עבור לתוכן העמוד
Menu

הגדה המערבית השסועה: השלם קטן מסך חלקיו.

הקדמה למאמרו של פנחס ענברי

הרשות הפלסטינית לא מצליחה לשלוט בחלקים נרחבים בגדה המערבית. כתוצאה מכך, מחוזות שונים מתפתחים בכיוונים המאיצים את התפוררותה של הרשות.

הרשות הפלסטינית לא מצליחה לשלוט בחלקים נרחבים בגדה המערבית. כתוצאה מכך, מחוזות שונים בגדה המערבית מתפתחים בכיוונים שונים המאיצים את התפוררותה של הרשות.

בחברון לדוגמא, השבטים הגדולים מהר חברון חברו אחד לשני לבניה מחדש של מועצת השבט של הר חברון. הם אף שלחו נציגות לעמאן להביע את נאמנותם למלך ירדן תחת הדגל הירדני.

ברמאללה, מושב הממשלה למעשה של הרש"פ,  אירופה פועלת לארגן פלנגות של ארגונים לא ממשלתיים ככח פוליטי.
המאמץ הזה נרקם בניגוד לעמדת הרש"פ החפצה לשלוט בארגונים הללו.  הלחץ הזה הוא שגרם לראש הממשלה הקודם סלאם פיאד להתפטר מהנהגת ארגון המפתח "פלסטינים למען העתיד".

שכם מצידה, נכנסה למערבולת של אנרכיה טוטאלית. היא תחת שליטה של כנופיות וסובלת מחילופי אש בלב העיר ונסיונות להתנקשויות פוליטיות.

אובדן השלטון של רמאללה על הגדה המערבית ומחוזותיה מעלים שאלות לא רק לגבי יכולתה להבטיח את בטחונן של ישראל וירדן, כמתבקש ממנה על פי הסכמים שונים וע"פ החוקים הנהוגים בין מדינות שכנות, אלא גם את ביטחונה שלה.

הקרע בפוליטיקה הפלסטינית והמרקם החברתי הפלסטיני רק יתגבר כעת שיו"ר הרש"פ מחמוד אבעס עומד בפני סיום כהונתו.

הגדה המערבית הפלסטינית השסועה ממילא, תהפוך לישות מדינית חלשה יותר מאלו שכבר התמוטטו באביב הערבי. כשהישות הפלסטינית תתמוטט הואקום שיווצר יתמלא בכוחות הרסניים שכבר הפכו לסיוט של העולם כולו.

 

למאמר המלא –

The Fraying Palestinian Political Entity in the West Bank