התראות

דווקא עכשיו: לחזק את יחסי אירופה-ישראל

השגריר לשעבר פרדי איתן כותב על ההזדמנות שאולי ישראל מחמיצה עם היבשת הצפונית • "אפשר למצוא את המאחד בין אירופה לישראל כמעט בכל נושא"
שיתוף
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ פדריקה מוגריני // צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ פדריקה מוגריני // צילום: קובי גדעון, לע"מ

עניינים

ב-20 במרץ 2018 קיים המרכז הירושלמי לענייני צבור ומדינה דיון חשוב על עתיד היחסים בין לישראל לאירופה. במסגרת פורום סגור הוא אירח מומחים אסטרטגיים ודיפלומטים מכמה מדינות באירופה וכן את שגריר האיחוד בישראל. במשך יומיים נסינו לשמוע מדוע קיימות  אי  הבנות  בהקשר לעמדתה של ישראל,  ולמה אין תמיד התחשבות בסיסית על המתרחש מדי יום אצלנו? מדוע קיימת נאיביות לכאורה בקרב מקבלי ההחלטות בבריסל ולמה נשמעת לעיתים עוינות בלתי מוצדקת ומתפרסמים גינויים אוטומטיים נגדנו? מדוע ולמה קיימת איפה מכרסמת ביחסים עם מדינה ידידותית ודמוקרטית כשלנו? מדוע נמשך ה -DOUBLE STANDART, הצביעות העכורה כאשר מדובר בנושא הפלשתיני? וכמובן מה היא באמת המדיניות של אירופה ? איך הם מתמודדים עם שני נושאים אקטואליים מדאיגים: המאבק בטרור ובעיית המהגרים. כן ניסינו להבין מדוע הם ממשיכים לנהל מדיניות בת יענה ומאמינים כי הסכם הגרעין שנחתם עם איראן בוינה, ביולי 2015 , הוא אכן הסכם טוב והוא לא יופר בעתיד.

בתום הדיונים הרגשנו אצל רוב המשתתפים הקשבה טובה יותר לטעונים שלנו ואף הבנה לעמדתנו, ודאגה כנה לעתיד ביטחונה של מדינת ישראל וזכותה הלגיטימית לחיות בשלום עם כל שכנותיה.

הגענו למסקנה ראשונית כי קיים באירופה הבדל מהותי בין עמדות הדרג המקצועי לבין ההנהגה הפוליטית ובמיוחד בין שיחות כנות ובלתי פורמליות לבין דיונים ופורומים רשמיים.

מדוע קיים הפער? מדוע ולמה מדינות אירופה אינן מספיק אמיצות כדי לגבש מדיניות ברורה? מדוע הן ממשיכות לדבר בשפה רפה ואף מנהלות מדניות צבועה במיוחד כשמדובר בפתרון הבעיה הפלשתינית וזכויות אדם. הדבר מובא לביטוי באחרונה בהקשר לחוק הלאום שהתקבל בכנסת ב-19 ביולי 2018.  הביקורת הנוקבת של רוב התקשורת האירופית על כך שישראל מפלה לרעה את המיעוט הערבי מלמדים גם כאן על אי הבנה בסיסית על מהותה של מדינת ישראל ועל עצם קיומה כמדינה דמוקרטית יהודית יחידה בעולם.

חוסר ההבנה גם בהקשר הפלשתיני והבלבול הקיים בקרב האירופים החושבים עדיין כי  היהדות היא דת בלבד ועל כן אין ליהודים כל זכות וזיקה למולדת לאומית. ברור כי ההתעלמות מהקשר ההדוק וההיסטורי במהלך אלפי השנים של העם היהודי לארץ ישראל ולירושלים מעורר תמיהה ואף מקומם במיוחד כאשר מדינות באירופה מצביעות באונסקו ובארגונים בינלאומיים לטובת יוזמות הזויות ושקריות של הפלשתינים.

מאז ומתמיד התנהלו במשרד החוץ הישראלי דיונים קדחתניים על גיבוש מדיניות ברורה כלפי אירופה. רוב המומחים מדגישים אמנם את חשיבות חיזוק היחסים הבילטרליים אך הנטייה ברוב ממשלות ישראל הייתה להטות תמיד את הכף לכוון ארה"ב.  בצדק נאמר כי רק בוושינגטון מתקבלות ההחלטות החשובות והרות גורל. ושרק ארה"ב, המעצמה החזקה בעולם מסוגלת לטפל בצורה יסודית בפתרון הסכסוך עם הערבים. בניגוד לאירופה שהיא משענת קנה רצוץ מבחינה מדינית, ארה"ב היא אכן בת ברית אסטרטגית נאמנה באמת.

האבחנה הזאת היא נכונה ומוצדקת בשטח אבל איננה מושלמת. מן הראוי להזכיר כי עד פרוץ מלחמת ששת הימים ביוני 1967 ממשלות ישראל העדיפו מסיבות שונות את חיזוק היחסים עם אירופה על חשבון ארה"ב שהטילה בזמנו אמברגו על יצוא נשק. אין לשכוח כי בתחילת שנות קיומנו את תרומתה החשובה של צרפת לביטחונה של מדינת ישראל באספקת נשק חדיש ובהקמת כור גרעיני.

