התראות

העלייה לקבר אבוחצירא: הצביעות והאביב המצרי

שיתוף

עניינים

כעת מתברר, ממקורות מצריים וישראלים, כי שלטונות מצרים הודיעו לממשלת ישראל כבר לפני כחודשיים כי לא תתאפשר השנה העלייה המסורתית לרגל לקברו של יעקב אבוחצירא, הנמצא בכפר קטן ליד העיר דמנהור, כ-60 ק"מ דרומית-מזרחית לאלכסנדריה. במסר המצרי נאמר כי הנסיבות הנוכחיות במצרים אינן מתאימות לקבל את פניהן של משלחות יהודיות הבאות לציין את זכרו של אבוחצירא. המקור שתדרך את התקשורת המצרית אמר כי קבוצות של יהודים מגיעות בדרך כלל מישראל, מרוקו ורוסיה וכי השגרירויות של מדינות אלה עודכנו שאזרחיהן היהודים לא יקבלו אשרות לביקור במצרים בעת הזאת.

יהיו אשר יאמרו כי ניתן להבין את השלטונות אשר יתקשו לאבטח את עולי הרגל היהודים במצב הכאוטי השורר במצרים, ובמיוחד על רקע השנאה הגוברת ליהודים ולישראל. זאת לאחר שהתברר כי המפלגות האסלאמיות הקיצוניות הן הכוח המרכזי "במהפכה המצרית" והן שזכו ברוב מכריע של 70% בבחירות לפרלמנט.

אם סברנו לתומנו כי המהפכה "שחררה" את מצרים מהדיקטטורה של מובארק והיא תצעיד את ארץ הנילוס לסובלנות ולהבטחת זכויות האדם, הרי גילינו שחופש הפולחן והמאבק באנטישמיות אינן כלולות בתוכנית המהפכה.

העלייה היהודית לרגל: מוקד של מתיחות וחשיפת רגשות אנטישמיים

רבי יעקב אבוחצירא, המכונה על ידי יהדות מרוקו "האביר יעקב", הינו סבו של הבאבא סאלי הקבור בנתיבות. הוא נולד במרוקו ב-1805 ונפטר בדמנהור, כנראה ב-1880, כאשר שהה שם בדרכו לארץ ישראל. אבוחצירא הינו דמות נערצת על ידי יהדות מרוקו והוא נחשב לגדול בתורה, אך התעניין בעיקר בקבלה וחיבר מספר ספרים על היבטיה השונים.

העלייה לרגל לקברו של אבוחצירא על ידי יהודי מצרים ומרוקו הייתה מקובלת עד שנות הארבעים והתחדשה מיד אחרי חתימת הסכם השלום עם מצרים ב-1979. אלפי יהודים, בעיקר יוצאי מרוקו, מישראל וממדינות אחרות, נוהרים מאז כל שנה למצרים במחצית הראשונה של ינואר כדי להשתטח על קברו ולקיים את ההילולה. במשך הזמן, עם התקררות השלום בין שתי המדינות הייתה הגעתם של היהודים למוקד של מתיחות, של מתקפה תקשורתית על היהודים ועל ישראל ושל חשיפתם של רגשות אנטישמיים גוברים והולכים, ביוזמתן של מפלגות האופוזיציה, ובראשם תנועת האחים המוסלמים. הללו דאגו כל שנה להסית את השלטונות המקומיים בדמנהור נגד עולי הרגל. ישראל הואשמה לא פעם בכך שכוונתה היא להשתלט על אזור הקבר ו"להפכו להתנחלות" ואף "לייהד חלק ממצרים". עולי הרגל תוארו כחבורה של שותי אלכוהול המשתכרים בחינגא סוערת, הפוגעים בערכי האסלאם ומפריעים את מנוחתם של תושבי הסביבה.

