עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: "סנקציות הן לא דבר שהורג מיד"

ההכרזה האיראנית על הפרה נוספת של המחויבות לשה להסכם הגרעין יצאה היום לפועל כאשר הסוכנות לאנרגיה אטומית אישרה כי איראן החלה להזריק גז אל הצנטריפוגות במתקן בפרודו. לדבריו של תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר רח"ט המחקר של אמ"ן, הדבר מוכיח עד כמה ההסכם "היה מטומטם" לדבריו בגלל שלכולם היה ברור שאסור להשאיר את המתקן בנוי תחת המשטר האיראני וכי יש לפרק אותו.

ירושלים-המפתח לבחירות ברש"פ

"צריך להבין שסנקציות זה לא נשק שהורג מיד. צריך אורך רוח וסבלנות כדי שהם יפעלו בצורה המיטבית, הודף קופרווסר את הביקורת על מדיניותו של טראמפ ומוסיף כי מדיניות ה"לחץ המקסימלי" עובדת לדעתו , למרות המחשבה של הנשיא כי איראן הגיעה לנקודה שהוא חשב שבה הלחץ כבר גדול מספיק והגיעה העת לפגישה עם רוחאני. "גם האירופאים מבינים שהכדור אצלם והצעדים שאיראן נוקטת יובילו בסוף אותם, מתוך חוסר רצון מוחלט, לסגת מן ההסכם בסופו של דבר", אומר קופרווסר.

להערכתו של קופרווסר, הצעדים האיראנים הם ניסיון של איראן להראות למדיניות המערב כי הם על סף פיצוץ תמידי של ההסכם עד שיחזרו אל ההבנות בצורה מלאה והלחץ באיראן גדול. "אנו רואים את חוסר היכולות של איראן לשלוט במקומות בהם שלטה בעבר כמו עיראק ולבנון, וזאת כנראה בעקבות הקיצוץ ביכולת של טהרן לסייע להן. המצב הזה יכול להביא לשינוי מצב בתוך איראן אולם ההמונים חוששים מכך שהמשטר יחל לירות עליהם בתרוה מאסיבית שלא כמו בלבנון ופחות בעיראק".

הדאגה שמעלה קופרווסר בראיון היא בעקבות החשש שלו מפני הפעלת כוח איראני נגד בעלות בריתה של ארה"ב או פגיעה באינטרסים של ארה"ב באזור. "איראן מנסה ללכת על הסף ולמתוח את החבל מול ארה"ב. כך היה בתקיפה בסעודיה, בהפלת המל"ט ועוד. המטרה הראשונה של המשטר הוא לשרוד, ואת זה חשוב לזכור. ישראל צריכה לחשוש מפעולה בסגנון הפעולה שנעשתה על ידי איראן כנגד סעודיה ומצד שני איראן צריכה לחשוש מפעולה "שתשבור את גב הגמל" ותוביל את ארה"ב להגביל. איראן מודעת לכוח של ארה"ב וחוששת ממנו", מסביר קופרווסר.

"אני מאמין שאם נגיע למציאות של סף גרעין הקהילה הבינלאומית תפעל בעצמה נגד איראן. אנחנו לא נמצאים בימי מממשל אובאמה שם היו פערים בין ישראל לבין ארה"ב על התנאים שיובילו לתקיפה באיראן , מצד שני ישראל צריכה לשמור לעצמה את היכולות לנטרל את האיום הזה ולפתח יכולות", אומר קופרווסר.