התראות

המשמעות ההיסטורית של הצהרת בלפור

100 שנים לאחר מתן הצהרת בלפור היא פה כדי להישאר כמסמך היסטורי וחשוב
שיתוף
הצהרת בלפור
הצהרת בלפור

עניינים

מטרתה המוצהרת של הצהרת בלפור מיום ה- 2 בנובמבר 1917 והנסיבות שבהן פורסמה, ידועות לכל.[1] ההסבר הרווח הוא כי בריטניה, כחלק ממעצמות בעלות הברית הונעה מאידיאליזם כמו גם מאינטרסים. בנקודה קריטית במהלך מלחמת העולם הראשונה, נזקק הקבינט הבריטי להשגת תמיכה יהודית עולמית למען האינטרס של בעלות הברית, בו בזמן שקיווה להותיר את ארצות הברית ואת רוסיה לצידו. ואולם, עם הזמן, ההבנה בעולם את ההצהרה הפכה את הסוגיה למחלוקת מרה הנתונה לפרשנות רוויזיוניסטית. למעשה, הרשות הפלשתינית כיום הרחיקה לכת עד כדי כך שהיא כינתה את הצהרת בלפור "פשע." [2]

ראוי לציין שההצהרה היוותה הרבה יותר מאשר פעולה חד-צדדית של ממשלת הוד מלכותו. ב- 4 ביוני 1917 כתב שר החוץ הצרפתי, ז'ול קמבון, לנחום סוקולוב, כי ממשלת צרפת חשה אהדה לעניינו, אותו הגדיר קמבון כ"תחייתה של הלאומיות היהודית בארץ, ממנה גלו בני ישראל לפני מאות רבות בשנים."

יתר על כן, קודם פרסום ההצהרה, השיגה הדיפלומטיה הבריטית את תמיכת הנשיא וודרו וילסון ושל הממשל האמריקני. בעקבות זאת החלו הבריטים לבנות בסיס רחב יותר של תמיכה בינלאומית לרעיון הבית הלאומי היהודי. כאשר ב- 24 ביולי 1922 ההתחייבות הבריטית לסייע בבניית הבית הלאומי היהודי נכללה במפורש בנוסח המנדט של חבר הלאומים, שקרא "להכניס לתוקף" את תנאיה, הפכה הצהרת בלפור למחייבת על פי המשפט הבינלאומי.

יתר על כן, ההצהרה אושרה פה אחד על ידי מועצת חבר הלאומים, המורכבת מחמישים ואחת המדינות החברות. הסכמה רחבה זו של תמיכה בינלאומית תכלול בסופו של דבר את ארגנטינה, בלגיה, ברזיל, קנדה, סין, צרפת, יוון, איטליה, יפן, סיאם, שבדיה והוותיקן.[3] מרטין קרמר מציין כי "על פניו, ההצהרה הייתה מכתב הצהרת כוונות בריטית חד-צדדית. למען האמת, בהבעת הקונסנזוס הרחב של בעלות הברית, אפשר אפילו להשוותה פחות או יותר להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם כיום."[4]

לצד זה, התברר כי הרעיון של הבית הלאומי היהודי תפס מומנטום משלו. לאחרונה, חשף וולפגנג שוואניץ (Wolfgang Schwanitz) תגלית יוצאת-דופן. הוא מספר בכתב יד שלא פורסם, "הצהרת בלפור העות'מאנית", כי ב- 12 באוגוסט 1918, חודשיים וחצי לפני תום המלחמה, פרסם טלאט פאשה, הווזיר הגדול של האימפריה העות'מאנית, את ההצהרה הבאה: "… החלטנו להיפטר מכל הצעדים המגבילים ולא כל שכן לבטל את התקנות המגבילות בנוגע לעלייה ולהתיישבות של יהודים בארץ ישראל. אני מבטיחכם את אהדתי להקמת מרכז יהודי דתי בארץ ישראל באמצעות הגירה והתיישבות מאורגנות-היטב. רצוני לתת מטלה זו בחסותה של ממשלת תורכיה."[5] הצהרה זו יוצאת דופן על רקע עוינותם של העות'מאנים למיעוטים, ובמיוחד לאוכלוסייה הארמנית שלהם.

