התראות

מגבלות המשפט הבינלאומי בהתמודדות מול טרור

שיתוף

עניינים

בהתמודדות עם הטרור, המשפט הבינלאומי ניצב בפני מגבלות שאינן תמיד משפטיות. פיגועי ה- 11 בספטמבר חוללו מהפכה במאבק בטרור והביאו למציאת פתרונות רבים. עם זאת, נושאים אחרים, ביניהם השימוש במגנים אנושיים, עדיין נתונים למחלוקת משפטית.

בהתמודדות עם הטרור, המשפט הבינלאומי ניצב בפני מגבלות שאינן תמיד משפטיות. לעיתים קרובות, המגבלות הן חוץ-משפטיות – פוליטיות או פרקטיות. המגבלה הפוליטית הראשית היא הנטייה של מדינות בכל העולם להבחין בין טרוריסטים "שלי" לטרוריסטים "שלך". יש טרוריסטים "טובים" ויש טרוריסטים "רעים". הדבר בולט במיוחד, בצורה כמעט יוצאת דופן, לגבי מדינות ערב ומדינות האסלאם, המסרבות בכל תוקף להכיר במה שעושים טרוריסטים פלסטינים כמעשי טרור. עם זאת, הבעיה קיימת לא רק במדינות ערביות ומוסלמיות, אלא אפילו במדינות כמו ארצות הברית. ארצות הברית מבחינה בין טרוריסט של אל-קעידה, הטרוריסט "שלי", לבין טרוריסט בצ'צ'ניה, הטרוריסט "שלך".

מגבלות חוץ-משפטיות אחרות הן מגבלות פרקטיות, כגון הניסיון למנוע את פעילותם של מחבלים מתאבדים. איך מונעים את זה? לא ניתן לאיים עליהם בעונש מוות, שהרי זה בדיוק מה שהם מחפשים. מה עושים כדי להבטיח שהמחבל המתאבד יחליט להימנע מן המעשה מראש? מתברר שאין כל כך מה לעשות במובן של הרתעה. מדיניות הריסת הבתים בה נקטה ישראל, לדוגמא, לא הוכיחה עצמה מבחינה מעשית (למרות שהנושא עדיין נתון למחלוקת) ופשוט אסורה מבחינה משפטית.

מהפכת ה- 11 בספטמבר

מעבר למגבלות החוץ-משפטיות, ישנן כמובן מגבלות משפטיות. על מנת שמדינה תאמץ פתרון לבעיה משפטית, עליה ללמוד קודם כל מהפרקטיקה. לוקח זמן עד שהפרקטיקה של מדינות מתגבשת, אולם לעיתים מגיע אירוע מגדיר ודומיננטי שגורם לכך שהכל משתנה ובבת אחת נמצאים פתרונות שלפני כן לא הגיעו אליהם במשך הרבה שנים. האירוע הדומיננטי של השנים האחרונות הם כמובן פיגועי ה- 11 בספטמבר. הודות ל- 11 בספטמבר, מצא פתאום המשפט הבינלאומי פתרונות לבעיות שלפני כן נחשבו "חשוכות מרפא".

הטענה החוזרת ונשנית כי אין הגדרה משפטית מחייבת לטרוריזם איננה נכונה. ההגדרה מופיעה באמנה משנת 1999 העוסקת באיסור על מימון מעשי טרור ואשר נתמכת על ידי רוב מדינות העולם. בהתאם להגדרה, טרוריזם פירושו ביצוע מעשים הגורמים למוות או לפגיעה באזרח שאינו משתתף במעשי איבה, מתוך מטרה להפחיד אוכלוסיה אזרחית או להכריח ממשלה לשנות את מדיניותה. למרות שמדינות ערב והאסלאם התנגדו ועדיין מתנגדות להגדרה הזו, היא תקפה ומופעלת. בנוסף, מאז פיגועי ה- 11 בספטמבר, פועלת ועדה למאבק בטרור של מועצת הביטחון ביעילות רבה ובתיאום עם המערכה הבינלאומית נגד הטרוריזם.

תחום נוסף שחל בו שינוי הוא תחום ההסגרה. בעבר, היה מקובל שעל עבירות פוליטיות אין עונש הסגרה. לגבי מעשי טרור, ההנחה הייתה שהם נובעים ממניעים פוליטיים. לעומת זאת, כיום ישנה אמנה אירופית המבהירה כי מעשי טרור אינם נחשבים למעשים פוליטיים לצורכי הסגרה. ההכרה בכך שמעשה טרור הוא איננו פוליטי, ולפיכך בר-הסגרה, הולכת ונעשית יותר ויותר ברורה.

לפני פיגועי ה- 11 בספטמבר ניטש ויכוח גם סביב השאלה אם אנשים בודדים, מי שמכונים "גורמים בלתי מדינתיים", יכולים לבצע התקפה חמושה כפי שמוגדרת בסעיף 51 של מגילת האו"ם (הזכות להגנה עצמית או קולקטיבית מפני התקפה חמושה). כיום, ברור לרוב מדינות העולם כי אנשים בודדים אכן מסוגלים לבצע התקפה חמושה במובן של סעיף 51, ומותר לצאת כנד התקפה כזו להגנה עצמית.

ההתמודדות עם ארגוני הטרור העצמאיים

כאשר הטרור משתף פעולה עם מדינה, קל לפעול נגדו. בשנת 2001, משטר הטליבאן באפגניסטן החליט לשתף פעולה עם ארגון אל-קעידה. כתוצאה מכך, יצאו ארצות הברית ובעלות בריתה למלחמה נגד אפגניסטן ומשטר הטליבאן, וכיום הן מכות בהם גם בפקיסטן. בתוך כך, מה עושים במקרה של התקפה חמושה מצד טרוריסטים אשר אינם משתפים בהכרח פעולה עם מדינה?

