עבור לתוכן העמוד
Menu

שוקרוס: שילוב שטני בין השמאל הקיצוני לאיסלאם הקיצוני בבריטניה

העיתונאי האנגלי הוותיק והשדרן, וויאלם שוקרוס, התארח בשבוע שעבר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה במסגרת כנס מיוחד, אותו יזמה חוקרת המרכז, פיאמה נירנשטיין, אשר עסק בדרכים לשיפור הדרכים לשיפור היחסים בין ישראל אירופה. בכנס השתתפו בכירים רבים מהאיחוד האירופי וביניהם, שר החוץ האיטלקי לשעבר טרצי, מפכ"ל משטרת בלגיה, סעד מראיני ועוד בכירים רבים. במסגרת הדיונים השתתפו גם חוקרי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

שוקרוס, עמד עד לאחרונה בראש ארגון קרנות הצדקה בבריטניה ווולס וחבר משנת 2011 בקרן לידידות הישראלית-בריטית.

בשיחה עם אתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, התייחס שוקורס למסר בעיות שעלו בדיונים במסגרת הכנס המיוחד שהיה סגור לסיקור תקשורתי. בראשית דבריו התייחס שוקרוס לשתי בעיות עיקריות: האנטישמיות בבריטניה ועלית הכוח המוסלמי באי.

"צמיחתה של האנטישמיות באירופה היא אחת התכונות הבולטות ביותר של החיים כיום. באנגליה, לפחות, האנטישמיות אינה מהווה איום של ממש מצד הימין הקיצוני, אלא משילוב שטני, מחריד, של קיצוניות אסלאמית ושל השמאל הקיצוני", ציין שוקרוס. "זהו רעל מאוד מפחיד וזה קורה ומתרחשת באוניברסיטאות ובאגודות בכל רחבי הארץ", המשיך בדבריו. לטענתו ישנם סטודנטים יהודים המפחדים ללכת לאוניברסיטאות מסוימות מהפחד שיתקלו בתופעות אנטישמיות שונות. " זה מצב מחריד שאנחנו חייבים לנסות להתמודד עמו" , אמר שוקרוס.

לדבריו של העיתונאי הבריטי, הימין הקיצוני באי מהווה גם הוא בעיה, אולם הוא חושב שעיקר הבעיה שבה מתעסקת המשטרה הבריטית היא הקיצוניות המוסלמית. "רוב המכריע של המוסלמים בבריטניה הם כמובן אזרחים בריטים שוחרי שלום שרוצים לשגשג ומי רוצה שילדיהם ישגשגו, אבל יש מיעוט קשה שחושב כי המדינה הבריטית צריכה להיות מנוצלת לרעה", אומר שוקרוס.

עוד אומר ושקורס כי בהיותו ראש הקרנות הבריטיות שעסקה רבות בסיוע לסורים הוא נתקל בתופעה של זליגה של תרומות לקרנות התומכות באסלאם הקיצוני ובדאע"ש.

לאחר מכן התפנה שוקרוס לדבר על הדרכים לשפר את היחסים בין ישראל לאירופה. "כל עוד ישנה הסוגיה הפלסטינית-ישראלית ברקע, הדבר יישאר כסרטן ברקע ביחסים בין היבשת לישראל. אני לא רואה איך ניתן להגיע לפתרון בין ישראל לפלסטינים לאור ההנהגה הפלסטינית הנוכחית" ,אומר האורח מבריטניה.

"ישראל נמצאת במצב קשה מאוד ודבר זה לא מוכר על ידי האירופאים. היא מאוימת על ידי מדינות אחרות והיא המדינה היחידה בעולם שיש הקוראים לחיסולו". שוקרוס קורא למציאת פתרון במזרח התיכון אולי באמצעות דרכים חדשות על ידי הנשיא טראמפ ומדינות המפרץ ואומר כי על הפלסטינים להבין כי תחת ההנהגה הנוכחית הם לא יצליחו להגיע להישגים.