התראות

המהפכה המצרית לאן?

שיתוף

עניינים

המועצה העליונה של צבא מצרים, השולטת במדינה מאז התפטרותו של מבארק, פרסמה השבוע (30.3) "הודעה חוקתית," שהיא מעין חוקה זמנית עד לקבלתה של חוקה חדשה. הודעה זו מצטרפת לסדרת מהלכים המעלים תהיות ביחס לעקרונות המנחים את המועצה ולמטרותיה. בשלב זה הדברים אינם ברורים ואף מצביעים על בלבול במישור החוקתי והפוליטי.

רק לפני כשבועיים (ב-19.3) נערך במצרים, בהתאם להוראותיה של המועצה הצבאית, משאל עם בו נתבקשו האזרחים לאשר או לדחות תיקונים בתשעה סעיפים של החוקה הישנה על בסיס הצעותיה של וועדת ניסוח, שהוקמה זמן קצר לאחר שהשלטון הועבר לצבא. ביסודו היה זה מהלך תמוה, שכן עם התפטרותו של מבארק התבטלה החוקה מאליה והלגיטימיות עברה למהפכה שממנה שאבה מועצת הצבא את הלגיטימיות שלה. המועצה עצמה הודיעה על השעיית החוקה ופיזור הפרלמנט ימים ספורים לאחר תפיסת השלטון. לעומת זאת, המשמעות שהתבקשה מקיום משאל העם הייתה כי החוקה הישנה תקפה למרות הכל ועם אישורם של התיקונים היא תהיה בבחינת חוקה חדשה הממלאת את שאיפות העם לחרות ולדמוקרטיה. אלא שפרסום ההודעה החוקתית של הצבא, בה שולבו הסעיפים המתוקנים, חזר וביטל אוטומטית את החוקה הישנה.

בהתאם ללוח הזמנים שנקבע בהודעה החוקתית, ניסוח חוקה חדשה יארך לפחות כשנה ועד אז תאלץ מצרים לעבור ארבע מערכות בחירות: למועצת העם (בית תחתון של הפרלמנט), למועצת השורא (בית עליון של הפרלמנט), לנשיאות ומשאל עם לחוקה החדשה. המשמעות היא תקופה ארוכה יחסית של חוסר יציבות, שבמהלכה עשויים אולי להתגבש כוחות פוליטיים חדשים, אך היא עלולה גם להיות גדושה במאבקי קשים ואולי גם באלימות.

במערכת התעמולה הקצרה לקראת משאל העם של ה-19 במרץ נתבררו יחסי הכוחות והעמדות הפוליטיות בזירה המצרית. תמכו באמירת "כן" לתיקונים האחים המוסלמים והמפלגה הלאומית דמוקרטית (מפל"ד), היא מפלגת השלטון הקודם. כל מפלגות האופוזיציה החילוניות קראו לציבור לומר "לא". גם המועמדים המרכזיים לנשיאות כגון עמרו מוסא ומחמד בראדעי התנגדו לעריכת משאל העם וניהלו מערכה למען ה"לא". התוצאות היו ש-77% מן המצביעים נתנו הסכמתם לתיקונים ולמעשה להפעלתה מחדש של החוקה הישנה. התברר ללא ספק כי כוחות המשטר הישן עדיין גוברים על מפלגות האופוזיציה החילוניות וכי המהפכה שנוהלה על ידי צעירים, בחלקם משכילים ופעילים ברשתות החברתיות של האינטרנט, לא שינתה את דפוסי המחשבה (וההצבעה) במדינה. הרוב המכריע של הציבור המתגורר בערים הקטנות ובכפרים מאופיין בשמרנות ובנהיה לאסלאם. האחים המוסלמים ניצלו היטב את המצב וניהלו מערכת תעמולה בוטה למען אישור התיקונים. חישובם היה כי תיקונים מינימלים ישרתו יותר טוב את מטרותיהם מאשר חוקה חדשה העלולה מבחינתם לקדם את החברה האזרחית על חשבון הדת. חברי התנועה התפרסו בכל רחבי מצרים וקראו לציבור להצביע "כן" לתיקונים למען אללה וכדי למנוע שסעיף מספר 2 בחוקה, הקובע כי האסלאם הוא דת המדינה והשריעה המקור העיקרי לתחיקה, ימחק מן החוקה. יתרה מכך, ביום ההצבעה הגיעו האחים לקלפיות והפעילו לחצים על המצביעים להצביע "כן" בדיוק כפי שעשו נציגי השלטון הקודם בבחירות הקודמות. אחד העיתונים אף כתב כי האחים החליפו את נציגי מנגנון "ביטחון המדינה" הידוע לשמצה אשר פורק על ידי המועצה הצבאית.  מפלגות האופוזיציה שדגלו בניסוח חוקה חדשה נכשלו ותומכיהם השיגו רק 23% במשאל העם. הקואליציה של מפלגות האופוזיציה החילוניות בשיתוף נציגי הצעירים מכיכר התחריר הציעה הקמת מועצה משותפת עם נציגי הצבא לניסוח חוקה חדשה ורק לאחר מכן לקיים את הבחירות למוסדות המדינה החדשים. המועצה לניסוח החוקה החדשה הייתה אמורה לדון בבעיות יסוד, כגון האם להמשיך במשטר נשיאותי או לעבור למשטר של רפובליקה פרלמנטארית כאשר הנשיא אינו אלא דמות סימלית כנהוג בישראל ובמדינות אירופה. כמו כן היה אמור להיערך דיון נוקב לגבי סעיף מספר 2. השארתו בחוקה הוא המשך האפליה נגד הקופטים ואמירה כי מצרים לא תהיה דמוקרטיה אזרחית.

