התראות

המשפט הבינלאומי והפעילות הצבאית בשטח

שיתוף

עניינים


הקדמה

ב-30 באפריל 2009 פרשתי מהצבא, לאחר 20 שנות שירות בדבל"א, מחלקת הדין הבינלאומי, בצה"ל. כיום אני מלמדת באוניברסיטת תל אביב. בעת ההכנות לקורס, חזרתי על הספרות הבסיסית במשפט בינלאומי, אשר העיון בה מציף את התובנה שהמשפט הבינלאומי מחובר מאוד לפרקטיקה. מדובר בתחום מתפתח וגמיש, אשר יודע להתאים את עצמו לשינויים. ואכן ישנה חשיבות רבה לחיבור עם השטח גם בעולם האקדמי, מבלי לזלזל בחשיבות של הניתוחים של התיאוריות והשיח האקדמי התיאורטי.

מהו האתגר הניצב בפני ישראל?

כיום אנו נאלצים להתמודד עם סיטואציה של לוחמה מול אויב, בראש ובראשונה החמאס, אך גם החיזבאללה, אשר אינו מוגדר כמדינה (גורם לא מדינתי); איננו פועל בדרכי הלחימה הקונבנציונאליות, אלא נוקט באמצעים לא קונבנציונאליים שונים: אמצעים חתרניים, התבצרות בקרב אוכלוסיה, פעולה נגד העורף ועוד. כמו כן החמאס אינו מכבד את דיני הלחימה, ופוגע במכוון באזרחים כאשר הוא בעצמו מסתתר ומתחזה לאזרח. מעבר לכך, הלחימה נעשית באזור צפוף, רווי אוכלוסיה אזרחית.

מהם כללי הפעולה נוכח אתגר זה?

לפני כעשור השאלה בה התמקדו הלבטים הייתה – האם הכללים שחלים בסיטואציה של לחימה נגד ארגון טרור הם כללים של אכיפת חוק. האם אנחנו מדברים על פושעים, שצריך להשתמש נגדם בכלים של אכיפת חוק. או שאנחנו יכולים להתייחס לסיטואציה הקיימת כעימות מזוין, ולהתייחס גם לרלוונטיות של הכללים של דיני הלחימה. השאלה המעשית היא, למשל, האם אפשר להפעיל כוח כדי לפגוע, כמו במלחמה, נגד מי שמוגדר כאויב, או שיש להפעיל כוח כדי לעצור, או כדי להשליט סדר, על פי הרציונל של הפעלת כוח בנסיבות של אכיפת חוק.

לאחר כעשר שנים, אשר במהלכן התרחש פיגוע הטרור הגדול של 9/11, כיום כמעט שאין ויכוח כי במצבים מסויימים, כולל בסיטואציה של לחימה מול ארגון טרור, איננו מוגבלים רק לכללים של אכיפת חוק, אלא יכול להיות עימות מזוין, armed conflict, נגד ארגון טרור, ואז יש תחולה לדיני הלחימה.

אמנם חלה התקדמות רבה בתחום המשפט הבינלאומי תוך פחות מעשור, אך עדיין נותרו שאלות רבות: האם ישנו שילוב כלשהו בין אכיפת החוק לבין לחימה?

האם יש צורך בכללים משפטיים חדשים נוכח המלחמה בטרור?

הוויכוח מתנהל כיום סביב השאלה – האם הכללים של דיני הלחימה מתאימים לסוג המלחמה בה אנו מצויים כיום, או שיש צורך לפתח כללים אחרים.

בהקשר הזה נשמעת טענה בעיקר מפי אנשים שאינם באים מעולם התוכן של המשפט הבינלאומי, ולפיה הכללים הקיימים נקבעו בראייה של מלחמות העבר ואין הם מתאימים ללחימה נגד טרור, כלומר נגד אויב שהוא ארגון לא-מדינתי שעוסק בטרור. על רקע טענה זו עולה הדרישה לפיתוח כללים חדשים.

