התראות

הדו"ח הטועה והמטעה של "שוברים שתיקה"

הדו"ח שפרסם הארגון על בניית התשתית הישראלית ביהודה ושומרון לוקה בטרמינולוגיה חד צדדית מניפולטיבית ובבורות והבנה של החוק הבינלאומי • היועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ מסביר
שיתוף

תוכן העניינים

* הארגון הישראלי "שוברים שתיקה" פרסם בדצמבר 2020 מחקר ביקורתי ביותר על פרויקטים של תשתיות התחבורה של ישראל בגדה המערבית. עם זאת, המחקר מתעלם מההוראות הרלוונטיות בהסכמי אוסלו שנחתמו על ידי אש"ף וישראל והוא נועד לעשות דה-לגיטימציה לנוכחות ישראל בשטחים ולערער על התהליך מוסכם של משא ומתן.

* קיימת זיקה הדוקה בין "שוברים שתיקה" לבין אותם ארגונים בינלאומיים ולאומיים וכן מדינות האיחוד האירופי התומכות בקו פוליטי עוין לישראל המממנים ותומכים ב-"שוברים שתיקה".

* המחקר מניח בטעות שהשטחים הם שטחים פלסטיניים. לעומת זאת, כניסתה של ישראל לשטחים ב-1967, לאחר שהותקפה על ידי שכנותיה, ושליטתה וניהולה של השטחים, הם בהתאם להוראות הרלוונטיות של הדין הבינלאומי.

* כיבוש שטחים במהלך סכסוך מזויין אינו בלתי חוקי. זהו מצב משפטי מקובל ומוכר. ישראל התחייבה ב-1967 לקיים את הנורמות ההומניטריות והמשפטיות הבינלאומיות עד ליישוב הסכסוך בדרכי מו"מ. הממשל הישראלי נמצא תחת פיקוח שיפוטי קפדני של בית המשפט העליון.

* לא קיימת כל קביעה בינלאומית מחייבת שהשטחים הם שייכים לפלסטינים. כמו כן, על פי הסכם הביניים בין ישראל לפלסטינים מ-1995, מעמדן המשפטי והמדיני הקבוע של השטחים חייב להיקבע רק על ידי משא ומתן.

* הדין הבינלאומי מתיר ניצול לגיטימי על ידי הגורם המנהל את השטח, של קרקעות ורכוש שאינם בבעלות פרטית, עד להסדרת מעמד הקבע של המחלוקת. הסכמי אוסלו מאפשרים לשני הצדדים לבצע פעולות תכנון ובנייה באזורים שבסמכותם, ולכן אין כל מגבלה על בניית תשתיות תחבורה וכבישים בשטחים.

מבוא

הארגון הישראלי "שוברים שתיקה" פרסם בדצמבר 2020 מחקר תחת הכותרת "דרכים לסיפוח: תשתית פיתוח התחבורה והכבישים על ידי ישראל בגדה המערבית".

מחקר זה מותח ביקורת חריפה על פרויקטים של תשתית התחבורה של ישראל באזורי יהודה ושומרון, אשר, כמו כל תשתית תחבורתית בכל מקום, המורכבת מכבישים, צמתים ונתיבי אספקה, ומיועדת, לחיבור מרכזי אוכלוסייה במטרה להבטיח תחבורה ותקשורת יעילות בכל האזור.

עם זאת, התוכן והנימה של המחקר של "שוברים שתיקה" רואה בכל הפרויקטים התחבורתיים, ולמעשה כל דבר המתבצע על ידי הממשל ישראלי באותם חלקים בשטחים שבשליטתה על פי הסכמי אוסלו, מתוך נקודת מבט פוליטית צרה, הרואה כל פעילות פיתוח והשקעה,  מתוך נקודת השקפה צרה  של "המשך העמקת אחיזתה של ישראל בשטחים על ידי פרבור (SUBURBANIZATION)  של היישובים הישראליים ופיצול השטח הפלסטיני" .

