התראות

הכותל המערבי והיהודים: אלף שנה ויותר של תפילות באתר המקודש – חלק א'

על רקע הגינוי הירדני לעבודות שמבצעת ישראל בדרום הכותל המערבי וההכחשה המוסלמית את הזיקה היהודית לכותל, מפרסם חוקר 'המרכז הירושלמי' נדב שרגאי, שורה של עובדות נשכחות וידועות פחות, אודות הכותל המערבי, שהמוסלמים מנסים לטשטש
שיתוף
[Ottoman Empire] Jews Praying at Wailing Wall in Jerusalem, Palestine 'Johann Martin Bernatz' 1868
[Ottoman Empire] Jews Praying at Wailing Wall in Jerusalem, Palestine 'Johann Martin Bernatz' 1868

תוכן העניינים

  • אחרי חורבן בית המקדש התפללו יהודים בהר הבית, בהר הזיתים, בכותל המזרחי והדרומי ולבסוף – כשנפתחה בפניהם ירושלים מחדש – חזרו לכותל המערבי, הקרוב מבין הכתלים לקודש הקודשים
  • מקום התפילה הנוכחי בכותל התקבע לאחר רעידת האדמה של 1546, שמוטטה שורת מבנים שנשענה על הכותל ופינתה סמטת תפילה קצרה עבור היהודים, באישור השלטונות העות'מאניים
  • בית הכנסת המרכזי של יהודי ירושלים 'המערה', שכן שנים ארוכות בכותל המערבי, עד לנפילת העיר בידי הצלבנים ב-1099
  • המלומד היהודי יצחק יחזקאל יהודה קיבץ עשרות עדויות על תפילות יהודים בנקודות זמן רבות החל משנת 950. הם הוגשו ל'ועדת הכותל' הבריטית, וביססו את הזיקה היהודית למקום
  • מחקר חדש בעל ערך שהוכן ע"י ד"ר אריה קימלמן מגלה שבמקביל לתפילות ב'סמטת הכותל', שלימים הפכה ל'רחבת הכותל', יהודים התפללו בנקודות שונות לכל אורכו, למשל ליד שערי הכותנה, המג'לס והברזל
  • המוסלמים צירפו להכחשת זיקת היהודים להר הבית, גם את הכחשת הכותל המערבי וטוענים שהיהודים אינם קשורים אליו וכי הוא 'חלק מאל אקצא'
  • המוסלמים הרחיבו אחרי 1967 את הגדרת אל אקצא מהמסגד הדרומי בלבד, והחילו אותה על כל המתחם וכתליו
  • תושבי שכונת המוגרבים – שברש"פ מאיימים להקים אותה מחדש במקום רחבת הכותל -התנכלו במשך שנים למבקרים היהודים בכותל, גבו מהם דמי חסות ואיפשרו שפיכת זבל וגללי בהמות במקום
  • ועדת הכותל הבריטית קבעה שבעלי הכותל הם המוסלמים בעוד שהיהודים יוכלו להשתמש בו. ישראל תיקנה את הדו"ח המוטה, כשביטלה את הסדרי הסטטוס קוו המנדטוריים בכותל, הפקיעה חלק ממנו ורשמה אותו בטאבו על שם מדינת ישראל
  • במשך 19 שנות שלטונה בירושלים המזרחית, ירדן הפרה התחייבות לאפשר ליהודים תפילה בכותל
  • ישראל טעתה כשהפקידה בעבר את שיקום הכותל הדרומי והכותל המזרחי בידי ירדן ואף נכנעה לוטו ירדני בסוגיות שער המוגרבים והכותל הקטן. כתוצאה מכך הירדנים רואים עצמם כ'בעלי בית' על כותלי ההר ומתירים לעצמם לנזוף בישראל על עבודות חיוניות שם

 

ב־14 בינואר 1546 רעדה האדמה בארץ ישראל. מאות נהרגו או נפצעו. רבים נותרו ללא קורת גג. רעש האדמה היה כה חזק עד שמי הירדן פסקו לזרום לשלושה ימים. סחף סלעים ואדמה סתמו זמנית את ערוץ הנחל. בנמל יפו פגע גל צונאמי גבוה. בחברון וביפו תועדו נזקים קשים. גם ירושלים נפגעה: אחדים משערי העיר העתיקה נהרסו, ומגדל הפעמונים של כנסיית הקבר קרס. רעש האדמה הביא מוות ושכול לבתים רבים, אבל היתה לו עוד תוצאת משנה היסטורית שהשפיעה השפעה מכרעת על תולדות ירושלים וחיי העם היהודי.

