התראות

הנרטיבים השקריים נגד ישראל

אלן בייקר עושה סדר אל מול המונחים ומילות הבאז השקריות אותם מפיצים בעולם נגד ישראל: האם ישראל כובשת? האם ישראל היא מדינת אפרטהייד? • על בורות וחוסר הבנה של המציאות המשפטית
שיתוף

עניינים

במהלך השנים, פיתחו מדינות, מנהיגים, ארגונים בינלאומיים, עיתונאים בתקשורת הבינלאומית והישראלית נטייה לחזור בלי סוף על ביטויים שקריים ודברי בלע מסוימים, ביטויים למקובלים ומוכרים בעולם, וזאת במטרה לפעול נגד ישראל ולהכתימה בנרטיב פוליטי עוין.

נטייה זו נהפכה לתופעה קבועה המשמשת כמכשול לכל אפשרות להגיע לפיוס בין באזור.

החזרה על ביטויים ומונחים כאלה בכל דיון ודיווח, על אירועים והתפתחויות בהקשר של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אינה מדויקת מבחינה משפטית ומטעה באופן בוטה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

בעוד שהשימוש בביטוים כאלה אולי נובע מבורות באשר למשמעות האמתית של הביטויים ודברי הבלע וכן בורות באשר לעובדות ולרקע המשפטי הממשי של הסוגיות השונות, סביר יותר שהם נועדו במכוון להטעות את הציבור.

להלן מספר דוגמאות לביטויים שקריים, מטעים וזדוניים כאלה:

1. "מדינת פלסטין"

מבחינה משפטית ומבחינה עובדתית לא קיימת "מדינת פלסטין" בין הישויות המדיניות הריבונית בעולם. מדינה כזו מעולם לא הוקמה ולא הייתה קיימת.
בעוד שהארגון לשחרור פלסטין (אש"ף) מחזיק מאז 1974 במעמד של משקיף באו"ם כתנועת שחרור לאומית מוכרת, ניסיונותיו לזכות בהכרה כמדינה חברה מן המניין באו"ם מעולם לא צלחו. ההנהגה הפלסטינית מעולם לא הצליחה להוכיח בפני מועצת הביטחון של האו"ם שהישות פלסטינית היא ישות "שוחרת שלום" בעלת התכונות והיכולות המתחייבות בעולם כדי להיות מדינה.

לאו"ם אין יכולת חוקית להקים מדינות, אלא רק לקבל מדינות כחברות בארגון בהמלצת מועצת הביטחון.

בניסיון לעקוף משוכה זו, ההנהגה הפלסטינית הרחיבה בהדרגה את מעמדה כמשקיפה ואף שינתה את כינויה של משלחת המשקיפים שלה ל"פלסטין" – הדבר הושג באמצעות שורה של החלטות פוליטיות, שנתקבלו ברוב פוליטי אוטומטי בעצרת הכללית של האו"ם. אך החלטות כאלה אינן מחייבות ואינן מוסמכות.

התרגילים הפוליטיים האלה בעצרת הכללית של האו"ם הגיעו לשיאם בשנת 2012 בהחלטה בלתי מחייבת ובלתי-סמכותית נוספת, שנתקבלה על ידי אותו רוב פוליטי אוטומטי, לשדרג את מעמדם מ"ישות משקיפה" באו"ם ל"מדינה משקיפה שאינה חברה".

מאז 2012 ניצלה ההנהגה הפלסטינית את השינוי הזה במינוח, ללא כל סמכות חוקית, בניסיון לתמרן את הקהילה הבינלאומית להאמין שהם השיגו מעמד של מדינה ולהציג את עצמם כ"מדינת פלסטין".

למרבה הצער, הקהילה הבינלאומית עושה ככל שביכולתה לסייע לפלסטינים לשגות באשליות הללו ושתפה פעולה עם הפיקציה הפוליטית זו.
אבל הבדיה הזאת לא שינתה את העובדה שהמעמד הפלסטיני באו"ם נותר של משקיף ולא מעבר לכך.

