התראות

ההישג הישראלי בהחלטה 242

בשעה שהתקשורת עוסקת בהתפתחויות הצפויות בחודשים הקרובים בתהליך המדיני, ראוי לחזור ולבחון את הזכויות הבינלאומיות של ישראל בסכסוך עם הפלסטינים בנוגע לסטטוס העתידי של יהודה ושומרון.
שיתוף

עניינים

בשעה שהתקשורת עוסקת בהתפתחויות הצפויות בחודשים הקרובים בתהליך המדיני, ראוי לחזור ולבחון את הזכויות הבינלאומיות של ישראל בסכסוך עם הפלסטינים בנוגע לסטטוס העתידי של יהודה ושומרון. זכויות אלה עוגנו בהחלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם – ההחלטה המפורסמת והחשובה ביותר לתהליך המדיני. בחודש זה מציינים 46 שנים לדיונים באו"ם בנוגע להחלטה זו – הטיוטות הראשונות הוגשו ב־7 בנובמבר 1967, ואילו הנוסח הסופי התקבל פה אחד על ידי 15 החברות במועצת הביטחון ב־22 בנובמבר 1967. בחינת חשיבותה של החלטה 242 אינה אך תרגיל אקדמי בשיעור על תולדות הדיפלומטיה. במרוצת השנים הפכה החלטה זו לאבן דרך בתהליך המדיני כולו, ובכלל זה חוזה השלום בין ישראל למצרים מ־1979, ועידת מדריד ב־1991, הסכמי אוסלו ב־1993, חוזה השלום בין ישראל לירדן ב־1994 וטיוטות ההסכמים בין ישראל לסוריה.

בשנת 1973, ערב כינוס ועידת השלום בז'נבה, העבירה ארה"ב לישראל מכתב ערבויות, ובו התחייבה למנוע שינוי של החלטה 242, שנתפסה על ידי הדיפלומטיה הישראלית כמסמך חשוב מאין כמותו. החלטה 242 מוכרת בעיקר בזכות הסעיף המתייחס לסוגיית הנסיגה, ויש להדגיש כי הוא אינו קורא לישראל לסגת לקווים שקדמו למלחמת ששת הימים.

לעומת העמדה של בריה"מ, שרצתה להעביר החלטה הקוראת ל"נסיגה מכל השטחים הכבושים" בידי ישראל במלחמת ששת הימים, ארה"ב ובריטניה הגיבו בנוסח שונה, שבא לידי ביטוי בטיוטה הסופית, והוא זה שאושר בסופו של דבר פה אחד במועצת הביטחון. ההחלטה מציינת כי הנסיגה צריכה להתבצע מ"שטחים" ולא מ"השטחים". ארה"ב ובריטניה הכירו בעובדה שקווי 67' היו למעשה קו שביתת הנשק מ־1949 ולא גבול בינלאומי מוכר וסופי.

נסיגה לגבולות מוכרים

אכן, סעיף 2 שבהסכם שביתת הנשק המקורי ב־1949 בין ישראל לבין ירדן קבע במפורש כי אין בהסכם כל אמירה שהיא לגבי "תביעות ועמדות" טריטוריאליות של הצדדים, שכן תנאי ההסכם "הוכתבו אך ורק על ידי שיקולים צבאיים". לכולי עלמא היה ברור כי לנוסח הסופי משמעות מדינית עצומה, ולכן הוא אושר בדרג הבכיר ביותר ובשיחות ישירות בין הנשיא לינדון ג'ונסון וראש הממשלה אלכסיי קוסיגין.

הבריטים הופקדו על מלאכת הניסוח העיקרית של החלטה 242. שגריר בריטניה באו"ם ב־1967, לורד קרדון, הבהיר את משמעות הסעיף העוסק בנסיגה בראיון שפורסם עמו ב־1976 ב-Journal of Palestine Studies: "יכולנו לומר: אתם צריכים לסגת לקווי 67'. ואולם, אני מכיר את קווי 67'. מדובר בקו גבול בעייתי. אין קו גרוע יותר לגבולות בינלאומיים קבועים. בקו הזה הכוחות עצרו באחד הלילות בשנת 1948, ללא קשר לנסיבות המצב הקיים. אילו היינו אומרים שצריכה להיות נסיגה לקווי 67', כלומר אם היינו מציינים במפורש נסיגה מכל השטחים הכבושים, היינו עושים טעות". ההחלטה גם קבעה כי כל נסיגה ישראלית חייבת להיות לגבולות בטוחים ומוכרים.

