התראות

החלה עונת "ההוקעה" השנתית של ישראל באו"ם

האו"ם וארגוניו מציינים 72 שנים להקמת הארגון בסדרה שנתית של החלטות אנטי ישראליות • השגריר לשעבר בייקר: "פסטיבל "ההוקעה" השנתי של ישראל באו"ם ובסוכנויותיו הפך ל-"רוע מקובל" בקרב הקהילה הבינלאומית"
שיתוף
תוצאות ההצבעה השבוע נגד ישראל בעצרת האו"ם
תוצאות ההצבעה השבוע נגד ישראל בעצרת האו"ם

עניינים

כשמביטים במתרחש במושב השנתי של העצרת הכללית של האו"ם, ניתן להמר בקלות כי  הוועדה הרביעית, עם השם המסקרן של "הוועדה המיוחדת לעניינים פוליטיים ודהקולוניזציה ", תאמץ באופן עיוור ומטופש את אותן החלטות שאימצה גם בשנים הקודמות, המגנות את ישראל.

לא הרחק מאחורי הוועדה הרביעית, בהכאת ישראל ניתן להצביע על הוועדה השלישית של העצרת, שכותרתה "סוגיות חברתיות, הומניטריות ותרבותיות ".

הוועדות הראשיות של העצרת הכללית של האו"ם

ברור לכל כי אותן וועדות לא היו ממלאות את תפקידן הבינלאומי לולא היו מאמצות את החלטותיהן הקבועות נגד  ישראל. מעיון בהחלטות החדשות שאומצו על ידי ועדות אלה במהלך המושב הנוכחי,  ה- 75 של העצרת הכללית, בחודשים אוקטובר ונובמבר 2020, ועד לאישורן האוטומטי על ידי מליאת העצרת הכללית בימים הקרובים, העצרת הכללית לא תאכזב וניתן להגיע בבטחה כי אין חדש תחת השמש!

 

בכיר סעודי מזהיר את ג'ו ביידן מחזרה להסכם הגרעין עם איראן

אותן "החלטות הוקעה" של ישראל (Israel-bashing resolutions), החוזרות על עצמן שוב ושוב מדי שנה, מאומצות מחדש על ידי כמעט אותו הרוב האוטומטי של כ-150 מדינות (כולל מדינות האיחוד האירופי ומדינות אחרות הלכאורה הידידותיות לישראל), כאשר כמעט אותן מדינות (בדרך כלל רק ישראל וארצות הברית, אך לעתים יחד עם קנדה ואוסטרליה) מצביעות נגד, וכמה מדינות נמנעות (מדינות איי האוקיינוס השקט ולעתים גם הונגריה וצ'כיה).

"כנופיה" קבועה של כמה מהמשטרים המדכאים, הצבועים ולא-דמוקרטיים בעולם שהם בגדר "מופת של מוסריות הומניטרית", כגון קובה, אינדונזיה, כווית, מרוקו, עומאן, ניקרגואה, קטאר, תורכיה, בסיוע מזדמן מ-"דמוקרטיות נאורות" אחרות כמו דרום אפריקה, מצרים וירדן, תומכות בהצעות החלטה המוגשות על ידי משלחת המשקיפים הפלסטינית של האו"ם, המוגדרת באו"ם כ"מדינת פלסטין". 

החלטות אלו מתקבלות מכוח שני סעיפים בסדר היום של העצרת הכללית:

  • סעיף 52 – "סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים במזרח הקרוב" (אונר"א – UNWRA) שנמצא על סדר היום של האו"ם מאז הקמתה של סוכנות אונר"א ב-1948,[i]
  • סעיף 53 – "דו"ח הוועדה המיוחדת לחקירת פעולותיה של ישראל המשפיעים על זכויות האדם של העם הפלסטיני וערבים אחרים בשטחים", שנמצא על סדר היום מאז הקמת הוועדה המיוחדת ב-[ii]

סעיפים אלה שעל סדר היום של העצרת יוצרים שטף של החלטות פוליטיות שנתיות, החוזרות על עצמן, וסובבות סביב הנושא היחיד –  בידוד וגינוי ישראל. 

בעוד שכל החלטה במסגרת סעיפים אלה מתייחסת לנושא הספציפי המתואר בכותרת שלה, כאשר הן מתקבלות ביחד, הן, מטבען, חוזרות על עצמן, משכפלות זו את זו, כאשר כאמור, כולן בעלות מטרה מרכזית אחת – לבקר, לגנות, לבודד ולערר על הלגיטימיות של ישראל. 