בתום המלחמה ואחזקת השטחים השתנתה המגמה שהייתה אוהדת לישראל מאז הקמתה. היא עברה להיות -במיוחד בצרפת- לפרו-ערבית ולעיתים אף עוינת.  בעקבות משבר האנרגיה שפרץ אחרי מלחמת יום הכיפורים נכנעו מדינות אירופה ללחצים ולסחטנות של מפיקות הנפט והעדיפו לנטוש את ישראל על מזבח הפטרודולרים.

במהלך השנים עברה אירופה טלטלות רבות והאיחוד האירופי עבר מ-שש מדינות לתשע והיום הוא מונה 26 אחרי פרישתה של בריטניה. האיחוד מייצג עתה יותר מ-חצי מיליארד  בני אדם.  במהלך השנים נעשו על ידו כמה טעויות אסטרטגיות. הראשונה הייתה "הרחבת המועדון" לכל דיכפין באירופה ומחוצה לה. חמש מדינות נוספות ובניהן טורקיה הגישו רשמית את מועמדותן. ברור כי יש הבדל ענק אם אירופה  מאוחדת תתפקד עם תשע או שתיים עשרה מדינות או עם עשרים ושש ואף יותר. טעות נוספת הייתה בביטול הגבולות ששם קץ לפרוטקציוניזם המסחרי וגרם לשיטפון של סחורות מסין ובהכרח לסגירת מפעלים אירופיים ולאבטלה גוברת. בטול המחסומים והגבולות גרם  להגירה חופשית של זרים, למחלוקות פנימיות רבות ולאתגרים חדשים כמו במאבק בטרור וקליטת המהגרים.

האם ישראל יכולה להתעלם מאירופה? האם נכונה הגישה הרווחת אצל ישראלים רבים כי האירופים הם ממילא וביסודם אנטישמים ועל כן גישתם לישראל וליהודים לא תשתנה לעולם?

נכון שהאנטישמיות לא חלפה מהעולם אך אירופה אינה מקשה אחת. יש בהחלט אנטי-ישראלים ואנטישמים רבים בכל רחבי הקשת הפוליטית מהימין הקיצוני ולשמאל הקיצוני וההוכחה לכך היא פעילות אינטנסיבית של ה-BDS , עמותות וגופים אחרים. אך כשמדובר בריאל פוליטיק האם לא ראוי להתבונן במכלול האינטרסים  בשיקול דעת , בקור רוח ולא מתחושות בטן. ברור כי אין לשכוח את העבר אך יש לשאוף לעתיד טוב יותר. זאת הייתה המחשבה בזמנו לקבלת השילומים מגרמניה ומיסוד ההחלטה לכונן עמה יחסים דיפלומטים מלאים ומשגשגים שעד היום הוכיחו את עצמם לטובה.

על כן, במטרה לשפר את היחסים עם אירופה עלינו לערוך רביזיה נכונה ופרגמטית ולא להתבסס על דעות קדומות.

ראשית, יש להפריד בין מדינות מערב אירופה הקלסית כמו צרפת, ספרד או איטליה, לבין מדינות שהיו בעבר תחת שלטון הגוש הקומוניסטי. אצלן, האוכלוסיות מגוונות והאינטרסים שונים. הן בוודאי פחות מעורבות ואינן מתעניינות בפתרון הסכסוך במזה"ת כפי שעושה זאת צרפת למשל.  באחרונה התהדק הקשר עם מדינות מזרח ומרכז אירופה במיוחד עם הונגריה, רומניה וצ'כיה שלא היססו בנגוד למדינות המערב להימנע בהחלטות שהתקבלו בנושא העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. כן התהדקו  בצורה משמעותית היחסים עם יוון, בולגריה וקפריסין.  כלומר קיימת כאן מגמה חיובית שלא הייתה בעבר ויש להדגישה ולברך עליה.

שנית, יש לעשות הבחנה ברורה בין המנהיגים האירופים לפקידים היושבים בבריסל. האדמיניסטרציה המסורבלת והבירוקרטיה הנוקשה שבה פקידים מ-26 מדינות שונות ומוועדות שונות, ולא נבחרי ציבור, מקבלות בבריסל סמכויות יתר והחלטות חשובות בכל נושא, במיוחד בנושאי חוץ הקשורים למזה"ת ומדיניות ישראל. בנושא חוק הלאום למשל, תגובתה של הקנצלרית מרקל שאמרה כי אינה מתערבת בעניינים הפנימיים של מדינת ישראל הייתה נבונה ורצוי שהקו הזה יתקבל בקרב מנהיגי מדינות אירופה אחרות.

