התראות

ה'מפגעים המצוקתיים' והיחס ברש"פ

מותו של המחבל בן ה-50, חאזם אל-ג'ולאני בשערי הר הבית ביום שישי האחרון, הפנה זרקור לשורה ההולכת ומתארכת של 'מפגעים מצוקתיים', הסובלים מבעיות נפשיות. הם מבקשים לצאת ממשבצת המנודה והבעייתי בחברה הפלסטינית ולקבל לגיטימציה, 'להשתייך מחדש'. החברה הפלסטינית הופכת רואה בהם שהידים 'כשרים', הופכת אותם לנורמטיביים ומכניסה אותם בשערי פנתיאון הזכרון הלאומי והדתי שלה
שיתוף
התקיפה של שוטרי מג"ב בעיר העתיקה - ברש"פ מהללים את התקיפה
התקיפה של שוטרי מג"ב בעיר העתיקה - ברש"פ מהללים את התקיפה

תוכן העניינים

המחבל בן ה-50, חאזם אל-ג'ולאני, מנהל מכללת ריאן לרפואה משלימה, שהסתער על שוטר ביום שישי האחרון ליד שער המג'לס (אחד משער הר הבית) כשסכין בידו, אינו עונה לפרופיל הנפוץ של מפגעים דוקרים.

חאזם אל-ג'ולאני
חאזם אל-ג'ולאני

רוב המחבלים הדוקרים, בירושלים וברחבי הארץ, הם צעירים בשנות העשרים לחייהם, לא פעם מחוסרי תעסוקה והשכלה, שהוסתו להאמין שאחרי המוות ממתינים להם 'התגמולים', שבהם זוכה השהיד על פי המסורת המוסלמית.

אל-ג'ולאני, שנורה למוות, היה לעומת זאת בעל השכלה רחבה, מבוסס כלכלית, מבוגר ושונה ממרבית הדוקרים. לפחות לפי פרסום עיתונאי אחד, ג'ולאני נדחף למעשהו מכוח מצוקה נפשית שמקורה אינו ברור. עניין זה עדיין צריך ליבון, אבל בין אם יש בפרסום אודות המצוקה שג'ולאני סבל ממנה ממש, ובין אם לאו, הסיפור שלו מפנה זרקור לשורה הולכת ומתארכת של 'מפגעים מצוקתיים' שתיעלו בשנים האחרונות את מצוקתם הנפשית לערוצים לאומים ודתיים. רבים מהם, התברר בדיעבד, סבלו לא רק מבעיה נפשית אלא גם מנטייה אובדנית.

אל קעידה נגד מוחמד דחלאן

מקרה כמעט זהה לנסיון הפיגוע של ג'ולאני התרחש אף הוא ביום שישי אחד בסוף חודש אוגוסט של שנת 2018 בשער המג'לס. אחמד מוחמד מחאמיד מאום אל פחם, מטופל במרכז לבריאות הנפש בשער מנשה, שהיה מאושפז בעבר עם רקע פסיכיאטרי, יצא מהר הבית כשהוא חמוש בסכין, הסתער על השוטר הקרוב ביותר וניסה לדקור אותו. גם הוא נורה למוות. קרוביו הופתעו מעצם העובדה שביקר באל-אקצא. הם העידו שלא היה אדוק מבחינה דתית.

גם מונא אבו טיר, אם לחמשה, ניסתה לדקור יהודים בעיר העתיקה (מרץ 2016) ונורתה למוות. על פי שב"כ היא סבלה מדיכאון מתמשך וכנראה ביקשה את נפשה למות. אמאני סבאתין, אם לארבעה מהכפר חוסאן, שרבה עם בעלה ונקלעה למצוקה נפשית קשה, ניסתה אף היא בראשית מרץ 2016 לרצוח חיילים יהודים, בדריסה, בצומת גוש עציון, ונורתה למוות. נימר ג'מל, רוצח השלשה בהר אדר ב-2017 השתייך אף הוא לרשימת המחבלים המצוקתיים – דכאוניים, חולי נפש או כאלה ש'ירדנו לרגע מהפסים'.

