התראות

כתב העיתון "הארץ" מבלבל היסטוריה, עובדות ומשפט בינלאומי

שיתוף
ג'יסון גרינבלט שליח ארה"ב למזה"ת
ג'יסון גרינבלט שליח ארה"ב למזה"ת

תוכן העניינים

ב-8 לאוגוסט פרסם העיתון הארץ מאמר דעה תחת הכותרת "בורותו של גרינבלט היא קצה הקרחון".[1]

מחבר המאמר, ד"ר שאול אריאלי, המתואר על ידי העיתון כאל"מ (במיל') ומחבר ספרים, מבקר בחומרה ותוקף את דברי השליח המיוחד של הממשל האמריקאי למזה"ת, ג'ייסון גרינבלט בנאום למועצת הביטחון של האו"ם ביום 23 ליולי 2019, בו הציג גרינבלט את עמדת הממשל האמריקאי בדבר איך פתרון הסכסוך בין הישראלים והפלסטינים.

בנאומו ציין גרינבלט שהנחות-היסוד המקובלות של הסדר העולמי – קונצנזוס בינלאומי, החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם, כולל מועצת הביטחון, –  הוכחו כבלתי יעילים בחיפוש אחרי פתרון לסיום הסכסוך.[2]

כך אמר שליח ארה"ב למזרח התיכון על הסוגיה:

"במקרה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, קונצנזוס בינלאומי לא הושגאלה הממשיכים לקרוא להסכמה בינלאומי על הסכסוך הזה, לא עושים כלום כדי לעודד את הצדדים לשבת אל שולחן המשא ומתן ולקבל את הפשרות הקשות הנחוצות לשלוםלמעשה, הם עושים את ההפך – הם מאפשרים לאנשים להסתתר מאחורי מילים שלא אומרות כלום.

לעתים קרובות הקונצנזוס הבינלאומי אינו יותר מאשר מסכה על חוסר המעש."

לגבי המשפט הבינלאומי הוסיף:

 

"קונצנזוס בינלאומי הוא לא החוק הבינלאומי. אז בואו נפסיק להשלות את עצמנואם הקונצנזוס הבינלאומי כביכול, היה מצליח לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, היינו משיגים זאת לפני עשרות שניםזה לא קרה.
הסכסוך הזה גם לא הולך להיפתר על ידי התייחסות ל- "משפט בינלאומי", כאשר חוק כזה הוא לא חד משמעי."

 

בנוגע להחלטות מועצת הביטחון הוא הוסיף:

 

"הסכסוך הזה לא ייושב על-ידי הפניה כל הזמן למאות החלטות האו"ם בנושא. ההתייחסות החוזרת להחלטות הללו, עליהן התנהל מו"מ כבד, ושמנוסחות בכוונה בצורה דו-משמעית הוא לא יותר מאשר הסחת עין בכדי למנוע דיון מהותי על המציאות שעל הקרקע ועל  מורכבות של הסכסוך.

הפרשנות של אחת החלטות המצוטטות ביותר – החלטה 242 –שנויה במחלוקת מזה חצי מאה הדיון הזה לא קירב אותנו הסכמה על השלום."

 

במאמרו מציג אריאלי את עמדה זו של הממשל האמריקאי כ-"איום על ההסדר העולמי שלאחר מלחמת העולם השנייה"  על ידי הכתבת "סדר המבוסס על כוח ולא על החלטות של הקהילה הבינלאומית"

אריאלי משווה את הגישה הזאת ל-"קרחון ענק המאיים להשית תקופת קרח על הסדר הקיים" אשר בסופו של דבר נמס,  ומשאיר את הסדר העולמי לכוחות של תוקפנות".

החרדות  והפחדים של אריאלי מפני פגיעה בשלמותו ועתידו של הסדר הבינלאומי הישן נראה שלא במקומן.

היות שאינו משפטן בינלאומי, נראה שאינו ער לכמה עקרונות בסיסיים המונחים בבסיס לאותו סדר בינלאומי עליו הוא מבקש להגן.

יראת הכבוד שלו לקונצנזוס בינלאומי ולהחלטות האו"ם כבסיס הליבה של סדר בינלאומי, מוטעית לחלוטין. אף אחד מאלה לא שימש כמקור או כבסיס למחויבויות בינלאומיות משפטיות או פוליטיות.