הצהרת בלפור הינה בעלת חשיבות משום שהיא מכירה בקשר ההיסטורי של העם היהודי לארץ הקודש, קשר שהיה קיים זמן רב עוד בטרם ניתנה ההצהרה. מה שהיה משמעותי היה ההכרה הציבורית והרשמית ושילובה במשפט הבינלאומי. בעדותו לפני ועדת פיל, ב- 7 בינואר 1937, נתן דוד בן-גוריון הבחנה בין העובדות ההיסטוריות לבין ההכרה בת-זמננו: "אני טוען בשם היהודים שהתנ"ך הוא המנדט שלנו, התנ"ך שנכתב על ידינו, בשפתנו, בעברית, בארץ הזאת. זה המנדט שלנו. רק הכרה בזכות זו באה לידי ביטוי בהצהרת בלפור."[6]

הצהרת בלפור היא מסמך בעל חשיבות מן המעלה הראשונה, שכן יש בה הכרה עולמית בזכויות ההיסטוריות של העם היהודי לבית לאומי. במסמך המנדט נאמר כי: "הוכר הקשר ההיסטורי שבין העם היהודי ובין ארץ ישראל והוכרו הנימוקים לבנות מחדש את ביתו הלאומי בארץ הזאת". בכך, המנדט – והצהרת בלפור עליה הוא התבסס – לא יצר זכות היסטורית יהודית, אלא הכיר בזכות קיימת משכבר. הטענה היהודית על ארץ הקודש מבוססת על עובדות, וייתכן שנוכל להבין מתוך שפתו של חיים וייצמן ומילותיו את הסברו כי מדובר באירוע היסטורי רב-חשיבות. הוא כינה את הצהרת בלפור "מעשה השבה," ותיאר אותה בהדגשה כ"פעולה ייחודית של המצפון המוסרי העולמי." הוא ביטא את מודעותו העמוקה להמשכיות ההיסטורית במשך אלפי שנים, וכינה את ההצהרה "תיקון עוול היסטורי," ו"עשיית צדק."[7]

סר ישעיהו ברלין כתב בשנות ה-60 של המאה העשרים, כי "שמו [של וייצמן] נקשר באופן בל ינותק מזאת [הצהרת בלפור], האירוע הגדול ביותר בהיסטוריה היהודית מאז חורבן יהודה."[8] יתר על כן, יעקב רוטשילד, הלורד רוטשילד הרביעי, כיום בן 80, וראש שושלת הבנקאות המשפחתית, אמר לשגריר דניאל טאוב כי ההצהרה על תמיכה במולדת היהודית בארץ ישראל "היתה האירוע הגדול ביותר בחיי היהודים במשך אלפי שנים, נס … "[9]

המשמעות המעשית של הצהרת בלפור היא שבימינו היא מהווה הבסיס כיום ללגיטימיות של הבית הלאומי היהודי ושל מדינת ישראל. זכייה בהצהרת בלפור היתה הישג היסטורי משמעותי, ולפיכך אויבי השאיפה הלאומית היהודית שמו להם את ההצהרה למטרה, ואותה ניסו לשלול, בעיקר באמצעות מסע של זיוף ההיסטוריה. אפרים קארש כתב:

"… המאמצים לחתור תחת הטענה היהודית על ארץ ישראל מתוארכים עוד הרבה לפני 1967, אף בשנות ה- 20. אנשים טענו, בין היתר, שיהודים בני זמננו אינם צאצאיהם האמיתיים של העם היהודי, אלא צאצאי הכוזרים. כמו כן, ההשוואה בין הציונים לנאצים החלה עוד במלחמת העולם השנייה. בזמן שהנאצים היו עסוקים בהשמדת יהדות אירופה, פקידי ממשל בריטים עסקו בהשוואת הציונים לנאצים."[10]

הקשר היהודי ההיסטורי לארץ ישראל הוא הטענה האמיתית למדינה. הנטייה להצדיק את הציונות על בסיס השואה מוטעית לחלוטין. לא זו בלבד שהציונות היתה תנועה משגשגת ומוצלחת לפני טרגדיה זו, אלא שהשואה הרסה את המאגר האנושי הגדול ביותר שלה והשיגה אותה לאחור.

