התראות

הרשות הפלסטינית ממשיכה את התשלום למחבלים – ואנחנו עוזרים לה

בזמן שהרשות הפלסטינית מסתירה את תקציב הטרור שלה, ישראל לא רק מקזזת – היא גם מעבירה מאות מיליונים לרשות שמשלמת למחבלים בשיטתיות ובגאווה
שיתוף
אבו מאזן // מתוך: עמוד הפייסבוק הרשמי
אבו מאזן // מתוך: עמוד הפייסבוק הרשמי

עניינים

הרשות הפלסטינית (הרש"פ) ממשיכה בתשלום משכורות ותגמולי ענק למחבלים. היקף התגמולים עולה על מיליארד ₪ בשנה. תשלומים אלה מעודדים טרור. אחרי שנים רבות שבמהלכן מדינת ישראל התעלמה מהמדיניות הראויה לכל גינוי הזאת של הרש"פ, בשנת 2018 נחקק "חוק הקיזוז."1 על פי החוק, בתום כל שנה נדרש שר הביטחון לגבש דו"ח ובו הוא מפרט את סך תשלומי הרש"פ למחבלים בשנה החולפת. לאחר אישור הדו"ח על ידי ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) מתחילים לקזז את סכום התגמולים ששילמה הרש"פ למחבלים, מתוך כספי המיסים שמדינת ישראל גובה ומעבירה לרש"פ. במילים אחרות, חוק הקיזוז מטיל סנקציה כספית על הרש"פ ו"קונס" אותה בגין תגמולי הטרור.

מבחינה רעיונית, חוק הקיזוז הוא חוק קשה ביותר משום שלצד פעולת הענישה של הרש"פ, החוק חובק בחובו גם השלמה לא מבוטלת עם עצם מהות וקיומם של התשלומים. במקום לקנוס את הרש"פ בגין תשלומיה לעידוד רצח יהודים, החוק של הכנסת היה אמור לקבוע ולהכריז על מלחמה בלתי מתפשרת נגד כל מי שמעז לשלם תגמולים לרצח יהודים, ובכלל זה, ככל שהדבר רלוונטי – והוא רלוונטי מאוד – גם הרש"פ.

חלף מלחמת החורמה המתבקשת, הסתפקה הכנסת בחוק הקיזוז כמעין נֶחָמָה פורתא.

יישום החוק מלווה בלא מעט קשיים.

תגמולי הטרור של הרש"פ שעליהם חלק החוק מתחלקים לשנים: א) תשלומי הרש"פ למחבלים כלואים ומחבלים משוחררים; ב) תשלומי הרש"פ למחבלים פצועים ולמשפחות של מחבלים הרוגים. בעוד שהתשלומים לקבוצה הראשונה מוסדרים בחוק2 של הרש"פ ובתקנות שונות שקבעה ממשלת הרש"פ, התשלומים לקבוצה השנייה קבועים בנהלים פנימיים של אש"ף.

מאז שנחשפו לראשונה תגמולי הטרור, הרש"פ ואש"ף עושים את כל שלאל ידם על מנת להסתיר את התשלומים. כך למשל, בתחילה, תגמולי הטרור למחבלים הכלואים היו עוברים, באופן גלוי, דרך "משרד האסירים" של הרש"פ. מדובר במשרד ממשלתי שבראשו עמד שר. בהמשך הרש"פ העמידה פנים כאילו היא סגרה את המשרד, אך בפועל נחשף שפעילות "המשרד" פשוט עברה לגוף אחר של אש"ף, תחת הכותרת "רשות האסירים והאסירים המשוחררים". לאחר מכן שוב הוסתרה הפעילות של משרד האסירים. במהלך אחר, כדי להסתיר עוד יותר את תשלומי הרש"פ למחבלים המשוחררים, אישר יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, את "גיוסם" (הפיקטיבי כמובן) לשורות הרש"פ, כאשר חלקם אפילו "גויסו" למנגנוני הביטחון של הרש"פ – מחבלים היו אמורים לטפל במחבלים.

למרבה הצער, פעולות השיבוש שבהן נקטה הרש"פ לכל אורך הדרך, הצליחו להתגבר אפילו על המודיעין המתוחכם המשוכלל של מדינת ישראל.

