התראות

העברת הריבונות של סנפיר וטיראן ממצרים לסעודיה – תם ולא נשלם?

הסתיימו כל התהליכים המשפטים בסוגיה * דיווח לא מואמת: כוחות סעודים כבר נפרסו במקום
שיתוף
האי סנפיר - בית המשפט במצרים קבע שניתן להעבירו לסעודיה
האי סנפיר - בית המשפט במצרים קבע שניתן להעבירו לסעודיה

עניינים

בית הדין העליון של החוקה במצרים פרסם ב- 3 במרס פסק דין חלוט בעניין ההסכם המתווה את הגבול הימי בין מצרים לסעודיה הכולל את העברת האיים טיראן וסנפיר לריבונות סעודיה. בית הדין קבע חד משמעית שאין שום ערך לפסקי הדין בערכאות קודמות ובכללם זה של מועצת המדינה (בית הדין המנהלי העליון – הערכאה המשפטית המנהלית הגבוהה ביותר במצרים) שביטל את ההסכם וזה של בית הדין לעניינים דחופים שאישר אותו.

בית הדין העליון של החוקה גם קבע בפסק דין נוסף כי כל העתירות נגד מועצת המדינה, שכאמור ביטלה את ההסכם, הינן בלתי קבילות.

יש המדגישים ששני פסקי  דין אלה פורסמו יום אחד לפני הגיעו של יורש העצר הסעודי, מחמד בן סלמאן, האיש החזק של סעודיה, לביקור ראשון במצרים במטרה להודיע לסעודים כי הנושא סגור סופית.

בנימוקיו קובע בית הדין כי מדובר בהסכם בינלאומי בין מצרים לסעודיה ולכן אישורו מהווה פעולה ריבונית שאינה בתחום סמכותם של בתי הדין וכי היא מסמכותו הבלעדית של הפרלמנט במסגרת הפיקוח החוקתי המתבצע על בסיס דיאלוג  המתקיים בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת על כלל הפעולות הריבוניות. בית הדין ציין כי קביעתו מבוססת על סעיף 151 של החוקה בו נאמר, בין השאר, כי הנשיא  מאשרר את ההסכמים הבינלאומיים בחתימתו אחרי אישורם בפרלמנט. עם זאת יש לציין כי בסיפא של  סעיף זה נאמר גם כי הסכמי שלום ובריתות יאושררו רק אחרי שיועמדו למשאל עם ויאושרו כמו גם לגבי הסכמים המתייחסים לוויתור על זכויות ריבוניות ובכל מקרה שום הסכם לא ייחתם אם הוא מנוגד לחוקה או שנובע ממנו ויתור על חלקים של שטחי המדינה. חשיבותה של הסתייגות זו בולטת מאחר שבעניין שלפנינו מדובר על פניו בהעברת שטח מצרי – שני איים שהיו ידועים כמצריים – לריבונות סעודית. לכאורה יש כאן בעיה בלתי פתורה מאחר שלא התקיים משאל עם. אלא שבהתאם לסעיף 195 של החוקה פסקי דין וההחלטות של בית הדין העליון של החוקה מחייבים ולא ניתנים לערער – JUDICATA RES.

יתרה מזו, בית הדין העליון של החוקה הרחיב את היריעה וגלש לקביעת נורמה משפטית כללית שלא בטוח כי יש במצרים אחדות דעים לגביה. הוא גם קבע, כי על הרשות השופטת, על כל מוסדותיה ובתי המשפט שלה, להימנע מלהתערב בכל צורה שהיא בתהליך אישור הסכמים בינלאומיים אשר עם אישורם ע"י הפרלמנט הם מקבלים כוח של חוק. עוד נקבע כי הפיקוח המשפטי על תהליך אישור ההסכמים יבוצע על בסיס של שני אבני בוחן: האחד האם ההסכם עולה בקנה אחד מבחינה פרוצדורלית עם התנאים שמציבה החוקה ,דהיינו האם מדובר בהסכם בינלאומי שהוא מסמכות הפרלמנט והשני בדיקת תוכן ההסכם, כלומר האם הוא אינו מנוגד לאינטרס הלאומי המצרי וכי שני קריטריונים אלה מהווים פיקוח חוקתי ולא משפטי הנמצא בסמכותו הבלעדית של בית הדין העליון של החוקה ללא שיתוף שום צד משפטי אחר.

המצב הבעייתי והמורכב הזה הוא תוצאה של תסבוכת פוליטית-משפטית שנוצרה עקב החלטתו של נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי להעביר את הריבונות על איי טיראן וסנפיר לסעודיה במסגרת הסכם להתוויית הגבול הימי בין שתי המדינות שנחתם עם מלך סעודיה בזמן ביקורו במצרים באפריל 2016. המהלך הפתיע את הציבור המצרי שגדל והתחנך על המיתוס של שני האיים שנכבשו פעמים ע"י ישראל, הוחזרו למצרים והיו מצוינים בכל ספרי לימוד כחלק ממנה מימים ימימה. יתרה מכך, ההסכם נראה מלכתחילה כמנוגד לחוקה הקובעת בסעיף מספר אחת, במילים הפותחות סעיף זה, כי "מצרים היא מדינה ריבונית מאוחדת ולא ניתנת לחלוקה".