2. "הרשות הלאומית הפלסטינית"

כחלק מהסכמים וההבנות בין ישראל לאש"ף בין השנים 1991 ל-2000, לרבות הסכמי אוסלו 1993-95, שגם נחתמו על ידי מנהיגי הקהילה הבינלאומית ואושרו על ידי האו"ם, הוקמה "רשות פלסטינית" כדי לשמש כסוכנות ניהול אוטונומית עבור אותם החלקים של השטחים שהועברו אליה על ידי ישראל.
הכותרת הרשמית של סוכנות פלסטינית זו, כפי שהוסכם בהסכמי אוסלו, הייתה "הרשות הזמנית הפלסטינית לשלטון עצמי, המועצה הנבחרת ("המועצה")", שבצורתה המקוצרת קיבלה את הכינוי "הרשות הפלסטינית" (PA).


הכינוי "הרשות הלאומית הפלסטינית" מעולם לא הוסכם בהסכמי אוסלו, והשימוש בו הוא סטייה מובהקת מההסכמים.
בהסכמי אוסלו הסכימו הצדדים כי לרשות הפלסטינית, כרשות מנהלת, לא יהיו סמכויות בתחום יחסי החוץ, לרבות הקמת שגרירויות וקונסוליות ומימוש תפקידים דיפלומטיים. באופן דומה, הם הסכימו שלא לפעול כדי לפגוע בתוצאות המשא ומתן על מעמד הקבע.

לפיכך, כל שימוש שעושה ההנהגה הפלסטינית בתארים חלופיים כגון "מדינת פלסטין" או "הרשות הלאומית הפלסטינית" מהווה הפרה ברורה ומכוונת של ההתחייבויות הפלסטיניות על פי ההסכמים שנחתמו עם ישראל, כמו גם ניסיון לפגוע בתוצאות המשא ומתן על מעמדם הקבוע של השטחים.

3. "הכיבוש הבלתי חוקי"

במהלך יותר מ-50 שנה מנסים לשווק בצורה זדוניות, מטעה ובמכוון את הביטוי "הכיבוש", שהפך לשם נרדף באופן אוניברסלי אך ורק לנוכחותה של ישראל באזורי הגדה המערבית ביהודה ושומרון.

על פי המשפט הבינלאומי ודיני סכסוכים מזויינים, מצב של כיבוש אינו בלתי חוקי. זהו מצב משפטי מקובל, המתייחס למעמד זמני במהלך סכסוך שבו צד לוחם אחד מחזיק בשטחה הריבוני של הצד השני לסכסוך, עד לפתרון מוסכם בין הצדדים בסכסוך. המשפט ההומניטארי הבינלאומי מקנה לכוח כובש שורה של חובות וזכויות בהקשר של ניהול השטח.

במקרה של ישראל המונח "כיבוש" אינו משקף נכונה את מעמדה באזורי ביהודה ושומרון וברצועת עזה, שהוא מעמד ייחודי (sui generis) שכן אזורים אלה מעולם לא נחשבו לשטחים ריבוניים של ירדן או מצרים. השטחים עברו לשליטתה של ישראל בעת שהגנה על עצמה במהלך מלחמה התקפית שנכפתה עליה על ידי שכנותיה ב-1967. השטחים לא נלקחו או נרכשו ממדינות שהחזיקו במעמד ריבוני לגיטימי קודם על השטח, וככאלה, הם אינם נכללים בהגדרה המקובלת של כיבוש.
נהפוך הוא, נוכחותה של ירדן וסיפוחה של אזור הגדה המערבית ב-1950 מעולם לא זכו להכרה בינלאומית. באופן דומה, מצרים מעולם לא טענה כי הממשל הצבאי שלה ברצועת עזה לפני 1967 היה בגדר ריבונות.


לפיכך הטענות בדבר כיבוש ישראלי בלתי חוקי הן פגומות לחלוטין.