הרעש הזה, מציין במחקריו האחרונים הארכיאולוג פרופ' דני בהט, קבע למעשה לדורות את המיקום המרכזי למרגלות הכותל המערבי המקודש, שלידו יתפללו היהודים במאות השנים הבאות. הרעידה הקשה מוטטה שורה של מבנים ישנים שנבנו והושענו על גבי כותלו המערבי של הר הבית. פינוי הריסותיהם הרחיב והאריך מעט את השטחים המצומצמים באזור זה של הכותל (ובמקומות אחרים לאורך 488 המטרים שלו), שלאורכם התפללו היהודים עד אז, לאורך לפחות 500 שנה נוספים, החל משנת 1000 לערך.

לפתע, אחרי שנים שבהן כוסו חלקים רבים של הכותל המערבי בבנייה מוסלמית, בעיקר ממלוכית, נוצרה רחבה צרה וריקה למרגלות הכותל המערבי, הקרוב מבין כותלי הר הבית למקומו המשוער של קודש הקודשים. היהודים מיהרו להידחק אליה. לימים תכונה הנקודה הזאת "סמטת הכותל", ולאחר מלחמת ששת הימים 'רחבת הכותל', שאותה הכשירה ישראל כרחבת ענק לתפילת יהודים ב-1967.

ה'נזיפה' הירדנית' בישראל על העבודות באיזור 'כותלו המערבי של מסגד אל אקצא', ( הכוונה להר הבית – נ.ש.) מזמינה עתה, לקראת תשעה באב של שנת תש"פ, עיון בשורשים היהודיים הקדומים של היהודים ליד כותלו המערבי של הר הבית. ('הכותל' מכונה כידוע גם 'שריד בית המקדש', למרות שאין מדובר בכותל המערבי של בית המקדש עצמו, אלא בכותל המערבי של מתחם הר הבית). בשנים הרבות האחרונות – נציין כבר בפתח הדברים – מרחיבים המוסלמים את הגדרת 'אל אקצא', מהמסגד עצמו – מסגד אל אקצא שבדרום הר הבית – אל כל רחבת וכותלי הר הבית ובכלל זה הכותל המערבי. בפרסומים רבים ברשות הפלסטינית ובטלוויזיה של הרשות הפלסטינית וכן בהתבטאויות של אנשי דת פלסטינים, מוכחש עתה הקשר היהודי לא רק להר הבית ולבית המקדש, אלא גם לכותל המערבי. זהו הרקע לכינויו של הכותל המערבי עתה, גם על ידי הירדנים: 'הכותל המערבי של מסגד אל אקצא'.

 

'שכינה במערב'

הארכיאולוג, פרופ' דן בהט לא היה הראשון שקשר בין מקום חורבן הבתים שנשענו בעבר על הכותל המערבי, לבין המקום שנקבע בסופו של דבר כאתר התפילה המרכזי של היהודים למרגלות 'הכותל המערבי'. הראשון שהעלה השערה זאת במאה ה-19 הוא הארכיאולוג הבריטי צ'ארלס וורן שניהל את החפירות הארכיאולוגיות בירושלים בין השנים 1867-1870. וורן כותב על כך, כי:

"…לא ידוע באיזה מקום על יד הכותל היו מתאספים בזמנים ראשונים; כפי הנראה לא על יד מקום הבכי הנוכחי, מכיוון שאנו מוצאים סימנים של חדרים מקומרים שנבנו לפנים על הכותל; וכנראה שרק לאחר שבניינים אלה נחרבו מאליהם, או נהרסו בידי אדם, ניתנה האפשרות למקוננים לקרב לכותל…" ( גם חוקר ארץ ישראל אברהם משה לונץ מכוון לאפשרות זאת במאמרו 'כותל מערבי של בית אלוקנו בשנת 1914).

 

שער וורן // מתוך: ויקפדיה. צילום: David_Shankbone
שער וורן // מתוך: ויקפדיה. צילום: David_Shankbone

אלא שהסיבות הגיאוגרפיות וההיסטוריות לתפילת יהודים בכותל המערבי הן משניות לעיקר: קדושתו של הכותל המערבי דווקא, יותר מאשר של כל כותל אחר מכותלי הר הבית, נובעת בראש ובראשונה מסיבות הלכתיות-דתיות-אמוניות, שבהן נשזרו מדרשים ואגדות. מסכת זאת הייתה מרכזית בתהליך בן כ-1700 שנה, שעשה את הכותל המערבי לכל מה שהינו היום: מוקד משיכה לעם היהודי, סמל לקדמוניותו, מוקד לכיסופיו ומרכז תפילה ליחיד ולרבים – לגאולה ולבניין בית המקדש.