בעוד שקונצנזוס בינלאומי עשוי לשקף את העמדה הפוליטית הרווחת בקרב מספר מדינות בקהילה הבינלאומית, ועשוי להופיע בצורה של החלטות בלתי מחייבות של מועצת הביטחון והעצרת הכללית של האו"ם, הוא לא יכול לשמש ככלי לכפות את עצמו על מדינות, כולל על ישראל. המדינות הללו הן בעלות הפררוגטיבה לפעול על פי האינטרסים הריבוניים משלהן. משמעות הדבר היא שיש להן את הזכות הריבונית שלא להכפיף את עצמן אל הקונצנזוס הפוליטי הבינלאומי  המתנגש עם האינטרסים שלהן.

באופן דומה, בעוד המשפט הבינלאומי מהווה ללא ספק אלמנט מנחה בהתנהלות מדינות, ונורמות של המשפט הבינלאומי המינהגי אף מחייבות כל המדינות, הדין הבינלאומית מכוח אמנות בינלאומיות מחייב רק מדינות הלוקחות על עצמם מרצון את המחויבויות שבאמנות.

הדאגה של אריאלי על מרכזיותן של החלטות האו"ם בסדר העולם, וכבסיס לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני, היא מוטעית ואינה במקומה. החלטות האו"ם אינן חוק הבינלאומי. החלטות מועצת הביטחון 242 ואחרות שנתקבלו בהקשר של הסכסוך הישראלי-ערבי אינן החלטות מחייבות. הן אומצו על-פי הפרק השישי של מגילת האו"ם העוסק ביישוב סכסוכים בדרכי שלום.

 

אריאלי מבקר את דברי גרינבלט לגבי ירושלים, לפיהם:

". רק במשא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים ניתן לפתור את סוגיית ירושלים, אם ניתן בכלל לפתור אותה. הנושא לא ימצא פתרון באולם הזה, במוסד הזה, או בכל יתר הבירות ברחבי העולם.

זה לא אומר כי הפלסטינים לא יכולים לקיים את בירתם במזרח ירושלים, עם פתרונות יצירתיים המנסים לכבד את שלושת הדתות המוקירות את העיר המדהימה הזואבל אם יהיה פתרון כזה, רק הצדדים עצמם, באמצעות משא ומתן ישיר, יכולים לפתור את זה."

אריאלי מצטט את דברי גרינבלט ומאשים אותו, ואת הממשל האמריקאי בשלילת התביעות הפלסטיניות לזכויות בעיר:

"על פי גרינבלט, האסלאם לא שלט בירושלים במשך 1,300 שנה. לפלסטינים אין זכויות בירושלים, רק שאיפות. "

הוא ממשיך לטעון כי דברי גרינבלט בנוגע ירושלים מפגינות בורות לגבי ההיסטוריה של ירושלים ושלילת התביעות פלשתיניות לגבי העיר.

אבל היות שאריאלי היה מעורב באופן פעיל, במסגרת תפקידו הצבאי, במשא ומתן עם הפלסטינים שהוביל להסכמי אוסלו (לדעתי הדבר אינו נכון. הוא חלק מיוזמת ג'נבה אבל לא עסק במו"מ באוסלו אלא היה מפקד רצועת עזה באותה עת ), הוא יודע היטב כי סוגיית ירושלים הוא אכן נושא מוסכם למו"מ הישראלי-פלסטיני.

ניתן אף להניח בהקשר זה כי הוא גם מודע לעובדה שאפילו הנשיא טראמפ, בהצהרה שלו  על הכרת ירושלים כעיר הבירה של ישראל, מעולם לא הכחיש את זה:

"אנחנו לא נוקטים בעמדה לגבי כל סוגיה של מעמד הקבע, כולל הגבולות הספציפיות של הריבונות הישראלית בירושלים, או בפתרון סכסוכי גבולות.  שאלות אלו הן לטיפולם של הצדדים המעורבים "[3]

יתר על כן, על אף הפחד של אריאלי שמא תכונית השלום של ארה"ב מתעלמת מהנוכחות האסלאמית באזור מאז שנת 700 אחה"ס, ניתן אולי לתהות האם אריאלי לא שכח, או מטיל ספק בכך שהיהודים היו בסביבה כמה אלפי שנים לפני כן.