על רקע נצחון האחים המוסלמים ומפלגת השלטון הקודמת במשאל העם נראה ש"המהפכה מתמתנת" והכוחות הישנים בניצוחו של הצבא חוזרים לנהל את המדינה. האם זה מה שהצבא רצה או שהוא נקלע לסדרת של דילמות ומתקשה לתמרן בין כל הזרמים הפוליטיים והדתיים?

ההודעה החוקתית של הצבא הכוללת 63 סעיפים שואבת חלק מניסוחיה מתוך החוקה הקודמת. לדוגמה, סעיף מספר אחת קובע שרפובליקת מצרים הערבית היא מדינה בעלת משטר דמוקרטי המתבסס על אזרחיה וכי העם המצרי הוא חלק מן האומה הערבית הפועל למימוש אחדותה המלאה. סעיף זה לקוח מן החוקה הקודמת, שם נאמר כי מצרים היא בעלת משטר סוציאליסטי דמוקרטי המבוסס על ברית כוחות העם העמלים – הד לתקופת הסוציאליזם של נאצר. אומנם יש כאן "שינוי מרענן": לא סוציאליזם ולא ברית הכוחות העמלים – ביטוי שפג תוקפו מזמן – אך מצרים נשארת עדיין מדינה ערבית, חלק מן האומה הערבית, והיא אמורה לפעול לאחדותה ובכך יש ביטוי של אי סובלנות כלפי המיעוטים הלאומים והדתיים במצרים ובשאר מדינות ערב. סעיף מספר שתים שצוטט לעיל, הקובע כי מצרים מדינה מוסלמית וכו', ממשיך את האפליה כלפי הקופטים המונים לפחות 10% מן האוכלוסייה. סעיפים אחרים מבטיחים שוויון בפני החוק, חופש ביטוי, חופש התכנסות וזכויות אדם בסיסיות, אך גם בנוסח הישן היו סעיפים דומים והם לא מנעו את קיומה של דיקטטורה בה נרמסו זכויות האדם. סעיף נוסף שהועבר מן החוקה הקודמת הוא כי מחצית מחברי מועצת העם שיבחרו חייבים לבוא מן הפועלים והפלחים. גם זו שארית מתקופתו של נאצר. משמעותה היא כי בקרב שכבות אוכלוסיה אלה מקווה המשטר הצבאי להשיג תמיכה רחבה ליוזמותיו בתקופת שלטונו וגם להבטיח כי בפרלמנט החדש שיבחר יהיה רוב לנציגי אוכלוסיה זו. כמו כן, חוקי החרום לא בוטלו אלא הובטח כי יבוטלו לפני הבחירות לפרלמנט בספטמבר הקרוב. מצד שני שולב סעיף חדש המאפשר הטלת חוקי חירום לשישה חודשים במצבי חירום באישור הפרלמנט. על כך יש להוסיף כי עוד לפני פרסום ההודעה החוקתית אימצה המועצה הצבאית חוק מפתיע האוסר שביתות בזמן תקופתו של מצב החירום. מאחר שחוקי החירום עדיין בתוקף, נכנס החוק החדש מיד לתוקפו ומאפשר למועצה הצבאית להפסיק את השביתות הרבות שהתחילו בעקבות המהפכה הגורמות נזק לכלכלה המצרית. זה ללא ספק חוק מפתיע הנוגד את רוח המהפכה ואת הנאמר בהודעה החוקתית עצמה בנושא חופש ההתכנסות.

שעות ספורות אחרי פרסום ההודעה החוקתית כבר נשמעו ביטויי אכזבה והיו בלוגרים שכתבו כי "הלכה המהפכה". לדידם, ההודעה החוקתית ממשיכה את החוקה הישנה, אף אם יש בה מספר שינויים חשובים.

