התראות

המסמך המדיני של חמאס – תרגום הגרסה הרשמית הסופית

חמאס הציגה את המסמך המדיני החדש שלה, שאינו מבטל את אמנת התנועה, ואינו שנה את עקרונותיו ויעדיה השוללים את זכות ההגדרה העצמית של העם היהודי בישראל. קראו אתת התרגום המלא של המסמך
שיתוף
בחירת איסמעיל הנייה מדגישה: חמאס היא עזה - ועזה היא חמאס
בחירת איסמעיל הנייה מדגישה: חמאס היא עזה - ועזה היא חמאס

תוכן העניינים

מנהיג חמאס הציג (1.5.17) את המסמך המדיני החדש של תנועת חמאס שאינו מבטל את אמנת התנועה, ואינו משנה את עקרונותיו ויעדיה השוללים את זכות ההגדרה העצמית של העם היהודי בארץ ישראל והחותרים לשחרר את כל שטח פלסטין מהים עד הנהר באמצעות ג'יהאד.

ח'אלד משעל מנהיג חמאס הציג במסיבת עיתונאים בדוחא שבקטאר את התוכנית המדינית החדשה של חמאס ששמה הרשמי "המסמך הכללי על עקרונות ומדיניות".1

הנקודות העיקריות במסמך המדיני החדש של חמאס הן:

  • הישענות מלאה על האסלאם כמקור הסמכות הבלעדי של חמאס בדרכי הפעולה וביעדים.
  • שלילת זכות ההגדרה העצמית של העם היהודי בארץ ישראל, קביעה כי עצם הקמתה של מדינת ישראל נעדרת כל לגיטימיות והגדרת הציונות כאויב של האנושות.
  • ייחוס אופי "ערבי – אסלאמי" ו"קדושה אסלאמית" לכל שטח פלסטין, הווה אומר שלילה מוחלטת של זיקה או זכות של העם היהודי או הנצרות בחבל ארץ זה. פשר אף לטעון שאזכורו של ישו במסמך חמאס נשען על הקוראן והמקורות האסלאמיים האחרים לפיהם ישו לא היה יהודי או נוצרי אלא נביא של האסלאם שקיבל מאללה את בשורת האסלאם.
  • הצדקת המאבק בדפוסיו הנוכחיים הווה אומר המאבק המזוין לשחרור פלסטין, ומתן לגיטימציה לקיומם ולפועלם של "ארגוני המאבק" – הווה אומר ארגוני הטרור הפלסטיניים ודרכי הפעולה שלהם.
  • נכונות להקים מדינה פלסטינית בגבולות זמניים כצעד להקראת המשך המאבק המזוין לחיסולה של מדינת ישראל.
  • הכרה בארגון לשחרור פלסטין (אש"ף) לצד תביעה לעריכת בחירות חדשות למוסדותיו, וזאת תוך שלילת כל תוקף לקו המדיני של הארגון ולהסכמים שחתם עם ישראל.
  • שבח ל"ליברלים" ברחבי העולם התומכים במאבק הפלסטיני נגד מדינת ישראל.
אסמאעיל הנייה ויחיא סנוואר
יחיא סנוואר ואסמאעיל הנייה

ניתוח מדיניות חמאס בשנים האחרונות ונוסח המסמך המדיני החדש של חמאס מלמדים, כי יעדיו של מסמך זה הינם:

הפגנת חזות לכאורה של נכונות לגמישות מדינית לצורך יצירת בסיס להידברות עם המערב, מוסדות הקהילה הבינלאומית והאו"ם כדי לזכות בהכרה כגורם מדיני לגיטימי ולפעול לביטול הגדרת חמאס כארגון טרור. בכירי חמאס חוזרים ומנסים להטמיע בקרב הקהילה הבינלאומית את התפיסה לפיה הזמן משחק לידיהם של הפלסטינים, וכי הברית עם ישראל לא תשתלם לאורך זמן.