אריאלי מצטט את ההחלטה של הקונגרס הציוני הראשון משנת 1897 לפיה:

"הציונות שואפת להקים בית לעם היהודי בפלשתינה שיאובטח במשפט העמים".

אריאלי מציע את הפרשנות המוזרה שלו להחלטה זו, תוך תקיפת גרינבלט:

"בעיוורון ההיסטורי שלו, הוא מתעלם מקריאת התנועה הציונית לבית לאומי לעם היהודי אשר היה מבוססת על שני דברים: המושג של השאיפה הלאומית והתניית הגשמתו על קיום המשפט וההחלטות הבינלאומיים."

אך דבר כזה בכלל אינו מופיע באותה החלטה של הקונגרס הציוני הראשון. ההיפך הוא הנכון. הצעה לכלול את המונח "המשפט הבינלאומי" נשללה על ידי הרצל, ולא הייתה כל התייחסות בהחלטה ל-"החלטות הבינלאומיות".[4]

דוגמה נוספת של אי-דיוקים של אריאלי היא קביעתו לפיה:

"מדינת ישראל הוקמה, כפי שנכתב במגילת העצמאות, על יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות".

האמת היא שמגילת העצמאות אינה קובעת דבר כזה, ורק מפנה להחלטת החלוקה משנת 1947 של העצרת הכללית כביטוי להכרה של האו"ם בזכות העם היהודי להקים את המדינה שלה. [5]

מדינת ישראל במפורש לא הוקמה על פי אותה ההחלטה, וגישתו מפתיעה והמוטעית של אריאלי מתעלמת מאותם הגורמים ההיסטוריים והמשפטיים המקיפים, המפורטים בהצהרה עצמה, שלגביהם אל"מ אריאלי מפגין בורות מוחלטת.

 

בטענתו לפיה גרינבלט מבלבל בין החלטות האו"ם 242 משנת 1967 והחלטה 194 משנת 1948 בנוגע לסוגיית הפליטים הפלסטינים, אריאלי מצליח להתבלבל בעצמו בין ההחלטות, ואף מפרש אותן בצורה לא נכונה.

החלטה 194 של העצרת הכללית מ-1948 אינה מקנה כל זכות משפטי או זכות השיבה לפליטים הערבים ולעקורים.

על פי פסקה ה-11 להחלטה:

יש לאפשר לפליטים  הרוצים לחזור לבתיהם ולחיות בשלום עם שכניהם לממש זאת במועד המוקדם המעשי"[6]

החלטות העצרת הכללית אינן יכולות ליצור את הדין הבינלאומי או מתן זכויות משפטיות בינלאומיות. מהמינוח של החלטה, ולאור היותה בגדר המלצה בלתי מחייבת של העצרת הכללית, ברור כי לא אריאלי ואף לא ההנהגה הפלסטינית יכולים להסתמך על החלטה זו כבסיס לקיום זכות משפטי, אשר מעולם לא הוקמה.

אריאלי אף מתבלבל עוד יותר בין שתי ההחלטות. בעוד שתי ההחלטות אינן מחייבות, החלטה 242 משנת 1967 מתייחסת רק לקריאה " להשגת פתרון צודק לבעיית הפליטים ".[7] היות שאין כאן התייחסות ספציפית לפליטים ערביים, היא נחשבת לישימה באותה מידה גם לפליטים יהודים. כאמור, החלטה 194 מ- 1948 התנתה כל שיקול של שיבת פליטים ערבים למוכנות שלהם "לחיות בשלום עם שכניהם".

נראה שאריאלי שוכח גם כי סוגיית הפליטים היא נושא מוסכם למו"מ על מעמד הקבע מכוח הסכמי אוסלו, וככזה, היות שהיא מוסכמת על הצדדים כנשוא למו"מ, היא משלבת את הקריאות הקודמות ליישוב סוגיית הפליטים, דרך משא ומתן, ולא כפייה.