שלישית, יש להפריד בין היחסים הדיפלומטים הבילטרליים לבין המולטילטרליים  במיוחד בכל הקשור לתהליך פתרון הסכסוך הישראלי-ערבי. קיימת היום הבנה כי ההפרדה אכן חשובה לשני הצדדים. יש גם לציין כי לישראל יש יחסים בילטרליים ובכל התחומים עם כל אחת מהמדינות. עם חלקן היחסים יותר הדוקים וידידותיים ועם אחרות הן פחות וניתנות לשפור. נדגיש כי ישראל חברה בארגון החשוב והמכובד OECD .היא חתומה על הסכמים רבים ולה אינטרסים משותפים בכל התחומים הכלכליים, המדעיים והאנרגיה. היא גם תמשיך להיות חברה פעילה בפרויקט HORIZON 2020. והיא פתחה לראשונה נציגות  במטה נאט"ו בבריסל.

בתוך כך, יש לישראל עם אירופה יותר מהמשותף מהמפריד, יותר מהחיוב מהשלילה. היא קשורה בטבורה ומקדמת דנא עם אירופה, מאז האימפריות של אתונה ורומא. רוב העם היהודי שכמחיצתו נכחד בשואה היה חי באירופה עוד לפני גרוש ספרד. כלומר הגאוגרפיה, אגן הים התיכון, והעבר ההיסטורי שזורים חזק עם אירופה ובלתי אפשרי לפרקם ולהתעלם מהנתונים הבסיסים האלה. עוד ועוד, הערכים היהודים-נוצרים גוברים על המכשולים והגינויים של הקיצוניים.

בזירה הבינלאומית היום, יש לישראל  גם נכסים אסטרטגים רבים וחשובים היכולים לתרום בהדוק שתוף הפעולה וחיזוק מעמדה של ישראל.  לאור היחלשותה של אירופה וחוזק היחסים הן עם ארה"ב של הנשיא טראמפ והן עם רוסיה של פוטין, העיתוי מתאים במיוחד. ההבנות למשל בנושא הסורי וההתבססות האירנית וכן עתידה של רמת הגולן, הן בהחלט נושאים שאירופה אינה יכולה להתמודד מדינית מול  נחישותן של שתי המעצמות. במקביל יש לפעול בהתאם בהקשר הפלשתיני ולמצוא פתרונות פרגמטיים וכלכליים בעזה שאירופה מעוניינת ויכולה לפעול בתנאי שהדבר יתואם היטב עם ישראל.

לאור כל האמור לעיל עלינו לשאוף לחתימה על מזכר הבנות עם מדינות אירופה. MEMORANDUM ראשון מסוגו שיאפשר לנהל ביננו לבין האירופים יחסים תקנים בכל התחומים ושכל צד ידע את האינטרסים מראש וכן את מגבלותיו. שלא ייווצר מצב שעל החלטה או יוזמה ישראלית אנו נקבל אוטומטית נזיפה והטפת מוסר. יש גם לפעול להסרת כל החרמות והניסיונות להטלת סנקציות ולמנוע שהאיחוד האירופי יממן במישרין ובעקיפין גופים וארגונים עוינים שמקצתם תומכים בטרור. בנושא זה יש להבהיר כי נעשתה טעות יסודית כאשר ממשלת ישראל החליטה להעביר סמכויות ותקציבים ממשרד החוץ למשרדים אחרים. לא הייתה כל הצדקה כפי שלא ניתן להעביר את ההסברה הישראלית לגופים אחרים או פרטיים. חבל ששקולים פוליטיים ופרסונליים גברו על ה –Raison d’Etat

ועל האינטרסים של המדינה. יש גם להבהיר כי לא קיים היום משרד ממשלתי כמו משרד  החוץ הפרוס עם נציגויותיו  הרבות בכל רחבי תבל ושיש לו את הניסיון הדיפלומטי העשיר כדי להתמודד בשטח מול בעיות ואתגרים במיוחד בכל הקשור לאיחוד האירופי שלצידו פועלת שגרירות מיוחדת היושבת בבריסל.

במישורים רבים יכולה ישראל לתרום הודות לנכסיה האסטרטגים, לידע ולניסיון שלה. זה כולל שיתוף פעולה כלכלי והומניטרי עם אירופה בשפור מצבם של  הפלשתינים וכן בסיוע למדינות אפריקה. טיפול משותף בשורש הבעיות בשטח ימנע הגירת המונית של מהגרים ליבשת אירופה. כמובן  לפעול ביתר שאת  בשיתוף  הפעולה במישור המודיעיני ובלוחמה בטרור. נזכיר את המידע האחרון שהועבר לצרפת על ניסיון איראני לפיגוע רב נפגעים. וכן כל ההתרעות האחרות של השירותים הישראלים לרבות בשדות תעופה ומטוסים שחסכו אובדן של אזרחים אירופאים חפים מפשע. בנושא זה יש לשאוף להכרה פומבית ורשמית של השלטונות באירופה.

לאור כל הנתונים האלה ניתן בהחלט לשפר ולהדק את יחסנו עם הקהילה האירופית ויפה שעה אחת קודם לפעולות חיוביות ומשותפות.

לסיכום ניתן לומר בלי כל ספק כי המשותף עם האירופים יכול לגבור על המפריד, וכך נוכל להתמודד בעתיד על היריבויות המיותרות והמחלוקות.

 

 

 

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am

Close