הונאה מדינית – חמאס אינו מכיר בסמכות האו"ם, מוסדותיו והחלטותיו, ובכלל זה החלטה 181 על חלוקת ארץ ישראל/ פלסטין, ואולם בשנים האחרונות חל שינוי במדיניות של הארגון הנכון ליטול חלק במשחק המדיני כל עוד הוא משרת את יעדיו, אינו עומד בסתירה לעקרונות היסוד האסלאמיים המנחים אותו ומקצר את דרך הג'יהאד להשגת היעד של שחרור פלסטין וחיסולה של מדינת ישראל.

הכשרת הקרקע להשתלטות על אש"ף – האינטרס העליון של חמאס ממוקד כיום בניסיון לתרגם את העוצמה הצבאית שצבר, את השליטה בפעול ברצועת עזה והתמיכה לה הוא זוכה ממדינות אסלאמית דוגמת איראן, להשתלטות על המוסדות הפלסטיניים הייצוגיים המוכרים על הקהילה הבינלאומית. אשר על כן, תובע חמאס להצטרף לאש"ף. אין מדובר במהלך של פיוס כפי הוא מוצג כלפי חוץ אלא בחתירה להשתלט מבפנים על הארגון המוכר בינלאומית כנציג היחיד והבלעדי של העם הפלסטיני. ההשתלטות על אש"ף תעניק לחמאס את הלגיטיצמיה לשלטון בכל השטחים הפלסטיניים, ובאמצעותה לפעול כדי לרתום את הקהילה הבינלאומית כמכפיל כוח במאבק הג'יהאד נגד ישראל.

קריאת תגר על הרשות הפלסטינית הזירה הפלסטינית מצויה במאבק סכום אפס בין הרשות הפלסטינית שאינה שולטת ברצועת עזה לבין תנועת חמאס המערערת בגלוי על הלגיטימיות של שלטון הרשות הפלסטינית ופועלת להפלתה ולהשתלטות על מוסדות אש"ף. חמאס ממשיך לפעול לערעור שליטת הרשות הפלסטינית בשטחי הגדה המערבית, כולל באמצעות הסלמת האינתיפאדה על ביטוייה השונים, קמפיין תעמולה השולל את הלגיטימיות של שלטון הרשות הפלסטינית, וחיזוק התשתית הארגונית לקראת ההתמודדות על ירושת מחמוד עבאס (אבו מאזן).

שמירה זמנית של הסטטוס קוו בעימות נגד ישראל לחמאס אין עניין בשלב הנוכחי בייזום סבב עימות צבאי עם ישראל ברצועת עזה, אלא אם כן הדבר ייתפס כיכול לסייע למיטוט הרשות הפלסטינית ולסלילת הדרך לחמאס להשתלטות על מוסדותיה בגדה המערבית.

ניצול הכלים המדיניים, המשפטיים והתעמולתיים כדי להחליש את כוחה של ישראל ואת יכולתה לממש את זכות ההגנה העצמית, באמצעות לחצים מדיניים, החלטות של מוסדות בינלאומיים, סנקציות ופסיקות של בתי המשפט הבינלאומיים. תפקיד מיוחד מייחס חמאס לארגונים ולפעילים הליברלים ברחבי העולם התומכים במאבק הפלסטיני.

להלן תרגום המסמך:

בשם אללה הרחמן והרחום

תנועת המאבק האסלאמית חמאס

המסמך הכללי על עקרונות ומדיניות

השבח לאל, ריבון העולמים, והתפילה והשלום על בכיר השליחים [של אללה, כלומר מוחמד]והאימאם של המוג'אהידין [מוחמד] ועל כל בני משפחתו וחבריו.

בהיותה אחד ממרכיביה המרכזיים של התנועה הלאומית הפלסטינית, תנועת המאבק האסלאמית חמאס, פרסמה מאז הקמתה מספר מסמכים המבארים את עמדותיה ומסבירים את תפיסתה הפוליטית.

במסמך הזה מציגה תנועת חמאס את העקרונות והיסודות עליהם היא נשענת בהתוויית תפיסתה,גיבוש מצעה וקביעת מדיניותה ודרך פעילותה הפוליטית.