 

בנושא רכוש יהודי, אריאלי משום-מה מוצא לנכון להזכיר את יוזמת השלום הערבית שהתקבלה בפסגת ביירות משנת 2002 :

" אילו ישראל הייתה באמת מעוניינת ליישב את סוגיית הרכוש היהודי, היא הייתה מפסיקה להתעלם מיוזמת השלום של הליגה הערבית העומדת לפתחה כבר 17 שנה"

אבל  קריאה של יוזמת השלום הערבית, המתבססת על עיקרון 'שטחים תמורת שלום', והמכילה דרישות על ישראל לנסיגה מלאה מכל בשטחים ולקבלתה של מדינה פלסטינית עצמאית, אין כל התייחסות לפתרון סוגיות של רכוש יהודי או ערבי. [8]

 

על השימוש בטרמינולוגיה, אריאלי מאשים את גרינבלט ואת הממשל האמריקאי בניסיון לטשטש את המונחים המשפטיים המתייחסים שטחים הכבושים על-ידי שימוש במונח "שטח שבמחלוקת".

האמת היא שהמונח 'שטח כבוש' אכן הפך לביטוי פוליטי מובהק בקהילה הבינלאומית ובמדינות וארגונים בינלאומיים המייחסים אותו רק לישראל, וזאת על אף קיום בעולם של מצבים רבים אחרים של כיבוש. ככזה לא ניתן לראות במונח "שטח כבוש" כתיאור של מצב משפטי. לכן השימוש בו עלול לפגוע בכל תהליך משא ומתן הוגן .

התיאור המדויק של השטחים הוא אכן "שטח השנוי במחלוקת", שזה תיאור עובדתי של המצב, עובדתי, נטול קלישאות פוליטיות.[9] 

אריאלי טוען במאמרו שבית המשפט העליון של ישראל אימץ את ההגדרה של הכיבוש. אך הפרשנות של אריאלי מוטעית, היות שבית המשפט השתמש במונח כיבוש, בצורה מוגבלת, ורק במתן פירוש למחויבויות הבינלאומיות שישראל קיבלה על עצמו מאז 1967 בהקשר לניהול השטחים. על השאלה המהותית בדבר מעמדם המשפטי של השטחים, דחה בית המשפט את השאלה שוב ושוב תחת הכותרת "צריך עיון".

 

אריאלי מצטט באופן לא נכון ואפילו מנסה לנסח מחדש את החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם (1967) בטענתו כי ההחלטה:

"נפתחת בסעיף מספר 2 של מגילת האו"ם לפיו 'רכישת טריטוריה בדרך של מלחמה היא פסולה' (גם במלחמת מגן)"  

אך קביעה זאת לגמרי לא נכונה ומעידה על בורות מוחלטת בדבר הוראות בסיסיות של המשפט הבינלאומי, כמו גם בדבר התיעוד הבסיסי של הסכסוך הישראלי-פלסטיני ותהליך השלום.

החלטה 242 אינה חוזרת על, ואינה מאשרת את סעיף 2 למגילת האו"ם.  היא מדגישה במבוא שלה את אי-הקבילות של רכישת הטריטוריה על ידי מלחמה" שהוא אכן עיקרון מקובל של המשפט הבינלאומי,  אך אין כל התייחסות למלחמת מגן. אפילו סעיף 2 של מגילת האו"ם אינו מכיל התייחסות כזאת.

 

אריאלי מתייחס בנימה פילוסופית ל- "שלושה דברים" שלדעתו יצרו את הבסיס למחויבות הבינלאומית לכינון בית לאומי לעם היהודי בפלשתינה:  חבר הלאומים, שלילת כיבוש והתפשטות הטריטוריאלית, ועקרון ההגדרה העצמית. נראה ששלושת הדברים האלה אינם אלא הגיגים אישיים שלו, יותר בגדר משאלת לב.

אריאלי כנראה שכח את המסמכים הבינלאומיים המשפטיים וההיסטוריים המרכזיים כגון הצהרת בלפור משנת 1917, הצהרת סן-רמו משנת 1920, ואישור חבר הלאומים משנה 1922 של המנדט הבריטית, וכן סעיף 80  למגילת האומות המאוחדות, המהווים את הבסיס המשפטי וההיסטורי להתחייבות בינלאומית לבית לאומי ליהודים. המסמכים הללו אינם מתייחסים ל-"שלושת הדברים" שלפי אריאלי, עומדים בסיס למחויבות הבינלאומית לבית היהודי הלאומי.