התיקונים המרכזיים בהודעה החוקתית הם אלה שאושרו כבר במשאל העם: הגבלת בחירתו של הנשיא לשתי כהונות בלבד, כל אחת רק לארבע שנים. בכך בוטלו הסעיפים הקודמים שאפשרו למבארק להיבחר למספר כהונות בלתי מוגבל – כל אחת לשש שנים. כמו כן, הוקם מחדש מערך פיקוח משפטי על הבחירות לפרלמנט ולנשיאות. הוקלו התנאים להגשת מועמדות לבחירות לנשיאות. שונה חוק המפלגות, אך נשאר האיסור להקים מפלגה על בסיס מצע דתי. נציגים של זרמים פוליטיים ישנים וחדשים כבר הודיעו כי חוק המפלגות החדש אומנם מקל על רישומם כמפלגה, אך עדיין יש קשיים מינהלים רבים והבעיה לא נפתרה. המשמעות כי יקשה להקים מפלגות חדשות לקראת הבחירות לפרלמנט. האיסור להקים מפלגה על בסיס מצע דתי יהווה מכשול גדול לאחים המוסלמים להקים מפלגה פוליטית ולעבור מתנועה אסורה לפעולה לגאלית בזירה הפוליטית. מגבלה זו מפתיעה ואף מבלבלת על רקע שיתוף הפעולה בין המועצה הצבאית לבין האחים שתמכו במשאל העם ונהנו מחופש מלא להפעיל לחצים על הציבור בהצבעה. יצוין גם שבוועדת הניסוח של התיקונים לחוקה היו שני נציגים בעלי רקע אסלאמי מוכח: היו"ר שהיה ידוע כהוגה דעות אסלאמי והחבר היחידי בוועדה שייצג כוח פוליטי היה חבר בתנועת האחים המוסלמים. שאר החברים היו מומחים עצמאיים במשפט חוקתי.

ניגודים אלה במערכת שיתוף הפעולה של המועצה הצבאית עם האחים המוסלמים מרמזים על הצורך להיעזר בהם ולשמור באמצעותם על היציבות, אך גם על אי רצון להעניק להם קיום לגאלי ולאפשר להם לפעול בחופש מלא. צמרת הצבא המצרי אומנם נחשבת לשמרנית ואפילו דתית, אך בוודאי שלא קיצונית. יתרה מכך, צמרת זו הייתה אמורה לדאוג שהאחים המוסלמים לא ישולבו בצבא ובוודאי שלא יגיעו לקצונה.

בהתאם ללוח הזמנים של ההודעה החוקתית, הבחירות לשני בתי הפרלמנט יערכו בספטמבר. בתוך שישה חודשים מתחילת תפקודם תזמן אותם המועצה הצבאית לישיבה משותפת כדי לבחור במאה נציגים שיהוו אסיפה מכוננת אשר תידרש לנסח חוקה חדשה תוך שישה חודשים ולהעבירה למשאל עם. עד כמה שניתן להבין, הבחירות לנשיאות יתקיימו אחרי הבחירות לפרלמנט, כנראה בנובמבר, אם כי רבים סבורים כי עליהן להתקיים רק אחרי אישור החוקה החדשה, דהיינו לא לפני אוגוסט 2012. מכל מקום, השנה הבאה תהיה כאמור גדושה במאבקים פוליטיים שיאופיינו על ידי מאמץ של המפלגות הישנות לחדש את מנהיגותן ומשנתן ובמקביל גם מאמץ להקים מפלגות חדשות. תנועת האחים המוסלמים תעשה מאמץ עליון לשמור על הישגיה ואף לקדמם. היא כנראה תאלץ גם להתחרות בארגונים סלפיים אחרים הפועלים במקביל לה, כמו הגמעה אלאסלאמיה, שכבר פועלת בקרב הציבור באין מפריע וגם חותרת להקמת מפלגה פוליטית. השאלה היא האם חוק המפלגות אכן ייושם וימנע הקמתן של מפלגות על בסיס דתי.

המאבק על הנשיאות נפתח גם הוא ומלבד השמות המוכרים של עמרו מוסא ומחמד בראדעי הודיעו על מועמדותם גם אימאן אל נור, ראש מפלגת אלע'ד (המחר), שכבר התחרה עם מבארק בבחירות של 2006, השאם אלבסטאווישי, סגן נשיא בית הדין לערעורים, עבד אלמנעם עבד אלפתוח, איש האחים המוסלמים והמרשל מגדי חתאתה לשעבר רמטכ"ל צבא מצרים ועוד אחרים.

מאבק רב הרגשות שיתפתח בין הכוחות הפוליטיים והמועמדים לנשיאות יעמיד אתגר קשה בפני המועצה הצבאית ולא בטוח שתוכל לשמור על לוח הזמנים. בשלב זה היא עדיין מחזיקה בדעתה להחזיר את השלטון למסגרת אזרחית בספטמבר אחרי הבחירות לפרלמנט והקמתה של  ממשלה חדשה, אך תכנית זו נראית יותר כבסיס לשינויים מאשר עובדה מוגמרת. יש לראות גם כיצד יתנהגו צעירי המהפכה והאם יסכימו כי תפקידם הסתיים, או שיקראו להפגנות נוספות כדי למחות על חוקים שלדעתם לא יממשו את רצונם וזכותם לדמוקרטיה מלאה כפי שציפו כאשר התחילו בהפגנות.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close