פלסטין היא ארצו של העם הפלסטיני הערבי, ממנה צמח, ועליה ביסס עצמו, אליה הוא משתייך ובה הוא השתרש.

פלסטין היא ארץ אשר האסלאם רוממה, והפך את מעמדה לנשגב, ופרס בה את רוחו וערכים הצודקים, וביסס תפיסת עולם בנוגע להגנה עליה ולביצורה.

פלסטין היא סוגיה של עם אשר העולם נכשל בהבטחת זכויותיו ולהשבת מה שנגזל ממנו, וארצו נותרה סובלת מאחד הביטויים החמורים ביותר של כיבוש בעולם.

פלסטין עליה השתלט המפעל הציוני ההתנחלותי הגזעני והעוין את האנושיות אשר נוסע על הצהרה בטלה "הצהרת בלפור", הכרה בישות גזלנית וקביעת עובדות בשטח בכוח האש.

פלסטין של המאבק אשר ימשיך עד להשגת השחרור, מימוש השיבה ובניית המדינה בעלת הריבונות המלאה שבירתה ירושלים.

פלסטין של השותפות האמיתית בין הפלסטינים על כל זרמיהם כדי להגיע ליעד הנשגב של השחרור.

פלסטין של רוח האומה, סוגייתה המרכזית ורוח האנושיות ומצפונה החי.

באמצעות מסמך זה הניסיון שלנו הולך ומעמיק, התובנות שלנו באות לידי ביטוי, תפיסת העולם שלנו מתבססת, הדרך שלנו נעה על הנחות יסוד, נקודות מוצא, עמודי תווך מוצקים ועקרונות יסוד איתנים,התמונה הכללית נשמרת, ציוני הדרך בולטים, יסודות האחדות הלאומית מתחזקים וכך גם התובנות המושתפות של הסוגיה, ומותווים עקרונות הפעולה וגבולות הגמישות.

חאלד משעל

הגדרת התנועה:

  1. תנועת המאבק האסלאמית חמאס היא תנועה אסלאמית לשחרור ולמאבק לאומי פלסטיני,אשר מטרתה שחרור פלסטין והתמודדות עם המפעל הציוני. האסלאם משמש מקור הסמכות בנקודות המוצא שלה, בעקרונותיה וביעדיה.

אדמת פלסטין:

  1. פלסטין בגבולותיה מנהר הירדן במזרח ועד הים התיכון במערב,ומראש הנקרה [ראס אל-נאקורה] בצפון ועד אילת [אום אל-רשרש] בדרום היא יחידה אזורית שאינה נחלקת, והיא אדמת העם הפלסטיני ומולדתו. גירוש העם הפלסטיני, סילוקו מאדמתו והקמת ישות ציונית עליה אינם מבטלים את זכות העם הפלסטיני בכל אדמתו ואינה יוצרת בה זכות לגיטימית של הישות הציונית הגזלנית.
  2. פלסטין היא ארץ ערבית אסלאמית והיא ארץ מבורכת מקודשת שלה מעמד מיוחד בלב כל ערבי ומוסלמי.

עם פלסטין:

  1. הפלסטינים הם התושבים הערבים אשר התגוררו בפלסטין עד שנת1947 בין אם יצאו ממנה או נשארו בה, וכל מי שנולד לאב ערבי פלסטיני לאחר מועד זה בתוך פלסטין או מחוצה לה, הוא בגדר פלסטיני.
  2. לאופי הפלסטיני מאפיין שורשי שאינו חולף והוא עובר מאב לבן,וכמו כן האסונות שפקדו את העם הפלסטיני בידי הכיבוש הציוני ומדיניות הגירוש שיישם לא פגמו באופיו ובהשתייכותו ואינם מבטלים אותם. בנוסף לכך, השגת אזרחות אחרת ע"י פלסטיני אינה גורמת לאובדן זהותו וזכויותיו הלאומיות.
  3. העם הפלסטיני הוא עם אחד,על כל בניו בפנים [בשטח פלסטין] ובחוץ [מחוץ לפלסטין], ועל כל מרכיביו הדתיים, התרבותיים והפוליטיים.