בעוד שברור כי תשתית התחבורה בכל חברה מודרנית משמשת כאמצעי בסיסי, הגיוני ואפילו חיוני לחיבור אנשים, מודרניזציה של החברה ואבטחת נתיבי אספקה יעילים, מחקר זה בוחר להציג את כל פרויקטים המיועדים לפיתוח התשתיות באזורי יהודה ושומרון, כאמצעי לקידום תכניות לסיפוח דה פקטו.

ארגון "שוברים שתיקה" ידוע כארגון ישראלי לא-ממשלתי השנוי במחלוקת ומעורר מחלוקת, שהוקם ב- 2004   ומורכב למיוצאי צבא. מטרתו, בהתאם תכתוב באתר האינטרנט שלו, היא "להביא קץ לכיבוש על ידי חשיפת הפגיעות לכאורה על ידי חיילים ישראלים, וזאת במטרה להגביר את המודעות הציבורית ולהעניק לציבור הישראלי גישה למציאות הקיימת במרחק דקות ספורות מבתיהם, אך המוצגת בתקשורת רק לעתים נדירות."

הרחבת תחום הפעילות המקורי של הארגון מעבר למטרותיו הבסיסיות בנוגע לפעולות של חיילי צה"ל, לעבר תחום רחב יותר של פרויקטים ממשלתיים של תשתיות תחבורה, אולי מעידה על הקשר הטבוע והמובנה בין "שוברים שתיקה " לבין הארגונים השונים הקשורים לקמפיין ה-BDS האנטי-ישראלי (חרם, התנתקות וסנקציות) הממומנים ונתמכים על ידי אותן מדינות וארגונים זרים הפעילים בניסיון לערער את מעמדה של ישראל בשטחים. [3]

 תפיסה מטעה, מוטה וחד צדדי של התנחלויות

הנחת היסוד הפגומה של המחקר, בניגוד למצב המשפטי והפוליטי הממשי על פי הסכמי אוסלו, היא שמאחר שהם רואים בשטחים "שטחים פלסטיניים כבושים", כל ההתנחלויות הישראליות נחשבות על ידם לבלתי חוקיות ונועדות לשמש כאמצעי להתבצר ולהעמיק את אחיזתה של ישראל ובמטרה להתקדם לקראת סיפוח השטח.

באותה מידה, כל תשתיות הכבישים והתחבורה המחברות בין יישובים, כפרים והתנחלויות ישראליים זה לזה לבין מרכזי האוכלוסייה המרכזיים בישראל נחשבות על ידם לבלתי חוקיות באותה מידה, היות שהן נועדו אך ורק לקדם את יעדי סיפוח.

בעוד התיאורים של פרויקטים של  התשתיות והכבישים המופיעים בנספח למחקר, נראים מדויקים מבחינה טכנית, כל קורא מזדמן של המחקר ונימתו יבין במהירות את האופי הפוליטי הקיצוני שלו. ניתן לראות נקודה זו מהשימוש במינוח החוזר ונשנה בו משתמשים המחברים. המחקר מתעקש להציג את התשתית התחבורתית תוך שימוש בביטויים טעונים כאילו נלקחו מחוברות התעמולה והנרטיב הקיצוניים ביותר של התעמולה הפלסטינית, כמו גם מהחלטות מועצת האיחוד האירופי או מקמפיין החרם, ההתנתקות והסנקציות. (BDS)

מינוח כזה מורכב, כמעט אך ורק, מאוסף של ביטויים פוליטיים נדושים, הצפויים והמכוונים פוליטית:

  • "אוכלוסיית ההתנחלויות"
  • "הרחבת ההתנחלויות"
  • "צמיחת ההתנחלויות"
  • "תשתית ההתנחלויות"
  • "מפעל ההתנחלות"
  • "הנהגת מתנחלים"
  • "מנהיגי מתנחלים"
  • "גושי התנחלויות"
  • "תנועת מתנחלים"
  • "מועצות אזוריות של ההתנחלויות"
  • "מועצה אזורית מתנחלי שומרון"
  • "מועצת מתנחלי יש"ע"

שימוש בטרמינולוגיה מניפולטיבית ומוגזמת זו, שיש בה גם אינדוקטרינציה ומשחקי מילים, מנסה למעשה ליצור טרמינולוגיה שקרית ומזלזלת של ביטוי שפה המתייחסת להתנחלויות הישראליות.

