התראות

האם הרש"פ תעסיק מחבלים משוחררים?

הרשות הפלסטינית מפיצה שמועות כי בכוונתה  לשנות את מאפייני תשלום המשכורות למחבלים אסורים ומשוחררים • המטרה: הקלת הלחץ הבינלאומי ובעיקר הכשרת הקרקע לחידוש הקשרים עם ממשל ביידן • בפועל בספק אם אכן יחול שינוי • במקביל הרשות נערכת להעסיק מחבלים משוחררים בשורותיה • ב-2019 שילמה הרשות 517 מיליון שקל כמשכורות למחבלים
שיתוף

עניינים

לפי הניו יורק טיימס, הרשות הפלסטינית הודיעה לדיפלומטים זרים, כי בכוונתה לשנות את נוהלי תשלום המשכורות למחבלים האסורים, כך שגובה התשלום ייקבע על פי שיקולים כלכליים ולא על פי משך המאסר. 

זאת כדי לא ליצור קשר בין חומרת הפיגוע לבין גובה השכר. יו"ר "הרשות לענייני המחבלים האסורים והמשוחררים" של הרשות הפלסטינית, האלוף קדרי אבו בכר, הכחיש בראיון לכלי תקשורת פלסטינים וערבים את הכוונה לשנות את תשלומי המשכורות למחבלים האסורים.

האלוף קדרי אבו בכר
האלוף קדרי אבו בכר

מנגד אבו בכרי אישר במספר התבטאויות, כי הרשות הפלסטינית מתכוונת להבטיח לכל מחבל שהשתחרר לאחר שריצה עונש מאסר בכלא הישראלי, שהיא תעסיק אותו בשורותיה, בין השאר בכוחות הביטחון שלה., זאת, ללא קשר להשתייכות הפוליטית שלו. 

במשתמע גם מחבלים השייכים לחמא"ס ולג'האד האסלאמי או לחזית העממית יצורפו לכוחות הביטחון הפלסטיניים. מנוסח הדברים לא ברור מהו משך המאסר המבטיח לאסיר הצטרפות לכוחות הביטחון, אך כנראה מדובר במחבלים שריצו לפחות חמש שנים בכלא הישראלי. לדברי אבו בכר, מדובר בכ-7,000 מחבלים משוחררים.

בספטמבר הסביר אבו בכר, כי המניעים למהלך זה הם המצוקה הכספית של הרשות לענייני המחבלים האסורים והמשוחררים, המתקשה לעמוד בתשלומים לאוניברסיטאות עבור דמי הלימוד של המחבלים האסורים והמשוחררים ובני משפחותיהם, וחוסר ההיגיון במצב הנוכחי, לפיו "הרשות לענייני המחבלים האסורים והמשוחררים" מחויבת לשלם משכורות למחבלים המשוחררים (שריצו עונשי מאסר של למעלה מחמש שנים, על פי התקנות הפלסטיניות) ללא הגבלת זמן, כשאלה אינם נדרשים לעבוד כלל, אלא יושבים בבתיהם ומקבלים שכר. 

עם צירופם לכוחות הביטחון של אלה שלא מצאו עבודה בשוק הפרטי או במגזר הציבורי יעבור נטל תשלום משכורותיהם לכוחות הביטחון וכך תוקל המצוקה של "הרשות לענייני המחבלים האסורים והמשוחררים".

אבו בכר הבהיר כי אין כל כוונה לפרק את הרשות שבראשה הוא עומד וכי היא ממשיכה לשלם כסדרן את המשכורות למחבלים האסורים ותמשיך לעשות זאת גם בעתיד. עם זאת בתקופה שבה הרשות הפלסטינית משלמת לכלל עובדיה רק מחצית ממשכורתם, היא נוהגת כך כנראה גם ביחס למשכורות המחבלים האסורים והמשוחררים. 