התזה המונחת בבסיסה של חשיבה זו היא הטענה, שכללי העימות המזויין (armed conflict) נעשו בראייה של מלחמה קונבנציונאלית בין צבאות ומדינות. הסיטואציה הנוכחית שונה, ולכן הכללים אינם יכולים לחול לגביה. כמו כן נטען שהכללים נועדו לסיטואציה שבה נקודת המוצא היא הדדיות, כלומר ששני הצדדים מקיימים את דיני המלחמה ופועלים על פי כללים ג'נטלמניים של האבירים. ברגע שרק צד אחד מקיים את הכללים – אין הם מתאימים עוד למצב החדש ויש צורך בכללים חדשים.

אינני מקבלת טענה זו. אני סבורה שהכללים והעקרונות שקיימים כיום בדיני הלחימה טובים ורלוונטיים גם ללחימה נגד טרור ואפשר להסתדר עם הכללים הקיימים, עם התאמות מסויימות שאתייחס אליהן בהמשך. אמירות על כללים חדשים אינן נחוצות, אינן מעשיות ואף מזיקות.

אינני מתכוונת להיכנס לשאלה ההיסטורית, האם הכללים אכן נעשו בראייה של עימותים השונים מאלה המתרחשים כיום. בהקשר זה יש לזכור כי לאורך ההיסטוריה כבר התרחשו עימותים לא קונבנציונאליים שלא בין מדינות, ובמקרים אלו הוחלו דיני הלחימה המוכרים, כך שזאת איננה אמירה מדוייקת מלכתחילה.

יתכן כי שורשיהן של תפיסות היסוד של הדדיות בדיני הלחימה נבעו מכללי התנהגות של אבירות. אך דברים רבים התרחשו מאז והתפיסות השתנו מאוד. הרעיון העיקרי העומד כיום בבסיסם של דיני הלחימה איננו כבודו של הצד השני, אלא הגנה רבה ככל האפשר על מי שאינו חלק מהלחימה, על אזרחים ומטרות מוגנות, עם רצון להמעיט, ככל הניתן, את הנזק שייגרם להם כתוצאה מהלחימה. אמנם בדיני הלחימה יש תחומים מסויימים שעדיין יש בהם רציונל של הדדיות, אך לא מדובר בעקרונות העיקריים.

התפתחותו של המשפט הבינלאומי:

אם כן, ברצוני לשוב ולהדגיש כי האמירה לגבי חוסר ההתאמה של המשפט הבינלאומי למלחמה הנוכחית נגד הטרור איננה מדוייקת ואף מטעה, שכן היא מתעלמת מאופן התפתחותו של המשפט הבינלאומי. המשפט הבינלאומי איננו מתפתח דרך אמנות חדשות כתובות הפורסות כללי פעולה ברורים ומדוייקים; אילו נעשו הדברים באופן זה אפשר לטעון כי משחלף זמן רב, כללים אלה אינם מתאימים עוד – וצריך לשבת על המדוכה ולהכין אמנה חדשה. המשפט הבינלאומי מתפתח על דרך של פרקטיקה, ודיני הלחימה מהווים דוגמה מובהקת לעניין זה. כלומר, מעשיהן של המדינות והאופן שבו הן פועלות, כולל האופן שבו הן מסבירות איך, כיצד ומדוע הן פועלות – הם מה שמייצר את הדין.

משמעות הדבר היא, שברגע שמדינות נתקלות בסוגים שונים של איומים, ובסיטואציות חדשות, כמו לחימה מול ארגוני טרור – הן פועלות ומיישמות עקרונות וכללים עם ההתאמות הנדרשות מהסיטואציה החדשה, ובהתאמות אלה הן מייצרות למעשה דין חדש.