אמאני סבאתין
אמאני סבאתין

מקום בפנתיאון ותחושת שייכות

דוגמאות רבות נוספות אינן חסרות ועוד נגיע אליהן, אבל השאלה המתבקשת היא מה משיגים המחבלים המצוקתיים בפעולתם ? מה הם מרוויחים ממנה? חוקרי שב"כ ומשטרה ששוחחו עם 'מחבלים מצוקתיים' שנתפשו לאחר שנכשלו בפעולותיהם, לצד מחקר שערכו שני פרופסורים, אריאל מררי ובועז גנור, בשיתוף המשרד לביטחון פנים, לימד על מספר מניעים:

הראשון – נטייה אובדנית שהייתה קיימת בהם בלאו הכי ובחירה במוות 'מכובד' ו'נערץ' בחברה הפלסטינית, שיקנה להם מקום של כבוד בפנתיאון הלאומי והדתי של עמם.

השני – רצון להיתפס, או למות תוך כדי ביצוע ניסיון הפיגוע, ואגב כך לדאוג לבני משפחתם, שעתידים לקבל קצבאות מהרשות הפלסטינית ומהחמאס, כאות של הערכה והכרת תודה על נסיון הפיגוע שלהם, וישיבתם בכלא, או קורבנם למען המולדת.

השלישי – רצון 'להשתייך'; לצאת ממשבצת המנודה והבעייתי ולקנות לעצמם מחדש מעמד נורמטיבי בחברה הפלסטינית, שמקדשת כידוע הן את השהאדה, והן את 'המאבק למען אל אקצא', שפעמים רבות המפגעים המצוקתיים משתלבים גם בו.

קו ההפרדה בין "פיגוע לאומני" לבין "פיגוע על רקע נפשי" הוא לא פעם חמקמק ומתעתע. לעיתים, מניעי המפגע שזורים זה בזה, עד שקשה להפריד ביניהם. באוגוסט שעבר העידו אחדים ממכריו של חליל דויכאת משכם, רוצחו של הרב שי אוחיון, כי סבל מדיכאון. אחיו (חאלד) סיפר שזה ארבע שנים חליל נוטל תרופות ומטופל במרפאות שונות לבריאות הנפש.

בני משפחת דויכאת מיהרו לשב"כ לפני כשנה עם המידע הרפואי שנוגע לאחיהם. מנקודת מבטם, המידע יכול לעשות את ההבדל בין הריסת ביתם בכפר רוגייב שליד שכם, לבין הישארות הבית על מכונו. חמאס והרחוב הפלשתיני לעומת זאת נהגו אחרת. מבחינתם דויכאת היה ועודו גיבור לאומי. (הבית נהרס בסופו של דבר, באישור בג"ץ בנובמבר 2020).

 

 

סדרת התקפות משולבות של החות'ים  על יעדים אסטרטגיים בסעודיה ותימן

חליל דויכאת
חליל דויכאת

מכתב ניחומים מאבו מאזן

בחברה הפלסטינית, מתברר פעם אחר פעם, רצח יהודים מכניס אל תוך מוסד השהאדה גם את השוליים הכי סהרוריים ובעייתיים, ומספק להם נורמטיביות – נורמטיביות מעוותת יש לומר – שמוסד השהאדה יצר.

יש מעט מאד יהודים פגועי נפש, אם בכלל, שיצאו לרצוח ערבים כפתרון או מענה למכאובם ומצוקותיהם האישיות. גם במרבית מדינות העולם הנאור נתקשה למצוא בעלי רקע אישי-בעייתי, שימצאו מזור למצוקתם, דווקא בפיגועי התאבדות ורצח של בני קהילות לאומיות או דתיות יריבות.