השימוש בסגנון בביטוים אלו בקושי מסווה את חולשתו של כל טיעון אמיתי ומהותי ומפגין העדר מוחלט בהבנת ההיבטים המשפטיים הבינלאומיים הכרוכים בניהול שטחים לאחר סכסוך מזויין, כמו גם בהבנת הסעיפים הרלוונטיים בהסכמים בין אש"ף לישראל בנוגע להתיישבות, כנושא מוסכם בין שני הצדדים.

למרבה הצער, מחקר זה אומץ לאחרונה ושוחזר על ידי כתבי-עת מכובדים כגון " לה-מונד " הצרפתי במאמר שפרסם הכתב של העיתון בירושלים לואי אימברט ב-7 בדצמבר 2020 תחת הכותרת "בגדה המערבית, קולוניזציה באמצאות כבישים"[4].

בעקבות הפרסום ב"לה-מונד" פרסם עיתון "הארץ" מאמר ב-11 בדצמבר 2020, שנכתב על ידי כתבת הגדה המערבית, הגר שיזף, ובעצם משחזר את התוכן של המחקר, עם הכותרת הפוליטית הטיפוסית והקיצונית המשקפת את הגישה הפוליטית האופיינית של מערכת "הארץ": "דרכים לסיפוח: לרוחבה של הגדה המערבית ,ישראל כופת עתיד מזהיר למתנחלים היהודים" " [5]

ברור כי מחקר רדוד זה של "שוברים שתיקה",  כמו גם עצם פרסומו והפצתו כאמצעי לדה-לגיטימציה של הנוכחות הישראלית בשטחים ולערעור תהליך משא ומתן מוסכם, אינם יכולים להיראות מבלי לראות את אותם ארגונים בינלאומיים ולאומיים לא-ממשלתיים, ומדינות חברות באיחוד האירופי ובמקומות אחרים, לרבות ארגונים ישראליים מסוימים, התומכים בקו פוליטי זהה ועוין לישראל, התומכים בגלוי, כספית ופוליטית, בארגון "שוברים שתיקה".

כמפורט בדף האינטרנט של הארגון, המחקר, כמו גם פעילות הארגון,  ממומנים על ידי הגופים הבאים:[6]

  • The Spanish Agency for International Development Cooperation (AECID) (ספרד),
  • Bertha Foundation (ארה"ב),
  • Broederlijk Delen (הולנד),
  • Catholic Committee against Hunger and for Development CCFD – Terre Solidaire (צרפת),
  • Dan Church Aid (דניה),
  • Die Schwelle, Foundation for Middle East Peace (גרמניה),
  • Medico International (גרמניה),
  • German Catholic Bishops' Organisation for Development Cooperation Misereor (גרמניה),
  • The Moriah Fund (ארה"ב),
  • הקרן החדשה (ישראל),
  • Open Society Foundation (ארה"ב – George Soros),
  • Pro Victimis, (שוויץ),
  • Rockefeller Brothers Fund (ארה"ב),
  • Sigrid Rausing Trust (שוודיה),
  • Support Committee for Israeli Peace and Human Rights Organizations SIVMO (הולנד),
  • משרד החוץ הפדרלי של שוויץ,
  • נציגות האיחוד האירופאי לישראל,
  • Trocaire (אירלנד),
  • Oxfam (בריטניה),
  • נציגות דניה ברשות הפלסטינית,
  • NGO Development Center (שוודיה ואש"פ)
  • ZIVIK IFA Institut fur Auslandbezeihungen, (גרמניה)

 

 

 הנחות פוליטיות ומשפטיות מטעות

 הנחת היסוד השקרית והפגומה, המשמשת כבסיס למחקר של "שוברים שתיקה", לפיה מדיניות ההתנחלות של ישראל אינה חוקית, ולכן בניית תשתיות וכבישים בשטחים אינה חוקית", מאמצת את הנרטיב הפלסטיני/האיחוד האירופי. נרטיב זה מבוסס על מספר הנחות כוזבות שהן פועל-יוצא מההנחה כי "הכיבוש" כשלעצמו אינו חוקי, וכי השטח שייך לפלסטינים.