 האסלאם ופלסטין:

  1. פלסטין נמצאת בלב האומה הערבית והאסלאמית ושמורה לה חשיבות מיוחדת,ובה בית אל-מקדס [ירושלים] אשר אללה ברך את אשר סביב לו, וזו האדמה המקודשת אשר אללה ברך בה את הברואים, והיא כיוון התפילה הראשון של המוסלמים, ומקום היציאה ועלייתו לשמיים של שליח אללה מוחמד, תפילות וברכות אללה עליו, ומקום ההולדת של ישוע עליו השלום, וברגביה שרידיהם של אלפי נביאים, חברי הנביא והמוג'אהידין, והיא אדמת העומדים על הצדק – בבית אל-מקדס[ירושלים] ובסביבות בית אל-מקדס [בכל פלסטין] – אשר אינם ניזוקים בידי אלה אשר פגעו בזכויותיהם או בגדו בהם עד אשר יגיע דבר אללה.
  2. תנועת חמאס רואה את האסלאם ככולל את כל היבטי החיים,ותקף לכל זמן ומקום, ואופיו הואדרך המלך והמתינות, והיא מאמינה שהוא דת השלום והסובלנות ובצילו חיים הדבקים בחוקים ובדתות בביטחון ובשלווה. כמו כן, היא [חמאס] מאמינה שפלסטין הייתה ותישאר דוגמה לדו קיום,לסובלנות וליצירה תרבותית.
  3. חמאס מאמינה,כי מסר האסלאם הגיע עם ערכים של אמת, צדק, חירות וכבוד, ושלילת העוול על כל היבטיו, וקביעת אשם נגד מי שגורם אי צדק ללא קשר לדתו, למוצאו האתני, מגדרו ואזרחותו, וכי האסלאם מתנגד לכל ביטויי הקיצוניות והקנאות הדתית, האתנית והעדתית והוא דת אשר מחנכת את חסידיה לתגובה לתוקפנות ולסיוע לעשוקים, והיא מעודדת אותם להשקעה, נתינה והקרבה בהגנה על כבודם, ארצם, עמיהם והמקומות הקדושים להם.
"ירושלים  היא בירת פלסטין, ולה מעמד דתי, היסטורי ותרבותי מבחינה ערבית"

אלקודס:

  1. העיר אל-קודס[ירושלים] היא בירת פלסטין, ולה מעמד דתי, היסטורי ותרבותי מבחינה ערבית, אסלאמית ואנושית, וכל המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות, ובראשם מסגד אל-אקצה המבורך, הם זכות איתנה של העם הפלסטיני והאומה הערבית והאסלאמית, ולא יהיה ויתור או התמקחות על חלק מהם, וכל הצעדים של הכיבוש באל-קודס, ובהם ייהוד, התנחלות וזיוף העובדות ומחיית אתריה,בטלים.
  2. מסגד אל-אקצה המבורך הוא זכות בלעדית של עמנו ואומתנו,ואין לכיבוש כל זכות בו, וכל תוכניותיו, צעדיו וניסיונותיו לייהד את [מסגד] אל-אקצה בטלים ואין להם תוקף חוקי.

הפליטים וזכות השיבה:

  1. הסוגיה הפלסטינית במהותה היא סוגיה של ארץ כבושה ועם מגורש,וזכות השיבה של הפליטים והעקורים הפלסטינים למגוריהם מהם סולקו או שנמנעה מהם השיבה אליהם, בין אם באזורים שנכבשו ב-1948 או ב-1967 (כלומר כל פלסטין), היא זכות טבעית, פרטית וקיבוצית, אשר מאושרת ע"י החוקים השמיימיים, והעקרונות הבסיסיים של זכויות האדם, והחוקים הבינלאומית, וזו זכות שאינה ניתנת לביטול בידי גורם כלשהו בין אם מדובר בפלסטיני, ערבי או בינלאומי.
  1. חמאס מתנגדת לכל התוכניות החותרת לחסל את בעיית הפליטים,ובכלל זאת הניסיונות ליישבם מחוץ לפלסטין, ותוכניות המולדת החלופית, והיא רואה במתן פיצויים לפליטים ולעקורים הפלסטינים על הנזק שנגרם בגירושם ובכיבוש ארצם, זכות אינהרנטית בשיבתם והיא תיושם לאחר מימוש זכות זו, והיא אינה מבטלת או עומדת בסתירה לזכותם לשיבה.
טוענים למאבק בציונים – לא ביהודים