בראש ובראשונה עומדת לכותל המערבי עד היום, קרבתו היחסית – יותר מאשר כל כותל אחר מכותלי הר הבית – למקומו המשוער של קודש הקודשים באיזור כיפת הסלע שבמערב ההר. (כך – על פי השערת מרבית החוקרים). קרבת הכותל למקומו המשוער של קודש הקודשים העניקה לאורך דורות רבים ביטוי מוחשי למושג 'שכינה במערב', שמופיע במקורות יהודים לא מעטים, בעיקר במדרשים. כך למשל ב'מדרש תנחומא' – 'מעולם לא זזה שכינה מכותל מערבי של בית המקדש' או ב'במדבר רבה' – 'הנה זה עומד מאחורי כתלנו, זה כותל מערבי של בית המקדש שאינו חרב לעולם, למה שהשכינה במערב".

קיימת אמנם מחלוקת בין הפרשנים לאיזה כותל התייחסו המדרשים הללו ודומיהם, שנכתבו לפני כ-1500 שנה. לכותל המערבי של בית המקדש? או לכותל המערבי של הר הבית? אבל אין מחלוקת על כך, שלאחר חורבן בית המקדש ששכן בהר הבית, כאשר נעלם מידיעתנו מקום כותלו המערבי של בית המקדש עצמו, קידש העם היהודי את כותלו המערבי של מתחם הר הבית. בניגוד לגרסת האסלאם וחוקרים רבים כיום, העם היהודי נקשר לכותל המערבי וקיים תפילות למרגלותיו, מאות רבות של שנים לפני רעידת האדמה, שבהט, וורן ולונץ מזהים אותה אולי כסיבה הגיאוגרפית להפיכת 'סמטת', ולימים 'רחבת' הכותל, למקום המרכזי של תפילות היהודים למרגלות הכותל המערבי.

גם קודם שהוסדרה עבורם סמטת התפילה הצרה, פקדו יהודים את הכותל המערבי לאורך נקודות רבות נוספות לאורכו. הכיבוש המוסלמי, הוא שאפשר ליהודים לשוב אל פנים ירושלים, לאחר שהורחקו ממנה על ידי הרומאים והביזנטים. עד אז, ולאורך כ-700 השנים שלאחר חורבן בית המקדש, יהודים התפללו בארבעה מקומות: בהר הבית עצמו, בהר הזיתים שממזרח להר הבית כשפניהם אל מקום המקדש, למרגלות החומה המזרחית של הר הבית, ומאוחר יותר גם למרגלות הכותל הדרומי של מתחם ההר, שבו שכנו שערי הכניסה והיציאה הראשיים של הר הבית – שערי חולדה.

עדויות מהגניזה הקהירית

פעמים רבות, בעיקר בימי הביניים, המבקרים היהודים הותירו את חריטת שמותיהם וכתובות שונות על הכתלים הללו, ושנים אחר כך הן נתגלו ותועדו בידי חוקרים וארכיאולוגים. הכיבוש המוסלמי כאמור קירב את היהודים בהדרגתיות גם אל הכותל המערבי. על הר הבית עצמו אמנם הוקמו מסגד אל אקצא וכיפת הסלע, אבל בחללו התת קרקעי של שער וורן, הקבוע בכותלו המערבי של ההר, הקימו להם היהודים בית כנסת, במקום הקרוב ביותר ל'קודש הקודשים'. בית כנסת זה , שמזוהה על ידי חלק מהחוקרים עם בית הכנסת הידוע כ'מערה', שימש כפי הנראה כבית הכנסת המרכזי של יהודי ירושלים לאורך שנים רבות, עד לנפילת העיר בידי הצלבנים בשנת 1099. שער וורן, שבחללו שכן כנראה בית הכנסת 'המערה', הוא על פי אחת ההשערות 'שער יהודה' שמוזכר בתפילת 'סיבוב השערים' – תפילה עתיקה שנוסחים שונים שלה התגלו במסגרת חקר 'הגניזה הקהירית'; תפילה שנאמרת עד היום על ידי ציבור מתפללים יהודי שמסובב את שערי ההר.

עדויות אודות תפילות יהודים למרגלות הכותל המערבי של הר הבית קיימות החל משנת 950-980 לערך. הן מופיעות בספרו של המלומד היהודי יצחק יחזקאל יהודה, שקיבץ אותן בראשית המאה. הנהגת היישוב היהודי עשתה בהן שימוש במהלך דיוניהן של 'ועדות הכותל', ועדות חקירה בריטיות שבדקו את סכסוך הכותל והאירועים שהתרחשו בעקבותיו בשנים 1929, 1930: 'סכסוך הכותל' וטבח היהודים בתרפ"ט, התרחשו כידוע על רקע התנכלות רצופה של המוסלמים לתפילות היהודים בכותל המערבי והסתה מוסלמית שטפלה על היהודים האשמת שווא, כאילו בכוונתם להרוס את המסגדים בהר הבית, ולא להסתפק בתפילה בכותל המערבי.