ארתור גולדברג, עמיתו האמריקני של לורד קרדון, חזר וצידד בפרשנות זו. לשם המחשה הוא אמר בשנת 1988 כי "ההחלטה קובעת נסיגה משטחים כבושים בלי להגדיר את היקף הנסיגה". גולדברג היה מומחה למשפטים אשר כיהן קודם לכן בבית המשפט העליון האמריקני.

גם מומחים אחרים תמכו בפרשנותו להחלטה. ג'וזף סיסקו, אשר כיהן באותה עת כאישיות האמריקנית הבכירה ביותר במחלקת המדינה האחראית למזה"ת, אמר בתוכנית "פגוש את העיתונות" של רשת NBC ב־12 ביולי 1970, כי בהצעה 242 "לא צוינה נסיגה לקווי 5 ביוני". לסיכום, אין ויכוח לגבי הפרשנות הנכונה של החלטה 242. לישראל נתונה הזכות להחזיק בשטחים מסוימים ביהודה ושומרון בכל הסדר מדיני עתידי.

יש לציין כי על פי החלטה 242, זכאית ישראל לשטח זה ללא צורך במתן תמורה משטחים שבריבונותה לפני 67'. כלומר, החלטה 242 לא הזכירה כלל חילופי שטחים. אחד ההיבטים המרתקים בהחלטה 242 הוא העובדה שירושלים אינה מוזכרת בה כלל. במכתב לניו יורק טיימס מ־6 במארס 1980 כתב ארתור גולדברג: "החלטה 242 אינה מתייחסת בשום אופן וצורה לירושלים, והשמטה זו היתה מכוונת". הוא הסביר כי מעולם לא הגדיר את ירושלים כ"שטח כבוש". גולדברג הגיב בכך על מדיניותו של ממשל קרטר באותה עת, שמתח ביקורת על הבנייה הישראלית במזרח ירושלים. גולדברג גרס כי מעמד ירושלים ייקבע במשא ומתן, אך הדגיש כי "אין לחלק עוד את ירושלים".

למרות שהסכם אוסלו משנת 1993 הכיר רשמית בירושלים כסוגיה שתידון במו"מ על הסכם הקבע, אין הדבר מעיד על כך שישראל חייבת להשלים עם חלוקת העיר. בנאומו האחרון בפני הכנסת ב־5 באוקטובר 1995, חודש לפני הירצחו, הצהיר רה"מ יצחק רבין כי "לא נשוב לקווי 4 ביוני 1967", ובאותו מעמד הוסיף רבין שישראל תשמור על "ירושלים מאוחדת".

השגת גבולות בני הגנה בהסדר

במהלך השנים נעשו ניסיונות לכרסם בהישג הישראלי המגולם בהחלטה 242. בינואר 1973 בריטניה הצטרפה לקהילה הכלכלית האירופית (EEC), והתפתחות זו הובילה לשחיקה משמעותית בעמדתה כלפי החלטה זו. לאחר מלחמת יום הכיפורים פרסמה EEC הצהרה משותפת, שבטאה התחשבות גדולה יותר באיומים להטיל אמברגו נפט ערבי. ההצהרה האירופית, שעליה הסתמכה גם בריטניה, קבעה שישראל חייבת לסגת לקווי שביתת האש משנת 1949.

המאמצים לכרסם בהכרה בזכויות ישראל בהחלטה 242 ממשיכים. בשנים האחרונות ביקש הקוורטט מישראל שתסכים לכך שהבסיס למו"מ יהיה קווי 1967, כדי שאבו מאזן ישוב לשולחן הדיונים. אסטרטגיה זו נכשלה ואף סתרה את החלטה 242. בסופו של דבר, הצליח ג'ון קרי לחדש את השיחות ללא קביעת קווי 1967 כבסיס למו"מ. בזמן שישראל מנהלת דיונים עם הפלסטינים, חשוב להדגיש את זכויותיה, בעיקר בפני המדינות אשר תמכו בעבר בהחלטה 242, אך דורשות כיום נסיגה ישראלית מלאה לקווי 1967. החתירה הישראלית להשיג גבולות בני הגנה בכל הסדר עתידי עומדת למעשה ביסוד החלטה 242, ואסור לטשטש עובדה זו.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close