התראות

גבולות בני הגנה לישראל – תגובה עדכנית לתומכי התפיסה ולמטילים בה ספק

האתגרים הביטחוניים של ישראל מצדיקים את תביעתה לגבולות בני הגנה, שהם הביטוי הצבאי לזכותה של ישראל – על פי החלטת מועצת הביטחון 242 – "לגבולות בטוחים ומוכרים", כדין כל מדינה אחרת
שיתוף
עמק הירדן
עמק הירדן

עניינים

גבולות בני הגנה לישראל – תגובה עדכנית לתומכי התפיסה ולמטילים בה ספק – הקדמה: האתגרים הביטחוניים של ישראל מצדיקים את תביעתה לגבולות בני הגנה, שהם הביטוי הצבאי לזכותה של ישראל – על פי החלטת מועצת הביטחון 242 – "לגבולות בטוחים ומוכרים", כדין כל מדינה אחרת.

גבולות בני הגנה, מנקודת המבט הצבאית ובמונחים של ביטחון לאומי, הם אלו המאפשרים לישראל להגן על עצמה ביעילות ובאופן עצמאי, על מנת להרתיע, לסכל ולמנוע התפתחותם של איומים צבאיים על כל ממדיהם האפשריים, תוך מתן התרעה מוקדמת ועדכנית בגביהם אותם איומים.

רשימת האיומים כוללת:

  • בממד הטריטוריאלי – איומים הן מאזורים רחוקים מישראל הן מאלה הסמוכים אליה והן מתוך השטח המוכל על ידי שטחים שבשליטת ישראל או מתוך שטחים אלה.
  • ממד הזמן – איומים קיימים וגם אלו הצפויים להתפתח בטווח הבינוני והארוך.\
  • הממד הצבאי – איומים קונבנציונליים ובלתי קונבנציונליים, איומי טרור למיניהם, מבצעי קרקע, איומים תת-קרקעיים, פעילות אווירית לגווניה, ברובת מטוסים, מטוסים בלתי מאויישים, טילים באליסטיים וטילי שיוט, איומים ימיים ואחרים.
  • איומים נוספים בתחומי הסייבר, ביטחון מים ותקשורת וכד'.

משמעותו של המושג 'גבולות בני הגנה' היא שכל המשאבים הטריטוריאליים הדרושים להשגת צרכי הביטחון הישראליים ממוקמים בתוך גבולותיה של ישראל, ואין להבין ממושג זה בהכרח שניתן לטפל באופן אופטימלי במכלול האיומים ממקום הגבול עצמו. ברי, שהמושג אינו מתייחס רק למתח החיצוני הנתון אלא גם לאופיו של השטח שבשליטה ישראלית ישירה או עקיפה.

על הגדרת אותם גבולות בני הגנה להתחשב בטופוגרפיה הספציפית, בדמוגרפיה, בהיסטוריה ובמצב הפוליטי.

מאחר שלישראל נתונים צרים ואוכלוסיה קטנה בהשוואה לריביה הנוכחיים והאפשריים, חסר לה עומק אסטרטגי, וכוחותיה הזמיטים נשענים על אנשי מילואים לצורך ביצוע משימותיהם, במיוחד בשעת מלחמה.

האזורים רווי האוכלוסין של ישראל נשוקים לשטחים המאוכלסים בידי אלו שנחשפו להסתה נגדה מתמשכת. הטופוגרפיה לאורך מרכז המדינה כוללת רכס המשקיף וחולש על מישור החוף במערב ועל בקעת הירדן העמוקה במזרח. המשטרים במדינות הסובבות את ישראל מתאפיינים באי יציבות בסיסית, וכמה מהמדינות הללו מתאימות להגדרה של מדינות כושלות, לפחות בחלק משטחן. חלק מאויביה של מדינת ישראל נוטים למחוק אותה מהמפה. זאת ועוד, חלק מאותם אויבים, ובייחוד איראן, נהנים מבסיסי עתק ומסוגלים להשיג נשק מתקדם הן באמצעות רכישת נשק מיצרני נשק מוביליים או על ידי ייצור מקומי. בשרטוט גבולות בני הגנה חיוני לישראל לקחת בחשבון את כל הרכיבים הללו.

אמת, לישראל יכולות צבאיות מרשימות, אבל אם לא ניתן לפרוס אותן במקומות המתאימים, יפגעו יעילותן משמעותית. למשל, הפריסה הצבאית הישראלית חייבת להקנות לה יכולת לסכל מאמצים להחדרת נשק מעבר הירדן (כולל רקטות ולק"מים) וכניסת טרוריסטים מאומנים או כוחות זרים לאזורים שבשליטה פלסטינית בגדה המערבית. לא ניתן לבצע משימה זו בלי שתיוועד לישראל היכולת לפרוס את כוחותיה בסמוך לנהר ובמורדות המזרחיים של רכס ההר החולש על בקעת הירדן, הן לצרכי תצפית ואיסוף מודיעיני והן כדי לסכל נסיונות חדירה כאלו בטרם יגרמו נזק כלשהו. פריסה כזאת תאפשר לישראל להרחיק את מרכזי אוכלוסייתה ותשתיותיה הקריטיות מהאיומים הפוטנציאליים. בנוסף לנוכחות צבאית פיזית בשטח, זקוקה ישראל לשליטה במרחב האווירי מעל כל שטחה של הגדה המערבית וכן על הספקטרום האלקטרו מגנטי, על מנת להבטיח שיהיה ביכולתה לטפל ביעילות בכלל של האיומים.