מעמד השטחים

 ההנחה הראשונה במחקר ,הגורסת שהשטח הוא " שטח פלסטיני " היא פגומה מבחינה משפטית ופוליטית, ומטעה במכוון.

כניסתה של ישראל לשטחים ב-1967 לאחר שהותקפה על ידי שכנותיה, ונטילת השליטה והמנהל על השטחים הייתה בהתאם לדרישות הרלוונטיות והמוכרות של המשפט הבינלאומי כפי שנקבע באמנת האו"ם, כמו תקנות האג מ-1907 בנוגע לדינים ומנהגים של מלחמה ביבשה חוקי  [7] ואמנת ג'נבה הרביעית מ-1949 ביחס להגנה על אזרחים בזמני מלחמה  [8].

כיבוש שטח במהלך סכסוך מזויין אינו בלתי חוקי. להיפך, זהו מצב עניינים משפטי מקובל ומוכר במשפט ובפרקטיקה הבינלאומיים. עד לפתרון הסכסוך, התחייבה ישראל לציית לנורמות ההומניטריות והמשפטיות הבינלאומיות לצורך ניהול שטחים אלה, והממשל והמנהל היו וממשיכים להיות תחת פיקוח שיפוטי קפדני של בית המשפט העליון של ישראל.

כל החלטות האו"ם הרלוונטיות שהתקבלו על ידי הצדדים, המהוות בסיס לתהליך השלום במזרח התיכון, כגון החלטות מועצת הביטחון 242 (1967)[9] ו-338 (1973)[10] קוראות למשא ומתן והסכמה בין הצדדים הרלוונטיים כאמצעי היחיד ליישב את הסכסוך הטריטוריאלי, לרבות סוגיות כגון גבולות מוכרים, פליטים, שלמות טריטוריאלית ועצמאות פוליטית.

מלבד החלטות רבות של האו"ם שהתקבלו מתוך מניעים פוליטיים מובהקים, שאינן מחייבות, וכן הצהרות של ארגונים אזוריים, לא קיים כל מסמך, הסכם, חוזה מחייב, ולא קיימת כל קביעה או החלטה בינלאומית מחייבת אחרת, הקובעת כי השטחים הם שייכים לפלסטינים.

זאת ועוד. בהתאם להסכמי אוסלו בין ישראל לאש"ף, ובמיוחד בהסכם הביניים בין ישראל לפלסטינים מ-1995 בעניין הגדה המערבית ורצועת עזה, המעמד המשפטי והמדיני הקבוע של השטחים טרם הוסכם בין אש"ף לישראל, ששניהם סיכמו בהסכמי אוסלו שינהלו משא ומתן על מעמד הקבע, ללא כל פעולה חד-צדדית שמטרתה לשנות מעמד זה לפני השלמת המשא ומתן. [11]

יתרה מזאת, ועד להשגת הסכם על מעמד הקבע, הסכימו הצדדים בהסכמי אוסלו לחלק ביניהם את השליטה וסמכות על השטחים, כך שהרשות הפלסטינית שהוקמה למטרה זו, קיבל שליטה וסמכות על העיירות והכפרים המאוכלסים בשטחי A ו-B, בעוד שישראל שמרה על השליטה בשטח C שבו ממוקמות התשתיות הצבאיות והאזרחיות של ישראל.

לפיכך, כל קביעה באשר להיות השטחים "שטחים פלסטיניים" פגומה מבחינה משפטית ומהווה ניסיון לערער  ולהכריע מראש את תוצאות המשא ומתן בין הצדדים, שטרם הושלם.