המפעל הציוני:

  1. המפעל הציוני הוא תוכנית גזענית,תוקפנית, כובשת, התפשטותית המבוססת על גזילת זכויות אחרים ועוינת את העם הפלסטיני ושאיפותיו לחירות, לשחרור, לשיבה ולהגדרה עצמית. הישות הישראלית היא אמצעי של המפעל הציוני והבסיס התוקפני שלו.
  2. המפעל הציוני אינו שם לו למטרה רק את העם הפלסטיני אלא הוא אויב של האומה הערבית והאסלאמית,והוא מהווה סכנה אמיתית כלפיה, ואיום משמעותי לביטוחנה ואינטרסיה, וכמו כן הוא עוין את שאיפותיה לאחדות, התחדשות ושחרור והוא הסיבה העיקרית למה שהאומה סובלת ממנה כיום. המפעל הציוני מהווה גם סכנה לביטחון ולשלום העולמי ועל החברה האנושית, האינטרסים שלה והיציבות שלה.
  3. חמאס מדגישה,כי העימות עם המפעל הציוני אינו עימות נגד היהודים בגלל דתם. חמאס אינה מנהלת עימות נגד היהודים בשל היותם יהודים, אלא היא מנהלת עימות נגד הציונים הכובשים התוקפנים, ואילו מנהיגי הכיבוש הם אלה אשר עושים שימוש בסיסמאות של היהודים והיהדות במסגרת העימות ומתארים בהן את הישות הגזלנית שלהם.
  4. חמאס מתנגדת לדיכוי של אדם כלשהו או לשלילה של זכויותו על בסיס לאומי,דתי או עדתי,והיא סבורה כי הבעיה היהודית והאנטישמיות ודיכוי היהודים היא תופעה הקשורה באופן בסיסי בהיסטוריה האירופאית, ולא בהיסטוריה של הערבים והמוסלמים ולא במורשת שלהם, וכי התנועה הציונית – אשר זכתה להצלחה בחסות הכוחות המערביים – היא הדוגמה המסוכנת ביותר של כיבוש התנחלותי אשר נעלם מרוב אזורי העולם, ואשר חובה שיסתיים בפלסטין.

העמדה כלפי הכיבוש וההסדר המדיני:

  1. נחשבים בטלים הצהרת בלפור,מסמכי המנדט הבריטי בפלסטין, החלטת האו"ם המורה על חלוקת פלסטין [החלטה 181], וכל החלטות וצעדים הנגזרים מהם או התואמים אותם, וכי קיומה של ישראל בטל מעיקרו והוא מנוגד לזכויות הבלתי מעורערות של העם הפלסטיני, רצונו ורצון האומה,ולזכויות האדם, ולחוקים ולאמנות הבינלאומיות, ובראשן זכות ההגדרה העצמית.
  2. לא תהיה הכרה בלגיטימיות של הישות הציונית,ובטלים הכיבוש, ההתנחלות או הייהוד, או שינוי האתרים או זיוף העובדות שאירעו על אדמת פלסטין, שכן הזכויות אינן מתבטלות בהתיישנות.
  3. לא יהיה ויתור על חלק כלשהו של אדמת פלסטין ללא קשר לסיבות,לתנאים, ללחצים ולהתמשכות הכיבוש, וחמאס מתנגדת לכל חלופה לשחרור פלסטין במלואה, מהנהר שלה [הירדן]ועם הים שלה [הים התיכון]. בעמדה שאין משמעותה כלל וכלל הכרה בישות הציונית וויתור על זכות פלסטינית כלשהי, חמאס סבורה, כי הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בעלת ריבונות מלאה ובירתה אל-קודס בגבולות ה-4 ביוני 1967 עם שיבת הפליטים והעקורים למגוריהם מהם סולקו, היא נוסח לאומי מוסכם ומשותף.
  4. חמאס מדגישה,כי הסכמי אוסלו ונספחיהם עומדים בסתירה ליסודות כלל בל יעבור (יוס קוגנס Jus Cogens) של המשפט הבינלאומי נוכח זאת שהם קבעה התחייבויות המפרות של זכויות העם הפלסטיני שאינן ניתנות להעברה, ולכן התנועה מתנגדת להסכמים אלה וההתחייבויות הנגזרות מהם הפוגעות באינטרסים של עמנו, ובפרט בתיאום (שיתוף הפעולה) הביטחוני.
  5. חמאס מתנגדת לכל הההסכמים,היוזמות ותוכניות השלום החותרות לחסל את הבעיה הפלסטינית או לגרוע מזכויות עמנו הפלסטיני, וכי חובה שכל עמדה, יוזמה או תוכנית מדינית לא יפגעו בזכויות אלה ואסור שהן יעמדו בסתירה להן או יהיו מנוגדות להן.
  6. חמאס מדגישה,כי לא ייתכן שהעוול שנגרם לעם הפלסטיני, גזילת אדמתו וגירוש ממנה ייקרא שלום, וכי הסדר אשר יתבסס על עקרון זה לא יביא לשלום, והמאבק [מקאוומה] והג'יהאד לשחרור פלסטין יוותרו זכות לגיטימית וחובה וכבוד לכל בני עמנו ואומתנו.

המאבק [מקאוומהוהשחרור:

  1. שחרור פלסטין הוא חובה מיוחדת החלה על העם הפלסטיני וחובה על האומה הערבית והאסלאמית באופן כללי,והוא גם אחריות אנושית בהתאם לדרישות של האמת והצדק, וכי דרכי הפעולה של פלסטין, בין אם הם לאומיים, ערביים, אסלאמיים או אנושיים הם דרכי פעולה המשלימות זו את זה והתואמות זו את זו והן אינן מנוגדות זו לזו.
  2. המאבק[מקאוומה] בכיבוש בכל האמצעים והשיטות הוא זכות לגיטימית המוקנית בחוקים השמיימיים, בנוהג ובחוקים הבינלאומיים, ובליבה המאבק [מקאוומה] המזוין אשר נחשב הדרך האסטרטגית להגנה על עקרונות היסוד ולהשבת זכויות העם הפלסטיני.
  3. חמאס מתנגדת לפגיעה ב[כוחות ה]מאבק[מקאוומה] ובנשק שלהם, והיא מדגישה את זכות עמנו לפתח את אמצעי המאבק [מקאוומה] וכליו, וכי ניהול המאבק [מקאוומה] בהקשר של הסלמה או רגיעה, או מבחינת גיוון האמצעים והשיטות, נכלל כולו במסגרת תהליך ניהול הסכסוך והוא אינו בא על חשבון עקרון המאבק [מקאוומה].

    דחלאן ועבאס.

המשטר הפוליטי הפלסטיני:

  1. המדינה הפלסטינית האמיתית היא הפרי של השחרור ואין חלופה להקמת מדינה פלסטינית בעלת ריבונות מלאה כל האדמה הלאומית הפלסטינית ובירתה אל-קודס.
  2. חמאס מאמינה ודבקה בניהול היחסים הפלסטיניים על בסיס של פלורליזם, בחירה דמוקרטית, שותפות לאומית, קבלת האחר והישענות על דיאלוג, באופן שיחזק את אחדות השורה והפעילות המשותפת, למען מימוש היעדים הלאומיים ושאיפות העם הפלסטיני.
  3. הארגון לשחרור פלסטין[אש"ף] הוא המסגרת הלאומית של העם הפלסטיני בפנים [בשטח פלסטין] ובחוץ [מחוץ לפלסטין] וחובה לשמור עליו לצד הצורך לפעול לפיתוחו, לבנייתו מחדש על יסודות דמוקרטיים שיבטיחו את השתתפות כל מרכיבי וכוחות העם הפלסטיני ובאופן שישמור על הזכויות הפלסטיניות.
  4. חמאס מדגישה את הצורך לבנות את המוסדות ומקורות הסמכות הלאומיים הפלסטיניים על יסודות דמוקרטיים איתנים ומבוססים,ובראשם הבחירות החופשיות וההוגנות, ועל בסיס השותפות הלאומית, ובהתאם לתוכנית ואסטרטגיה בעלת מאפיינים ברורים, ואשר דבקה בזכויות ובמאבק[מקאוומה] ועונה על שאיפות העם הפלסטיני.
  5. תנועת חמאס מדגישה,כי תפקיד הרשות הפלסטינית חייב לשרת את העם הפלסטיני ולשמור על ביטחונו, זכויותיו ומפעלו הלאומי.
  6. תנועת חמאס מדגישה את הצורך בקבלת ההחלטות הלאומיות הפלסטיניות באופן עצמאי,ואי ההסתמכות על גורמים חיצוניים, ובה בעת היא מדגישה את האחריות של הערבים והמוסלמים ואת חובתם ותפקידם לשחרר את פלסטין מהכיבוש הציוני.
  7. מרכיבי החברה השונים,ובהם אישים, מנהיגים, נכבדים, מוסדות החברה האזרחית, אגודות צעירים, סטודנטים, איגודים וארגוני נשים, הפועלים ליישום היעדים הלאומיים, הם אפיקים חשובים בתהליך הבנייה של החברה ובתוכנית של המאבק [מקאוומה] והשחרור.
  8. תפקיד האישה הפלסטינית הוא בסיס בבנייה של ההווה והעתיד,כמו כן הוא היה תמיד ביצירת ההיסטוריה הפלסטינית, ולו תפקיד מרכזי בתוכנית של המאבק [מקאוומה], השחרור ובניית המשטר הפוליטי.

האומה הערבית והאסלאמית:

  1. חמאס סבורה,כי סוגיית פלסטין היא הסוגיה המרכזית של האומה הערבית והאסלאמית.
  2. חמאס מאמינה באחדות האומה על כל מרכיביה הדתיים,האתניים והכיתתיים, והיא רואה צורך להימנע מכל דבר אשר עניינו פילוג האומה ואחדותה.
  3. חמאס מאמינה בשיתוף פעולה עם כל המדינות התומכות בזכויות העם הפלסטיני,והיא מתנגדת להתערבות בעניינים הפנימיים של המדינות, וכן היא מתנגדת להתערב בסכסוכים ובעימותים ביניהם. חמאס מאמצת מדיניות של פתיחות כלפי מדינות העולם השונות, ובפרט הערביות והאסלאמיות, והיא חותרת לבניית יחסים מאוזנים, על בסיס הקריטריון של חיבור בין דרישות הסוגיה הפלסטינית, האינטרס של העם הפלסטיני והאינטרס של האומה, התחדשותה וביטחונה.

    "סוגיית פלסטין היא הסוגיה המרכזית של האומה הערבית והאסלאמית"

ההיבט האנושי והבינלאומי:

