עבור לתוכן העמוד
Menu

היעד – חיסול הנוכחות האיראנית בסוריה

לפי דיווחים בסוריה ישראל תקפה אמש (ראשון) את בסיס חיל האוויר טי 4 ליד העיר חומס. לפי דיווחים בתקשורת הסורית כוחות הנ"מ הופעלו והצליחו ליירט את הטילים ששוגרו לעבר המטרות באזור הבסיס. הבוקר, דווח על ידי המרכז הסורי לזכויות האדם, על הרוגים בקרב הכוחות האיראנים בבסיס.

כזכור, הבסיס הממוקם באזור צפון סוריה, היה המקום ממנו שוגר מזל"ט הנפץ בחודש פברואר השנה, והוא הותקף פעם נוספת על ידי ישראל לפני שלושה חודשים ואז דווח על 14 הרוגים מקרב הכוחות הסורים.

"היעד של ישראל הוא שלא תהיה נוכחות איראנית בסוריה" , כך אומר תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר ראש חטיבת המחקר של אמ"ן. "זה דבר לא קל, אבל על ישראל לחדד כלפי האיראנים והרוסים כי המחיר לכך יהיה כבד" , ממשיך קופרווסר ואומר כי יש להמשיך ולרתום את המעצמות לעניין.

קופרווסר מעריך כי גם הרוסים מבינים ואף הביעו את מורת רוחם בעבר מהנוכחות האיראנית בסוריה מחשש לפגיעה באינטרסים שלהם במדינה. לדבריו ישנו חשש עקרב הרוסית כי הנוכחות האיראנית עלולה גם לסבך את רוסיה או להביך אותה ותאלץ אותה לפעול כנגדה בסופו של דבר בסוריה עצמה. להערכתו, פוטין ונתניהו ידנו בנושא בשבוע הבא.

"אנחנו נמצאים במערכה מתמשכת בסוגיה זו. יש לנו הישגים טובים בגלל היכולות המודיעיניות שלנו ובגלל העליונות האווירית שלנו, הם פגיעים והם יודעים זאת,  אומר קופרווסר. לא אחת הביעו חשש בישראל כי המטרה – הוצאת הכוחות האיראנים מסוריה הנה מטרה בלתי אפשרית ולא ריאלית. לדבריו של קופרווסר הוכח בעבר, בעת שישראל תקפה את כוחות החיזבאללה וכוחות איראנים שהיו על קו הגבול עם ישראל , כי אם אתה פועל בנחישות ומבהיר את הקווים האדומים שלך, אתה יכול לגרום לאיראן להבין כי במונחים של עלות מול תועלת , הם יתייאשו בסופו של דבר ,כפי שקרה בגבול הגולן.

קופרווסר מסביר כי צריך להבין את הדברים גם בהקשר הכולל של המצב באזור ומבית. "ירידת ערך הריאל האיראני, ההפגנות מבית, החשש הכלכלי לאחר נטישת ארה"ב את הסכם הגרעין יכולות להביא את המשטר להחלטה כי לא כדאי היום להשקיע במערכה הזו מול ישראל.

הדברים נאמרו בתכנית קלמן-ליברמן בכאן ב'.