בהאדרת "קונצנזוס בינלאומי" כאמצעי לאכיפת פתרון לסכסוך, מבטל אריאלי את הסתייגויותיו של גרינבלט באשר לכדאיות של צעדים חד-צדדיים בינלאומיים ורב-צדדיים בגופים בינלאומיים  הנועדים לכפות פתרון. אך ברור שצעדים חד-צדדיים על ידי גופים בינלאומיים אינם יכולים לאכוף כל פתרון או צעד על ישראל, כמדינה ריבונית, והם לא יכולים להכריע מראש סוגיות הנמצאות על שולחן המו"מ, וזאת על אף רצונו ולאכזבתו של אריאלי.

באותה מידה, למרות אזהרותיו של אריאלי, לא ישראל ולא הרשות הפלסטינית יכולים לכפות על הצד השני או על הקהילה הבינלאומית, כל צעד חד-צדדי שלהם.

 

בהקשר זה מביע אריאלי צער על העובדה שממשל טראמפ מתעלם מניסיונות העבר של הנשיאים קלינטון, בוש ואובמה לפתור את הסכסוך, וכן מהחלטות האו"ם וניסיונות קודמים של משא ומתן, לרבות תהליך אנאפוליס, אשר, לדעתו, קבעו פרמטרים כדי לפתור סוגיות הליבה של גבולות, בטחון, ירושלים ופליטים.

אך המציאות היא שכל הניסיונות הקודמים ליישב את הסכסוך נכשלו כישלון חרוץ, בין אם הם הוצגו על ידי  קלינטון, בוש, אובמה או האו"ם. ההתעקשות של אריאלי על הבנות קודמות כגון אנאפוליס (שבו הוא היה כנראה מעורב) מתעלמת מהעובדה כי הפלסטינים לא היו מוכנים לקדם את התהליך.

יתכן שביקורתו של אריאלי נגד אמרה פוליטית מובהקת של נתניהו בא הביע דעתו ותקוותיו לגבי עתיד ההתנחלויות והשליטה העתידית בשטח, מייצג את דעתו האישית ומשאלת ליבו הפוליטית של אריאלי על נתניהו ועל פעילותו לקראת בחירות, אך אין באמרות הללו של נתניהו כל מחויבות משפטית.

באותה מידה, אפשר לתהות האם אריאלי מפגין מידה זהה של ביקורת מול השאיפות המוצהרת של מנהיגים פלסטינים והאיראנים לחסל את ישראל?

לסיכום, במקום להשתעשע במשפט הבינלאומי, שהוא ללא ספק יודע מעט מאוד עליו, וכן בפעילות פוליטית פרטיזנית רדודה, מומלץ שאל"מ במיל. אריאלי יעסוק בתחום המקצועי הצבאי שלו.

באותה מידה, ניתן היה לצפות שעיתון המכבד את עצמו כמו "הארץ" היה חושב פעמים בטרם פרסום מאמר כל כך פגום ובלתי מדויק.

 

:

[1] https://www.haaretz.co.il/misc/article-print-page/.premium-1.7651744

[2] https://usun.usmission.gov/remarks-at-a-un-security-council-open-debate-on-the-middle-east-9/

[3] https://il.usembassy.gov/statement-president-trump-jerusalem/

[4] https://www.jewishvirtuallibrary.org/first-zionist-congress-and-basel-program-1897

[5] https://www.knesset.gov.il/docs/eng/megilat_eng.htm

[6] https://mfa.gov.il/mfa/internatlorgs/mfadocuments/pages/united%20nations%20general%20assembly%20resolution%20194%20-ii.aspx

 

[7] https://mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/peace/guide/pages/un%20security%20council%20resolution%20242.aspx

[8] https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/empa/dv/1_arab-initiative-beirut_/1_arab-initiative-beirut_en.pdf See also https://www.jcpa.org/text/Arab-Peace-Initiative.pdf

 

[9] In this context see Dore Gold “From Occupied to Disputed Territories” https://jcpa.org/article/from-occupied-territories-to-disputed-territories/ and Alan Baker “The Legal Basis of Israel’s Rights in the Disputed Territories https://jcpa.org/ten-basic-points-summarizing-israels-rights-in-judea-and-samaria/

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am

Close