המכתב של עבאס
המכתב של עבאס

חברה בריאה ושפויה מרחיקה משורותיה מופרעים ומטפלת במצוקתיים שבקרבה. בחברה הפלסטינית לעומת זאת, רצח יהודים מקנה גם לחולי הנפש ולמשבריים לגווניהם מקום של כבוד בפנתיאון הלאומי-דתי.

דוגמאות כאמור אינן חסרות: מחאמיד מאום אל פחם שהזכרנו בפתח הדברים זכה לאחר שנהרג, לברכה מחמאס. מונה אבו טיר, תושבת הכפר אום טובא במזרח ירושלים זכתה בכרזת בד גדולה ומהללת עם צילום שלה לצד כיפת הסלע. משפחתה של אמאני סבאתין מחוסאן שרבה עם בעלה ונורתה למוות לאחר שניסתה לדרוס חיילים, קיבלה מכתב ניחומים מהנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס. הוא כתב להם ש'השהידה אמני חסני ג'ואד אל-סבאתין הרוותה בדמה הטהור את אדמת פלסטין'.

ויש עוד:

*ג'מיל תמימי שהורשע בביצוע מעשים מגונים בבתו וניסה להתאבד באמצעות סכין גילוח, רצח באפריל 2017 בדקירות סכין את הצעירה הבריטית חנה בלדון ברכבת הקלה בירושלים.

*פואד תמימי שבראשית מרץ 2016 פתח באש לעבר שוטרים ישראלי בשער הפרחים בירושלים, פצע קשה אחד מהם, ונורה למוות, היה גם גנב ונרקומן. למרות זאת בעמוד הפייסבוק של הפת"ח פורסמה תמונתו לצד תמונות שני מחבלים שביצעו פיגועים נוספים באותה ימים ונכתב עליהם: "כבוד לכל המחבלים שנהרגו שלשום בעת שביצוע שלושה פיגועים נפרדים. אשרי השהידים".

 

'מחר אהפוך לשהיד'

חמאס פרסם מודעת אבל גם על מותו של עבדאללה טקאטקה מבית פאג'ר, שעל פי צה"ל היה מעורער בנפשו וניסה ביולי 2017 להתאבד באמצעות הסתערות עם סכין לעבר חיילים. אחמד יוסף עאמר מהכפר מסחה שבשומרון, ניסה באותו חודש לדקור חיילים במחסום אזוואיה מדרום לאלקנה, נורה ונהרג. ממכתב ההתאבדות שלו התברר שהיה חייב כמה עשרות שקלים לשלשה אנשים. להוריו כתב: 'לאמא ואבא סלחו לי… מדובר ברצון האל'.

עומר אחמד לוטפי ח'ליל בן ה-34 שביולי 2017 ביצע פיגועי ירי יחד עם ארוסתו מצפון ירושלים, עשה זאת לדברי שב"כ על רקע העובדה שמשפחותיהם לא הכירו בקשר ביניהם. כשניסו לעוצרו, הוא ניסה לשלוף נשק ולהתנגד ונורה למוות.

סובחי אבו ח'ליפה שדקר לפני כשש שנים תלמיד ישיבה סמוך לצומת הגבעה הצרפתית ופצע אותו קשה, ענה על פי כתב האישום שהוגש נגדו להגדרת הטיפוס הנגרר. תחילה כתב לחברתו שבדעתו לבצע פיגוע. אחר כך הודיע לה שיעשה זאת למחרת. חברתו ביטלה את הצהרותיו. היא כתבה לו שגם בעבר הבטיח להיות שהיד ולא עשה דבר. אבו ח'ליפה השיב לה ש"מחר, יהפוך לשהיד" ולמחרת, אכן דקר את תלמיד הישיבה.