  1. הסוגיה הפלסטינית היא סוגיה בעלת היבטים אנושיים ובינלאומיים גדולים,והתמיכה והסיוע עבורה היא משימה אנושית ותרבותית הנקבעת ע"י דרישות האמת והצדק והערכים האנושיים המשותפים.
  2. מבחינה חוקית ואנושית שחרור פלסטין הוא פעולה לגיטימית המחויבת מתוקף ההגנה העצמית והזכות הטבעית של העמים להגדרה עצמית.
  3. חמאס מאמינה ביחסיה עם מדינות ועמי העולם,בערכים של שיתוף פעולה, צדק, חירות, וכיבוד רצון העמים.
  1. חמאס מקדמת בברכה עמדות המדינות והגופים אשר מכירים בזכויות העם הפלסטיני,מקדמת בברכה את הליברלים בעולם התומכים בעניין זה, וכן מגנה את התמיכה של כל גורם כלשהו בישות הציונית, או בכיסוי על פשעיו ותוקפנותו נגד הפלסטינים וקוראת לרדוף [משפטית] את פושעי המלחמה הציונים.
  2. חמאס מתנגדת לניסיונות להשיג הגמוניה על האומה הערבית והאסלאמית,וכן מתנגדת לניסיונות להטיל הגמוניה על שאר האומות והעמים, והיא מגנה כל צורה של קולוניאליזם, כיבוש, אי צדק ותוקפנות בעולם.

תנועת המאבק האסלאמית חמאס.

אפריל 2017.

1https://www.shasha.ps/news/263438.html

https://safa.ps/uploads/documents/7438193e7c38f60862f 95d413e2e089.pdf
https://www.maannews.net/Content.aspx?id=905635

 

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
דיווחים ערביים: קטאר רואה בתקיפה בגידה אמריקנית

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, על הדיווחים הסותרים סביב החיסול בדוחא: "חמאס טוען שהצמרת שלו ניצלה, אבל אף אחד מהם לא מופיע בתקשורת. התמונות מהתקיפה מראות שזה כמעט בלתי אפשרי לצאת משם חי – ייתכן שהם פצועים ומסתירים מידע," אמר.

לדבריו, ישראל קיבלה אור ירוק מהנשיא טראמפ אחרי שהתברר כי חמאס מסרב להצעתו האחרונה: "אין עסקה. חמאס מושך זמן, מנסה למסמס ולגרור את ישראל לשולחן המשא ומתן כדי לעכב את כיבוש עזה".

בן מנחם הסביר כי בקטאר רואים בתקיפה "בגידה אמריקנית" לאחר שהשקיעו מיליארדים ביחסים עם וושינגטון, וכעת הם מתכננים ועידת פסגה ערבית-אסלאמית כדי לתקוף את ישראל בזירה הדיפלומטית. "בסופו של דבר זה דווקא טוב לישראל – קטאר לעולם לא הייתה מתווך הוגן, ומצרים תוכל לקבל את התפקיד המרכזי", הוסיף.

על תגובת העולם הערבי אמר: "הגינויים הרשמיים הם מס שפתיים בלבד. כל המשטרים הסוניים – סעודיה, ירדן, מצרים – יודעים שקטאר היא ראש הנחש של האחים המוסלמים. בפנים הם שמחים לראות את הפגיעה בחמאס".

 
12:10pm
המרכז הירושלמי
קטאר מסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי קטאר מנהלת "קאבר-אפ" לאחר התקיפה בדוחא ומסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו, במקביל לפתיחת קמפיין בינלאומי נרחב נגד ישראל. לדבריו, דוחא מציגה את ישראל כסכנה אזורית במטרה לטרפד את הסכם הנורמליזציה המתגבש עם סעודיה ואת יוזמת טראמפ לנורמליזציה רחבה במזרח התיכון – צעד שישראל חייבת להיאבק בו בעוצמה.

 
12:09pm
המרכז הירושלמי
בכיר לשעבר במוסד: קטאר לא מתכננת להגיב צבאית למתקפה בדוחא

עודד עילם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר ראש חטיבת הפח״ע במוסד, הסביר כי למרות הניסיון של קטאר וחמאס להסתיר את תוצאות התקיפה בדוחא, האמת תיחשף בתוך ימים. לדבריו, המוסד שימש גורם מרכזי במגעים מול דוחא, אך התגובה הקטארית לא תהיה צבאית אלא תקשורתית וכלכלית: "הם יריצו קמפיין ארסי, ישקיעו מיליארדים בקניית השפעה, ובסוף יבלעו את הצפרדע ויחזרו לעסקים כרגיל".

12:09pm
המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm

Close