מצב ההתנחלויות

 מדיניות ההתיישבות של ישראל התבססה באופן עקבי על הכללי המשפט הבינלאומי המתירים ניצול לגיטימי על ידי הרשות המנהלת את השטח, של קרקעות ורכוש שאינם בבעלות פרטית, עד ליישוב הקבע של הסכסוך.  לפיכך, השימוש בקרקע ציבורית שאינה בבעלות פרטית, לצורך חקלאות או התיישבות עולה בקנה אחד עם הנורמות הבינלאומיות המקובלות, בתנאי שאין שינוי במעמד הקרקע בטרם יושג תוצאה הסופית של המשא ומתן.

לכן, לא ניתן לראות בהתנחלויות ישראל כהפרה של המשפט הבינלאומי. כל קביעה כזו מבוססת על נקודת מבט סלקטיבית ומוטה פוליטית, הננקטת מחוץ לפרקטיקה הבינלאומית המקובלת.

יתרה מזאת, ישראל ואש"ף הסכימו בהסכמי אוסלו בשנים 1993-9, כי סוגיית ההתיישבות היא נושא למו"מ ביניהם כחלק מהמשא ומתן על מעמד קבע. ההסכמים מאפשרים לשני הצדדים, עד להשלמת המשא ומתן על מעמד קבע, לקיים פעולות תכנון ובנייה באזורים שתחת סמכותם (הרשות הפלסטינית בשטחי A ו-B וישראל בשטח C.) [12]

כל ניסיון לטעון כי לישראל אין סמכות לבנות תשתיות תחבורה באזור בשליטתה, מפגין התעלמות מכוונת, או בורות מוחלטת של המסמכים הרלוונטיים של המשפט הבינלאומי, כמו גם התעלמות מהוראות הסכמי אוסלו. ניסיון כזה אף חותר תחת ההסכמה הפלסטיני והכרתם בעובדה שלישראל יש את הזכות והאחריות לנהל את שטחי C.

 סיכום

 על פי אתר האינטרנט שלה, מטרתו הבסיסית של ארגון "שוברים שתיקה", המכוונת במקור כלפי הציבור הישראלי, הייתה " לחשוף הפרות לכאורה של חיילים ישראלים ולהגביר את המודעות הציבוריתובכך "לשים קץ לכיבוש".

נראה כי מטרה ראשונית זו השתנתה, התפתחה והתעמקה למאבק בינלאומי נרחב, המכוון כלפי הציבור הבינלאומי הרחב והממומן על ידי כמה מהגורמים הקיצוניים ביותר בקהילה הבינלאומית, כאשר כל כוונתו לערער את הלגיטימיות של מעמדה ומדיניותה של ישראל בנוגע לניהול השטחים שבשליטתה.

אימוץ דרך ההטיה ומשוא הפנים הפוליטיים והאידיאולוגיים האינטנסיביים הללו נגד ישראל, ושימוש בהאשמות כוזבות ומטעות, כאשר אין לכך כל בסיס משפטי או היסטורי, מביא למעשה, לפגיעה באמינות שאולי הייתה לארגון "שוברים שתיקה" ולמייסדיו מאז הקמתו הראשונית בשנת 2004.

מן הראוי שאותם הארגונים והמדינות התומכים ומממנים את "שוברים שתיקה" יבחנו היטב את תמיכה כזו לאור הנזק שהארגון גורם לאמינותם.

[1] https://www.breakingthesilence.org.il/inside/wp-content/uploads/2020/12/Highway-to-Annexation-Final.pdf 

 

[2] https://www.breakingthesilence.org.il/about/organization

[3] לרשימה של מדינות וארגונים כאלה ראו את אתר האינטרנט של הארגון

[4] https://www.lemonde.fr/international/article/2020/12/07/en-cisjordanie-la-colonisation-par-les-routes_6062419_3210.html

 

[5] https://www.haaretz.com/israel-news/.premium.MAGAZINE-highways-to-annexation-israel-is-bulldozing-a-bright-future-for-jewish-settlers-1.9363413 

