עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: טראמפ בניגוד לאובאמה מאמין כי ארה"ב היא מעצמה

"עכשיו יש הוכחות לשקר" כך אומר היום תא"ל במיל יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים. "ההצגה של ראש הממשלה הייתה מאוד מרשימה ודומיננטית בהיבטים מודיעיניים בדומה למה שקורה בסוריה", אומר קופרווסר. לדבריו המסמכים מוכיחים בפעם הראשונה את הטענה כי "ההסכם שקר ביסודו" וכי מי שהיה אמון לקבל את ההחלטה האם האיראנים עומדים בתנאים שהציבה הקהילה הבינלאומית, קרי, סאב"א ואמאנו המזכ"ל, קרסו תחת הלחץ של הנשיא אובאמה, וידעו כי הבסיס למסמך של הסוכנות הוא שקר וחתמו עליו.

מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים תוקף בחריפות את הנשיא לשעבר אובאמה ומכנה את מדיניותה חוץ שלו "איומה ונוראית", כך קופרווסר. עוד אמר כי ההבדל בין טראמפ לאובאמה הוא ש"המדיניות הרכרוכית" שלו וחוסר האמונה בכוחה של ארה"ב כמעצמה עולמית הובילה להסכם הזה. קופרווסר מאמין כי בניגוד לכך טראמפ מאמין שהעוצמה שלל ארה"ב היא כלי שניתן להשפיע על העולם.

לטענתו של קופרווסר אנו יכולים לראות את השנוי במדיניות החוץ ואת האפקטיביות שלה גם מול צפו קוריאה. לדבריו נשיא הדרום הכריז כי ללא איומי טראמפ לא הייתה מתקיימת הפגישה בסוף החודש הקודם.

בהתייחסו לשאלה של חשיפת החומרים והביקורת שנשמעה על כך אמר קופרווסר כי "זו התלבטות נצחית של מאבק בקהילת המודיעין. אבל בשל החשיבות של העניין לדעת הקהל והוכחות של מי צודק, היה נכון לחשוף את המידע" , כך קופרווסר.

לדבריו של קופרווסר הדיבורים על ניסיונות לשפר את ההסכם הם לא קשורים למציאות וכי ללא לחץ של ארה"ב אף אחד לא יעשה צעד בכיוון. לכן לדעתו של תא"ל במיל. קופרווסר היא שהמהלך הנוכחי מספק לטראמפ את הכלים על מנת לחדש את הסנקציות הכלכליות נגד איראן, וכי על סמך לחץ כלכלי ניתן יהיה ללחוץ את האיראנים.

"החיבור בין ישראל ארה"ב מדינות ערב המתונות מאפשר לפתוח מהלכים חדשים גם נגד איראן אבל גם אפילו במסלול הפלסטיני" , אומר קופרווסר.