיפך, היא רק תביא לידי כך שערפל המלחמה ייהפך לערפל של דיני המלחמה.

פרופ' יורם דינשטיין, הנחשב למומחה עולמי לחוק הבינלאומי, הוא מרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
דיווחים ערביים: קטאר רואה בתקיפה בגידה אמריקנית

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, על הדיווחים הסותרים סביב החיסול בדוחא: "חמאס טוען שהצמרת שלו ניצלה, אבל אף אחד מהם לא מופיע בתקשורת. התמונות מהתקיפה מראות שזה כמעט בלתי אפשרי לצאת משם חי – ייתכן שהם פצועים ומסתירים מידע," אמר.

לדבריו, ישראל קיבלה אור ירוק מהנשיא טראמפ אחרי שהתברר כי חמאס מסרב להצעתו האחרונה: "אין עסקה. חמאס מושך זמן, מנסה למסמס ולגרור את ישראל לשולחן המשא ומתן כדי לעכב את כיבוש עזה".

בן מנחם הסביר כי בקטאר רואים בתקיפה "בגידה אמריקנית" לאחר שהשקיעו מיליארדים ביחסים עם וושינגטון, וכעת הם מתכננים ועידת פסגה ערבית-אסלאמית כדי לתקוף את ישראל בזירה הדיפלומטית. "בסופו של דבר זה דווקא טוב לישראל – קטאר לעולם לא הייתה מתווך הוגן, ומצרים תוכל לקבל את התפקיד המרכזי", הוסיף.

על תגובת העולם הערבי אמר: "הגינויים הרשמיים הם מס שפתיים בלבד. כל המשטרים הסוניים – סעודיה, ירדן, מצרים – יודעים שקטאר היא ראש הנחש של האחים המוסלמים. בפנים הם שמחים לראות את הפגיעה בחמאס".

 
12:10pm
המרכז הירושלמי
קטאר מסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי קטאר מנהלת "קאבר-אפ" לאחר התקיפה בדוחא ומסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו, במקביל לפתיחת קמפיין בינלאומי נרחב נגד ישראל. לדבריו, דוחא מציגה את ישראל כסכנה אזורית במטרה לטרפד את הסכם הנורמליזציה המתגבש עם סעודיה ואת יוזמת טראמפ לנורמליזציה רחבה במזרח התיכון – צעד שישראל חייבת להיאבק בו בעוצמה.

 
12:09pm
המרכז הירושלמי
בכיר לשעבר במוסד: קטאר לא מתכננת להגיב צבאית למתקפה בדוחא

עודד עילם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר ראש חטיבת הפח״ע במוסד, הסביר כי למרות הניסיון של קטאר וחמאס להסתיר את תוצאות התקיפה בדוחא, האמת תיחשף בתוך ימים. לדבריו, המוסד שימש גורם מרכזי במגעים מול דוחא, אך התגובה הקטארית לא תהיה צבאית אלא תקשורתית וכלכלית: "הם יריצו קמפיין ארסי, ישקיעו מיליארדים בקניית השפעה, ובסוף יבלעו את הצפרדע ויחזרו לעסקים כרגיל".

12:09pm
המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm

Close