עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: לגבות מחיר מהפלסטינים

"כאשר מפעילים כוח מול האויב ישנן תוצאות, ככה היה ברצועת עזה כאשר הארגונים רצו לחפש הפסקת אש וככה יש לפעול מול חמאס בגדה,, כך אומר תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר רח"ט המחקר של אמ"ן.

הדברים באים על רקע התגברות הטרור ביו"ש בעידוד החמאס ועל רקע פעילות צה"ל ללכידת המחבלים. "יש שינוי במאפייני הפיגועים של המחבלים. הם יורדים מהרכב ומתחילים בירי. זה שינוי דרך הפעולה שלהם והם מצליחים לפגוע", קופרווסר ממשיך: "הם מנצלים את חופש התנועה של הפלסטינים בכבישים ביו"ש ובהעדר פיקוח על אותה תנועה הם מצליחים". לדבריו של קופרווסר מוקדם עדיין לקבוע האם מדובר באינתיפאדה חדשה.

רח"ט אמ"ן לשעבר מסביר כי כדי להבין את סרי הגודל של המלחמה בטרור צריך לחזור אל דבריו של ראש השב"כ בספטמבר , שסיפר לוועדת חוץ וביטחון על סיכולים של מאות פעולות טרור. "תארו לכם אם רק חלק מהם היו מצליחים, היינו מדברים אחרת".

לגבות מחיר

קורפווסר טוען כי חייבים להבהיר לרש"פ ולחמאס כי יש מחיר לטרור. הצעדים עליהם הכריז ראש הממשלה, לדעתו הם חלק מחבילה של צעדי ענישה שחשוב לנקוט אותם במידה והם יעצרו את הטרור. "גם פינוי חאן אל אחמר –דווקא בנקודה הזו, הסדרת הישוב עפרה וכו' , יכולים להיות צעדים טובים מול הטרור. קופרווסר מסביר כי דווקא ברגע של חולשה של הרש"פ מול דעת הקהל הבינלאומית יש לנצל את הדברים כמו בזמן האינתיפאדה השנייה עת הוקמה גדר הביטחון.

מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגים לשעבר, מציין את אמרתו של שליח ארה"ב למזה"ת גרינבלט בו הוא מתריע בפני הרש"פ כי עליה להבין כי היא אינה יכולה לממן טרור מצד אחד ומצד שני להתקיים כישות מדינית והתריע בפני אירופה כי עליה להחליט האם היא מוכנה להמשך המצב הנוכחי. כמו כן אומר קופרווסר כי הקיצוץ של ארה"ב בתשלומי המחבלים כמו הקיצוץ הצפוי החל מינואר הקרוב של הכסף הישראלי אמור להוות מכה קשה לרש"פ.

אגדה  – הכסף קנה שקט

"אני מכיר את האמרה, הכסף הקטארי קנה את השקט ברצועת עזה והוביל להתחממות ביו"ש. זה שטויות", קובע קופרווסר. "החמאס והפתח' אינם רוצים שתגור ביו"ש, בתל אביב ובחיפה, והם יעשו את כל שיכולתם לפגוע בישראלים רק מתי שיוכלו", קופרווסר ממשיך: "הכסף הקטארי הוא כסף שאבו מאזן היה אמור להעביר לעזה ולא ביצע זאת, במקום זאת הקטארים מעבירים את הסכום". לדבריו של קופרווסר אם החמאס היה יכול להוציא פיגועים בעזה הוא היה עושה זאת ואם היה יכול היה מבצע גם ביהודה ושומרון, זאת ללא קשר לתשלום הקטארי.