 

יוזכר, כי קיצוצי השכר הזמניים נבעו מהחלטת הרשות שלא לקבל מישראל את כספי המיסים שישראל גובה עבורה. תחילה סירבה הרשות לקבל את הכספים במחאה על כך שישראל החליטה לקזז מהם את הכספים שהרשות שילמה כמשכורות למחבלים האסורים והמשוחררים ולמשפחות המחבלים שמתו.

לאחר שנמצא הסדר, במסגרתו חידשה הרשות את קבלת הכספים (ובמקביל הפסיקה ישראל בפועל את הקיזוז), שוב הודיעה הרשות כי היא לא תקבל את הכספים כחלק ממהלכי המחאה עליהם הכריז אבו מאזן במאי 2020, נוכח כוונת ישראל להחיל את ריבונותה על חלק משטחי יהו"ש ובקעת הירדן בהתאם לתכנית טראמפ. 

הרשות דבקה בסירוב לקבל את הכסף על אף שישראל דחתה את אפשרות מימוש כוונה זו על רקע ההסכמים עם מדינות ערב, בסופו של דבר החליטה הרשות לחדש את קבלת הכספים, במסגרת חידוש התאום הביטחוני והאזרחי, למרות שתנאיה לא התקבלו, והיא הסתפקה בכך שישראל ציינה בפניה באמצעות מתאם הפעולות בשטחים שהיא ממשיכה להיות מחויבת להסכמים בין הצדדים. 

 

קודם לכן, הבהירו בכירי הרשות הפלסטינית, ובהם ראה"מ שתיה,  כי לא יסכימו לקבל את הכסף אם ישראל תקזז את הסכום המשמש לתשלום משכורות למחבלים, שכן צעד כזה יתפרש כהסכמה לטענת ישראל שמדובר במחבלים, בעוד שבראיית הרשות מדובר, כפי שנקבע בחוק הפלסטיני שעל סמכו מתבצע תשלום המשכורות, באנשי המגזר הלוחם של החברה הפלסטינית. הכרה כזו תאפשר, לדברי שתיה, לתבוע את הרשות בגין תמיכה בטרור. בשיחה עם "המועצה ליחסי חוץ" (מכון מחקר אמריקאי) שב שתיה על שורה של שקרים פלסטיניים מוכרים ביחס לתשלום המשכורות למחבלים וניסה להציג זאת כנובע מהצורך לסייע כלכלית למשפחות המחבלים האסורים. 

 

ישראל משדרת מסרים כפולים בעניין הקיזוז. הקבינט הביטחוני, שהיה אמור לאשר, על פי חוק הקיזוז, את הדו"ח שהגיש משרד הביטחון בסוף 2019 לגבי הסכום ששילמה הרשות כמשכורות למחבלים בשנת  2019, נמנע כבר למעלה מ-10 חדשים מלדון בנושא.

גם פניות של ארגונים שונים לבג"צ בעניין הביאו לתשובות מתחמקות מצד המדינה ולגישה רופסת של בית המשפט לעניין. עם זאת, שר האוצר, כץ, הכריז לאחרונה, סביב האפשרות שהרשות תבקש לחדש את התאום הביטחוני והאזרחי עם ישראל בעקבות ניצחון ביידן בבחירות בארה"ב ותיאות לקבל את כספי המיסים, כי הסכום ששילמה הרשות כמשכורות למחבלים יקוזז מכספים אלה.

 

יצוין, כי מנתונים רשמיים של הרשות הפלסטינית עולה כי במהלך 2019 שילמה הרשות משכורות למחבלים האסורים והמשוחררים בהיקף של כ-517 מליון שקל, לעומת 502 מליון שקל ב-2018, וכי סך ההוצאות של הרשות לענייני המחבלים האסורים והמשוחררים, הכוללות טובות הנאה נוספות למחבלים האסורים והמשוחררים ולבני משפחותיהם הסתכמו בכ-619 מיליון שקל ב-2019 לעומת כ-736 מיליון שקלים ב-2018. 