כך למשל, בפברואר 2019, סמוך לרצח אורי אנסבכר ז"ל, יושם חוק הקיזוז בפעם הראשונה.3 באותה הזדמנות, כדי לכמת את היקף תשלומיה של הרש"פ למחבלים הכלואים ולמחבלים המשוחררים, נשען שר הביטחון על דו"ח גלוי של הרש"פ, ולפיו בשנת 2018 היא שילמה 502,697,000 ₪4 לאותה קבוצה. הואיל ומערכת הביטחון לא ידעה אז לכמת את סך תשלומי הרש"פ למחבלים הפצועים ולמשפחות של המחבלים ההרוגים,5 הנחה ראש הממשלה להעמיק את הבדיקה ולהציג דו"ח נוסף. כדי לגבש את הדו"ח הנוסף נדרשו לשר הביטחון ולמערכת הביטחון כמעט 10 חודשים. בדו"ח נקבע שסך תשלומי הרש"פ לקבוצה זו בשנת 2018, עמד על 148,905,507 ₪.6 גם בדו"ח הזה נותרו פערי מידע. במלים אחרות, על פי קביעותיו המצטברות של שר הביטחון, בשנת 2018 בלבד הרש"פ שילמה לא פחות מ- 651,602,507 ₪ למחבלים ולמשפחותיהם, בזיקה לטרור.

למותר ציין, שמהרגע שהרש"פ הבינה שמדינת ישראל נשענת לצורך יישום חוק הקיזוז על הדו"חות כספיים שהיא עצמה פרסמה, היא שינתה גישה, העלימה את תגמולי הטרור מדו"חותיה והפסיקה לפרסם את התקציב שלה. מנגד והגם שהרש"פ ניסתה להעלים את הראיות, בכירי הרש"פ הצהירו פעם אחר פעם שהם עדיין מחוייבים, ובאופן מלא, להמשיך את תשלום תגמולי הטרור. עבאס בעצמו הופיע גם באו"ם וגם בטלוויזיה הפלסטינית והתחייב שגם אם יישאר רק אגורה אחת בקופת הרש"פ, הוא ישלם אותה למחבלים.

בשנת 2020, הדו"ח7 של שר הביטחון הפתיע פעמים. ההפתעה הראשונה – והבלתי מוסברת – הייתה הקביעה שסך תשלומי הרש"פ למחבלים בשנת 2019 (הדוח תמיד מתייחס לשנת הקודמת) עמד על 609,606,789 ₪ בלבד. דהיינו שסך תשלומי הרש"פ למחבלים דווקא ירד לעומת שנת 2018 בכמעט 42 מיליון ₪. ירידה זאת הייתה מפתיעה משום שבשנת 2019 הן מספר המחבלים הכלואים והן מספר המחבלים ההרוגים גדל לעומת שנת 2018.

ההפתעה השנייה של הדוח הייתה שסך תשלומי הרש"פ למחבלים הפצועים ולמשפחות המחבלים ההרוגים עמד על אותו סכום בדיוק, עד לשקל האחרון, כמו בשנת 2018, דהיינו 148,905,507 ₪.

מעבר לסכומים הבעייתיים, הקושי הנוסף ביישום חוק הקיזוז התבטא בעיכוב הבאת הדו"ח לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני. במקום להביא את הדוח לאישור כבר בראשית השנה, הדוח אושר רק בחודש בסוף נובמבר 2020.

הדו"ח8 של שר הביטחון ביחס לתשלומי הרש"פ למחבלים בשנת 2020 היה מפתיע גם הוא. בדומה לשנה הקודמת, הדוח החדש של שר הביטחון חזר וקבע שסך התשלומים למחבלים ולבני משפחותיהם בזיקה לטרור דווקא ירד לסכום של 597,709,868 ₪. פעם נוספת, שנה שלישית ברציפות ובאופן מעורר תמיהה, נשאר סך תשלומי הרש"פ למחבלים הפצועים ולמשפחות של המחבלים ההרוגים, על אותו סכום בדיוק, 148,905,507 ₪.

מעבר לסכומים המפתיעים, גם הבאת דו"ח זה בפני הקבינט המדיני-ביטחוני התעכבה עד לחודש אוגוסט 2021. יתרה מכך, השפעתו של יישום חוק נוטרלה, כאשר במקביל ליישום ההחלטה לקזז את הסכום המופיע בדו"ח, שר הביטחון החליט להזרים לרש"פ תוספת בסך 600 מיליון ₪, שהועברו בשתי פעימות באוגוסט 2021 ובדצמבר 2021.