 

חיסול אחד – מסרים רבים

ספציפית, החלטות אלו מכסות את התחומים הבאים:

  • סיוע לפליטים פלסטיניים;
  • פעולות סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם למען פליטים פלסטיניים במזרח הקרוב (אונר"א);
  • נכסיהם של הפליטים הפלסטיניים והכנסותיהם;
  • עבודת הוועדה המיוחדת לחקירת פעולות ישראליות המשפיעות על זכויות האדם של העם הפלסטיני וערבים אחרים בשטחים;
  • התנחלויות ישראליות "בשטח הפלסטיני הכבוש", לרבות מזרח ירושלים והגולן הסורי הכבוש;
  • פעולות ישראל המשפיעות על זכויות האדם של העם הפלסטיני "בשטח הפלסטיני הכבוש", לרבות מזרח ירושלים,
  • "הגולן הסורי הכבוש."[iii]

מכיוון שההחלטות, תומכיהן ודפוסי ההצבעה של אותן מדינות התומכות בהן, זהים לאלה שנתקבלו בשנים הקודמות, אפשר לתהות מדוע מדינות אחראיות, כמו גם ארגון האו"ם עצמו, המתיימר להיות הגוף הבינלאומי היחיד העוסק בשלום ורווחה בינלאומיים, טורחים להציע מחדש, לתת חסות מחדש ולאמץ מחדש את אותן החלטות מיותרות שנה אחר שנה? מדוע הם  מבזבזים  את הזמן והמשאבים היקרים של האו"ם ושל המדינות  ששולחות את נציגיהם לשבת בוועדה המוזרה הזו?

חשוב לשאול שאלות רציניות יותר.  מה  התרומה המהותית של החלטות האלה לטובת השלום בכלל ובמזרח התיכון בפרט? באופן דומה, נשאלת השאלה מדוע כל מדינה דמוקרטית המכבדת את עצמה – ואפילו מדינות שאולי שלא ביודעין תומכות בהחלטות אלו משום שכך פעלו בשנים קודמות – ירצו להיות צד לביזוי גס של המטרות והיעדים של האו"ם, כמו גם הוראותיה ורוחה של מגילת האו"ם?

 

הכרה בתהליך השלום במזרח התיכון

מסקרנת עוד יותר היא העובדה שחלק מההחלטות מכירות ומברכות על המאמצים לאורך השנים להשגת שלום במזרח התיכון:

קבלים בברכה את ועידת מדריד לשלום במזרח התיכון על בסיס החלטות מועצת הביטחון 242 (1967)… ו-338 (1973) שמטרתה מימוש של שלום צודק, מקיף ומתמשך…"[iv]

"זוכרים את הצהרת העקרונות בדבר הסדרים זמניים מ-13  בספטמבר  1993 ועל הסכמי היישום בין הצדדים הפלסטיני והישראלי"[v]

"זוכרים עוד את מפת הדרכים של הקוורטט לפתרון קבוע של שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני.[vi]

"מדגישים את הצורך ביישום מלא של ההסכמים הישראלייםפלסטיניים שהושגו בהקשר לתהליך השלום במזרח התיכון, לרבות ההבנות של שארם אשייח' ויישום מפת הדרכים של הקוורטט לפתרון קבוע של שתי מדינות לסכסוך הישראליפלסטיני".[vii]

יחד עם זאת, אפילו כשהחלטות אלו לכאורה מברכות ומקבלות בברכה את אותם המסמכים הבינלאומיים הקובעים את המנגנונים למשא ומתן בין הצדדים בדבר מעמד הקבע של השטחים, אותן ההחלטות למעשה חותרות תחת אותו התהליך של מו"מ ומנסות לכפות על ישראל  את התוצאה הסופית של המו"מ. הקביעה שלהן גורמת לתוצאה הפוכה מזו של מו"מ – היא מכתיבה מראש כי השטחים שייכים לפלסטינים והיא כופה על ישראל החלטה חד-צדדית, שאינה עולה בקנה אחד עם כל הליך מו"מ אמיתי ובתום לב.