כך התפתחו דיני הלחימה לאורך השנים, ואני סבורה כי כך הם צריכים להמשיך להתפתח בעתיד. ראשית, אין אלטרנטיבות של ממש למהלך זה. מי שחושב שאפשר לכנס כיום את נציגי מדינות כל העולם ולהגיע לאמנה כלשהי שתקבע כללים טובים יותר מאלה הקיימים – אינו מחובר למציאות ואיננו מכיר את דרכי פעולתה של זירת המשפט הבינלאומי. כמי שעסקה בהיבט המעשי, אני מדגישה כי חייבים לפעול על פי כללים כלשהם ואת הכללים גוזרים מהעקרונות ומהכללים הקיימים תוך התאמות בעת הצורך. כך מפתחים ומפעילים באופן מעשי את המשפט הבינלאומי.

כשהאמריקאים ניסו לטעון לגבי עצורי גוונטאנמו שכיוון שמדובר בעימות מסוג חדש שכלליו אינם מוסדרים בשום מקום, הרי שאין לעצורים זכויות ואפשר לפעול לגביהם ללא מיגבלה, עמדה זו עוררה ביקורת כלל עולמית, כולל בבית המשפט האמריקני שהינו שמרני בדרך כלל ואיננו מתערב בענייני ביטחון. אם ארה"ב איננה יכולה לעשות זאת, קל וחומר לגבי ישראל ולדעתי הדבר גם איננו נחוץ כלל. לדעתי גם האמריקאים יכלו לפעול בדרך שונה ולהחיל לגבי מקרה זה באנלוגיה כללים שחלים על מעצר, גם אגב לחימה, וכך היו נמצאים במצב טוב יותר בסוגיית גוונטנאמו.

מהם העקרונות הרלוונטיים ללוחמה נגד טרור באופן מעשי ואיך הם חלים?

שני העקרונות העיקריים הרלוונטיים לסוגיה העומדת בפנינו:

  • א. עקרון ההבחנה – עקרון ההבחנה הוא סוגיה שבהגדרה יש בה גמישות. על פי עיקרון זה ניתן להבחין בין מטרה צבאית שניתן לתקוף אותה באופן לגיטימי לבין מטרה אזרחית או יעד אזרחי שאסור לכוון אליו התקפה. הגדרתה של "מטרה צבאית" מלכתחילה גמישה מאוד. גם מטרה אזרחית, אשר השימוש בה, או אפילו המיקום שלה או פוטנציאל השימוש בה, מקנה יתרון צבאי לתקיפתה, הופכת למטרה מותרת לתקיפה. כלומר קיימת גמישות בתוך הכלל.

כך גם התפיסה הדיכוטומית בין לוחמים לבין אזרחים -בראשית הדרך של הלחימה בטרור ב-2001 כאשר עלתה סוגית הסיכול הממוקד, היתה התלבטות לגבי מה ניתן לעשות וכיצד יש להתייחס למחבלים שהם אזרחים. באותה עת היתה חדשנות באמירה שגם אנשים אלה הם מטרות לגיטימיות לתקיפה, למרות שגם אז היה מדובר על אזרחים המאבדים את החסינות שלהם. כיום חלה התפתחות מאוד גדולה ופרופ' דינשטיין כבר התייחס לתהליך שהובל על ידי ארגון הצלב האדום לגיבוש כללים מנחים לגבי ההיבטים המשפטיים של מעורבות ישירה של אזרחים בלחימה. אמנם ישנה ביקורת על תוצאות התהליך, אך עצם תפיסה זו מהווה התקדמות עצומה לעומת הגישה ההתחלתית אשר התייחסה לכולם כאל אזרחים שיש למעשה לעוצרם, וזאת בניגוד להבנה החדשה שיכול להיות עימות מול גורם לא מדינתי, שאנשיו הפעילים בהיבטים הצבאיים – וכאן יש ויכוח לגבי מה נכנס בהגדרה זו – מאבדים את חסינותם כאזרחים – ובכך הם יוצאים ממעגל האזרחים. אמירה כזו ב-guidelines של הצלב האדום מהווה התפתחות של ממש.

מקרה זה מדגים שוב את אופן התפתחותו של המשפט הבינלאומי דרך הפרקטיקה. הקונצפט החדש במקרה זה נובע מהפרקטיקה שמייצרות מדינות כמו ישראל וארה"ב, ומהתובנות שהדבר ייצר גם למדינות אחרות המצויות בעימותים שכאלה.