הדו"ח9 של שר הביטחון ביחס לתגמולי הטרור ששילמה הרש"פ בשנת 2021, חשף גם הוא מציאות בעייתית. מצד אחד, סך התגמולים ששילמה הרש"פ למחבלים עלה לעומת 2020 ועמד על 610,795,507 ₪. מהצד השני, מתוך סכום זה, הסכום שעל פי קביעת שר הביטחון הרש"פ שילמה למחבלים הפצועים ולמשפחות של המחבלים ההרוגים, נותר, בשנה הרביעית ברצף, ללא כל שינוי ועמד שוב על 148,905,507 ₪.

הדו"ח10 של שר הביטחון ביחס לתגמולי הטרור ששילמה הרש"פ בשנת 2022, הפתיע גם הוא. מחד, הסכום הכולל שעל פי קביעת שר הביטחון הרש"פ שילמה למחבלים בזיקה לטרור עלה שוב ועמד על 620,559,290 ₪. מאידך, הסכום ששילמה הרש"פ למחבלים הפצועים ולמשפחות של המחבלים ההרוגים, דווקא ירד ל-144,369,290 ₪.

חשוב להבהיר, הדו"חות של שרי הביטחון במשך כל השנים היו מסויגים, והבהירו שקיים חוסר במידע ביחס למלוא היקף התשלומים11. למרבה הצער, למרות חלוף הזמן, נראה שגורמי המודיעין טרם הצליחו לגשר על פער זה.

עוד חשוב להבהיר, שדו"חות שרי הביטחון נקטו באופן עקבי בהערכת חסר ביחס להיקף תגמולי הטרור. גם כאשר גורמים בכירים ברש"פ, שהיו אחראים באופן ישיר לתשלומים למחבלים הכלואים ולמחבלים המשוחררים, טענו שהרש"פ משלמת למחבלים הכלואים והמשוחררים לא פחות מחמישים (50) מיליון ₪ בחודש – ובשיערוך שנתי 600 מיליון ₪ רק לקבוצה הזאת – הרי שהדו"חות של שרי הביטחון נקבו בסכומים נמוכים הרבה יותר.

כך, ביחס לתשלומי הרש"פ למחבלים הכלואים ולמחבלים המשוחררים בשנת 2020 ציין12 ראש רשות האסירים דאז, קדרי אבו בכר, ש"העלות הכוללת של [משכורות] האסירים והמשוחררים היא כ-50 מיליון שקל (15.6 מיליון דולר) בחודש."

באותו שנה, לעומת זאת, קבע שר הביטחון שהיקף תשלומי הרש"פ למחבלים הכלואים ולמחבלים המשוחררים עמד על 448,804,361 ₪ בלבד, דהיינו הפרש של 150 מיליון ₪ לעומת הודאתו המפורשת של אבו בכר.

באופן דומה, בנייר עמדה רשמי של הרש"פ, שהוצג בחודש אוגוסט 2022, נקבע שהעלות החודשית של תשלומי הרש"פ למחבלים הכלואים ולמחבלים המשוחררים בלבד עמד על 52 מיליון ₪ בחודש – ובשערוך שנתי 624 מיליון ₪. לעומת זאת באותה שנה, שנת 2022, קבע שר הביטחון שהרש"פ שילמה "רק" 476,190,000 ₪ – שוב הפרש של כ- 150 מיליון ₪.

כדי להקל על מעקב אחר הנתונים, טבלה זו מסכמת את סך התגמולים שעל פי קביעת שר הביטחון הרש"פ שילמה למחבלים בזיקה לטרור, בחלוקה בין התגמולים ששולמו למחבלים הכלואים והמשוחררים ובין התגמולים ששולמו למחבלים הפצועים ולמשפחות של המחבלים ההרוגים, וכן סך התשלומים רק למחבלים הכלואים והמשוחררים על פי בכירי הרש"פ:

  כמה שולם למחבלים הכלואים והמשוחררים לפי קיבעת שר הביטחון כמה שולם למחבלים הפצועים ולמשפחות המחבלים ההרוגים לפי קביעת שר הביטחון סך תגמולי הרש"פ בזיקה לטרור לפי שר הביטחון סך תגמולים רק למחבלים הכלואים והמשוחררים לפי הרש"פ
2018 502,697,000 148,905,507 651,602,507  
2019 460,701,282 148,905,507 609,606,789 600,000,000
2020 448,804,361 148,905,507 597,709,868  
2021 461,890,000 148,905,507 610,795,507  
2022 476,190,000 144,369,290 620,559,290 624,000,000

המשמעות האופרטיבית של יישום חוק הקיזוז, היא שלמעשה, מאז חודש פברואר 2019 קוזזו מכספי המיסים סכום כולל בסך 3,090,273,961 ₪. בהתאם לקביעת חוק הקיזוז, כל סכום שאושר על ידי הקבינט המדיני ביטחוני ירד בשנים עשר חלקים שווים – דהיינו, אחרי כל החלטה ליישם את החוק, קוזז (או בלשון החוק "הוקפא") סכום שעמד על כחמישים מיליון ₪, בכל חודש. הקיזוז האחרון היה אמור לרדת בסוף חודש ינואר 2024.

והנה הגענו לדו"ח של שר הביטחון ביחס לתשלומי הרש"פ בשנת 2023. הגם שהדו"ח הוגש לקבינט המדיני-ביטחוני, הוא טרם הובא לדיון, טרם אושר וטרם פורסם לציבור (הפרסום לציבור הוא תמיד מצונזר), ולא ניתן, בשלב זה, לדעת מה יש בו והאם הוא יכלול עוד הפתעות.

ועם זאת, שנת 2023, עוד לפני טבח השביעי באוקטובר, רשמה עליה חדה בטרור הפלסטיני. טרור זה הביא להגברת הפעילות של כוחות צה"ל ולמעצרם של מאות מחבלים. בנוסף, כבר בחודש יולי 2023, נטען שנהרגו בו יותר פלסטינים באיו"ש מאשר נהרגו במשך למעלה מעשור. אחרי הטבח, נעצרו אלפי מחבלים, ועל פי טענת צה"ל נהרגו כ- 9,000 מחבלים בעזה ולמעלה מ- 150 באיו"ש. הרש"פ מצידה, הזדרזה להכיר13 בעצורים ובמשפחות ההרוגים כזכאים לתגמולי הטרור.

בנסיבות אלה, על פניו, הדו"ח של שר הביטחון ביחס לתשלומי הרש"פ למחבלים בזיקה לטרור בשנת 2023 אמור להעיד על עליה משמעותית בהיקף התשלומים. בנוסף, יש לקוות שבמהלך שנת 2023, גורמי המודיעין והביטחון אכן הקדישו משאבים ומאמצים חדשים לנושא זה והביאו לחשיפת מלוא היקף התשלומים. האם זה אכן יהיה המצב? הימים יגידו.

מצד שני, אי הצגת הדו"ח בקבינט עד כה מעוררת את הסברה שלממשלה יש עניין לדחות את הדיון בו ואת הפעלתו בעקבות זאת, לפחות עד אחרי חודש הרמצ'אן (אמצע אפריל), כדי לא לפגוע ברש"פ בתקופה רגישה זו ונוכח הציפייה האמריקנית, לה שותפים גם לחלק מהגורמים בקואליציה, שישראל תחזק את הרש"פ.

הערות

  1. שמו המלא של החוק הוא חוק להקפאת כספים ששילמה הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור מהכספים המועברים אליה מממשלת ישראל, תשע"ח-2018↩︎

  2. חוק האסירים והאסירים המשוחררים, חוק מספר 19 לשנת 2004↩︎

  3. https://www.facebook.com/watch/?v=2350108421889008 ↩︎

  4. https://nbctf.mod.gov.il/he/Announcements/Documents/%d7%91%d7%9c%d7%9e%d7%a1%20%d7%9c%d7%94%d7%a4%d7%a6%d7%94%20-%20%d7%93%d7%95%d7%97%20%d7%9c%d7%a4%d7%99%20%d7%97%d7%95%d7%a7%20%d7%94%d7%94%d7%a7%d7%a4%d7%90%d7%94%20%d7%9c%d7%a9%d7%a0%d7%aa%20%202018_2.6.21.pdf ↩︎