גם רוקייה אבו עיד בת ה-13 מהכפר ענתא, שבינואר 2016 ניסתה לדקור מאבטחים במחסום ענתות, רצה למעשה אל מותה, מתוסכלת וזועמת, בעקבות מריבה עם אחיותיה. ת.ק. סכיזופרן מארטאס, נפצע לאחר פיגוע דקירה שביצע. ע. שהפרידה מחברתו שברה את ליבו, החליט להוכיח לה באמצעות פיגוע ביהודים שלא העריכה אותו מספיק. עיסאם ת'וואבתה בן 34 מבית פאג'ר, מטופל קבוע בבית החולים לפגועי נפש בבית לחם, רצח בנובמבר 2015 את הדר בוכריס בת ה-21 בדקירות סכין, בצומת גוש עציון. חייל מגדוד שמשון ירה בו למוות.

'שני שליש עם נטייה אובדנית'

כאמור, ברוב המכריע של המקרים הללו ודומיהם, אימצה אליה החברה הפלסטינית את המפגעים המצוקתיים פגועי הנפש והציגה אותם כשהידים.
במרבית המקרים הללו רבו מאד גילויי ההערצה וההאדרה והשמחה בעקבות מעשיהם, ממש כמו בעקבות מעשיהם של המפגעים 'הנורמטיביים'. אלה ואלה הפכו לגיבורים.
עבודתם של פרופ' אריאל מררי ופרופ' בעז גנור שהזכרנו בפתח הדברים, מתייחסת אמנם לגלי הפיגועים שפקדו את ישראל בין אוקטובר 2015 לדצמבר 2017, אולם מאז היו פיגועים לא מעטים נוספים שביצעו 'מחבלים מצוקתיים' ולכן היא עדיין רלוונטית.

מחקרם של השניים התבסס על מאגר מידע הכולל 700 מפגעים שהשתתפו ב-560 פיגועים. המחקר כלל מדגם מייצג של ראיונות אישיים ארוכים עם 45 מחבלים בודדים בבתי הכלא. הממצאים בקרב 45 המרואיינים העלו בין היתר , כי שני שליש מכלל המפגעים שנכללו במדגם הראיונות האישיים, סבלו מהפרעה נפשית, פסיכוזה או נטייה אובדנית. מספר גבוה מקרב הנבדקים במדגם היו בעלי נטייה אובדנית-פסיכולוגית ו-54% מהנבדקים אף ציינו שהעדיפו למות בפיגוע. במדגם הראיונות נמצא עוד, כי שכיחות הבעיות המשפחתיות היה גבוה במיוחד בקרב הנשים המפגעות, אך לא רק בקירבן.

בעבר, בעתון 'ישראל היום', ראיינתי את פרופ' מררי ושאלתי אותו, כיצד יהודים עם מצוקות מסוגים שונים, אינם יוצאים לרחוב ודוקרים ערבים, אלא מקבלים טיפול, או חלילה מתאבדים, בעוד שאצל הפלסטינים 'הפתרון' אחר?

מררי, שמפרסם כבר עשרות שנים מחקרים ומאמרים רבים שעוסקים בפסיכולוגיה של הטרור, השיב: "יש לכך שתי סיבות. האחת פשוטה למדי: על המוסלמים, כמו על היהודים וכמו על הקתולים – נאסר להתאבד. דין המתאבדים הוא גיהינום נצחי. לעומת זאת, מוות במסגרת פיגוע, לא רק שאינו אסור אלא שרבים ממליצים עליו. מי שרוצה למות – זו מבחינה דתית הדרך הלגיטימית. שנית, יש כאן ללא ספק סינרגיה (פעולה משותפת ומאוחדת בין כמה גורמים) עם אווירה חברתית וציבורית. כאן נכנסת לתמונה ההסתה הקשה, ואליה צריך לצרף גם את אלמנט החיקוי ו'ההדבקה' של רבים מהמפגעים והמפגעות. מפגע מחקה מפגע. כשאישה עם בעיות קשות במשפחה מבקשת את נפשה למות, מסיבות אישיות לחלוטין, הדבר הראשון שעולה בדעתה – אלך להרוג חייל ישראלי ואז תהיה לי לגיטימציה חברתית. החברה תגלה כלפיי גישה חיובית. עצם הפרסום היומיומי של האירועים הללו בתקשורת הפלשתינית והלגיטימציה שניתנת להם שם, מכוונים את המתאבד הפוטנציאלי לבחור בדרך כזאת של מוות".