  • ב. עקרון הפרופורציונאליות (המידתיות) – קיימת אי הבנה לגבי עקרון הפרופורציונאליות, משמעותו וכלליו. עיקרון זה אומר שההתקפה היא חוקית כל עוד הנזק האגבי שנגרם לאזרחים או למטרות מוגנות איננו מופרז ביחס ליתרון הצבאי מהמתקפה.

נוסחה זו מעניקה עדיפות ליתרון הצבאי. זאת אומרת, רק אם הנזק הנו מופרז ביחס ליתרון הצבאי – הרי ההתקפה נחשבת בלתי פרופורציונאלית. פירושו של דבר שלא נשללת האפשרות לפעול באזור רווי אוכלוסיה, גם כאשר יש חשש מאוד גדול שאזרחים ורכושם ייפגעו. זהו עיקרון גמיש המעניק שיקול דעת למפקד הבוחן את היתרון הצבאי מול הנזק הצפוי ועליו לעשות את האיזון ולקבל החלטה על סמך המערך הכולל של השיקולים. אם נבחנו כל השיקולים הרלבנטיים והמפקד עורך איזון סביר כלשהו, מבחינה משפטית הוא עבר את המבחן.

מוסר ומשפט

המוסר והמשפט לדעתי אינם מוציאים זה את זה ואינם מחליפים זה את זה. המשפט מעניק לנו מערכת כללים, סדר ושאלות שצריך לשקול. מי ששוקל אותם הופך לחייל או לקצין יותר מקצועי. ובסופו של דבר מגיעה עת ההכרעה עצמה ושם נכנס גם המוסר.

גם המוסר הנו מונח טעון וסובייקטיבי. שוחחתי לאחרונה עם מומחית לאתיקה, אשר טענה שאין לדבר על מוסר אלא על ערכים. צבא לא יכול להתנהל לפי המוסר הסובייקטיבי של כל חייל, ולפי דברים ששמע מהגורו שלו, מהרב שלו, המשפחה או מגורם אחר אליו הוא קשור. ערכים ניתנים יותר להגדרה, והצבא מגדיר באמצעות קוד אתי את הערכים, שלפיהם הוא מצפה שיתקבלו בסופו של דבר ההכרעות הערכיות. אלה הכרעות בתוך הכללים, ואין סתירה בין השניים. בדרך כלל המשפט והמוסר מובילים לאותו כיוון. המשפט מותיר אופציות רבות יותר לפעולה, והמוסר מכריע ביניהם.

אם כך, האם הדיון על סיכון חיי חיילים היה בראש ובראשונה דיון מוסרי?

מבחינה משפטית ודאי שאפשר להעלות שיקול של סיכון חיי חיילים, שהרי מדובר בשיקול מובהק של יתרון צבאי. האם נסיק מכך כי אין לשקול כלל את הנזק לאוכלוסיה האזרחית? ודאי שלא. אם נאמר כי במקרה של סיכון חיי חיילים אין להתחשב כלל באוכלוסיה האזרחית – הרי לא יישמנו כראוי את הכללים. עלינו לשקול זה כנגד זה ולבסוף לעשות את האיזון. זאת אומרת, כל מפקד יחליט לגופו, וכך שני מפקדים יכולים להחליט באותה סיטואציה החלטות שונות לגמרי, ושניהם יהיו בסדר. המשפטן לא בא להחליף את המפקד. המשפטן לא נמצא בשדה הקרב וגם אם יימצא, הוא איננו אמור להחליף את שיקול הדעת של המפקד. ההכרעה בסופו של דבר היא של המפקד.