יתר על כן, הערבים הציגו עצמם תמיד כאילו היו קורבנותיה האמיתיים של השואה בכך שנאלצו לשלם את המחיר על טרגדיה זו. יתר על כן, הם חותרים לערער את טענתה של ישראל על ידי חזרה לשנת 1948 ותיאורה כמדינה "שנבראה בחטא" … הערבים ותומכיהם טוענים שהציונות שאפה מראשיתה להרוס את העם הפלסטיני, לנשל אותו ממורשתו, ולנצל את ההזדמנות בדמות תוכנית החלוקה והמלחמה שבאה בעקבותיה.[11]

המלחמה בהצהרת בלפור כללה התקפות מתמשכות על חוקיותה ועל הקשר ההיסטורי בה הכירה. תקיפה זו על הלגיטימיות של ישראל כללה את שלילת ההיסטוריה היהודית בגופים בינלאומיים כמו האו"ם. לאחרונה, היא כללה פתיחה בשנת מחאה של הרשות הפלשתינית נגד "פשע" זה ודרישת התנצלות של ממשלת בריטניה.

ההתקפה של הערבים הפלשתינים על הצהרת בלפור כיום אינה חדשה. יש לה תקדים מחפיר. במלאת עשרים ושש שנים להצהרת בלפור, ב- 2 בנובמבר 1943, פנה אל העולם חאג' אמין אל-חוסייני, המופתי לשעבר של ירושלים וראש המוסד המוסלמי בברלין מאולם הלופטוואפה. שם הוא הבטיח את תמיכתו הבלתי-מסויגת בגרמנים, "אשר לבטח פתרו את הבעיה היהודית."[12]

בהזדמנות חגיגית זו שלחו שר החוץ פון ריבנטרופ ומנהיג ה- אס אס היינריך הימלר, מברקים של תמיכה. הימלר כתב, "המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית חרטה על דגלה את 'השמדת יהדות העולם.' מפלגתנו מזדהה עם מאבקם של הערבים, ובמיוחד של ערביי פלשתין, נגד היהודי הזר. היום, ביום השנה להצהרת בלפור, אני שולח את ברכותי ותקוותי להצלחתך."[13]

האוכלוסייה היהודית של ארץ ישראל המנדטורית סיפקה מספר רב של מתנדבים והתחייבה לגייס למאמץ את כוח האדם שלה, החקלאות, הייצור והמומחיות, עבור מטרות בעלות הברית. למרבה הצער, תרומה זו נשכחה במהרה. כשמדינת ישראל הוקמה ב- 1948, פלשה אליה קואליציה של צבאות ערב, שאומנו וחומשו על ידי המעצמות הקולוניאליות הראשיות במזרח התיכון באותה עת: בריטניה וצרפת. באופן אירוני, צמיחתה של ישראל היתה התפתחות אנטי-קולוניאלית שהאיצה את קץ האימפריות האירופיות הקולוניאליות ואת עלייתן של המדינות העצמאיות.

אפשר להבין את הצהרת בלפור כיום כחלק ממלחמה פוליטית שנועדה לשמור על שלמות הדיווח ההיסטורי. בסיכום ההיסטורי הגדול שעדיין לא התקיים יהיה צורך להבין מספר עובדות היסטוריות, כולל: 1) משמעות הצהרת בלפור ומעמדה כמחויבות המובטחת במשפט הבינלאומי; 2) השתתפות היישוב היהודי במלחמת העולם השנייה לצד בעלות הברית; 3) הנסיגה המבישה של בריטניה מהתחייבויות הצהרת בלפור וכישלונה לתגמל את בת-בריתה הנאמנה.

במלאת מאה שנים להצהרת בלפור, דיוננו היה נגוע במאמציהם של אויבי ישראל להטעות ולזייף את העובדות ההיסטוריות. הם מנסים להציג את ישראל בת-זמננו כתוצר של קולוניאליזם אירופי בלבד, ללא שורשים בארץ וללא זכויות היסטוריות. לא ניתן להסכים למיתוסים ולשקרים של מה שנקרא "נרטיב," אשר לכאורה יכול להכריע את העובדות ההיסטוריות. בשפה פשוטה, ישראל בת-זמננו היא היורשת והממשיכה של ישראל העתיקה. הצהרת בלפור זיהתה קשר זה, ובכך הראתה לעולם " פעולה ייחודית של המצפון המוסרי העולמי."