 

זיוף מכוון של ההיסטוריה

דוגמה עצובה נוספת לאבסורד של החלטות אלו היא ההוראה המוזרה בסעיפי ההקדמה של ההחלטה על "פעולות ישראליות המשפיעות על זכויות האדם של העם הפלסטיני בשטח הפלסטיני הכבוש, כולל מזרח ירושלים " המתייחסת למתיחות ולאלימות ביחס למקומות הקדושים של ירושלים, לרבות חארם אלשריף.[viii]

Israeli practices affecting the human rights of the Palestinian people in the Occupied Palestinian Territory, including East Jerusalem

משמעות השימוש בכינוי המוסלמי  "חארם אל שריף" כדי לתאר את הר הבית בירושלים הוא שלילה והכחשה גסה של המורשת ההיסטורית והדתית של  היהודית והנצרות, באתרים הקדושים של ירושלים. היא  גם מתעלמת  מהעובדה שירושלים, כשלעצמה, לרבות מעמדם של המקומות הקדושים, היא נושא מוסכם למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, בהתאם להסכמי אוסלו.

התייחסות זאת אף שוללת באופן ישיר את הסעיף בהקדמה של אותה ההחלטה לפיו העצרת "מאשררת את החובה לכבד את הסטטוס קוו ההיסטורי,ואת המשמעות המיוחדת של המקומות הקדושים ואת חשיבותה של ירושלים לשלוש הדתות המונותאיסטיות".

ביקורת הולמת על החלטות אלו הושמעה ביום קבלתן על ידי מנכ"ל ארגון United Nations Watch , הילל נוייאר, ב-5 לנובמבר 2020 כדלהלן:

"אחת ההחלטות של היום שהוצעה ונוסחה על ידי סוריה מגנה את ישראל בכזב על "צעדי דיכוי" נגד אזרחים סורים ברמת הגולן." "זהו רק המעשה האחרון בתיאטרון האבסורד של האו"ם ".

ההחלטה מגנה את ישראל על כך שהיא מחזיקה ברמת הגולן ודורשת מישראל להעביר את האדמה ואת אזרחיה לסוריה.

 "אחרי שהמשטר הסורי הרג חצי מיליון מהעם שלה, איך יכול האו"ם לקרוא למסור יותר אנשים לשלטונו של אסדההחלטה היא פגומה מבחינה מוסרית ואבסורדי מבחינה הגיונית".

"ההחלטות היום מתיימרות לדאוג לפלסטינים, אך האו"ם אינו מודע ליותר מ-3,000 פלסטינים שנטבחו, נהפכו לנכים וגורשו על ידי כוחותיו של אסד".

"הפארסה היום בעצרת הכללית מדגישה עובדה פשוטה: לרוב האוטומטי של האו"ם אין עניין באמת לעזור לפלסטינים, ולא בהגנה על זכויות האדם של אף אחד; מטרת הגינויים הפולחניים והדוצדדיים הללו היא להפוך את ישראל לשעיר לעזאזל".

"התקיפה הלא פרופורציונלית של האו"ם נגד המדינה היהודית מערערת את האמינות המוסדית של מה שאמור להיות גוף בינלאומי נטול פניות. פוליטיזציה סלקטיביות פוגעות בכוונותיהם של מייסדי הארגון, ושוחקות את הבטחת מגילת האו"ם ליחס שווה לכל המדינות הגדולות והקטנות".[ix]

הוועדה השלישית של העצרת הכללית

 בעוד שנטל "ההוקעה" של ישראל שמור לוועדה הרביעית המיוחדת לעניינים פוליטיים והקולוניאליזציה,  גם לוועדה השלישית העוסקת בזכויות אדם, זכויות חברתיות, הומניטריות ותרבותיות, יש החלטה שנתית משלה המגנה את ישראל, תחת סעיף בסדר היום שכותרתו "זכותם של עמים להגדרה עצמית " (סעיף 71).

החלטה זו, בחסות "הכנופיה" הרגילה של משטרים מדכאים – אנגולה, הרפובליקה העממית של קוריאה, מצרים, סוריה, ונצואלה ווייטנאם, אך עם תמיכה גם על ידי כמה מדינות "נורמליות" כמו סין, צ'ילה, צרפת והולנד, ונתמכת גם על ידי האיחוד האירופי ומדינות מערביות אחרות מאשרת מחדש את זכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית, כולל הזכות ל-"מדינת פלסטין העצמאית".[x]