למרבה הצער, למונח "הכיבוש" ניתנה באופן מלאכותי ומתמשך קונוטציה פוליטית שלילית ביחס לישראל בלבד, באמצעות מניפולציות פוליטיות בינלאומיות חוזרות ונשנות. נעשה בו שימוש ציני בקהילה הבינלאומית כדי להכפיש ולגנות את ישראל ולעשות דה-לגיטימציה לתביעותיה המשפטיות וההיסטוריות בנוגע לשטחים.
בתמיכה אוטומטית של קהילה בינלאומית שהיא מוטה פוליטית, ההנהגה הפלסטינית עושה שימוש במונח "כיבוש" כדי להטיל דופי בלגיטימיות של ישראל. הם הפכו את המונח המשפטי "כיבוש" לביטוי קליט של "כיבוש בלתי חוקי". ממשלות, ארגונים בינלאומיים, דיפלומטים, כלי תקשורת ופעילי זכויות אדם פשוט אימצו באופן עיוור את הביטוי הזה בניסיון להציג את ישראל כמדינה עבריינית, ומחוץ לחוק.

כתוצאה של מניפולציה זו השימוש במונח "הכיבוש" כמילת גנאי נגד ישראל נועד לרמוז שישראל השתלטה על השטחים ומנהלת אותם באופן בלתי חוקי. שימוש לרעה כזה מתעלם מטענות משפטיות והיסטוריות לגיטימיות של ישראל המוכרות על ידי הקהילה הבינלאומית בנוגע למעמדם הקבוע של האזורים.
הביטוי משמש באופן גורע רק ביחס לישראל, כאילו לא קיים מצב אחר בעולם שבו מדינה מפעילה סמכות באזורים שנויים במחלוקת. בקיבעון שלה נגד ישראל, הקהילה הבינלאומית מתעלמת מהמקרים האחרים הללו.

מאחר ששטחי יהודה ושומרון מעולם לא נפלו תחת ההגדרה המקובלת של כיבוש על ידי ישראל, הם עדיין בגדר "שנויים במחלוקת" בין הצדדים עד להסדר מוסכם וקבוע של מעמדם. לשני הצדדים טענות בנוגע לאזורים והם הסכימו, בהסכמי אוסלו (1995-1993) לנהל משא ומתן ולפתור טענות כאלה. עד לפתרון במשא ומתן על מעמדם הקבוע של אזורים אלה, הסכימו הצדדים לחלק את הסמכויות והאחריות הכרוכות בניהולם.

לפיכך, המונח "הכיבוש", המשמש באופן סלקטיבי ובלתי הוגן נגד ישראל, הוא שימוש פגום ואין לו כל בסיס משפטי. הוא מנוגד לתהליך המשא ומתן הישראלי-פלסטיני לפתרון סוגיית מעמדם הקבוע של השטחים ושואף לערער ולחתור תחת תביעות לגיטימיות בנוגע לשטחים.

4. "השטח הפלסטיני הכבוש" (OPT)

הביטוי "שטח פלסטיני כבוש" (OPT) אינו נכון הן מבחינה עובדתית והן מבחינה משפטית. השטחים אינם כבושים ואינם פלסטינים.
בעוד שבין 1967 ל-1974, מסמכי האו"ם השתמשו במונח "שטחים ערביים כבושים", הדבר שונה באופן מלאכותי בהחלטות ובמסמכים של האו"ם באמצעות החלטות פוליטיות בלתי מחייבות של העצרת הכללית של האו"ם שהושגו שנה לאחר שנה מתוך מניעים פוליטיים ובכך מאז 1982 נהפך המונח "שטחים פלסטיניים כבושים" למונח בינלאומי מוכר.

לא קיים אף מסמך משפטי בינלאומי מחייב או בעל סמכה, ולא אף הסכם, מנדט, הכרזה או החלטה שקבעו כי אזורי יהודה ושומרון ורצועת עזה הם שטחים פלסטינים.
שטחים אלה מעולם לא הוגדרו באופן חוקי או רשמי כשטחים פלסטיניים ומעולם לא היו חלק מאף ישות ריבונית פלסטינית, ומעולם לא נלקחו משום ישות פלסטינית.
על אך כל זאת, המונח השגוי "OPT" הפך לביטוי מקובל בקרב הקהילה הבינלאומית.