כלומר, המתאבד מקבל הכשר חברתי ודתי למעשה שלו, ולא זו בלבד שאינו עובר על מצוות הדת, אלא הוא מקיים מצווה אחרת והופך לשאהיד?

"ממש כך".

להיות שהיד' או לא להיות'

לממצאים הללו ראוי להוסיף תובנות של שתי חוקרות, הראשונה היא ד"ר מיכל מורג (ראש התוכנית לפרופילאות פלילית באוניברסיטת אריאל ומרצה במרכז האקדמי רופין). היא ציינה בעבר כי "במחקרים שנעשו עם מחבלים ששרדו, הם אומרים: 'מי שהיינו לפני, שונה לגמרי ממי שאנחנו אחרי. חלקם הגדול שיפרו את מצבם הכלכלי בגלל מה שעשו. מצאו זוגיות בעקבות המעשים שלהם, וכמובן גם את ההשתייכות למשפחה ולכלל. כשמראיינים אותם הם אומרים: "אנחנו הפלסטינים'. הם לא הרגישו חלק מ'האנחנו' הזה אלא רק אחרי הפיגוע של הסכין.
החוקרת השניה היא ד"ר ענת ברקו (לשעבר חברת כנסת, סגן אלוף במילואים ודוקטור לקרימינולוגיה). ברקו התמחתה בחקר הטרור. היא התבססה בין היתר על מחקרי שדה שערכה פנים אל פנים מול טרוריסטים בבתי הכלא.

"מנסיון של שנות מידע ומחק בתחום", הסבירה ברקו, "… המפגעים ניזונים מלחץ חברתי, הן מהאדרה של צעירים שכבר ביצעו פיגועים והן מהצורך להשתייך, בעיקר בגיל ההתבגרות… זאת חשיבה שבאה מתוך שנאת האחר ומתוך נורמליזציה של אלימות, שהפכה להיות משהו מובנה . במחקרים שלי קראתי לזה: להיות שהיד או לא להיות".

'אידיאולוגיה רצחנית וניצול׳

לא רק חוקרים ואנשי אקדמיה עסקו בתופעה של מחבלים שמעשיהם נובעים לכאורה ממצוקה נפשית. גם בית המפשט בישראל מתייחס לכך מעת לעת. בדצמבר 2017 דקר יאסין אבו אל קרעה את המאבטח אשר אלמליח בתחנה המרכזית בירושלים ופצע אותו קשה מאד. אבו אל קרעה הסביר לחוקריו שעשה זאת כדי 'להגן על ירושלים ועל מסגד אל אקצא'. בגזר דינם התייחסו השופטים נעם, פרידמן-פלדמן ואברבנאל הן לתופעת השהיד והן למימוש אידיאולוגיה זאת תוך ניצול מי שנתון במצוקה נפשית.

הם כתבו בין היתר: "האידיאולוגיה של כמיהה להפוך ל'שהיד', אגב ביצוע רצח של אחרים – אשר הופכת את המוות למטרה ואת הרוצח ל'קדוש' ולדמות מוערכת – היא אידיאולוגיה רצחנית המופצת ברבים, כרעל וכארס, במערכות מגוונות של הסתה פרועה'. היא 'מאומצת לכלל מימוש, הן על ידי קנאים קיצונים לדרך אידיאולוגית זאת, והן על ידי גורמים אחרים שקל לפתותם, כמו – ילדים, צעירים ומי שנתונים במצוקות שונות, לרבות מצוקות נפשיות".

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am

Close