 

[6] https://www.breakingthesilence.org.il/about/transparency

[7] https://ihl-databases.icrc.org/ihl/INTRO/195

[8] https://ihl-databases.icrc.org/ihl/385ec082b509e76c41256739003e636d/6756482d86146898c125641e004aa3c5 

[9] https://mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/peace/guide/pages/un%20security%20council%20resolution%20242.aspx

[10] https://mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/peace/guide/pages/un%20security%20council%20resolution%20338.aspx

[11] https://mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/peace/guide/pages/the%20israeli-palestinian%20interim%20agreement.aspx  ראו סעיף 31(8) לפיו "אף צד לא ינקוט או ייזום בכל צעד שישנה את מעמד הגדה המערבית ורצועת עזה בטרם השלמת המו"מ על מעמד הקבע"

[12] נספח 3 להסכם הביניים https://mfa.gov.il/MFA/ForeignPolicy/Peace/Guide/Pages/THE%20ISRAELI-PALESTINIAN%20INTERIM%20AGREEMENT%20-%20Annex%20III.aspx#app-27

 

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
דיווחים ערביים: קטאר רואה בתקיפה בגידה אמריקנית

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, על הדיווחים הסותרים סביב החיסול בדוחא: "חמאס טוען שהצמרת שלו ניצלה, אבל אף אחד מהם לא מופיע בתקשורת. התמונות מהתקיפה מראות שזה כמעט בלתי אפשרי לצאת משם חי – ייתכן שהם פצועים ומסתירים מידע," אמר.

לדבריו, ישראל קיבלה אור ירוק מהנשיא טראמפ אחרי שהתברר כי חמאס מסרב להצעתו האחרונה: "אין עסקה. חמאס מושך זמן, מנסה למסמס ולגרור את ישראל לשולחן המשא ומתן כדי לעכב את כיבוש עזה".

בן מנחם הסביר כי בקטאר רואים בתקיפה "בגידה אמריקנית" לאחר שהשקיעו מיליארדים ביחסים עם וושינגטון, וכעת הם מתכננים ועידת פסגה ערבית-אסלאמית כדי לתקוף את ישראל בזירה הדיפלומטית. "בסופו של דבר זה דווקא טוב לישראל – קטאר לעולם לא הייתה מתווך הוגן, ומצרים תוכל לקבל את התפקיד המרכזי", הוסיף.

על תגובת העולם הערבי אמר: "הגינויים הרשמיים הם מס שפתיים בלבד. כל המשטרים הסוניים – סעודיה, ירדן, מצרים – יודעים שקטאר היא ראש הנחש של האחים המוסלמים. בפנים הם שמחים לראות את הפגיעה בחמאס".

 
12:10pm
המרכז הירושלמי
קטאר מסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי קטאר מנהלת "קאבר-אפ" לאחר התקיפה בדוחא ומסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו, במקביל לפתיחת קמפיין בינלאומי נרחב נגד ישראל. לדבריו, דוחא מציגה את ישראל כסכנה אזורית במטרה לטרפד את הסכם הנורמליזציה המתגבש עם סעודיה ואת יוזמת טראמפ לנורמליזציה רחבה במזרח התיכון – צעד שישראל חייבת להיאבק בו בעוצמה.

 
12:09pm
המרכז הירושלמי
בכיר לשעבר במוסד: קטאר לא מתכננת להגיב צבאית למתקפה בדוחא

עודד עילם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר ראש חטיבת הפח״ע במוסד, הסביר כי למרות הניסיון של קטאר וחמאס להסתיר את תוצאות התקיפה בדוחא, האמת תיחשף בתוך ימים. לדבריו, המוסד שימש גורם מרכזי במגעים מול דוחא, אך התגובה הקטארית לא תהיה צבאית אלא תקשורתית וכלכלית: "הם יריצו קמפיין ארסי, ישקיעו מיליארדים בקניית השפעה, ובסוף יבלעו את הצפרדע ויחזרו לעסקים כרגיל".

12:09pm
המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm

Close