בהתאם להסכמי אוסלו 1993-95, אש"ף וישראל הסכימו והתחייבו לנהל משא ומתן על מעמד הקבע של השטחים. אם הם עצמם מחויבים לנהל מו"מ על מעמדם הקבוע, אין כל היגיון או הצדקה לראות בשטחים כשטחים פלסטינים. מכאן שברור שהמונח "שטח פלסטיני כבוש" הוא מטעה ומיותר, על אף העובדה שהוא מופיע בתיעוד של האו"ם, של הצלב האדום הבינלאומי, בהחלטות בינלאומיות ובהצהרות של מנהיגי העולם, ואף מופיע בחוות-הדעת המייעצת של בית הדין הבינלאומי לצדק מיום 9 ביולי 2014, בנוגע לגדר ההפרדה הביטחוני של ישראל. אין זה אלא ביטוי פוליטי שמעולם לא נבע משום מבחן משפטי אמיתי.

לפיכך, כל שימוש או אימוץ של הביטוי "שטחים פלסטיניים" או "שטחים פלסטיניים כבושים" חותר למעשה תחת כל מו"מ מוסכם בין הצדדים ומערער על ההתחייבויות המוסכמות של הצדדים בהסכמי אוסלו.

ברור שהשימוש החוזר ונשנה בטרמינולוגיה שהיא פוליטית ומטעה באופן מובהק אינו יכול ליצור לגיטימיות והוא תוצאה של לחצים מצד קבוצות אזוריות הנושאות סדר יום פוליטי ברור נגד ישראל.

5. "קולוניאליות של מתנחלים" (SETTLER-COLONIALISM)

השימוש בטרמינולוגיה מוזרה זו על ידי גורמי שמאל ופרוגרסיביים קיצוניים לכאורה אינו אלא ניסיון רדוד ולא ישר לתמרן את החשיבה הבינלאומית. זה נעשה על ידי שימוש בתבניות מיושנות, אנרכיסטיות ומעין אינטלקטואליות שנלקחו ממצבים קולוניאליים עתיקי יומין במאמץ לשכתב אותן למקרה של ישראל.
לתבניות כאלה אין כל קשר למצב במזרח התיכון.

ההאשמה נגד ישראל בקולוניזציה היא ניסיון להציג את ישראל באופן מלאכותי כמקרה דומה למדינות האירופיות שהתיישבו באפריקה ובאמריקה במאות שחלפו. להציג את ישראל בצורה זאת הוא אבסורד ועלבון לאינטליגנציה.

האשמה שקרית וזדונית זו מתעלמת לחלוטין מנסיבות מלחמת ההגנה שהביאה להשתלטותה של ישראל על השטחים ב-1967.

היא מתעלמת וחותרת תחת אותם ההסכמים החתומים בין הצדדים ואותן החלטות המרכזיות של האו"ם הקוראות ליישוב הסכסוך במזרח התיכון במשא ומתן.
היא מתעלמת מכך שגם הישראלים וגם הפלסטינים הסכימו לחלק את ניהול השטחים עד לתוצאות של המו"מ על מעמד הקבע.

היא גם מתעלמת מזכויות של העם היהודי כעם יליד באזור ((INDIGENOUS PEOPLE, כמו גם מהטענות ההיסטוריות והמשפטיות המוכרות של העם היהודי בנוגע לאזור, כפי שהוכרו במסמכים כמו הצהרת בלפור משנת 1917, הצהרת סן רמו משנת 1920, כתב המנדט של חבר הלאומים משנת 1922, שאושרו מחדש בסעיף 80 למגילת האו"ם.

מדיניות ההתיישבות של ישראל בשטחים, המתנהלת בהתאם לזכויותיה מכוח הדין הבינלאומי כסמכות השלטונית בשטח, אינה יכולה בשום אופן להיתפס כצורה כלשהי של קולוניאליות. השימוש בקרקע ציבורית שאינה בבעלות פרטית לצורך התיישבות או חקלאות עולה בקנה אחד עם הנורמות הבינלאומיות המקובלות, כל עוד מעמדה של הקרקע אינו משתנה עד לתוצאתה הסופית במשא ומתן.

בהתאם להסכמי אוסלו, ההתנחלויות הן נושא מוסכם של משא ומתן בין ישראל לפלסטינים לקביעת מעמד הקבע של השטחים, יחד עם סוגיות אחרות כגון גבולות, פליטים, ביטחון, אינטרסים כלכליים וירושלים.