יחזקאל מביא כאמור בספרו, (שאותו ערך והגיה המזרחן פרופ' יואל יוסף ריבלין, אביו של נשיא המדינה דהיום, ראובן ריבלין) עדויות שמלמדות על תפילות יהודים בכותל המערבי לאורך למעלה מאלף שנה, וזאת בניגוד לטענות המוסלמים שמדובר ב'עניין חדש' יחסית, של כמה מאות שנים בלבד. הראשונים שבהם במחקרו של יחזקאל הם השר פלטיאל ובנו שמואל שמוזכרים בספר היוחסין לאחימעץ (מגילת אחימעץ). המגילה מתארת בין היתר כיצד שלחו כבר לפני אלף שנה 'כסף בעד שמן להדלקת נרות בכותל המערבי'. מדברי 'המגילה' ברור שמדובר בבית כנסת, שנשען על הכותל המערבי. גם הנוסע בנימין מטודלה בשנת 1167, מזכיר את הכותל המערבי, שכונה אז גם 'שערי רחמים', כמקום שאליו באו להתפלל יהודים. עדות נוספת מימי הצלבנים על תפילת יהודים ליד הכותל היא של יעקב בן רבי נתנאל הכהן ואחריו עדויות נוספות של שמואל בן ר' שמשון (1210), מנחם בן פרץ החברוני (1215), אחד מתלמידי של הרמב"ן (1310), אשתורי הפרחי (1313) , יוסף חילו (1393), אליהו מפירארה (1435), 'הנוסע האלמוני' (1495), ר' ישראל אשכנזי (1520), ר' יצחק בכ"ר מאיר לטיף (1531), שמשון ב"ק (1584) ואחר כך עוד רבים אחרים.

תפילות קדומות גם בכותל הקטן

הרשימה הזאת, של החוקר יצחק יחזקאל יהודה, שאינה ידועה היום בציבור הרחב, חשובה לענייננו, מכיוון שהמוסלמים כיום, לבד מהכחשת הזיקה היהודית לכותל, טוענים שמדובר בהמצאה של 400-500 השנים האחרונות. ואחרי דבריהם נכרכים גם חוקרים זרים שאינם מוסלמים. לעומת זאת, המחקר של יחזקאל, שמגובה בעדויות היסטוריות, מלמד שמדובר בלפחות אלף שנה. קודם לכן – נמנע מהיהודים לגשת אל הכותל המערבי, על ידי הצלבנים, הביזנטים, הרומים ולעיתים אף ע"י המוסלמים.

יהודים על יד הכותל 1859.
יהודים על יד הכותל 1859.

מחקר נוסף בעל ערך רב, שאת תמציתו נביא כאן, הוכן על ידי ד"ר ארייה קימלמן, מומחה לתולדות ירושלים וידען מופלג בקורות ונסתרות הר הבית. מחקר זה טרם פורסם רשמית, אך הועבר לידי. הנה כמה דוגמאות מתוכו למקומות בהם התפללו יהודים לאורך השנים לאורך הכותל המערבי, לבד ממקום 'סמטת'/'רחבת' הכותל המוכרת: בית הכנסת אור חדש ליד שער המשגיח, הכותל הקטן שמצפון לשער הברזל, בית דנון הסמוך אליו, בית הקדש ראנד שבשוק הכותנה, שער הכותנה עצמו, ליד שער השלשלת, בבית הכנסת של הרב עקיבא יוסף שלזניגר ליד שער המערבים (שער המוגרבים), מדרום לשער זה וליד הפינה הדרום מערבית של הר הבית, וכן בבית הכנסת בחצרו של ר' פישל לאפין, סמוך לשער המאג'לס. הארכיאולוג פרופ' דן בהט מעיר באותו עניין , כי הציטוטים מכתבי 'הגניזה', שהובאו על ידי הצד היהודי ב'משפט הכותל', מלמדים על קדמות הזיקה של היהודים אל הכותל המערבי, אך אינם מתייחסים כפי שסוברים בטעות , לאזור הסמטה-רחבה המוכרת, אלא למקום תפילה צפוני יותר ליד הכותל, אל מול קודש הקודשים.

חוקר ארץ ישראל , המלומד חיים בר דרומא מצא אף הוא, כי "…לפנים החזיקו היהודים בכל הכותל אשר מן שער השלשלת עד השער הקטון אשר בשכונת המערביים (שער המוגרבים של היום, ועד קצה החומה בקרן דרום מערב והלאה…". יהודים, צריך לציין, התפללו גם בקומה התחתונה של בניין המחכמה, שנבנתה בתקופה הממלוכית, בנקודה שכונתה אז 'הכותל הקטן'. כיום כידוע מזוהה שם זה עם האתר שמצוי במרכז הרובע המוסלמי כ-175 מ' צפונית לרחבת התפילה המוכרת .

 

פורסם ביולי 2020

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am

Close