התשובה לכך נמצאה על ידי מספר מדינות, בהן ישראל וטורקיה. טורקיה מתמודדת בעשורים האחרונים עם הטרור הכורדי שמקורו בצפון עיראק. מאחורי המורדים הכורדים לא עומדת הממשלה בבגדאד, או כל גוף ממשלתי עיראקי אחר. כיצד אמורה, אם כך, ממשלת טורקיה להתייחס אל המורדים? להגיש את הלחי השניה למכה? התשובה היא לא. מעת לעת, שולחת טורקיה כוחות צבא לצפון עיראק ורודפת אחר הטרוריסטים הכורדים.

ישראל נלחמה גם היא בגורמי הטרור במלחמת לבנון הראשונה, לאחר שהממשלה הלבנונית נמנעה מלעשות זאת בעצמה. ישראל פעלה ספציפית נגד הטרוריסטים, ולא נגד ממשלת לבנון. חיילי צה"ל לא ירו על חיילים לבנונים, וחיילים לבנונים לא ירו על חיילי צה"ל. להיפך, היה שיתוף פעולה מלא בין צה"ל לבין הנציגים הרשמיים בדרום לבנון.

"הדלת המסתובבת" והשימוש במגנים אנושיים

ובכן, ניתן לפעול נגד גורמי טרור שאינם פועלים בחסות מדינה, אולם הבעיות עדיין מרובות. אציין שתיים מהן. ראשית, תנאי ברור ומוסכם הוא שאזרחים זכאים להגנה בעת מלחמה אם הם אינם נוטלים חלק ישיר במעשי האיבה. אלא שמכאן עולה השאלה למה הכוונה במעורבות ישירה במעשי איבה. בהקשר זה, בעיה חמורה מאד שטרם נמצאה לה תשובה היא בעיית "הדלת המסתובבת". אין ויכוח על כך שאדם הנתפס בדרך לביצוע מעשה טרור, בזמן ביצוע המעשה או בחזרה ממנו – נחשב למעורב ישיר במעשה איבה. אבל מאחר שהביטוי הקובע הוא "בזמן ביצוע המעשה" (at such time), מה קורה אם אותו אדם נח כרגע בבית ולמחרת יוצא פעם נוספת לבצע את אותם המעשים? העמדה הישראלית והמערבית הכוללת היא חד-משמעית: ברגע שיש הישנות של המעשה (דלת מסתובבת), האדם המבצע מהווה מטרה מותרת להתקפה בכל זמן. זאת משום שמבחינה פרגמטית, הסיכוי הטוב ביותר לתפוס אותו הוא לא בזמן שהוא מבצע את המעשה, אלא דווקא בזמן שהוא נח בבית. הצלב האדום אינו מחזיק בדעה הזו, והנושא נתון כרגע למחלוקת משפטית.

הדוגמא השניה היא זו של מגנים אנושיים. המשפט הבינלאומי הוא חד-משמעי בעניין זה: השימוש במגנים אנושיים מהווה פשע מלחמה. אם נניח, בכל זאת, שצד לוחם אחד משתמש במגנים אנושיים, מה פירוש הדבר לגבי הצד השני? ישנה אמנה בינלאומית, שעלי להתוודות כי היא גורמת לי לחריקת עצמות בכל פעם שאני קורא אותה, הקובעת שגם אם צד אחד עושה שימוש במגנים אנושיים, על הצד השני להמשיך לשמור על כל כללי המשפט הבינלאומי. לאמור, היריב שלי מפר את המשפט הבינלאומי, אבל אני חייב לשמור על הכללים ובכך להעניק לו בעצם פרס.

הקביעה הזו מופרכת. עקרון המידתיות תלוי ועומד בתיאוריה, אבל הוא משתנה לגמרי בעת ההתמודדות עם שימוש במגנים אנושיים. לדעתי, בעת ההתקפה על מטרה שעושה שימוש במגנים אנושיים, יש לשמור על עקרון המידתיות, אבל לא בצורתו הרגילה. במקרה של שימוש במגנים אנושיים, אין ברירה אלא לפגוע לעיתים גם באזרחים.

הקריאה לנסח מחדש את המשפט הבינלאומי – דברי הבל

ניתן לראות, אם כן, כי יש תחומים במשפט הבינלאומי בהם חלה התקדמות, ויש כאלה שנותרו בעינם. לעיתים קרובות, כתוצאה מהיעדר ההתקדמות, קמים אנשים, טובים וחשובים, וקוראים לשבור את הכלים ולמצוא פרדיגמות חדשות למשפט הבינלאומי. לצערי, אלו דברי הבל. לא ניתן לשנות את המשפט הבינלאומי, וזאת משלוש סיבות:

  • 1. אין שום סיכוי כיום להביא לידי כך שמדינות העולם יקבלו אמנה בינלאומית חדשה עם פתרונות חדשים.
  • 2. כדאי לזכור שבדרך כלל מקור הבעיות הוא לא במשפט עצמו, אלא במשפטנים. השופטים ובתי המשפט העליונים הם שמגיעים לעיתים למסקנות שגויות.
  • 3. גם אם במשפט הקיים ישנה בעייתיות, הוא עדיין מושתת על אדמה מוצקה. כשהולכים לפרדיגמות חדשות, אין לנו שום דבר שממנו אנחנו יכולים להסיק מסקנות יציבות או ברורות. ההתחלה מאפס לא תביא לשיפור המצב. להיפך, היא רק תביא לידי כך שערפל המלחמה ייהפך לערפל של דיני המלחמה.

פרופ' יורם דינשטיין, הנחשב למומחה עולמי לחוק הבינלאומי, הוא מרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close