העלייה לרגל הופסקה במהלך האינתיפאדה השנייה, החל מ-2001, ולאחר שקבוצה של פעילי אופוזיציה הגישה תביעה משפטית נגד ממשלת מצרים על שהיא מתירה את הגעתם לקבר של יהודים "המסכנים" את מצרים. בית המשפט בערכאה נמוכה קיבל את התביעה והורה על הריסת הקבר והפסקת העלייה לרגל. ממשלת מצרים ערערה בפני ערכאה גבוהה יותר שדחתה את ביצוע הפסיקה. העלייה לרגל התחדשה ב-2004 ונדבנים יהודים אף דאגו לשיפוצו של הקבר, שעד אז היה מוזנח מאד. השלטונות בתקופתו של מובארק ידעו להתמודד עם האופוזיציה ואבטחו את קבוצות היהודים שהגיעו למקום למרות ההפגנות וההטרדות.

אחרי נפילתו של מובארק: גדלה ההסתה נגד היהודים וישראל

דווקא אחרי הפלתו של מובארק, המואשם בכפיית דיקטטורה שמנעה מהמצרים את זכויות האדם הבסיסיות, גדלה ההסתה נגד היהודים וישראל ומימדיה נחשפו. התקשורת ממשיכה לתקוף את ישראל, כפי שעשתה בעבר. האחים המוסלמים, שהיו תנועה אסורה בזמן מובארק, מעודדים מניצחונם ההיסטורי בקלפי ואינם מהססים עכשיו לחשוף ביתר שאת את האנטישמיות המובנית באידיאולוגיה הקיצונית שלהם, על פי משנתם של חסן אלבנא וסייד קוטוב.

השנה, בהתקרב מועד העלייה לרגל, חזר והתארגן מסע השנאה, שוב בראשות האחים המוסלמים, כדי למנוע  את הגעתם של היהודים לקבר. נציגים של חמש עשרה מפלגות וארגונים פוליטיים ערכו בשבוע שעבר מסיבת עיתונאים בדמנהור, במטה אגודת עורכי הדין של מחוז בחיירה שדמנהור היא בירתו, כדי לגייס את דעת הקהל נגד העלייה לרגל. גמאל חשמט, חבר פרלמנט מטעם האחים המוסלמים (אשר מפלגתם נושאת את השם היפה "החירות והצדק") תפס מנהיגות ואמר כי העלייה לרגל תהיה "משימת התאבדות לישראלים". הוא טען כי "הבעיה של אבוחצירא היא בעייתו של העם המצרי, הדוחה את הנורמליזציה ואת הימצאותו של כל ציוני על אדמתה של מצרים". אמנם לדבריו, יש המסתמכים על הסכם קמפ דיוויד, אשר בכמה מסעיפיו מדובר על  נורמליזציה, "אך אנו קובעים שאיש לא יוכל להכריח את הציבור של דמנהור להסכים לנורמליזציה". הוא הבטיח שהוא וחבריו יעמדו על המשמר לבל יכנס אף יהודי לדמנהור ואמר כי ניתן למצוא פתרונות לבעיה, כגון העברת שרידי הגופה לישראל והריסת הקבר. נציג מפלגת "כראמה" (מפלגה נאצריסטית שמנהיגה, חמדיין סובאחי, קורא לביטול השלום עם ישראל) טען, בין היתר, כי השלטון הקודם זלזל ברצון העם ופתח לרווחה את שערי הנורמליזציה עם ישראל וכי ציון זכרו של אבוחצירא הוא מסמר ג'וחא לישראלים במצרים. הוא התכוון לומר כי ההילולה בדמנהור תשמש כבסיס להשתלטותה של ישראל על מצרים.

חוקים ותביעות משפטיות המאיימים להרוס את "הקבר המאיים על מצרים"

