עבור לתוכן העמוד
Menu

סינוואר: קיימנו מפגש סודי עם גא"פ

רצף האירועים האחרון על גדר הגבול ברצועת עזה והירי הרקטי ביומיים האחרונים לעבר ישראל מגביר את המתיחות בדרום. יוני בן מנחם חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, התראיין היום ברדיו "גלי ישראל" ואמר כי לדעתו מה שקורה זה שחמאס ממשיך לתעתע בישראל בשיטות מגוונות בלי טביעות אצבע אם זה בשימוש בקבלני משנה. בן מנחם מודיע כי המחבלים ערקו מן הארגון והפכו "סוררים" כחלק מאותה טקטיקה.

"חמאס יודע ומבין כי ישראל אינה רוצה למוטט את שלטונו , אגב הבחירות בישראל כעת ומשתמש בירי ובחדירות כאמצעי לחץ על ישראל. חוסר התגובה של ישראל לא משמעותית של מתקנים ריקים לא מרציעה את חמאס ומתפרש כחולשה על ידי ישראל", מוסיף בן מנחם.

ביום חמישי כתב חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי מאז ה-1 באוגוסט השנה היו מספר ניסיונות חדירה מרצועת עזה לישראל, שלושה מהם של מחבלים חמושים, באחד הניסיונות הצליח מחבל בשם האני אבו צלאח לפצוע 3 חיילים של צה"ל לפני שחוסל.

ניסיונות החדירה לישראל זכו לאהדה עממית ברצועת עזה וביקורת על חמאס בשל המשך צעדות השיבה, שאיבדו לדעת מבקרי הארגון, את האפקטיביות שלהן, המעבר למלחמת התשה באמצעות חדירות של מחבלים חמושים לישראל לצורך פיגועי הרג את חטיפה נתפס כתחליף הולם להמשך צעדות השיבה.

צה"ל הצליח להדוף בהצלחה את הניסיונות האחרונים לחדור דרך גדר המערכת וישראל העבירה מסר לחמאס, דרך מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון ניקלאי מלדנוב, כי לא תשלים עם התופעה וכי חמאס הוא הריבון והוא נושא באחריות למה שקרה, אולם בחמאס לא מתרגשים,יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה שיבח בביקור בח'אן יונס ב-13 באוגוסט את הפיגוע שבו פצע המחבל האני צלאח 3 חיילי צה"ל וכינה אותו במילים "מעשה גבורה".
עיתון אלאח'באר הלבנוני המקורב לחיזבאללה דיווח ב-13 באוגוסט כי ארגון חמאס דחה את דרישת המתווכים לרסן את החדירות לישראל והודיע כי לא ימנע חדירות בודדים מהרצועה לישראל.

גורמים בחמאס מסרו לעיתון כי החקירה של חמאס העלתה ש-3 החדירות האחרונות לישראל בוצעו על ידי בודדים מהזרוע הצבאית של חמאס שפעלו על דעת עצמם בדחף רגעי "ללא הוראות מההנהגה הצבאית והמדינית"

ארגון חמאס הסביר למתווכים כי ישראל היא שנושאת באחריות למה שקרה בגלל המצור שמוטל על הרצועה והמצב הכלכלי וההומניטארי הקשה, הוא הזהיר כי המשך המצב יוביל לכך שהוא יאבד את השליטה על הגבול וכי ניסיונות החדירה יחזרו על עצמם אפילו באופן מוגבר.

ארגון חמאס מנסה להפעיל לחץ על ישראל, באמצעות לחץ על המתווכים, לזרז את ישום הבנות הרגיעה, הוא טוען כי ישראל נוקטת סחבת בכל הקשור לקידום שיפור החשמל ברצועה והכנסת הכספים עבור המשפחות מועטות היכולת, גורמים בחמאס אמרו כי אם לא תחול התקדמות בשני הנושאים האלה המצב יתפוצץ מחדש.
ארגון חמאס מנצל את התקרבות מועד הבחירות בישראל כדי להפעיל לחץ על ראש הממשלה נתניהו באמצעות ניסיונות החדירה דרך הגבול ואיום לחדש את שיגור בלוני התבערה כדי להשיג את קידום הבנות הרגיעה.

פרויקט צעדות השיבה שנמשך כבר 70 שבועות מיצה את עצמו, היעד המרכזי שלו להביא להסרה מלאה של המצור מעל הרצועה לא הושג, הביקורת הפנימית ברחוב העזתי על ארגון חמאס גוברת ובתוך הנהגת הארגון יש גם ביקורת על יחיא סינוואר שהיה אדריכל הבנות הרגיעה עם ישראל.

הנהגת חמאס הייתה כבר בסרט הזה, לפני כמה חודשים היא נאלצה לדכא בכוח את תנועת "רוצים לחיות" (בידנא נעיש- בערבית) שקמה במחאה על המצב הכלכלי הקשה, האבטלה הגואה של בני הדור הצעיר והשחיתות של הנהגת חמאס.

התנועה החלה להתפשט ברצועה וארגון חמאס עצר כמה מאות מפעיליה ופיזר את ההפגנות שארגנה בכוח רב.