עם זאת, הפיסקה השמינית בהקדמה להחלטה מדגישה את הדחיפות בהגעה ללא דיחוי "להסדר שלום הוגן, מתמשך ומקיף בין הצדדים הפלסטיניים והישראליים, המבוסס על ההחלטות הרלוונטיות של האו"ם, כללי מדריד, לרבות עקרון של שטחים תמורת שלום, יוזמת השלום הערבית ומפת הדרכים של הקוורטט לפתרון קבע של שתי מדינות לסכסוך הישראליפלסטיני.. "

מבחינה הגיונית, היות שלפי ההחלטה, היעד של השגת " מדינה עצמאית של פלסטין " הוא חלק אינטיגרלי של אותו " הסדר שלום מקיף ומתמשך בין הפלסטיניים  והישראליים ", נראה שההחלטה היא בלתי הגיונית וסותרת את עצמה, שכן היא מנסה להשפיע ולקבוע מראש את התוצאה של אותו תהליך מו"מ לשלום.

נשאלת השאלה איך אותן המדינות והארגונים החתומות כעדים על הסכמי אוסלו (1991-3) כולל רוסיה, האיחוד האירופי, מצרים, נורבגיה וירדן,  כמו גם האו"ם עצמו שתמך שוב ושוב בהסכמי אוסלו, מתיישרים עם ההיגיון ההפוך הזה?

 

הסוכנויות המיוחדות של האו"ם

 בעוד שהאו"ם, שהוא המוסד המרכזי של הקהילה הבינלאומית, קובע את הטון באותה חגיגת "הוקעה" שנתית של ישראל, הסוכנויות המיוחדות של האו"ם והגופים הקשורים לארגון, שבסיסם בז'נבה, אינם נשארים הרחק מאחור.

ניתן להניח כי הסוכנויות המיוחדות של האו"ם,   כפי שהשם מרמז, תעדפנה לשמור על מומחיותן המקצועית, אמינותן וכבודן,  ולמקד את פעילותן לתחום המקצועי בו הן מתיימרות לעסוק.

אבל אותה "כנופיה" של מדינות וגופים חסרי אחריות, דואגת להתייצב גם בפני הסוכנויות המיוחדות של האו"ם תוך זלזול ופגיעה באופי המקצועי שלהן, במטרה לשמה הוקמו, וזאת על מנת "להזריק פוליטיזציה" על ידי גינויים של ישראל על כל נושא בעל זיקה, ולו מינימלית, לתחום המקצועי של הסוכנות.

הסוכנויות המיוחדות הנגועות ב"וירוס העויינות כלפי ישראל" הן: ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), ארגון הבריאות (WHO), חינוך, מדע ותרבות (אונסק"ו), פיתוח תעשייתי (UNIDO), תעופה אזרחית בינלאומית (ICAO), עניינים ימיים (IMO), מזון וחקלאות (FAO), סחר ופיתוח (UNCTAD), פיתוח (UNDP),   קרן המטבע הבינלאומית, תקשורת (ITU), תיירות (WTO), דואר (UPU), קניין רוחני (WIPO), מטאורולוגיה (WMO), משטרה (INTERPOL) ואנרגיה אטומית (IAEA).

 

ארגון הבריאות העולמי

הדוגמה האחרונה להתעללות ומניפולציה כזו היא ההחלטה של עצרת הבריאות העולמית ה-73 מיום 11 לנובמבר 2020 שכותרתה "תנאי בריאות בשטח הפלסטיני הכבוש, לרבות מזרח ירושלים, ובגולן הסורי הכבוש".החלטה זו היא תעתיק מדויק של ההחלטה שאומצה בעצרת הבריאות העולמית ה-72 במאי 2019.

החלטה זו נתקבלה בתמיכת 78 מדינות, מול 14 מדינות שהתנגדו (בריטניה, אוסטרליה, ברזיל, צ'כיה, גרמניה, הונדורס, הונגריה, ישראל, סלובניה, קמרון, סווזילנד ומיקרונזיה),ו- 32 מדינות שנמנעו, ו-56 מדינות שנעדרו. [xi]

ההחלטה הוגשה על ידי  אותה "כנופיה" של "מדינות חובבות בריאות" כגון  קובה, עיראק, לבנון,  קטאר, סוריה, הפלסטינים, תוניסיה וטורקיה. היא נתמכה באופן מפתיע  על ידי  צרפת,  ספרד, בלגיה, שווייץ, אירלנד, פולין, פורטוגל, יפן, הודו, ניו זילנד, לוקסמבורג ומונקו.