הרבה פנינים מסוג זה נאמרו שם, אבל נתמקד ב"דבריו החשובים והרציניים" של עטיה שעלאן, הממונה הזמני על אגודת עורכי הדין בבחיירה, אשר הודיע כי "וועדת החירויות" של האגודה מכינה תביעה משפטית שתדרוש את חיסולו של הקבר – זאת בהסתמך על חוק בתי הקברות מס. 5 משנת 1966, הקובע כי ניתן להרוס בית קברות ולהשתמש בשטחו לתועלת הציבור אם לא נקבר בו איש ב-15 השנים האחרונות (הוא כנראה שכח שמדובר במקום קדוש ליהודים). הוא המשיך בדבריו וציטט את נימוקי בית הדין המנהלי של אלכסנדריה, שבדצמבר2001 קבע כי יש להרוס את קברו של אבוחצירא. כך אמרו כבוד השופטים: "כאשר התגוררו היהודים במצרים הם לא היוו ציביליזציה אלא היו שבטים נודדים שחיו באוהלים, רעו את צאנם ולא השאירו שום שרידים בעלי משמעות בעידן הפרעוני. לכן קברו של אבוחצירא אינו אלא קבר של אדם פשוט ולא שריד או מקום קדוש בעל ערך ואין בו שום משמעות תרבותית או דתית כלשהי אשר ניתן להחשיבה כמורשת עבור העם המצרי. אי לכך, החלטתו של שר התרבות כי קברו של אבוחצירא והקברים היהודים בסביבה הם שווי ערך לאתרים האסלאמיים והקופטים, מהווה הפרה של החוק והיא מתבססת על טעות היסטורית הפוגעת בישותו של העם המצרי, אשר הוא הריבון לכל דורות האומה".

יוזכר כי יהודים המשיכו להתגורר במצרים עוד שלושת אלפים שנה אחרי תקופת הפרעונים והייתה להם נוכחות תוססת מהבחינה הכלכלית, התרבותית ואפילו הפוליטית לאורך ההיסטוריה ועל כך תעיד הגניזה של בית הכנסת אבן עזרא בקהיר. נזכיר את הרמב"ם, הנחשב גם להוגה דעות מצרי, ומתקופת זמן קרובה יותר את יוסף קטאווי, שהיה שר האוצר של המלך פואד הראשון. ספורטאים יהודים ייצגו את מצרים במשחקים האולימפיים בשנות ה-30 ואמנים יהודים רבים, כגון הזמרת לילה מורד והמלחין דאוד חוסני, היו גאוותו של העם המצרי.

נראה שהשנאה לישראל וליהודים מעוורת את האדם עד כדי כך ששופטים מכובדים מצאו את עצמם כותבים דברי הבל שעדיין נחשבים ברי תוקף לתביעה חדשה נגד "הקבר המאיים על מצרים", וזאת אף אחרי "המהפכה", אחרי ש"האדם המצרי השתחרר מן הרודנות" ומצפה לשחר חדש של חרות ושוויון.

האם ערכי הדמוקרטיה זרים לאסלאם?

אם כך הם הדברים, יש להציב בפני ה"מהפכנים" בכיכר "אלתחריר" את השאלה – למה התכוונו כאשר יצאו להפגין וקראו לחרות ולדמוקרטיה? מה קרה לרוח הדמוקרטית המשחררת את האדם? יש להזכיר ל"מהפכנים" כי דמוקרטיה משמעותה קבלת האחר, סובלנות, הבטחת זכויות האדם כגון חופש הביטוי, חופש ההתכנסות, שוויון לנשים ולמיעוטים וחופש הפולחן. האם המהפכה כוונה רק "לשחרר" רק את האוכלוסיה הערבית שהיא מוסלמית סונית? האם ערכי הדמוקרטיה זרים לאסלאם? נראה שעל פי פירושם של האחים המוסלמים, אשר זכו לרוב בפרלמנט, אין לצפות לשחר חדש ולמעשה מצרים צועדת מדיקטטורה לדיקטטורה קשה יותר, המבוססת על פנאטיות דתית ואנטישמיות.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג

תגובות
1. היתכן שאנו כ"כ טיפשים או נאיביים?
דניאל שרון (16/01/2012 15:13:57)
2. למה אנחנו צריכים קדושים בשדות זרים?!
מתנחבל חשוך מרפא ראשון לציון (16/01/2012 16:40:53)
3. אסלאם שיוויון זכויות,אבוחציראוהשלום עם מצרים
אלי ויטנברג חדרה (17/01/2012 13:24:26)
שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am

Close