במקביל ממשיכה הרשות הפלסטינית בהיערכותה לאפשרות שישראל תיישם את החוק למאבק בטרור גם ביחס לבנקים הפועלים בשטחי הרשות ומשמשים כצינור להעברת התשלומים למחבלים האסורים והמשוחררים ולבני משפחות המחבלים שמתו, ותפעיל נגדם סנקציות. ישראל הייתה אמורה להפעיל חוק זה כבר לפני חצי שנה, אך יישומו נדחה שוב ושוב בהנחיית שר הביטחון. הארכה הנוכחית אמורה להסתיים בסוף דצמבר, ולפי שעה נראה שלא תהיה דחיה נוספת. הרשות ניצלה את הדחיות החוזרות ונשנות כדי להקים מנגנון בנקאי ייעודי (שייקרא "בנק העצמאות") שישמש רק לצורך זה ויאפשר לה לשלם את המשכורות בלי לסכן את הבנקים. 

 

הצעדים שמתכננת הרשות הפלסטינית בעניין התשלומים למחבלים האסורים והמשוחררים משקפים ככל הנראה הכרה בכך שעליה לגלות קשב ללחץ הבינ"ל המופעל עליה לחדול מהנוהג הנפסד והבלתי חוקי של תשלום משכורות למחבלים. זאת, נוכח החשש מתביעות משפטיות נגדה בשל תמיכתה בטרור ואחריותה לפיגועים, ובעיקר בעקבות ניצחון הדמוקרטים וביידן בראשם בבחירות בארה"ב, וההבנה שעל הפלסטינים להיערך למציאות החדשה של ממשל דמוקרטי ומערכת יחסים קרובה בין ישראל למחנה הפרגמטי בעולם הערבי.

מהומות בג'נין על רקע סגירת מניעת כספים של משפחות אסירים
מהומות בג'נין על רקע סגירת מניעת כספים של משפחות אסירים

עם זאת, לפי שעה נראה שאם בכלל יחול שינוי הצהרתי כלשהו, לא יהיה זה  מהלך שישקף שינוי אמיתי בהתנהלות הפלסטינית. ראשית, אין מדובר על ביטול החוק המבטיח את תשלום המשכורות ורואה במחבלים את המגזר הלוחם של החברה הפלסטינית, כפי שנדרש מהפלסטינים בחוק "טיילור פורס", כדי לאפשר את חידוש הסיוע האמריקני. שנית, נראה שהמחבלים האסורים והמשוחררים ימשיכו לקבל משכורות גבוהות וספק אם אכן יחול שינוי בהיקף ובמדרוג שכרם גם אם כלפי חוץ יוסבר מעתה כי השכר חושב על פי קריטריונים כלכליים.

כל עוד לא יוענקו תשלומים רק לנזקקים וכל עוד תשלומים אלה יהיו גדולים בהרבה מתשלומי הרווחה שהרשות מעניקה למשפחות נזקקות (כיום התשלומים למחבלים האסורים גבוהים יותר בהרבה מהסיוע הניתן לנזקקים) הרי שהשינוי יהיה קוסמטי ומטרתו להונות את הגורמים הבינ"ל ואת ישראל, על בסיס ההנחה שצעד כזה יתקבל באנחת רווחה על ידי אלה המעוניינים ביציבותה ובחיזוקה של הרשות הפלסטינית, בדגש על משרדי החוץ במערב, שישמחו להסתפק בו ולהסיר את הנושא מסדר היום, כפי שעשו כאשר נקטה הרשות בעבר תרגילים שונים בעניין זה, ללא שינוי מהותי.

