עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: התגובה של ארה"ב תהיה איכותית וקשה

עיקרי דבריו של תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בראיון הבוקר לניב רסקין ב"רשת" על רקע הצפייה לצעדי התגובה של איראן לתקיפה של בסיס T4 בה האשימה את ישראל ומן הצד השני את ארה"ב והנשיא טראמפ שהודיע כי יגיב להתקפה הכימית ליד דומא:

  • האיראנים נמצאים במאמץ לבסס את הנוכחות הצבאית שלה בסוריה במטרה לפגוע בישראל
  • הניסיון האיראני להתבסס ב T4 ברמת הגולן גולן הוא חלק מאותו מאמץ
  • אפשרויות התגובה האיראניות: פגיעה במטוסי חיל האוויר, ירי על ידי החיזבאללה ותגובה צבאית באמצעות מליציות הפרוקסי שלה
  • האינטרס האיראני הוא אחד: למנוע נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-12 במאי
  • איראן מנסה ליצור הרתעה כלפי ארה"ב וישראל
  • אירופה מגמגמת עדיין בנושא, ונדמה כי ארה"ב די החליטה כבר בעניין
  • לארה"ב אין ברירה אלא להגיב תגובה איכותית בשילוב צרפת ובריטניה בניגוד לפעם הקודמת
  • רוסיה מנסה ליצור הרתעה כלפי ארה"ב וישראל, אבל היא חלשה מדי מכדי לעשות זאת בזירה הסורית.
  • אף אחד מן הצדדים לא מעוניין בהסלמה כוללת, אבל קיים פוטנציאל הסלמה

אמש אמר תא"ל קופרווסר באולפן "וואלה" :

"כנראה שהרוסים צודקים" אומר בפתח הריאיון, תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה,  במהדורה המרכזית של אתר החדשות "וואלה".

לדבריו של תא"ל קופרווסר אין הקשר בין התקיפה הערב לבין הידיעות כי צבא אסד תקף בנשק כימי את תושבי העיר דומא. לדבריו של קופרווסר מדובר בהמשך המדיניות הישראלית למניעת ההתבססות האיראנית בסוריה וכי מיקום התקיפה , בסיס T4, מרמז כי בעבר פעלו נגדו כוחות חיל האוויר.

"ישראל מודאגת במיוחד מהחשש שארה"ב תוציא את כוחותיה מסוריה משום שזה יקל על האיראניים ליצור מסדרון קרקעי בין טהראן לים התיכון", קופרווסר מעריך כי מעבר לצורך להמחיש כמה ישראל מודאגת הייתה סיבה מסוימת לתקיפה ב T4.

לדעתו של תא"ל קופרווסר אסד מבקש להכריע את המערכה בסוריה ונראה כי הוא הרגיש שהוא משוחרר מעקבות בעקבות הכרזתו של טראמפ על יציאה של ארה"ב מסוריה. קופרווסר מציין כי על רקע הדברים הללו קיים נתניהו את השיחה עם הנשיא טראמפ. "יכול להיות שהייתה תקלה במו"מ עם ג'ייש אל איסלאם והיה צורך להפעיל לחץ מסוים", מעריך קופרווסר ומוסיף "זה מראה איזו מערכת ערכים יש לנשיא אסד".

מנכ"ל המשרד לנושאי אסטרטגים לשעבר מעריך כי ארה"ב מתוסכלת מכך שלא הצליחה למצוא שותף מתון וחזק מספיק בקרב הכוחות בסוריה, שיכול היה לעמוד מול השחקנים באזור, זאת למרות שארה"ב תמכה בכורדים, אולם דבר זה שונה. ארה"ב הגיעה למסקנה כי קרובה להכריע את דאעש ולכן היא מבקשת להוציא את הכוחות שלה מסוריה.

בשיחה עם אתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה אומר קופרווסר כי אסד איבד את הלגיטימיות הבינלאומית שלו בכמה מישורים: מרבית תושבי סוריה, המערכת הבינ"ל והמערכת הערבית הסונית. אסד ימשיך לחיות על החרב שלו אם יישאר בשלטון והוא מבין בסופו של דבר כי האיום הממשי היחידי על חייו והמדינה היחידה המוכנה לפעול בצורה נחושה בזירה הסורית כדי להגן על עצמה היא ישראל.

הבוקר דווח באתר וואלה כי בסיס אווירי של משטר אסד באזור חומס הותקף הלילה (שני) בכמה טילים – כך דיווחה רשת הטלוויזיה הממלכתית בסוריה, שאמרה כי היו הרוגים ופצועים בתקיפה. צבא רוסיה אמר כי חיל האוויר הוא זה שתקף את בסיס T4, שממנו המריא המל"ט האיראני שחדר לשטח ישראל בפברואר. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, בתקיפות נהרגו 14 בני אדם, בהם גם איראנים או חברי מיליציות הנתמכות על ידי איראן.

בתחילה האשימה הטלוויזיה הסורית את ארצות הברית באחריות למתקפה, ברקע האיומים של הממשל להגיב לדיווחים על המתקפה הכימית שביצע המשטר בפרברי דמשק. מהפנטגון נמסר כי "ארצות הברית לא אחראית לתקיפה מהאוויר של הבסיס בחומס, וכי המאמץ שנעשה כעת הוא השגת פתרון בסוריה באמצעים דיפלומטיים".

גורם מודיעיני באזור אמר לרויטרס כי הוא לא שולל את האפשרות שזאת תקיפה ישראלית, אך בישראל לא הגיבו. מאז ההיתקלות בגבול הצפון לפני כחודשיים, שבמהלכה הופל מטוס קרב של חיל האוויר, לא דווח על תקיפות ישראליות בסורי.