ההחלטה  קוראת בין היתר להענקת תמיכה לשירותי הבריאות הפלסטיניים,כולל תוכניות לבניית יכולות ממשל. היא קוראת לרכישה קבועה של חיסונים, תרופות וציוד רפואי  עבור "השטח הפלסטיני הכבוש" בהתאם למשפט ההומניטארי הבינלאומי ולנורמות ולסטנדרטים של ארגון הבריאות העולמי.

ההחלטה מבקשת גם ממנכ"ל ארגון הבריאות העולמי לספק סיוע טכני בתחום הבריאות לאוכלוסייה הסורית ב-"גולן הסורי הכבוש", וכן "סיוע טכני נחוץ על מנת לענות על הצרכים הבריאותיים של העם הפלסטיני, לרבות אסירים ועצורים, בשיתוף עם הצלב האדום הבינלאומי, כמו גם לצרכים הבריאותיים של נכים ופצועים."

ההחלטה כשלעצמה, הקוראת לתמיכה רפואית לפלסטינים, או כל החלטה הקוראת לסיוע רפואית לעמים או מדינות, אינה בעייתית כשלעצמה בקרב מדינות העוסקות בבריאות עולמית. אך הבעיה היא כי אותה החלטה היא ההחלטה הבלעדית של עצרת הבריאות העולמית המכוונת רק למדינה מסוימת אחת – ישראל. 

יש בכך משום קיומה של מניפולציה פוליטית סלקטיבית ע"י ארגון הבריאות העולמי והפרה של תום-הלב המקצועי של אותם נציגי המדינות שמשתתפים בעצרת בתקופה כל כך חיונית על מנת להתמודד עם מגפת הקורונה COVID 19.

המניפולציה עוד יותר בולטת לאור העובדה שהיא מתעלמת מהמאמצים והתיאום הנרחבים בין רשויות הבריאות הישראליות והפלסטיניות בהתמודדות עם מגפת COVID 19, והעובדה שפלסטינים מקבלים באופן קבוע טיפול בבתי חולים ישראליים, ושסורים שנפצעו במלחמת האזרחים  אף  טופלו  במוסדות בריאות ישראליים.

ברור שיש חשיבות הגורפת בכך שארגון הבריאות העולמי ירכז את כל מאמציו במאבק ב-COVID-19, בתיעדוף מקריים חיוניים אחרים ומקרי חירום גלובליים העומדים בפני הקהילה הבינלאומית, במקום להכות את ישראל.

הניצול הציני של הארגון מטיל  ספק רב באמינותו בתקופה כה חיונית.

סיכום

למרבה הצער, נראה כי פסטיבל "ההוקעה" השנתי של ישראל באו"ם ובסוכנויותיו הפך ל-"רוע מקובל" בקרב הקהילה הבינלאומית, מרבית מדינות העולם והציבור הכללי, מייחסים לכך תשומת לב מינימלית, אם בכלל.

עם זאת, בתקופה שבה השלום והנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב הולכים ומתפתחים, והמציאות העצובה של שנים שחלפו מוחלפת במציאות חדשה ואופטימית במזרח התיכון, נראה כי הגיע הזמן שהאו"ם, הסוכנויות המיוחדות שלו והמדינות החברות, יבחנו את מדיניותם ואת תהליכי קבלת ההחלטות שלהם, ויבחנו   ברצינות את מצעד ההוקעה השנתי המיותר הזה כנגד ישראל.

 

[i] General assembly resolutions 194(III) of 11 December 1948 and 302(IV) of 8 December 1949

[ii] Resolution 2443(XXIII) of 19 December 1968

[iii] [iii] In the present 75th Session of the General Assembly they are published as 4th Committee documents under the respective serial numbers A/C.4/75/L.9-L.15

 

[iv] A/C.4/75/L.15 on “The occupied Syrian Golan”, 11th preambular paragraph

[v] A/C.4/75/L.13 on   “Israeli settlements” 11th preambular paragraph

 

[vi] Ibid – 12th preambular paragraph

[vii] A/C.4/75/L.14 22nd preambular paragraph

[viii] Ibid, 24th preambular paragraph

[ix] https://unwatch.org/138-un-nations-call-temple-mount-solely-by-muslim-name-haram-al-sharif-as-un-singles-out-israel-7-times-rest-of-world-0/

 

[x]  https://undocs.org/A/C.3/75/L.45

[xi] https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA72-REC1/A72_2019_REC1-en.pdf#page=68

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close