 

פורסם לראשונה ב- 2 לנובמבר 2017.

הערות

[1] ב -28 בפברואר השנה ערך המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בתמיכת קרן קונרד אדנאואר, כנס לזכר ולהערכה מחודשת של משמעות הצהרת בלפור, לרגל 100 שנה להצהרה. המרכז הזמין חוקרים בולטים לבחון את ההצהרה מנקודות מבט שונות ולשתף את ממצאיהם.

[2]  “Palestinians prepare to mark 100 years for Balfour Declaration,” October 24, 2016, WAFA https://english.wafa.ps/page.aspx?id=G8NFN5a50719869123aG8NFN5

[3] Martin Kramer, “The Forgotten Truth about the Balfour Declaration,” Mosaic, June 5, 2017, https://mosaicmagazine.com/essay/2017/06/the-forgotten-truth-about-the-balfour-declaration/.

[4] Ibid.

[5] Wolfgang G. Schwanitz, “The Ottoman Balfour Declaration,” (2015). כתב עת שלא פורסם, צוטט באישור המחבר.

[6] Conor Cruise O’Brien, The Seige (New York: Simon & Schuster, 1986), 225.

[7] Chaim Weizmann, Trial and Error (London: Hamish Hamilton, 1949), 252. חלק ממידע זה מובא מתוך מאמר של יואל פישמן, בהסכמתו.

[8] Sir Isaiah Berlin, “The Biographical Facts,” in Meyer W. Weisgal and Joel Carmichael, eds. Chaim Weizmann; A Biography of Several Hands (London: Weidenfeld and Nicolson, 1962), 36.

[9] ראיון על ידי השגריר דניאל טאוב,  “Lord Rothschild discusses cousin’s crucial role in ‘miracle’ Balfour Declaration,” Times of Israel, February 8, 2017, https://jewishnews.timesofisrael.com/rothschild/.

פרטי הרקע הבאים פורסמו בארכיון רוטשילד: "החל משנת 1916 קיוו הבריטים שבתמורה לתמיכתם בציונות, "היהודים" [מדוע מילה זו במרכאות? לבדוק מקור] יעזרו לממן את ההוצאות הגוברות של מלחמת העולם הראשונה, שהלכה והפכה לעול כבד יותר ויותר . וחשוב מזה, קובעי המדיניות במשרד החוץ האמינו שניתן לשכנע את היהודים לשכנע, בתורם, את ארצות הברית להצטרף למלחמה. בתקופה זו רבים מצד האליטה והממסד הפוליטי חשו רגשות מאוד פרו-ציוניים. רבים מראשי בריטניה, כולל ראש הממשלה דיויד לויד ג'ורג' ובלפור עצמו, חשו אהדה כלפי היהודים וההיסטוריה שלהם. אנשים אלה היו ציונים דתיים נוצריים. הם גדלו על ברכי התנ"ך; ארץ הקודש היתה ביתם הרוחני. הם האמינו שהציונות המודרנית תקיים את ההבטחה האלוהית ותיישב-מחדש את היהודים בארץ אבותיהם." “Walter Rothschild and the Balfour Declaration,” The Rothschild Archive, https://www.rothschildarchive.org/contact/faqs/walter_rothschild_and_the_balfour_declaration

[10] משיחה אישית בין פרופ' אפרים קארש ויואל פישמן, 22 יולי 2011.

[11] Ibid.

[12] Maurice Pearlman, Mufti of Jerusalem: The Story of Haj Amin el Husseini (London: Gollancz, 1947), 49 as quoted by Joel Fishman, “The Recent Discovery of Heinrich Himmler’s Telegram of November 2, 1943, the Anniversary of the Balfour Declaration, to Amin al Husseini. Mufti of Jerusalem.” Jewish Political Studies Review, Vol. 27, Nos. 3-4 (Fall 2016): 77-87.

[13] Pearlman, 50.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close