עבור לתוכן העמוד
Menu

מחמוד עבאס מציג: טיסה לשום מקום

ערב יציאתו של מחמוד עבאס לרוסיה לפגישה עם הנשיא פוטין תקפה תנועת חמאס את הביקור המתוכנן.

באתר האינטרנט "אלריסאלה" המזוהה עם התנועה נכתב: "מהנדס הסכם אוסלו מנסה להיאחז כטובע בקש – רעיון ההסדר עם ישראל נושם את נשימות חייו האחרונות, אחרי הצהרת טרמפ על ירושלים".

מאז הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, מרבה מחמוד עבאס להסתובב במדינות העולם כדי לחפש את הישועה למצוקתו המדינית  אך לא מוצא אותה. מייד לאחר ההכרזה הוא ביקר במצרים, טורקיה, סעודיה וצרפת חזר לתקופת מה למוקטאעה ברמאללה ואח"כ יצא שוב למצרים, בלגיה, אתיופיה וירדן כדי לקדם את האג'נדה החדשה שלו ולשכנע את המדיניות האלה בדבר הצורך למצוא מסגרת רב לאומית שתיתן חסות לתהליך השלום עם ישראל במקום המונופול האמריקני.

ב-20 בחודש אמור מחמוד עבאס לנאום בפני מועצת הביטחון של האו"ם,הוא יתרכז בנאומו בצורך ליישם את יוזמת השלום הערבית ואת ההחלטות הבינלאומיות. אין לו שום מסר חדש להעביר למדינות החברות במועצה.

גם בכירים פלסטינים אחרים, כמו ד"ר נביל שעת' יועצו של מחמוד עבאס לעניינים בינלאומיים, טסים למקומות שונים בעולם כדי לנסות ולקדם את האג'נדה החדשה של יו"ר הרש"פ, שעת' ביקר ביפאן ובדרום קוריאה שם שמע הבטחות רבות אך בפועל לא קורה שום דבר מיוחד מלבד שמיעת הבטחות  והצהרות.

נראה כי המהלך החדש של מחמוד עבאס נדון לכישלון מכיוון שארה"ב  וישראל מתנגדות לו בתוקף,גם מדינות באירופה, כמו צרפת למשל, מפצירות במחמוד עבאס שלא למהר ולשבור את הכלים אלא, פשוט לתת צ'אנס לתוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה".

מחמוד עבאס, הוא מדינאי מנוסה שמכיר היטב את הזירה הבינלאומית. הוא יודע שסיכוייו קלושים אך הוא מנסה להרוויח זמן, הוא מקווה שיהיה איזה שהוא שינוי אזורי או בינלאומי שישפר את מצבם של הפלסטינים.

בינתיים, המתיחות בגבול הצפון והחשש מהתלקחות מלחמה אזורית אינם לטובתם של הפלסטינים, הם הורידו מסדר היום הבינלאומי את המחאה הפלסטינית והערבית נגד הכרזת טראמפ על ירושלים, מדינות ערב המתונות בראשות סעודיה עוקבות בעניין רב אחר הנעשה בתקווה שישראל תנחית מכה צבאית קשה על איראן שתרסן את שאיפות ההתפשטות שלה.

אין למחמוד עבאס מנופי לחץ וכוח, מדינות ערב אינן רוצות להסתבך עם ממשל טראמפ ודורשות ממחמוד עבאס בשיחות מאחורי הקלעים למתן את התנגדותו לתוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ ולתת לה הזדמנות כ" תוכנית ביניים" שתוביל בהמשך למדינה פלסטינית עצמאית.

עבדאללה מלך ירדן אפילו יצא בפומבי נגד מגמתו של מחמוד עבאס להרחיק את ארה"ב מהתהליך ואמר בראיון לרשת CNN  כי אי אפשר לוותר על התפקיד האמריקני בתהליך השלום.

גורמים בכירים בפת"ח  אומרים כי גם בכירים פלסטינים אחרים ששמעו ממקורות ערבים ואירופאים שונים את פרטי התוכנית המדינית של הנשיא טראמפ מתחילים לחשוב על האפשרות לתת לה צ'אנס, הם משוחחים על כך עם יו"ר הרש"פ אך מחמוד עבאס עדיין בשלו וממשיך להחרים את ממשל טראמפ.

מחמוד עבאס מבודד גם מבחינה פלסטינית פנימית, תהליך הפיוס עם תנועת חמאס קרס כבר בשלב הראשון וקרב הירושה בצמרת פת"ח מתעצם, הפארנויה של מחמוד עבאס וחששו לאבד את כסאו גוברים והוא הגביר את המעקב שלו אחרי מתנגדיו הפוליטיים באמצעות האזנות סתר שמבצעים נאמניו במנגנוני הביטחון הפלסטינים.

כשלושה שבועות חלפו מאז קיבלה המועצה המרכזית של אש"פ שורה של החלטות חשובות כתגובה על הכרזת טראמפ בנושא ירושלים, אך אף אחת מהן לא מיושמת, הציבור הפלסטיני כבר שכח מהן למרות שמלכתחילה לא תלה בהן תקוות.

הועד הפועל של אש"פ אמור להכין תוכנית כדי לבצע את ההחלטות שהתקבלו אך לא נקבע לו לוח זמנים לביצוען, גם הממשלה הפלסטינית בראשותו של ראמי חמדאללה הייתה אמורה להכין תוכנית להתנתקות כלכלית בישראל, בפועל קורה דבר הפוך, ראש הממשלה ראמי חמדאללה ביקש להיפגש עם שר האוצר משה כחלון כדי להגביר את שיתוף הפעולה הכלכלי עם ישראל.

ברור שמחמוד עבאס מנסה לרקוד בכמה חתונות במקביל מבלי "לשבור את הכלים" מול ישראל,יש גם שמועות שהוא הכחיש בתוקף כי מאחורי הקלעים יש מגעים עקיפים עם ממשל טראמפ למצוא נוסחת פשרה בנושא ירושלים, האווירה  בשטח היא אווירה של "מכירת חיסול", בשטחים מחכים בקוצר רוח  שמחמוד עבאס יירד מהבמה הפוליטית ויפנה את המקום למנהיג צעיר יותר ונמרץ.

תנועת פתח' בראשותו של מחמוד עבאס, נכשלה כישלון חרוץ מאז הכרזת טראמפ להוביל "התנגדות עממית" בשטחים, גל המחאה דעך, גם הניסיון של חמאס להכריז אינתיפאדה מזויינת כשל, ביום שישי שעבר הכריזה חמאס על "יום זעם" במחאה על הכרזת טראמפ וחיסולו של המחבל אחמד ג'ראר, ההיענות הציבורית בגדה הייתה חלשה ביותר.

עפ"י התחזיות הביטחוניות בישראל, מצב המתיחות הביטחונית בגבול הצפון אמור להימשך עוד זמן רב, גם העולם הערבי מתעניין מאוד בנעשה שם ונושא הכרזתו של טראמפ נדחק ויידון כנראה רק בכינסו הפסגה הערבית בסעודיה בחודש מרץ.

מחמוד עבאס ימשיך לטוס ברחבי העולם מבלי להגיע לשום יעד מדיני ריאלי שיחלץ את בני עמו מהמצב המדיני העגום שהוא הביא אותם אליו בהנהגתו במשך 12 השנים האחרונות, במילים אחרות-טיסה לשום מקום.