מכל מקום, הרשות ממשיכה להוציא מקופתה סכומי עתק כתשלומים למחבלים האסורים והמשוחררים ולמשפחות המחבלים שמתו. זהו עידוד מתמשך לטרור, שתכליתו לבסס תודעה של תמיכה בטרור אותה ניתן לתרגם לעידוד ישיר לטרור בעת הצורך. זוהי כמובן פעילות המהווה הפרה בוטה של החוק הבינ"ל, ההחלטות הבינ"ל בנושא המאבק בטרור וההסכמים עם ישראל.

שוב מתברר שהאזהרות החוזרות ונשנות כי נקיטת סנקציות נגד הרשות בגין הפרות אלה ותמיכתה בטרור תביא לקריסתה ותפגע בביטחון הישראלי הן, כפי שצפינו, חסרות יסוד. הרשות המשיכה בתשלום המשכורות למחבלים גם לאחר שהפסיקה לחלוטין לקחת את כספי המיסים ואיבדה את הסיוע האמריקני. 

למרות התנאים הקשים היא לא התמוטטה וגם מצב הביטחון לא החמיר. לעומת זאת, מחלחלת בתודעתה ההבנה, כי להמשך התמיכה בטרור עלול להיות מחיר, והיא מנסה לנקוט צעדים כדי להסיר את הלחץ, שלפי שעה יהיו ככל הנראה קוסמטיים, אבל יתכן שאם יימשך הלחץ יהיו משמעותיים יותר. המשמעות היא שעל ישראל ועל המדינות המבקשות לתרום לרשות  לבחון היטב האם חל שינוי בחוק הפלסטיני ובמאפייני התשלומים למחבלים ומשפחותיהם, ואם כצפוי יהיה מדובר באחיזת עיניים מתוחכמת, יש להמשיך בלחץ, ובראש ובראשונה לממש את חוק הקיזוז הישראלי.

אם תיושם ההחלטה לשלב את המחבלים המשוחררים במנגנוני הביטחון באופן מלא היא עלולה להגביר את הסיכונים הביטחוניים לישראל ובמידה פחותה גם לרשות עצמה, שכן חלקם עשויים לנצל זאת כדי לקדם פעילות טרור נגד ישראל, או אפילו לפעול נגד הרשות, אם וכאשר ייווצרו התנאים לכך. ברור שמהלך זה הופך את הסכמי אוסלו לחוכא ואטלולא. לא רק שהרשות איננה נלחמת בטרור ומעודדת אותו באמצעות הסתה ותשלום משכורות למחבלים, הרי שהיא מגייסת מחבלים לגופים שהיו אמורים למנוע טרור.

לסיכום, לאחר בחינה של הצעדים הפלסטיניים, על ישראל להמחיש לרשות כי יש מחיר לתמיכה בטרור. לשם כך עליה ליישם את חוק הקיזוז, ובמסגרת זו על הקבינט הביטחוני לאשר בהקדם את הדו"ח של תשלומי המשכורות למחבלים ב-2019 (שעתה יש בפניו גם דו"ח רשמי של הרשות על היקף התשלומים), להבהיר לפלסטינים את התנגדותה לשילוב גורף של מחבלים משוחררים במנגנוני הביטחון של הרשות, ולעדכן את המערכת הבינ"ל בתמונת המצב בעניין תשלום המשכורות למחבלים. בעיקר חשוב לעדכן את הממשל הנכנס בארה"ב, שמתכוון לחדש את הקשרים עם הפלסטינים ואת הסיוע האמריקני עבורם. חשוב לוודא שהממשל החדש איננו מנסה להשתמש במהלכים הפלסטיניים כדי לעקוף את "חוק טיילור פורס", האוסר על סיוע כזה כל עוד הרשות  משלמת משכורות למחבלים האסורים והמשוחררים. יש גם להזהיר את המערכת הבינ"ל מפני ההשלכות של סיוע למנגנוני הביטחון הפלסטיניים, כאשר אלה יאוישו במחבלים משוחררים וכספי הסיוע ישמשו לתשלום משכורותיהם של מחבלים אלה.

תיהם של מחבלים אלה.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close