אין פירוש הדבר שפריסה מעין זו יכולה למנוע כל חדירה, אבל היא עשויה להבטיח שכל נסיון כניסה לתוך השטח ממזרח, גם כשמדובר בפעילות עוינת רב-חזיתית, ייפגע מבעוד מועד בכוח חזק דיו למנוע נזק רבתי לביטחונה של ישראל ולאוכלוסייתה, גם כאשר ההתרעה המוקדמת אינה משלימה. זאת ועוד, לנוכחות הצבאית הישראלית השפעה אסטרטגית חשובה ביצירת הרתעה וביציוב האזור גם מעבר לגבול המזרחי.

לאורך השנים הועלו הצעות למיניהן ורעיונות יצירתיים, על פיהם ייקבע הגבול לפי קווי ה-4 ביוני **1967**, עם שינויים מקומיים פה ושם. הנוכחות הצבאית הישראלית תוחלף במספר אזורים חיוניים בכוחות זרים, תוך הישענות על מתקני גילוי אלקטרוניים. פתרונות כאלה אינם יכולים לספק לישראל ביטחון הולם. כוחות ישראליים חייבים להיות נוכחים בשטח, כדי לספק מענה לאיומים מיידיים. ישראל אינה יכולה להישען על כוחות זרים שאינם מחויבים להסתכן למען ביטחונה ושנסיון העבר מלמד כי בעת משבר וסכנה הם נעלמים. מתקני גילוי, המסוגלים במקרה הטוב לספק מידה של התרעה מוקדמת, או אתות בזמן אמת בגבי חדירה דרך הגבול, אינם מסוגלים לעשות דבר מעשי בנדון. הרעיון שנכסי איסוף מודיעיני ישראליים ייפרסו במיקומים אסטרטגיים חשובים, אולם הגישה לאותם אתרים תהיה דרך אזורים שבשליטה פלסטינית, הוא בלתי ישיש. הוא הדין בגבי סיכול טרור ואיומים צבאיים נוספים מתוך השטח שבשליטה פלסטינית. אם ישראל תפרוס את כוחותיה פחות או יותר לאורך קווי '67 היא לא תהיה מסוגלת להגן על עריה המרכזיות ועל תשתיותיה או לאסוף את המודיעין הדרוש למטרה זו. בנוסף, תקצר ידה ממנוע שליחי אמ"ח משמעותיים לשטחים בשליטת פלסטינית או לסכל ייצור מקומי של גמגום בעצמאי ולחימה בתוך אותם שטחים.

גם הטיעון שכוחותיה הזמיטים של ישראל חזקים בהרבה מכוחות הביטחון הפלסטיניים ולפיכך היא יכולה להרשות לעצמה לעבור לגבולות שהם פחות בני הגנה במסגרת הסכם שלום, שכן במקרה של הפרת ההסכם בידי הפלסטיניים תוכל ישראל לשלוט מחדש על השטח, הוא חסר בסיס. ראשית, בתנאים כאלו, יוכלו הפלסטיניים לצבור כמות משמעותית של נשק ויכולות צבאיות ולהכשיר את השטח כדי להקשות על ישראל בטרם יפתחו במעשי איבה, ובמידה שיפעלו כך, מחיר כיבוש השטח יהיה יקר מדי מבחינת אבדות לא רק לחיילי צה"ל אלא גם לאוכלוסיה האזרחית הישראלית (והפלסטינית) ולתשתיות חיוניות. שנית, לחימה מול כוח הברידי המבולש יכולות טרור ויכולות קונבנציונליות (ואולי גם בלתי קונבנציונליות), הלוחם מאחורי מגן אנושי, מהווה אתגר משמעותי בפני כל צבא מודרני. כל עוד פלסטינים רבים ממשיכים לדבוק בתוכנית השלבים מול ישראל ורואים בהבסת הציונות את יעודם ויעדם האולטימטיבי, צעדים כאלו נוגעים בחוסר אחריות קיצונית. התקדמות של אומות עם רצוץ עזה מהווה יישוש מאלף, כמו ההתקדמות של אפגניסטן, וייטנאם, לבנון, סיני, וסומליה ואזורים נוספים.

לסיכום, הגבול היחידי שניתן לראות בו גבול בר הגנה לצורך מתן ביטחון למרכזה של מדינת ישראל הוא בבקעת הירדן כאשר ישראל שומרת על שליטה צבאית על מורדותיו המזרחיים של רכס ההר ביהודה ושומרון ועל הצירים הקריטיים הנעים ממערב למזרח, על מנת לאפשר תנועה חופשית של כוחות צה"ל לאזור הגבול. זאת בנוסף לשליטה ישראלית במרחב האווירי ובספקטרום האלקטרו מגנטי. אין בכך חידוש – מרק"ל ארצות הברית בשנת 1967, הגנרל ארל ווילר, הבהיר שכדי שישראל תהנה מגבולות בני הגנה, הגבול המזרחי חייב לעבור בשטח השולט המשקיף על בקעת הירדן.

להמשך קריאה (להורדת המסמך המלא):

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm
המרכז הירושלמי
חיזבאללה על הקצה, וצה"ל נערך: "אם טהראן תבקש, הם ייכנסו ללחימה"

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר בכיר באמ"ן, מזהיר כי חיזבאללה ממשיך בהכנות צבאיות – כולל הכנת "בנק מטרות" – למקרה שאיראן תפעיל אותו. "זה לא קרה עדיין, אבל זה עלול לקרות", אמר. במקביל, נריה מציין כי פירוק הנשק מהמחנות הפלסטיניים בלבנון, שתוכנן ל-15 ביוני, ככל הנראה יתעכב – וצה"ל כבר נערך בשטח עם תגבור של שתי חטיבות בצפון.

12:09pm

Close