6. "אלימות מתנחלים"

ביטוי זה קיבל חיים משל עצמו כחלק מהביטויים הבינלאומיים המקובלים המבקשים להכפיש את ישראל. הוא מנסה לבסס תופעה חדשה וייחודית של אלימות מותאמת במיוחד שאינה קיימת בשום מקום אחר, כאילו תושבי ישראל בהתנחלויות פיתחו טכניקת אלימות ייחודית משלהם.
אלימות מצד כל אדם, כולל תושבי ההתנחלויות בישראל, אינה חוקית ויש לגנותה, למנוע אותה, להרשיע ולהעניש אותה. עם זאת, לבודד מעשים כאלה על ידי מספר קטן של תושבי ההתנחלויות בישראל, ולהפוך זאת לביטוי ציני, כמעין קלישאה כללית שנועדת להכתים קבוצה שלמה, מנוגד לכל היגיון ומוסר בינלאומי. הוא מציג הטיה פוליטית מובהקת שבכל נסיבות אחרות תיחשב לנושא לגינוי.

7. "גבולות 1967"

הקריאה החוזרת ונשנית לישראל "לחזור לגבולות 1967" כרכיב מרכזי בנרטיב הפלסטיני היא שקרית ופגומה מבחינה משפטית. זאת על אף העובדה שמעולם לא היו גבולות כאלה, ואין הסכם בין ישראל לפלסטינים בו הצדדים הסכימו ל"גבולות 1967".
הקווים שמהם נכנסו הכוחות הישראליים לגדה המערבית ולרצועת עזה ב-1967 היו קווי שביתת הנשק מ-1949, שכאמור בהסכמי שביתת הנשק נותרו קווים זמניים ולא גבולות מדיניים סופיים.

בעקבות מלחמת 1967, קראה החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם (1967) למשא ומתן על "גבולות בטוחים ומוכרים", ובכך אישרה רשמית את הקונצנזוס הבינלאומי שקווי שביתת הנשק של 1949 מעולם לא נחשבו לגבולות בטוחים ומוכרים.

בהסכמי אוסלו בשנים 1995-1993 התחייבו ישראל ואש"ף, בשם העם הפלסטיני, לנהל מו"מ על "סוגיית הגבול" כאחד הנושאים לדיון על מעמד הקבע של השטחים.
גבולות דו-צדדיים אינם יכולים להיות נאכפים על ידי קלישאות שקריות ומטעות, שנוצרו כדי לבסס עובדות פוליטיות כוזבות. לא ניתן לכפות אותם על ידי משאלת לבם של גורמים פוליטיים בקהילה הבינלאומית.

נדרשים שני צדדים כדי לנהל משא ומתן על גבול ביניהם. כל משא ומתן דו-צדדי חופשי ורציני בסוגיית הגבול חייב לקחת בחשבון את הגורמים הביטחוניים, היסטוריים ודמוגרפיים אמיתיים ומהותיים הדרושים.

8. "מדינת האפרטהייד"

קלישאה שקרית זו חוזרת על עצמה יותר ויותר על ידי ההנהגה הפלסטינית ועל ידי תועמלנים זרים וישראלים כאחד המבקשים לעשות דה-לגיטימציה ולערער את ישראל ולהציג אותה כישות בלתי חוקית ופלילית.

הקלישאה הושמעה ראשונה על ידי יאסר ערפאת ואומצה על ידי ארגונים לא-ממשלתיים בוועידת האו"ם הכושלת לגזענות בדרבן ב-2001. היא מנסה לסלף במכוון את המערכת החוקתית והמשפטית של ישראל ואת אופן ניהול השטחים בהתאם לנורמות ולעקרונות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי. השימוש בקלישאה מוטעית זאת גם מציגה מצג שווא וחותרת תחת ההתחייבויות ההדדיות של ישראל והפלסטינים בהסכמי אוסלו, להסדרת מעמד הקבע של השטחים במשא ומתן.
ככזו, השימוש בביטוי "אפרטהייד" כלפי ישראל מנסה לבסס שוויון שקרי ומטעה עם משטר האפרטהייד הדרום אפריקאי לשעבר.