בציבוריות המצרית התפרשה החלטת הנשיא, עם פרסום ההסכם, ככניעה לסעודיה על רקע תמיכתה הפיננסית במצרים בעקבות המשבר אליו נגררה המדינה אחרי הדחתו של מבארק. על רקע זה פרצו הפגנות רחוב והוגשו עתירות לביטולו של ההסכם שנידונו במספר ערכאות. חברי פרלמנט ואישים שונים טענו כי האיים שייכים למצרים משחר ההיסטוריה וכי מצרים נכנעה לכסף הסעודי ועשתה ויתורים הפוגעים בכבודה ובחוקתה. הנשיא סיסי הסביר כי מצרים אינה מוותרת על אדמתה וכי האיים הועברו לשליטתה רק ב- 1950. משרד החוץ המצרי פרסם אז מסמכים שונים שבאחד מהם נאמר כי לאחר כיבושה של אום אלרשרש  -היא אילת – במרס 1949 ע"י "כנופיות ציוניות" (הכנופיות הם חטיבת הנגב במסגרת מבצע עובדה) עלה הצורך לחיזוק ההגנה של שתי המדינות ולכן האיים עברו לשליטת מצרים ע"פ בקשתו של המלך פארוק ובהסכמת מלך סעודיה אבן סעוד. בנוסף, שני הצדדים הביאו מפות ומסמכים מאז המאה ה-15 כדי להוכיח את צדקתם, אך הנושא לא הוכרע.

בסופו של דבר נוצר מצב בעייתי כאשר מועצת המדינה דהיינו בית הדין המנהלי העליון ביטל את ההסכם ואילו ערכאה אחרת, בית הדין לעניינים דחופים חזר ואישר אותו. על רקע זה הועבר ההסכם לפרלמנט שאישר אותו ברוב גדול. אלא שגם כאן הוגשו עתירות שעיקרן היה כי אישור הפרלמנט נוגד את פסק הדין של מועצת המדינה וגם את החוקה על קביעותיה השונות. נראה שכדי לסיים את הפרשה נקרא בית הדין העליון של החוקה לתת את החלטתו ואכן בפסק הדין שלו הוא חתך את הקשר הגורדי.

התגובות לפסק הדין לא אחרו לבוא. חברי פרלמנט מן הרוב התומך בנשיא הדגישו כי הפרשה הסתיימה ואין לפקפק בפסיקותיו של בית הדין העליון אשר אישר את הסכם ובכך קבע כי הפרלמנט צדק כאשר אישר אותו ב-2017 ובכך קבע כי הטיפול בהסכמים בינלאומיים הוא מסמכויותיו הבלעדיות ולא מאלה של הרשות השופטת.

חברי פרלמנט מן המתנגדים אמרו כי בכך אמנם הסתיים הסכסוך המשפטי לגבי תהליכי אישורו של ההסכם אבל לא לגבי תוכנו שלא נידון ע"י בית הדין וכי אזרחי מצרים נשארו עם רגשות מעורבים ביחס לנכונותו ולדרך הטיפול בו.

מכל מקום עם פרסום פסק הדין של בית הדין העליון של החוקה נכנס ההסכם לתוקפו והפך לבר-ביצוע ממועד פרסומו בעיתון הרשמי בחתימתו של הנשיא עוד ביוני 2017.

סעודיה היא עכשיו הריבון של איים אלה. כאן התעוררה שאלה נוספת. שני האיים מצויים באזור C שבהתאם לנספח הצבאי של הסכם השלום בין ישראל למצרים הוא שטח מפורז לחלוטין, רק משטרה אזרחית רשאית להימצא והוא כפוף לבדיקות של הכוח הרב-לאומי. מכיוון ששני האיים לא היו מיושבים הסתפקו המצרים בביקורי משטרה תקופתיים והיו מגיעים לשם בסירות קלות בנשק קל בלבד.

במצב החדש השאלה היא למי מגיש הכוח הרב לאומי את דוחותיו? לממשלת מצרים המעבירה אותו לסעודים או לסעודים ישירות? בהתאם לחילופי אגרות בין ראש הממשלה נתניהו לבין שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אשרה מצרים את דבקותה המלאה בהסכם השלום, בהסכם עם הכוח הרב לאומי ובכל ההסכמים וההבנות שנחתמו בין מצרים וישראל וגם כי סעודיה לוקחת על עצמה ליישם את כל התחייבויותיה של מצרים בעניין שני האיים וכי היא לא תסכים לשום סטייה של סעודיה לגבי מה שנקבע בהסכם השלום.

לסיכום ,הנושא המשפטי הוכרע, אך לא הדיון על שייכותם של האיים ונראה שרבים במצרים סבורים כי מדובר בשטח מצרי שהועבר בצורה בלתי חוקית לסעודיה. מכל מקום, סעודיה היא כיום הריבונית בשני האיים ובמצרי טיראן המשמשים כמוצא של ישראל לאסיה ואפריקה. סעודיה עדין נחשבת כמדינת אויב אם כי אינטרסים משותפים ובמיוחד המאבק באיום האיראני הציבו אותה בחזית אחת עם ישראל. על כך חשוב להוסיף כי יורש העצר הסעודי הצעיר והנמרץ, מחמד בן סלמאן, מתכנן הקמת  מיזם תעשייתי, מסחרי ותיירותי ענק לאורך חופה המערבי של סעודיה בשת"פ עם מצרים שביניהן יבנה גשר דרך שני האיים מתוך כוונה שיהיה זה אזור של שלום ושיתוף פעולה. במהלך ביקורו השבוע במצרים סוכם על הקמת קרן משותפת של 10 מיליארד דולר להקמת אזור כלכלי דומה בדרום סיני. אם אכן זה הכיוון, אין לישראל מה לחשוש, אלא שאנו נמצאים במזרח התיכון הבלתי יציב, שבו הכל יכול לקרות והדברים יכולים להתהפך ולהעמיד את ישראל מול אתגרים לא קלים.

 

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close