על כן, יש להפריך את הטענה שאין כללים, או שהכללים אינם מתאימים ואי אפשר להחילם. צה"ל פעל ופועל לפי הכללים הללו. יחד עם הפצ"ר וגורמים משפטיים בכירים נוספים הענקנו ייעוץ משפטי ללוחמים במבצע עופרת יצוקה – ולא המצאנו שום דבר. עבדנו לפי העקרונות ולפי הכללים, ויישמנו אותם על פי הנסיבות. יתר על כן, הטענות כי ישראל איננה יכולה לעבוד עם הכללים הקיימים – גורמת נזק גדול, שכן החיילים בשטח עובדים בפועל לפי הכללים, אך כלפי חוץ נוצר רושם שהכללים אינם מעניינים אותנו ואנו מפרים אותם. הנזק ההסברתי הפוגע בלגיטימציה של הפעולה, הנו מיותר, לא נכון ולא נחוץ.

לקחים לעתיד

  • א. עלינו להסיר את הטיעונים שהכללים אינם מתאימים ואינם מאפשרים לצה"ל להכריע את האויב. הטיעון אינו תורם לנו ואינו מסייע במישור של הלגיטימציה, מה גם שבפועל אנו מתחשבים במערכת הכללים הקיימת ופועלים לאורה. יתר על כן, לא קיימת כלל מערכת כללים אלטרנטיבית הממתינה ליישום.
  • ב. יש להמשיך ולפעול תוך יישום העקרונות והכללים, והתאמתם לסיטואציה בצורה מושכלת לאחר ניתוח ובדיקה. במהלך שירותי נתקלתי מידי יום בשאלה חדשה שלגביה לא נאמר דבר בספרות המקצועית. סיטואציות חדשות מאתגרות עולות על הפרק כל העת והשיטה היא לקחת את העקרונות ולהפיק מהם את הכלל. לסיכום אין להתעלם מהכללים אלא להתאימם למציאות.
  • ג. יש לקיים שיח עם גורמים מקצועיים, להציג את העמדות והדילמות של ישראל. כוונתי לגורמים מקצועיים כמו ארגון הצלב האדם הבינלאומי, אתם אנו מקיימים שיח מתמשך לאורך השנים, אך גם גורמים אחרים. שיח זה מהווה הזדמנות להצגת נקודת המבט שלנו, דיון הדדי ופיתוח כיווני חשיבה בצוותא. אסור לנו לוותר על הניסיון להשפיע על גורמים אלה.

נפגשתי לפני זמן לא רב עם שתי חוקרות ממוסד אקדמי מכובד בחו"ל, המופקדות בין היתר על הכשרת עובדי האו"ם ועובדי NGO's היוצאים לאזורי לחימה. הן שמחו לשמוע על הדילמות מזווית הראייה של אנשי הצבא והיועצים המשפטיים של הצבא, כדי להציג אותם בהדרכות שהן עורכות ולהסביר כי אי אפשר להסתכל על המתרחש רק מהזווית של הקורבן. צריך להבין גם את הצרכים של הצד השני, אחרת לא תצליח לקדם דבר.

מפגשים כאלה ואמירות כאלה הם חשובים, ואל לנו לוותר עליהם. אסור להתייאש ולחשוב שאי אפשר להשפיע. הדבר אפשרי בעיקר בדרגים המקצועיים.

הפרקטיקה של ישראל משנה את המשפט הבינלאומי. אך עלינו לפרסם ולהסביר את המניעים מאחורי אופן הפעולה בשטח וכיצד אנו מפרשים את הדין הבינלאומי. צריך לחקור יותר, לפרסם יותר, ובדרך זו גם להשפיע בצורה יותר משמעותית על ההתפתחות של המשפט הבינלאומי.

קיימת פתיחות והבנה לעמדת ישראל בתחום המשפטי המקצועי, ואכן הדברים השתנו בין היתר בעקבות מה שעשינו. הגישה יכולה להשתנות גם בעתיד הודות לאינטרסים משותפים של גורמי המשפט בצה"ל עם יועצים משפטיים בצבאות אחרים אשר נתקלים בדילמות דומות.

אל"מ (מיל.) פנינה שרביט-ברוך, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל-אביב; לשעבר ראש המחלקה לדין בינלאומי, הפרקליטות הצבאית.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close