בגלל המצוקה הפנימית הקשה וחוסר הרצון של הנהגת חמאס לגרור את הרצועה לעימות צבאי נרחב עם ישראל, החליטה הנהגת חמאס לשנות את מדיניותה ביחס להבנות הרגיעה ולעבור למדיניות של ישום ההבנות עם ישראל "תחת אש", דהיינו, הרחבת הלחץ על ישראל באמצעות חדירות, שיגור בלוני תבערה ו "טיפטוף" ירי רקטות במקביל להמשך המגעים באמצעות המתווכים כדי לקבל את הכסף הקטארי החודשי וישום הפרוייקטים ובראשם שיפור אספקת החשמל לתושבי הרצועה.

ארגון חמאס מנצל את תקופת הבחירות בישראל ואת חוסר הרצון הבולט של הדרג המדיני להפיל את שלטונו או להיגרר לפעולה צבאית רחבה ברצועה, כדי להמשיך בלחץ על ישראל.
ישראל מצדה, מכילה את ירי הרקטות ומסתפקת בחיסול המחבלים על גדר הגבול ולא מרחיבה את הפעילות הצבאית כדי שלא להביא להסלמה גדולה יותר.

תיאום עם איראן והג'יהאד האסלאמי

המדיניות הזו של חמאס נעשית בתיאום מלא עם איראן, בחודש שעבר ביקרה בטהרן משלחת חמאס בראשותו של צאלח אלעארורי, היא נפגשה עם המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי ועם חברי הצמרת האיראנית והגיעה עמם להבנות לגבי האופן שבו יש להרחיב את החזית מול ישראל ולטרפד את "עסקת המאה" של טראמפ.
חמאס מתאם גם את מדיניותו עם ארגון הג'יהאד האסלאמי, יחיא סינוואר גילה בשבוע שעבר בעת שסייר ברפיח לרגל חג הקורבן, כי התקיימה פגישה חשאית בין ראשי הזרוע הצבאית של חמאס עם ראשי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי שנמשכה 6 שעות שבה סוכמה ותואמה הפעילות נגד ישראל.
התיאום מתקיים גם בחו"ל ,בשכונת א-דאחיה בבירות שבלבנון, שהיא מעוז החזבאללה שם ממוקמים משרדיהם של צאלח אלעארורי, מספר 2 בחמאס ושל זיאד נח'אלה ראש ארגון הג'יהאד האסלאמי.
אלעארורי עסוק כעת בארגון הברחות של נשק איראני מתקדם לרצועת עזה, על פי הסיכום שלו עם הנהגה האיראנית, ארגון חמאס יקבל מאיראן נשק מתקדם שכולל טילים מדוייקים, טילי נ"ט, טילי כתף נגד מסוקים וכטב"מים ממולכדים לקראת סבב הלחימה הבא מול ישראל.

שימוש ב"קבלני משנה"

אחד השקרים שמפיץ חמאס וגם משווק אותו למתווכים בינו לבין ישראל הוא כי לחדירות מהגבול ולירי הרקטות אחראים "ארגונים סוררים" כמו ארגוני הסלפים שחלקם מזוהה עם דאע"ש.

תופעת העריקה של פעילים מהזרועות הצבאיות של חמאס והגי'האד האסלאמי לארגונים הסלפים איננה חדשה, היא קיימת כבר כמה שנים והיא התגברה בעקבות השגת הבנות הרגיעה עם ישראל.

אולם, מדובר בארגונים קיקיוניים ברצועה שארגון חמאס יכול לרסק אותם מבחינה צבאית בתוך זמן קצר.
חמאס איננו עשוה זאת מכיוון שנוח לו להשתמש בהם כ "קבלני משנה" שיעשו עבורו את העבודה המלוכלכת מול ישראל ולעיתים גם מול מצרים בצפון סיני.

חמאס לא נטש את נושא המנהרות

יחיא סינוואר שב והזכיר בביקורו בח'אן יונס במהלך חג הקורבן את נושא המנהרות. גורמים בחמאס אומרים כי הארגון לא הפסיק את פרויקט המנהרות, למרות שישראל מצאה פתרון טכנולוגי המאפשר את חשיפת המנהרות, נראה כי בתקופה הקרובה אנו צפויים לעוד ניסיונות חדירה מהרצועה דרך הגדר, או אולי גם באמצעות מנהרות, ארגון חמאס סבור שהוא מצא נקודת תורפה חדשה של ישראל והוא ינסה לנצל אותה עד תום לצרכיו.

לסיכום

ארגון חמאס איננו מאבד את שליטתו על הגבול הרצועה עם ישראל, הוא שולט היטב במצב הביטחוני ומווסת את הפעילות נגד ישראל באמצעות "קבלני משנה" ומסביר למבקריו את פעילותם בכך שהם פועלים ב "אופן אינדיבידואלי" ללא הנחיות מהדרג הצבאי או המדיני של חמאס.
חמאס איננו מעוניין בהתדרדרות המצב הביטחוני לכלל מלחמה עם ישראל אולם ניסיונות החדירה לישראל ו"טפטוף" ירי הרקטות משרתים את מטרותיו, הוא מראה בכך לציבור העזתי כי הוא ממשיך להיאבק בישראל מבחינה צבאית כדי להביא להסרת המצור וגם נותן רוח גבית לפעולות הטרור במזרח ירושלים ובשטחי הגדה כדי לגרום לאינתיפאדה שלישית וגם "להגן על מסגד אלאקצא".

ארגון חמאס איננו מגנה את ניסיונות החדירה וירי הרקטות לעבר ישראל ומטיל על ישראל את האחריות להסלמה.