  5. כלל לא ברור מדוע מערכת הביטחון וגורמי המודיעין לא ידעו כבר אז לכמת את מלוא היקף התשלומים האלה. תשלומי הרש"פ/אש"ף לקבוצה הזאת לא היו חדשות וחוק הקיזוז התקבל ביולי 2018, ומערכת הביטחון וגורמי הביטחון היו מחוייבים להיערך ליישום החוק, תוך השלמת פערים מודיעיניים, ככל שהיו.↩︎

  6. https://nbctf.mod.gov.il/he/Announcements/Documents/%d7%91%d7%9c%d7%9e%d7%a1%20%d7%9c%d7%94%d7%a4%d7%a6%d7%94%20-%20%d7%aa%d7%95%d7%a1%d7%a4%d7%aa%20%d7%9c%d7%93%d7%95%d7%97%20%d7%9c%d7%a4%d7%99%20%d7%97%d7%95%d7%a7%20%d7%94%d7%94%d7%a7%d7%a4%d7%90%d7%94%20%d7%9c%d7%a9%d7%a0%d7%aa%202018_3.6.21.pdf ↩︎

  7. https://nbctf.mod.gov.il/he/PropertyPerceptions/Documents/%d7%93%d7%95%d7%97%20%d7%a9%d7%a8%20%d7%94%d7%91%d7%99%d7%98%d7%97%d7%95%d7%9f%20%d7%91%d7%94%d7%aa%d7%90%d7%9d%20%d7%9c%d7%97%d7%95%d7%a7%20%d7%94%d7%94%d7%a7%d7%a4%d7%90%d7%94.pdf ↩︎

  8. https://nbctf.mod.gov.il/he/PropertyPerceptions/Documents/%d7%93%d7%95%d7%97%20%d7%9c%d7%97%d7%95%d7%a7%20%d7%94%d7%94%d7%a7%d7%a4%d7%90%d7%94%202020_20.70.21.pdf ↩︎

  9. https://nbctf.mod.gov.il/he/PropertyPerceptions/Documents/%d7%93%d7%95%d7%97%20%d7%9c%d7%94%d7%a4%d7%a6%d7%94%20%d7%9c%d7%a4%d7%99%20%d7%97%d7%95%d7%a7%20%d7%94%d7%94%d7%a7%d7%a4%d7%90%d7%94%20%d7%9c%d7%a9%d7%a0%d7%aa%202021.pdf ↩︎

  10. https://nbctf.mod.gov.il/he/PropertyPerceptions/Documents/%d7%93%d7%95%d7%97%20%d7%91%d7%9c%d7%aa%d7%99%20%d7%9e%d7%a1%d7%95%d7%95%d7%92%20%d7%9c%d7%a4%d7%99%20%d7%97%d7%95%d7%a7%20%d7%94%d7%94%d7%a7%d7%a4%d7%90%d7%94%20%d7%9c%d7%a9%d7%a0%d7%aa%202022.pdf ↩︎

  11. ניתוח של תשלומי הרש"פ למחבלים הפצועים ולמשפחות המחבלים ההרוגים שנערך על יד מכון מבט לתקשורת פלסטינית, מצא שסך תשלומים אלה אינו פחות מ- 241 מיליון ₪ – https://www.palwatch.org.il/main.aspx?fi=157&doc_id=27844 ↩︎

  12. https://palwatch.org.il/main.aspx?fi=157&doc_id=27970 ↩︎

  13. https://palwatch.org/page/34924 ↩︎

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm
המרכז הירושלמי
חיזבאללה על הקצה, וצה"ל נערך: "אם טהראן תבקש, הם ייכנסו ללחימה"

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר בכיר באמ"ן, מזהיר כי חיזבאללה ממשיך בהכנות צבאיות – כולל הכנת "בנק מטרות" – למקרה שאיראן תפעיל אותו. "זה לא קרה עדיין, אבל זה עלול לקרות", אמר. במקביל, נריה מציין כי פירוק הנשק מהמחנות הפלסטיניים בלבנון, שתוכנן ל-15 ביוני, ככל הנראה יתעכב – וצה"ל כבר נערך בשטח עם תגבור של שתי חטיבות בצפון.

12:09pm

Close