אימוץ טענה זדונית זו מצביע על חוסר הבנה ואף על בורות מוחלטת לגבי האופי הגזעני ומרכיביו של ההגדרות הבינלאומיות המקובלות של אפרטהייד. היא מעידה לא פחות על חוסר הבנה עמוק יותר בדבר אופייה של מדינת ישראל כחברה פתוחה, פלורליסטית ודמוקרטית.

היעדר כל משוואה או משקל בין ישראל לבין משטר האפרטהייד בדרום אפריקה הוא כה בוטה, עד כי ניתן רק להניח שמי שמשתמש במשוואה מתמרן ומטעה במכוון ובזדון את דעת הקהל הבינלאומית. בכך מתבקשים תומכי טענה זו להעמיד בספק את עצם חוקיותה ובסיס קיומה של מדינת ישראל, ובסופו של דבר לעודד הטלת משטר סנקציות בינלאומי על ישראל, המבוסס על הצעדים והעיצומים הבינלאומיים שננקטו נגד משטר האפרטהייד בדרום אפריקה.

ההשוואה של ישראל למשטר המבוסס על העליונות הלבנה נדחתה לחלוטין על ידי בעלי הבנה אינטימית של משטר האפרטהייד לשעבר, במיוחד מומחים מדרום אפריקה.

ישראל ידועה ומקובלת כחברה רב-גזעית וססגונית, ואוכלוסייתה הערבית נהנית מבחינה חוקתית משוויון מוחלט ומחופש ביטוי. היא משתתפת באופן פעיל בתהליך המדיני, בוחרת את חברי הכנסת שלה ומיוצגת בממשלת ישראל, בפרלמנט ובבית המשפט העליון שלה. לכל קהילה דתית בישראל יש מערכת משפט דתית משלה, המיישמת בהתאמה את השריעה המוסלמית, דיני הקאנון הנוצרי וההלכה היהודית.

החוק הישראלי רואה ביהדות, באסלאם ובנצרות דתות רשמיות ומבטיח מבחינה חוקתית חופש מוחלט ושוויון לכולם. זאת בניגוד לאותן מדינות ערביות ואחרות שבהן דת אחת מוכרזת כדת המדינה, או למדינות מערביות שבהן הנצרות נחשבת לדת השלטת. ישראל אינה דומה לאותן מדינות מוסלמיות כמו איראן, פקיסטן וערב הסעודית, שבהן אזורים, עיירות וכבישים מסוימים מוגבלים ל"מוסלמים בלבד" ושבהן מתייחסים לנשים כאל אזרחים סוג ב' וכקהילות להט"ב כאל פושעות.
הסתה או עיסוק בגזענות בישראל היא עבירה פלילית, כמו כל אפליה על בסיס גזע, דת, מין או מגדר. בתי ספר, אוניברסיטאות ובתי חולים ישראליים אינם מבחינים בין יהודים לערבים.

סיכום

הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית, מנהיגים, חברי פרלמנט, נציגי התקשורת וארגונים בינלאומיים ואזוריים פשוט יפסיקו להרשות לעצמם להיות מתומרנים באופן עיוור ומושפעים מקלישאות שקריות וממילות באז. כל בחינה רצינית וכנה של הצורך לפתור את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים אינה יכולה להסתמך על ביטויי בלע כאלה, שנוצרים וננקטים אך ורק כדי להכתיב בזדון נרטיב בינלאומי שקרי.

יש לקוות שהרשימה הנ"ל של ביטויים כוזבים ומילות באז תשמש כבסיס מציאותי ונכון עבור אלה המרשים לעצמם ללא הבנה ומחשבה להיות מתומרנים על ידי שקרים.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm
המרכז הירושלמי
חיזבאללה על הקצה, וצה"ל נערך: "אם טהראן תבקש, הם ייכנסו ללחימה"

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר בכיר באמ"ן, מזהיר כי חיזבאללה ממשיך בהכנות צבאיות – כולל הכנת "בנק מטרות" – למקרה שאיראן תפעיל אותו. "זה לא קרה עדיין, אבל זה עלול לקרות", אמר. במקביל, נריה מציין כי פירוק הנשק מהמחנות הפלסטיניים בלבנון, שתוכנן ל-15 ביוני, ככל הנראה יתעכב – וצה"ל כבר נערך בשטח עם תגבור של שתי חטיבות בצפון.

12:09pm

Close